Skoda Octavia II Tour Combi 1.6 - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka

2012-03-19 23:37

Druga generacja Skody Octavii urosła i sporo się zmieniła, w stosunku do swojej poprzedniczki. Zaprezentowane w 2004 roku auto klasy C, cztery lata później przeszło istotny lifting nadwozia i obecnie prezentuje się o wiele nowocześniej. Pierwsza wersja sprzed korekt stylistycznych wciąż jednak pozostaje w ofercie czeskiej marki, i choć wygląda nieco podstarzale, cały czas świetnie się sprzedaje. Auto oferowane pod nazwą Skoda Octavia II Tour, to jedyny kompakt na rynku, oferujący tak wiele, za tak niedużą cenę. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24, to ocena stylistyki Skody Octavii II Tour Combi. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo oraz cena auta.

Skoda Octavia II Tour Combi - WSTĘP

Octavia swoją nazwę odziedziczyła po modelu Skody wytwarzanej w latach 1959-1971. Współczesna wersja to niezwykle popularne na rynku auto z pogranicza segmentu C (klasa niższa średnia) oraz segmentu D (klasa średnia). Samochód czeskiej produkcji, który do dziś przeszedł parę metamorfoz, jest oferowany na polskim rynku od 1997 roku. Na świecie Octavia zadebiutowała jednak rok wcześniej i była pierwszym wozem zbudowanym we współpracy z koncernem VW, do którego należy czeska marka. Pierwsza Octavia powstała na płycie podłogowej VW Golfa IV i dzieliła z nim wiele podzespołów.

Chętnie kupowana II generacja, pojawiła się w 2004 roku. Konstrukcja płyty podłogowej tym razem pochodzi z Golfa V. Aktualnie na rynku znajduje się odmiana II generacji po liftingu przeprowadzonym w 2008 r., ale równolegle jest też sprzedawana wersja sprzed korekty nadwozia, pod nazwą Octavia Tour. Ceny tego modelu są odpowiednio niższe niż poliftowej odmiany. Auto dziś czerpie co najlepsze z niemieckiej technologii i można w nim znaleźć sporo elementów, montowanych w modelach Volkswagena.

>>> Skoda Octavia II Combi 1.6 MPI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Octavia II Tour, którą postanowiliśmy opisać w teście SuperAuto24, występuje w dwóch wersjach nadwozia: jako 5-drzwiowy liftback oraz kombi. Wersja jaką jeździliśmy to popularny model Combi, często wybierany na pojazd flotowy, ale także na auto rodzinne. Octavia II cieszy się świetną opinią wśród użytkowników, za sprawą trwałości wozu, niezwykle dużego kufra i relatywnie niskiej ceny. Tak obszerny, komfortowy i pojemny samochód za kwotę poniżej 50 000 złotych, na rynku oferuje jedynie Skoda, która skutecznie odbiera klientów konkurentom. Rywale Skody to m.in.: Ford Focus Kombi, Opel Astra Kombi, Renault Megane Grandtour, Volkswagen Golf Variant, Peugeot 308 SW, Kia Ceed SW,

Skoda Octavia II Tour Combi - STYLISTYKA

W przypadku stylistyki Octavii II trudno mówić o emocjach, bo samochód nie jest designerskim majstersztykiem. W linii nadwozia nie ma nic nadzwyczajnego. Karoseria została skonstruowana tak, by była przede wszystkim funkcjonalna i nie stwarzała problemów użytkowych. Podobnie jak w przypadku pierwszej generacji, pojazd cechuje się klasycznymi obłymi kształtami. Przyznać jednak musimy, że na tle swojej poprzedniczki, Octavia stała się autem zdecydowanie bardziej dojrzałym.

Mimo niezwykle spokojnej sylwetki, można doszukać się detali w wyglądzie, nawiązujących do innych modeli Skody. Główne miejsce przedniej części zajmuje żebrowany grill z chromowanym wykończeniem. Na masce znalazły się natomiast charakterystyczne dla wszystkich czeskich modeli przetłoczenia, łączące się z dużym emblematem logo marki. Wygląd przednich reflektorów niestety trąci myszką, mimo iż lampy zostały zintegrowane z kierunkowskazami i zachodzą na błotniki. Tak samo przedni zderzak, w porównani z tym, jaki można znaleźć w modelu po liftingu, widać, że nie jest już pierwszej młodości.

>>> Skoda Octavia II Combi 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Zwarte, zaokrąglone w każdym miejscu stonowane nadwozie, trafia jednak w gusta. Wyniki sprzedaży udowadniają, że stylistyczne bajery nie są wcale kluczem do sukcesu. Podstarzała sylwetka ogólna kompaktowego wozu oferowanego przez Skodę, do dziś budzi zaufanie i jest doceniana przez klientów. W końcu Octavia II wpisuje się w grono jednych z najchętniej kupowanych aut w Polsce.

Wróćmy do klasycznej linii nadwozia. Wzdłuż karoserii, przez błotniki i drzwi przebiega tylko jedno, delikatne przetłoczenie blachy, tuż pod linią dużych okien. Po środku drzwi przyklejono czarne listwy. Takie same ochronne pasy z tworzywa są na zderzakach. Dzięki tym elementom przełamano nudę - gdyby nie listwy, sylwetka byłaby obła jak balon. Krągłości błotników również utrzymano w tym samym stylu - są po prostu gładkie, niemal w ogóle nie rzucające się oczy.

>>> Skoda Octavia II Combi 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Na dachu mogą się znaleźć relingi stanowiące akcent nie tylko wykończeniowy, ale też funkcjonalny. Element ten w Octavii II Tour Combi występuje tylko w kolorze czarnym i kosztuje 700 zł. Tylną część wozu została tradycyjnie zwieńczona zaokrąglonym kufrem. Zespół świateł prezentuje się tak samo, jak w pozostałych modelach Skody - lampy mają charakterystyczne podświetlenie w kształcie litery C. Trzecie światło stopu i wycieraczka ze spryskiwaczem to standard, tak samo jak lusterka boczne ze zintegrowanymi kierunkowskazami.

Wycieczka Skodą Octavią II Tour Combi do Fortów Beniaminów

O tym ciekawym miejscu można przeczytać więceje na Podróże.pl

Skoda Octavia II Tour - FELGI

Oferta obręczy do modelu Tour jest bardzo uboga. Kupując nowy samochód w salonie u jednego z dilerów, mamy zaledwie trzy wzory kół do wyboru. Auto jest postawione na podstawowych, 15-calowych stalowych felgach z kołpakami. Obręcze ze stopów lekkich w rozmiarze wymagają dopłaty. Felgi w rozmiarze 15" z oponami 195/65 R15 kosztują 2 000 zł, a nieco większa 16" z oponami 205/55 R16 mają cenę 2 500 zł.

Skoda Octavia II Tour Combi - KOLORY NADWOZIA

Auto oferowane jest w jednym z 12 kolorów nadwozia. Lakiery metalizowane wymagają od klientów dopłaty 1 950 zł. Specjalne lakiery perłowy Czerń Magic to także koszt 1 950 zł.

Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażeniowej. Lusterka zewnętrzne, klamki otwierania drzwi, listwy ochronne oraz relingi dachowe są w kolorze czarnym. Chromowana obwoluta atrapy grilla montowana jest seryjnie.

>>> Skoda Octavia II Combi 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: bezpieczeństwo i cena <<<

Nadwozie zostało dobrze zabezpieczone przed korozją. W przypadku zakupu auta w salonie otrzymujemy 12-letnią gwarancję na jego perforację. Powłoka lakiernicza natomiast posiada 3-letnią gwarancję producenta.

 

Skoda Octavia - CENA za moto.gratka.pl

>>> Skoda Octavia II 2010 – CENA od 36 tys. zł

>>> Skoda Octavia II 2004 – CENA od 24 tys. zł

>>> Skoda Octavia 2000 – CENA od 8,5 tys. zł

>>> Skoda Octavia 1997 – CENA od 7 tys. zł

Skoda Octavia II Tour Combi - WYMIARY

Octavia Combi II generacji, stała się autem bardziej dojrzałym na tle swojej poprzedniczki. Dzięki zwiększonemu o 66 cm rozstawowi osi, przede wszystkim zagwarantowano więcej miejsca dla pasażerów z tyłu, wnętrze także jest szersze. Długość wynosi 4,57 metra, szerokość mierzy 1,76 m, a wysokość to 1,46. Rozstaw osi wynosi natomiast 2,57 m. Pojemność bagażnika jest potężna - teraz kufer Octavii Combi ma aż 605 litrów pojemności - to o 57 litrów więcej niż w poprzednim modelu, pierwszej generacji. To największy bagażnik w tej klasie samochodów.

Masa własna Octavii Combi II Tour różni w poszczególnych modelach. W wersji z silnikiem 1.4 waga wynosi 1260 kg, a w modelu z jednostką 1.6 waga to 1286 kg. Dopuszczalna masa całkowita samochodu może wynosić maksymalnie nawet 1885 kg kilogramów, w przypadku silnika benzynowego 1.6 litra.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowana Skoda Octavia II Tour Combi została wyposażona w silnik benzynowy 1.6 o mocy 102 koni mechanicznych. Jak pracuje czterocylindrowy motor? Jakie inne jednostki i skrzynie biegów mogą znaleźć się w aucie? Czy katalogowe spalanie podawane przez producenta przekłada się na rzeczywistość? O tym w 2. odcinku dziennika testu Skody Octavii II Tour Combi na SuperAuto24.