Skoda Octavia III 1.8 TSI - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2013-10-15 3:30

Trzecia Octavia tak samo jak poprzedniczki wykorzystuje wzbudzające zaufanie niemieckie rozwiązania. Do napędu testowanego liftbacka posłużył mocny motor benzynowy 1.8 TSI, wywołujący entuzjazm swoją dynamiką. Z takim sercem Skoda jest stonowana tylko z pozoru, bo doładowanie bez efektu turbodziury pozwala nieźle przyspieszać. Przy umiejętnej jeździe da się podróżować w miarę oszczędnie, ale gdy pedał gazu zacznie być zbyt mocno naciskany, niskie noty zużycia Pb szybko "diabli biorą". DRUGI ODCINEK dziennika najnowszej Skody został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Skoda Octavia III - SILNIKI

To co włożono pod maskę Skody jest sprawdzoną tech­ni­ką Volks­wa­ge­na. Do wyboru jest aż 9 czterocylindrowych, 16-zaworowych jednostek napędowych, montowanych poprzecznie między przednią osią. Silniki benzynowe typu TSI, to turbodoładowane serca z systemem wysokociśnieniowego, bezpośredniego wtrysku paliwa. Pierwszy motor o pojemności 1.2 dostarcza 86 KM i 160 Nm. Drugi 1.2 generuje 105 KM i 175 Nm. Następny o pojemności 1.4-litra daje do dyspozycji 140 KM i 250 Nm, a jeszcze większy pojemnościowo 1.8 l wytwarza 180 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Najmocniejszym motorem zarezerwowanym dla sportowej Octavii RS jest 2.0 TSI 220 KM i 350 Nm.

>>> Skoda Octavia III 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary trzeciej generacji <<<

W ofercie jednostek wysokoprężnych są 4 silniki TDI. Wszystkie są cieszącymi się dobrą opinią wśród użytkowników turbodoładowanymi motorami z systemem wysokociśnieniowego, bezpośredniego wtrysku paliwa typu Common Rail i filtrem cząstek stałych DPF. Pierwszy 1.6-litra dostarcza 90 KM i 230 Nm. Kolejny o tej samej pojemności ma zwiększoną moc do 105 KM i 250 Nm. Wyższy pojemnościowo 2.0-litra generuje 150 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To jednak nie wszystko, bo jest jeszcze 2.0 TDI 184 KM i 380 Nm przewidziany wyłącznie dla Octavii RS.

Nowa Octavia w zależności od wersji silnikowej, może być wyposażona w zintegrowaną technologię Start-Stop, sprzyjającą oszczędzaniu paliwa w mieście. System zatrzymuje pracę jednostki przy każdym zatrzymaniu pojazdu, i sprawnie ją uaktywnia w momencie zamiaru ruszenia ponownie z miejsca. Dla silnika 1.8 TSI system Start-Stop jest seryjny, a na życzenie może się znaleźć w 1.4 TSI oraz 1.2 TSI 105 KM, podobnie jak w wersjach wysokoprężnych 1.6 TDI 105 KM i 2.0 TDI.

>>> Skoda Octavia III 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Silniki 1.2 TSI oraz 1.6 TDI są podstawowo spięte z 5-biegowymi skrzyniami manualnymi, a pozostałe jednostki zintegrowano podstawowo z 6-biegowymi "manualami". Odmiana 1.2 TSI Start-Stop ma natomiast 6-biegowy mechanizm, lub 7-stopniową zautomatyzowaną skrzynię dwusprzęgłową DSG, która opcjonalnie jest oferowano do dla silnika 1.4 TSI i 1.8 TSI. Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne to 1.6 TDI 105 KM może mieć 7-stopniowe DSG, ale dla 2.0 TDI przygotowano już 6-stopniowe DSG. Na wyposażeniu aut z manualnymi skrzyniami jest jeszcze wskaźnik optymalnego wyboru przełożenia. System ten podpowiada kierowcy, kiedy zmienić bieg, co pozwala na oszczędniejszą jazdę.

Skoda Octavia III 1.8 TSI 180 KM - TEST

Testowany egzemplarz nie był pierwszą lepszą Octavią. Skoro pod maską zainstalowano warty uwagi mocny silnik, to do kompletu dołożono kilka umilających użytkowanie rozwiań. Jednym z nich był bezkluczykowy system dostępu i uruchamianie silnika przyciskiem. Gadżet przyjemny, bo nie trzeba nawet wyciągać kluczyka z kieszeni żeby wsiąść do wozu, ale nie jest on darmowy nawet w najbogatszym ELEGANCE (trzeba dopłacić 1 500 zł). Po pobudzeniu do życia jednostki napędowej w aucie jest cichutko. Praca staje się słyszalna dopiero po mocniejszym dodaniu gazu, a Skoda w tym wydaniu tylko na to czeka. W momencie wduszenia pedału w podłogę czeszka zrzuca maskę statecznej pani, stając się pełną wigoru panienką chętną do uprawiana sportu.

>>> Skoda Octavia III 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Dynamika potrafi zaskoczyć! Jak to bywa w przypadku jednostek TSI, maksymalny moment obrotowy jest już dostępny od niskiego zakresu. W turbodoładowanym silniku 1.8 wynosi on 250 Nm w przedziale od 1250 do 5000 obr./min. Poganiana stajnia rumaków szybko więc nabiera prędkości i aż pali się do jazdy po autostradach, bo wraz ze zwiększeniem obrotów przybywa mechanicznych wierzchowców. Gdy maksymalna moc obrotowa zaczyna spadać, wówczas do akcji wkracza komplet 180 koni generowanych w zakresie 5100-6200 obr./min. Octavia w tej konfiguracji odczuwalnie rwie do przodu, co dobrze obrazuje wędrująca po blacie prędkościomierza biała wskazówka -  pierwszą setkę pokazuje już w 7,3 sekundy, ani myśląc o pozostaniu w tym miejscu. Szybkość jaką auto może osiągnąć to aż 230 km/h.

W parze z tymi osiągami idzie odpowiednia elastyczność i precyzyjnie działający mechanizm manualnej skrzyni biegów. Duża kabina została bardzo dobrze wygłuszona. Wewnątrz jest cicho, bo szumy pojawiają się dopiero przy naprawdę wysokich prędkościach, których w Polsce legalnie nie można osiągać. To przekłada się na dużą przyjemność czerpaną z podróży i swobodę jazdy nawet z kompletem pasażerów.

Skoda Octavia III 1.8 TSI 180 KM - SPALANIE

Zbiornik paliwa mieści 50 litrów, a klapka jest automatycznie ryglowana wraz z aktywacją centralnego zamka. Ciekawostka tego miejsca to skrobaczka do szyb zamontowana od wewnętrznej strony pokrywki wlewu paliwa. Zimą w mroźne poranki gadżet ten będzie wielce pomocny. Według danych producenta testowana Octavia 1.8 TSI o mocy 180 KM, w połączeniu z manualną 6-biegową skrzynią powinna spalać: 7,8 litra/100 km w cyklu miejskim, na trasie podane zużycie to 5,1 litra/100km, a w cyklu mieszanym autu powinno wystarczyć 6,1 litra paliwa na "setkę".

>>> Skoda Octavia III 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Dane dotyczące spalania z papieru przeważnie sporo odbiegają od tych osiąganych w rzeczywistości. Jak łatwo się domyślić, tak też było w przypadku naszego testu SuperAuto24.pl. Zapotrzebowanie motoru 1.8 TSI małe nie było, ale mieściło się w granicy przyzwoitości. W zakorkowanym mieście, przy delikatnym obchodzeniu się z pedałem gazu opisywana Skoda zadowoliła się dawką 9 l/100km (przyczynił się do tego znacznie system Start-Stop). Według próby w trasie, przy statecznej jeździe bez wkręcania turbosprężarki na obroty, osiągnęliśmy zużycie 6 litrów Pb "na setkę". Przy trochę dynamiczniejszym poruszaniu się z prędkością przejazdową około 120 km/h, komputer pokładowy szybko pokazał wzrost zużycia. Jeżdżąc stylem przeciętnego Kowalskiego trzeba się przygotować, że w cyklu mieszanym taka Octavia będzie spaliła około 8 l/100km.

Komputer pokładowy z cyfrowym wyświetlaczem między zegarami, jest w Octavii wyposażeniem seryjnym. W bazowym modelu ACTIVE jego funkcjami operuje się za sprawą przycisku umiejscowionego na manetce odpowiedzialnej za sterowanie wycieraczkami. W kolejnych odmianach AMBITION i ELEGANCE w miejscu ekranu komputera wstawiony jest bardziej zaawansowany monochromatyczny wyświetlacz Maxi-DOT (w ACTIVE dopłata 450 zł). Tutaj komputerem steruje się już z poziomu koła kierownicy. Co więcej, w autach wyposażonych w opcjonalny kombajn multimedialny w konsoli środkowej, można na dotykowym ekranie śledzić na bieżąco informacje o zużyciu paliwa.

Skoda Octavia III 1.8 TSI - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4 Turbo
Paliwo Benzyna
Pojemność 1798 cm3
Moc maksymalna 132 kW/180 KM/5100-6200 obr./min
Maks mom. obrotowy 250 Nm/1250-5000 obr./min
Prędkość maksymalna
231 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 7,3 s
Skrzynia biegów manualna/6
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 50
Masa własna/ładowność 1335/1845 kg
Opony 225/40 R18
Emisja CO2 141 g/km
Bagażnik/po złożeniu siedzeń 590 l/1580 l

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Skody Octavii III. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności pojazdu oraz jego prowadzeniu? Jak pracuje układ kierowniczy? O tym w 3. odcinku dziennika testu najnowszej Skody na SuperAuto24.pl.

Nasi Partnerzy polecają