Auta, które ze sobą zestawiamy, domagają się powoli nowych generacji. Oba zadebiutowały dobre kilka lat temu i z mniejszymi lub większymi modyfikacjami są produkowane do dziś. Kolejną generację Octavii już poznaliśmy, a debiut nowego 308 to kwestia czasu. Samochody schodzące z rynku to jednak sprawdzone konstrukcje, najczęściej pozbawione problemów wieku dziecięcego, a na dodatek auta, które można zazwyczaj kupić z rabatem.
W naszym porównaniu pojawiają się kompakty w usportowionych wersjach. Hot-hatche, to auta stworzone, by dawać radość z jazdy, łączące praktyczność z osiągami oraz usprawiedliwiające mężów w oczach żon, gdy Ci chcą sprawić sobie w końcu szybkie auto. No, bo gdzie w Octavii, czy w 308 szaleństwo albo szpan? Do tych aut, fotelik i zakupy pasują zdecydowanie bardziej, niż do Mazdy MX-5...
Szybkie "daily" po czesku
Oba auta spełniają te założenia. Są w miarę szybkie, agresywnie stylizowane, a przy tym tak samo praktyczne, jak ich "zwyczajne" wersje. W przypadku Octavii RS oznacza to naprawdę nieprzeciętne zdolności transportowe i sporą przestrzeń dla pasażerów. Przerośnięty kompakt o nadwoziu typu liftback nie bez powodu jest znany ze swojej praktycznej natury.
Zobacz też: Skoda Octavia 2020 oficjalnie! Większa, przestronniejsza i nowocześniejsza. WIDEO, ZDJĘCIA
Octavia jest przy okazji dużo bardziej nudnym autem. Trudno doszukać się w niej czegoś więcej, niż po prostu szybkiej Skody. Nie ma wyczynowego, twardego zawieszenia (to w sumie dobrze), nie ma mechanicznej szpery (to niedobrze) tak jak Peugeot, który może się pochwalić Torsenem na przedniej osi. Czeska propozycja jest nieco usportowiona, ale nie emanuje sportem tak, jak niektóre hot hatche w segmencie.
Pod maską Skody Octavii RS znajduje się 2-litrowa benzyna o mocy 245 KM. Silnik napędza przednią oś i łączy się z 7-stopniową skrzynią DSG. Osiągi? 6,6 sekundy do setki. To wystarczający wynik, a "ośka" i tak ma problemy z trakcją kiedy tylko warunki przyczepności nie są idealne. Dla tych, którzy wolą 4x4, zostaje wybór 184-konnego diesla (tylko z takim motorem współpracuje napęd na cztery koła).
Sprawdź także: To najdroższa Skoda, jaką można kupić. Skoda Kodiaq RS 2.0 BiTDI 240 KM DSG7 4x4 - TEST, OPINIA
Jednostka dobrze znana z wielu innych aut koncernu ma przyjemną charakterystykę, wystarczająco dużo niutonometrów w dolnym zakresie obrotów i słuszną, płynącą z obrotów moc "na górze". Mimo to, szybko da się zauważyć jej dwie główne wady. Przede wszystkim, brzmienie jest dalekie od porywającego, a w Octavii RS jest mało subtelnie wspomagane głośnikami. Po drugie, ten wóz pali zdecydowanie za dużo. Jasne, łatwo jest w nim mieć ciężką nogę, ale w praktyce zużycie paliwa wynosi tyle samo co w 300-konnym Golfie R, czy większym, mocniejszym i szybszym Superbie 2.0 TSI 272 KM.
Szybkie "daily" po francusku
Peugeot podszedł do sprawy zupełnie inaczej. Po pierwsze, pod maską pracuje niewielki, bo 1.6-litrowy silnik THP. Kiedyś miał on 272 KM mocy, dziś jest to 262 KM. 10 koni ubyło przez dołożenie filtra cząstek stałych, niezbędnego do spełnienia norm emisji. Jednostka najlepiej przyspiesza w środkowym zakresie obrotów, a czas przyspieszenia podany przez producenta wynosi równe 6 sekund. Motor zestawiono z 6-biegowym manualem. Ten nietypowy widok ucieszy miłośników możliwości ręcznego zmieniania biegów, która w hot-hatchu jest zupełnie uzasadniona. Mechanizm pracuje przyjemnie i choć nie jest to najlepsza skrzynia w klasie, nie można mieć do niej większych zastrzeżeń. Automatu nie ma nawet za dopłatą, co sprawia, że powtarzalne osiąganie deklarowanych sześciu sekund w sprincie do 100 km/h może być wyzwaniem.
Przeczytaj: Peugeot 508 GT 1.6 Turbo 225 KM EAT8: Francja elegancja - TEST, OPINIA
1.6-litrowy motor Peugeota, podobnie jak silnik w Octavii, nie ma rasowego gangu, a i z zewnątrz nie daje znać o swoim sportowym charakterze. Szkoda. W kwestii brzmienia mamy więc remis, co gorsza bezbramkowy.
Spalanie w Peugeocie może wynieść zarówno 7 l/100 km, jak i 17 l/100 km. Jednostka jest bardzo czuła na styl jazdy i daje o tym znać, gdy zaczniemy jeździć z gazem w podłodze. Choć generalnie jest nieco bardziej ekonomiczna niż TSI w Skodzie, również potrafi wydrenować kieszeń. Silnik lubi spokojną, płynną jazdę. Wtedy odwdzięczy się umiarkowanym pragnieniem.
Gdzie jest pazur?
Ani Skoda, ani Peugeot nie aspirują do grona najostrzejszych hot-hatchy na rynku. Wspomniane wcześniej usposobienie Octavii sprawia, że trudno odnaleźć w niej sport. Mało komunikatywny układ kierowniczy, skrzynia DSG, która po prostu nie chce pokazać pazura i kompromisowe nastawy zawieszenia. Z drugiej strony, bardzo responsywny i mocny silnik, świetne hamulce i zwinność w zakrętach - Octavia balansuje na granicy bycia hot-hatchem, tak samo jak balansuje na granicy segmentu C i D.
Nie przegap: Peugeot 308 SW 1.2 PureTech 130 S&S Allure - TEST
W Peugeocie GTi sportu jest nieco więcej, choć nadal jest to charakter ugrzeczniony i wygładzony, by spodobać się większej liczbie potencjalnych klientów. Niemniej, mamy tu szperę, manualną skrzynię i nieco twardszy układ jezdny niż w Octavii. Celowo piszę o "układzie jezdnym", a nie o zawieszeniu, bo nie chodzi jedynie o pracę amortyzatorów. 308 jest bardziej "szorstkie" na nierównościach, gorzej znosi dziurawą nawierzchnię, a na równej drodze odwdzięcza się świetnym prowadzeniem. Jeśli miałbym szukać powodów takiego zachowania, obstawiałbym belkę skrętną na tylnej osi. Skoda korzysta z wielowahaczowego rozwiązania, a Peugeot trzyma się francuskich tradycji.
Taka konstrukcja tylnego zawieszenia ma istotną zaletę. Możliwość zamiatania tyłem "z odjęcia". Peugeot potrafi być nadsterowny, co dla wielu z pewnością będzie wadą, ale według mnie uznawanie tego za mankament znaczy tylko, że ktoś nie umie się bawić. Przynajmniej, dopóki rozmawiamy o hot hatchach. Pod względem frajdy z jazdy wygrywa Peugeot.
Porównaliśmy: Które kombi jest bardziej premium? Volvo V60 czy Peugeot 508 SW? OPINIA, PORÓWNANIE
To małe szaleństwo z zamiatającą tylną osią to jedna z niewielu rzeczy, jakie wskazują na to, że jedziemy GTI. Jak już pisałem, auto "nie brzmi", nie emanuje sportem tak jak Megane RS (testowaliśmy - ZOBACZ) i jest raczej dyskretne. Niektórym może się to podobać.
Różnic we wnętrzu jest najwięcej
Wnętrza tych aut ciężko porównywać. Znacznie bardziej przestronna kabina Skody z powodzeniem przewiezie rodzinę i psa, a auto z koncernu PSA to po prostu kompakt, który może pełnić rolę auta rodzinnego, ale lepiej, by była to co najwyżej rodzina 2+1. Przestrzeń to oczywista wygrana Octavii, ale jeśli ta kwestia nie jest priorytetowa, porównajcie te kokpity pod względem stylistyki.
Polecamy: Skoda Octavia RS 245 2.0 TSI: mistrzyni kompromisu
Peugeot nie zdradza swojego 6-letniego stażu rynkowego. Wnętrze wygląda tu wciąż świeżo i podobnie, jak w momencie premiery, dzieli ludzi na zwolenników i przeciwników małej kierownicy. Ja ją uwielbiam i uważam, że lepsza być nie może. Ta w nowych Peugeotach jest zbyt spłaszczona u dołu i u góry, a te w innych autach są zbyt duże. Materiały użyte do wykończenia 308 są porządne, a Francuzi chwalą się, że powinny dzielnie znieść trudy wieloletniej eksploatacji. Fotele są lepsze niż w Skodzie, a sportowych akcentów jest tu jakby więcej. Wnętrze Octavii wygląda przy 308 jak z poprzedniej epoki. Wiek Skody jest też widoczny po tym, jak nisko umieszczono ekran systemu multimedialnego. Sam system działa za to sprawniej niż w Peugeocie.
Atrakcyjna stylistyka kokpitu sprawiła niestety, że kompaktowy Peugeot był jednym z pierwszych aut, w których pozbyto się fizycznych przycisków do obsługi nawiewu. Sterowanie większością funkcji z poziomu ekranu dotykowego nie należy do najprzyjemniejszych. W najnowszych Peugeotach obsługa wypada znacznie lepiej ponieważ część przycisków przywrócono.
Rabat? Poproszę
Skoro cały tekst traktuje o tym, że hot hatche to rozsądny wybór, nie można pominąć aspektu ceny. Tu okazuje się, że ani Skoda Octavia RS, ani Peugeot 308 GTi nie należą do najtańszych aut...
Cennikowo, Peugeot startuje z poziomu 142 200 zł, a Skoda to wydatek 136 700 zł. To sporo, biorąc pod uwagę, że Megane RS można mieć za 124 900, a Forda Focusa ST za 122 600 zł. Oba te wozy będą szybsze, mocniejsze i bardziej sportowe. Na rynku jest także świetny Hyundai i30 N, a kolejny schodzący model, na który można spodziewać się rabatów, to 300-konny Seat Leon Cupra.
Pisaliśmy: Peugeot 508, 508 SW i 3008 otrzymały napęd hybrydowy. Poznaj polskie CENY bezemisyjnych francuzów
W przypadku Skody, najlepiej jest więc liczyć na rabat. Octavia RS to przyjemne auto, które znakomicie nada się na co dzień, bo nie męczy twardością, czy głośnością. Ubrana w nieco bardziej sportowy outfit, nadal jest tą samą, do bólu praktyczną Skodą. Tyle, że szybką. A Peugeot? Tu potrzeba miłośnika marki. Choć daje więcej radości z jazdy niż Skoda, prowadzi się nieco lepiej i jest znacznie bardziej nietuzinkowy, jego cena jest nieadekwatna do tego, co oferuje. Gdyby był 15-20 tys. złotych tańszy, stanowiłby interesującą propozycję. W swojej katalogowej cenie, nie ma szans walczyć z nowszymi, sprawniejszymi rywalami. Nie brakuje mu zalet, ma wiele ciekawych rozwiązań i szperę w standardzie, ale nie nadąża za konkurencją, która jest dziś silna, jak nigdy dotąd.
Dane techniczne
Skoda Octavia RS Challenge 2.0 TSI |
Peugeot 308 GTI 1.6 THP |
|
---|---|---|
SILNIK | R4 16V | R4 16V |
Paliwo | benzyna | benzyna |
Pojemność | 1984 cm3 | 1598 cm3 |
Moc maksymalna | 245 KM przy 5000 obr./min. | 262 KM przy 6000 obr./min |
Maks moment obrotowy | 370 Nm przy 1600-4300 obr./min. |
340 Nm przy 2100 obr./min |
Prędkość maksymalna | 250 km/h | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,6 s | 6,0 s |
Skrzynia biegów | automatyczna/ 7 biegów | manualna/ 6 biegów |
Napęd | FWD | FWD |
Zbiornik paliwa | 50 l | 53 l |
Katalogowe średnie zużycie paliwa |
7,4 l | 7,5 l |
poziom emisji CO2 | 168 g/km | 169 g/km |
Długość | 4689 mm | 4689 mm |
Szerokość | 1814 mm | 1804 mm |
Wysokość | 1448 mm | 1457 mm |
Rozstaw osi | 2680 mm | 2620 mm |
Masa własna | 1448 kg | 1355 kg |
Pojemność bagażnika (po złożeniu siedzeń) |
590-1580 l | 398-1206 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe wentylowane |
tarczowe wentylowane/ tarczowe wentylowane |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe | belka skrętna |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
225/35 R19 | 235/35 R19 |