Podstawowa wersja tego modelu z czeskim logo jest niemal wszystkim dobrze znana. Odmiana kombi, trafiająca w segment atrakcyjną ceną i olbrzymią pojemnością bagażnika, cieszy się równie dużą popularnością.
Auto uterenowione
Aktywnie żyjący ludzie oczekują od tego typu samochodu nieco więcej. Dlatego też producent zdecydował się wprowadzić wersję 4x4 ze zwiększonym prześwitem. Octavia ochrzczona przydomkiem Scout może być napędzana dwulitrową jednostką benzynową lub wysokoprężną. W pierwszej montowane są skrzynie pięcio-, a w turbodieslu sześciobiegowe. Silniki są montowane poprzecznie z przodu, a w układ przeniesienia napędu wszczepiono drugiej generacji sprzęgło Haldex, które dba o właściwe dołączanie tylnej osi. Okazuje się ono niezbędne w trudnych warunkach. Wjeżdżając na nieutwardzoną, a w dodatku mokrą polną lub leśną drogę, nie musimy się martwić o to, że utkniemy z powodu braku przyczepności. Układ samoczynnie skieruje siły napędowe tak, abyśmy mogli przemieszczać się dalej. System ten daje o sobie znać także przy stromych podjazdach.
Poza tym producent wyposażył scouta w dodatkowe systemy elektroniczne znacząco poprawiające bezpieczeństwo, ale nie sposób wszystkich wymienić i omówić. 18 cm prześwitu umożliwia pokonywanie pozamiejskich wertepów, jednak pamiętajmy o tym, że scout nie jest autem terenowym i ma dość spore zwisy z przodu i z tyłu. ZĘ zewnątrz wyróżnia się na pierwszy rzut oka nie tylko większym prześwitem. Z przodu i z tyłu przymocowano do dolnej części zderzaków ozdobne płyty w srebrnym kolorze. Uterenowionego smaczku dodają nakładki na progi i nadkola, które również chronią w tych miejscach lakier.
Pochwała diesla
Z naszymi Czytelnikami wybraliśmy się poza miasto, by przejechać specjalny odcinek testowy. Octavia scout wykazała się olbrzymią sprawnością w lekkim terenie i jak na swoje gabaryty sporą zwrotnością. Jednostka 2.0 TDI według nas okazuje się najtrafniejszym wyborem, ze względu na osiągi drogowe, jak i terenowe przy rozsądnym zużyciu paliwa.
Scout zapewne będzie się cieszył uznaniem wszystkich, którzy potrzebują używać na co dzień wygodnego samochodu z dużym bagażnikiem, a weekendowo takiego, który umożliwi uprawianie np. narciarstwa, czy też po prostu miłośników dzikiej przyrody.
Bardzo mi przypadła do gustu ta wersja octavii
Robert Ulita, 36 lat z Jastrzębia-Zdroju jest konserwatorem budynków, jeździ skodą fabią:
Podoba mi się wygląd zewnętrzny octavii. Jej uniesione nadwozie w wersji Scout podnosi jej walory i funkcjonalność. Pierwszy raz miałem okazję wjechać tego typu autem w lekki teren i ku mojemu zaskoczeniu octavia radziła sobie znakomicie. W środku umieszczono wygodne fotele. Układ skrętu działa bez zarzutu, pozwala łatwo prowadzić auto w ciasnych uliczkach i na szybkiej drodze. Dynamiczny silnik z łatwością rozpędza to auto. Jedynym mankamentem dla aktywnie żyjących ludzi jest jej cena, która mogłaby być nieco niższa.
Plusy: - Dynamiczny silnik, skoda łatwo i przyjemnie przyspiesza - Czytelna i łatwa w obsłudze, nie stwarza kłopotów w opanowaniu deska rozdzielcza - Podoba mi się kształt nadwozia oraz to, że jest ono podniesione |
Minusy: - Przednie słupki są za grube, ograniczają widoczność na boki - Nie podoba mi się to, że jest tak jasna podsufitka, szybko się będzie brudzić - Cena mogła by być ciut niższa, scout byłby atrakcyjniejszy dla wielu Polaków |
OCENA:
Wygląd: 5 pkt
W kabinie: 5 pkt
Za kierownicą: 6 pkt
Silnik: 6 pkt
Zawieszenie: 5 pkt
Za te pieniądze: 4 pkt
Dobra propozycja dla młodych i aktywnych
Andrzej Dulski, 29 lat, warszawiak, jest dziennikarzem i jeździ renault clio:
Pierwsze wrażenie - octavia aspiruje do walki z autami czteronapędowymi. Wyżej zawieszona ma ogromny prześwit i łatwiej się porusza po nierównościach, jednak nie utrudnia to wsiadania do środka. Za kierownicą pozytywne zaskoczenie daje konsola środkowa z czytelnym ekranem wspólnym dla nawigacji i systemu multimedialnego. Niestety, podczas jazdy plastikowe wnętrze wyraźnie słychać. Auto prawdopodobnie znajdzie nabywców wśród młodych, aktywnych rodziców, bo jest tanie, pojemne i za umiarkowane pieniądze.
Plusy: - Dobra cena, biorąc pod uwagę auto tej klasy i wersję 4x4 - Konsola środkowa dobrze rozbudowana i funkcjonalna - Duże podobieństwo do bliźniaczych modeli koncernu |
Minusy: - Mała moc silnika - wystarczająca dla przeciętnego kierowcy, ja bym wolał więcej koni pod maską - Plastikowe wnętrze, czuć taniość wykonania - Mało atrakcyjny wygląd, inny design mógłby przyciągać młodych ludzi |
OCENA:
Wygląd: 4 pkt
W kabinie: 4 pkt
Za kierownicą: 3 pkt
Silnik: 4 pkt
Zawieszenie: 4 pkt
Za te pieniądze: 5 pkt
Skoda octavia scout 2.0 TDI 140 KM
Dane techniczne:
pojemność silnika (ccm): 1968
moc maks. (KM/obr.): 140/4000
moment obr. (Nm/obr.): 320/1750
przyspieszenie 0-100 km/h (s): 10,2
prędkość maks. (km/h): 197
Wymiary:
rozstaw osi (mm): 2578
długość (mm): 4581
szerokość (mm): 1784
wysokość (mm): 1533
pojemność bagażnika (l): 580-1620
Masy:
masa własna (kg): 1420
dopuszczalna masa całkowita (kg): 2120
pojemność zbiornika paliwa (l): 55
Zużycie paliwa (l):
miejskie: 8,0
pozamiejskie: 5,4
średnie: 6,4
Wyposażenie (m.in.):
ABS+ASR+MSR+MBA+EBV+ESP+HTTC; 4 poduszki gazowe; radio CD + nawigacja; czujniki parkowania; elektrycznie sterowane lusterka i szyby
Silniki:
2.0 150 KM; 2.0TDI 140 KM
Ceny (zł):
wersji najtańszej: 60 600
wersji podstawowej: 105 500
wersji testowanej: 112 200
Konkurencja nie śpi
Zobacz inne auta tego segmentu
Audi A6 allroad
Silnik: pojemność/moc: 2698/180 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,3 s
Maksymalna prędkość: 215 km/h
Cena: 213 300 zł
VW passat variant 4x4
Silnik: pojemność/moc: 1968/140 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,1 s
Maksymalna prędkość: 206 km/h
Cena: 112 190 zł
Subaru outback
Silnik: pojemność/moc: 1998/150 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,2 s
Maksymalna prędkość: 200 km/h
Cena: 107 565 zł