Skoda Rapid - SILNIKI
Do wyboru jest 5 jednostek napędowych. Najsłabszy motor to trzycylindrowy benzynowy 1.2-litra MPI, legitymujący się mocą 75 KM i 112 Nm. Kolejn3 3 nowoczesne silniki benzynowe TSI, są czterocylndrowymi układami z turbodoładowaniem i systemem bezpośredniego wtrysku paliwa. Słabsza odmiana 1.2-litra posiada 85 KM i 160 Nm, a mocniejsza generuje 105 KM i 175 Nm. Motor o pojemności 1.4-litra legitymuje się mocą 122 KM i 200 Nm. Jedyna w ofercie jednostka wysokoprężna TDI z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa common-ral i filtrem cząstek stałych DPF, posiada pojemność 1.6-litra i dostarcza 105 KM i 250 Nm.
>>> Skoda Rapid 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary liftbacka <<<
Rapid w zależności od wersji silnikowej, może być wyposażony w jedną z trzech przekładni biegowych. Jednostki 1.2 MPI, 1.2 TSI oraz 1.6 TDI zostały spięte z manualnymi skrzyniami 5-biegowymi. Kolejna 6-biegowa skrzynia jest połączona z silnikiem 1.2 TSI 105 KM. Automatyczna dwusprzęgłowa 7-stopniowa przekładnia DSG występuje tylko w połączeniu z silnikiem 1.4 TSI 122 KM. W Rapidzie podobnie jak w większości oferowanych dziś w salonach nowych samochodów, na wyposażeniu znalazł się wskaźnik optymalnego wyboru przełożenia skrzyni. System ten podpowiada kierowcy, kiedy zmienić bieg, co pozwala na oszczędniejszą jazdę.
Skoda Rapid 1.6 TDI 105 KM - TEST
Pracująca pod maską liftbacka poczciwa technologia TDI nie przeszkadzała nam akustycznie w trakcie testu. Czterocylindrowa jednostka Diesla cechuje się charakterystycznym dźwiękiem, ale poziom jej hałasu jest raczej niski. Auto pozostawione na biegu jałowym nie przenosiło wibracji do wnętrza kabiny, ale przytłumiony dźwięk silnika już tak. Auto to jednak nie ekskluzywna droga limuzyna, więc nie ma co zarzucić kulturze pracy 105-konnego ropniaka. Pedał sprzęgła działał lekko, podobnie jak krótko zestopniowana manualna skrzynia biegów, której nie brakuje precyzji. Dźwignia lewarka gładko się prowadzi i przy tym dobrze leży w dłoni. Przy wyższych prędkościach odczuwalny jest niestety brak szóstego przełożenia, by jednocześnie pojechać szybciej i wciąż oszczędnie. Trochę dziwne, że silnik 1.4 TSI 105 KM posiada seryjnie 6-stopniowego manuala, a TDI już nie.
>>> Skoda Rapid 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Rapid z wysokoprężną jednostką wydaje się być idealnym autem, dla rodzin lubiących wybierać się w dalsze podróże. Auto poza dużymi możliwościami przewozowymi, potrafi zaskoczyć naprawdę dobrą dynamiką. Jak to w turbodoładowaniem silnikach bywa, odczuwalny jest wysoki moment obrotowy ochoczo napędzający przednie koła (250 Nm dostarczane w zakresie 1500-2500 obr./min). Po wdepnięciu pedału gazu w podłogę turbo daje o sobie znać już w dolnym zakresie mocy obrotowej. W efekcie auto od razu reaguje przyspieszeniem bez względu na to, czy jedziemy w pojedynkę, czy mamy w pełni wypakowaną kabinę. Może się wydawać, że stadnina 105 koni mechanicznych to nie dużo, jak na ważące 1265 kg auto, przyspieszenie wynoszące 10,4 sekundy do setki faktycznie jest wystarczające i odczuwalne.
>>> Skoda Rapid 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Równie ważna jak dobra dynamika, jest odpowiednia elastyczność wozu. W trakcie jazdy poza miastem nie ma potrzeby nerwowego szukania lewarka, by redukować bieg w momencie wyprzedzania. Silnik przyzwoicie reaguje na nacisk pedału gazu. Wymijanie kolejnych pojazdów na drodze idzie więc bez oporu, a szczególnie przyjemne wykonywanie takich manewrów przychodzi przy wyższych szybkościach. Najwyższa prędkość z jaką jesteśmy w stanie pojechać to natomiast 190 km/h. Najbardziej cieszyć będzie przy tym niskie spalanie, bo motor nie jest łapczywy na ON, o ile nie wyciskamy z niego siódmych potów.
Skoda Rapid 1.6 TDI 105 KM - SPALANIE
Zbiornik paliwa mieści 55 litrów. W momencie tankowania trzeba użyć kluczyka, by odkręcić korek wlewu. Ciekawostką jest skrobaczka do szyb zamontowana od wewnętrznej strony pokrywki wlewu paliwa. Wielki minus to natomiast brak automatycznego ryglowania klapki, która cały czas jest otwarta. Możemy się więc spodziewać, że w polskich realiach zainstalowana tam skrobaczka szybko zostanie skradziona. Według danych producenta testowany Rapid 1.6 TDI o mocy 105 KM, w połączeniu z manualną 5-biegową skrzynią powinien spalać: 5,6 litra/100 km w cyklu miejskim, na trasie 3,7 litra/100km, a w cyklu mieszanym 4,4 litra/100km.
>>> Skoda Rapid 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<
Choć dane dotyczące spalania z papieru przeważnie sporo odbiegają od tych osiąganych w rzeczywistości, to w przypadku Rapida nie są one znaczne. Testy SuperAuto24.pl wykazały, że zapotrzebowanie silnika 1.6 TDI na ropę były znacznie zbliżone to katalogowego. Małolitrażowe silniki grupy VAG w końcu należą do bardzo oszczędnych motorów. W mieście, przy delikatnym obchodzeniu się z pedałem gazu Skoda zadowoliła się ilością 6,8 l/100km. Według próby przy spokojnej jeździe w trasie bez wyprzedzeń, nie przekraczając raczej prędkości 100km/h osiągnęliśmy zużycie 3.9 litra na setkę. Przy poruszaniu się w cyklu mieszanym komputer pokazywał wartość oscylujące w granicach 5,7-5,9 l/100km.
Informacje na temat spalania zdobywa się jak w każdej innej Skodzie. Używamy poręcznego przycisku umiejscowionego na manetce odpowiedzialnej za sterowanie wycieraczkami. Dane pokazują się na cyfrowym wyświetlaczu wkomponowanym między zegarami. Komputera pokładowego niestety nie ma w bazowej odmianie ACTIVE (standard w wersjach AMBITION i ELEGANCE).
Skoda Rapid 1.6 TDI - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 Turbo |
Paliwo | Diesel |
Pojemność | 1598 cm3 |
Moc maksymalna | 77 kW/ 105 KM/4400 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 250 Nm/1500-2500 obr./min |
Prędkość maksymalna |
190 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 10,4 s |
Skrzynia biegów | ręczna/5 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 55 l |
Masa własna | 1265 kg |
Opony | 215/40 R17 |
Emisja CO2 | 114 g/km |
Bagażnik/po złożeniu |
550 l/1490 l |
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Rapida. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu samochodu? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu nowej Skody na SuperAuto24.pl.