Skoda Rapid - BEZPIECZEŃSTWO
Czeski liftback w dbałości o ochronę pasywną oferuje maksymalnie 6 poduszek powietrznych, wchodzących w skład wyposażenia standardowego. Są to przednie airbagi dla kierowcy i pasażera, poduszki boczne chroniące klatki piersiowe i miednice podróżnych oraz kurtyny powietrzne zabezpieczające przed urazami głowy podczas uderzenia. Zagłówki dbające o głowy i kręgosłupy są regulowane na wysokość. W przednim przedziale zainstalowano regulowane trzypunktowe pasy z pirotechnicznymi napinaczami. Pasy tylne także są trzypunktowe. Miejsca siedzące z przodu dostały sygnalizację dźwiękową przypominającą o niezapięciu pasów, jest też lampka ostrzegawcza o tym fakcie na wskaźnikach. Brak zamknięcia drzwi sygnalizuje odpowiednia grafika na zegarach. Miejsca zewnętrzne tylnej kanapy przystosowano do mocowania fotelików dziecięcych, dzięki stosowanemu seryjnie systemowi ISOFIX.
>>> Skoda Rapid 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary liftbacka <<<
Auto już w podstawowej wersji ma na wyposażeniu bardzo bogaty pakiet układów wspomagających jazdę i hamowanie. Jest ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), MSR (system przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem), ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego) i HBA (hydrauliczny system wspomagania nagłego hamowania). Dodatkowo za 500 zł można doposażyć Rapida w HHC (system wspomagania ruszania pod wzniesienia współpracujący z ESP) i TPM (czujniki kontrolujące ciśnienie w ogumieniu).
ZABEZPIECZENIA i CZUJNIKI
Każda Skoda ma montowaną blokadę przeciwuruchomieniową - czyli popularny immobiliser. Centralny zamek z wewnętrznym przyciskiem odpowiedzialnym za ryglowanie zamków, z dwoma zwykłymi kluczykami jest seryjnym wyposażeniem. Zdalne sterowanie centralnego zamka ze składanym kluczykiem pilotem wymaga tylko w bazowym wariancie ACTIVE zainwestowania kwoty 600 zł.
>>> Skoda Rapid 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Autoalarm z funkcją monitoringu wnętrza, czujnikiem przechyłu i zdalnie sterowanym centralnym zamkiem z dwoma składanymi kluczykami kosztuje w ACTIVE 1 500 zł, natomiast AMBITION i ELEGANCE wydatek ten maleje do 900 zł. Posiada on dodatkową syrenę z niezależnym źródłem zasilania. Funkcja nadzoru wnętrza może być dezaktywowana jednym guzikiem, jeśli tego chcemy. Czujniki parkowania tyłem w ACTIVE i AMBITION mają cenę 1 250 zł, a w najbogatszym ELEGANCE są seryjne.
Skoda Rapid - OŚWIETLENIE
Przednie lampy halogenowe zgodnie z najnowszymi przepisami, podstawowo wyposażone są w światła do jazdy dziennej DRL, oraz manualną regulację ustawienia wysokości. Na życzenie za kwotę 500 zł na liście opcji widnieją spryskiwacze reflektorów. Światła przeciwmgielne w przednim zderzaku tylko w bazowym modelu ACTIVE wymagają dopłaty 800 zł. Lampy wsparte dodatkowo funkcją doświetlania zakrętów kosztują 1 200 zł w ACTIVE, a w AMBITION i ELEGANCE cena maleje do 450 zł.
>>> Skoda Rapid 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Zespół tylnych świateł to klasycznie wyglądające jak w pozostałych modelach Skody, zintegrowane lampy z czerwonym elementem świetlnym, układającym się w charakterystyczny kształt litery C. Trzecie światło STOP za tylną szybą to podstawa.
Skoda Rapid - GWARANCJA
Każda Skoda jest objęta 2-letnią gwarancją na mechanikę pojazdu, wraz z 2-letnią gwarancją na oryginalne części i akcesoria. Gwarancja na wady lakiernicze nadwozia jest objęta okresem 3 lat, a perforacja blach okresem 12 lat, od daty zakupu auta przez pierwszego właściciela.
>>> Skoda Rapid 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Przygotowana jest dodatkowa możliwość wydłużenia okresu gwarancyjnego o kolejne 2 lata (Skoda Life Plus), lub osiągnięcia określonego przebiegu (do 60 tys. km - koszt pakietu wynosi 1 100 zł, lub do 120 tys. km - 2 100 zł). Rozszerzenie dotyczy całego auta i nie jest ograniczone wartościowo. Korzystanie z programu nie wymaga przestrzegania żadnych dodatkowych procedur zgłaszania usterek.
film z CRASH TESTu Euro NCAP
Skoda Rapid w testach zderzeniowych niezależnej organizacji badawczej Euro NCAP, zdobyła maksymalną ilość pięciu gwiazdek. Samochód wypadł bardzo dobrze zarówno przy zderzeniach czołowych jak i bocznych. Doceniono kompleksowość pakietu bezpieczeństwa - ochrona pasażerów przednich siedzeń dostała 94 proc. punktów. Obszar ochronny dzieci uzyskał wynik 80 proc. punktów. Próby wypadku z pieszym wykazały skuteczność ochrony na 69 proc. punktów.
Skoda Rapid - CENA
Auto w polskich salonach dostępne jest w trzech wersjach wyposażenia. Najtańsza Skoda Rapid z poziomu ACTIVE z silnikiem 1.2 MPI kosztuje 47 950 zł. Najtańsze model z jednostką wysokoprężną 1.6 TDI to wydatek 62 450 zł.
Opisywana i testowana przez redakcję SuperAuto24.pl Skoda Rapid, to wersja wyposażenia ELEGANCE. W polskiej ofercie model ten z silnikiem 1.6 TDI 105 KM, kosztuje 72 450 zł. Po wliczeniu wszystkich elementów wyposażenia opcjonalnego cena identycznego auta jak w teście wynosi 80 360 zł.
silnik | ACTIVE | AMBITION | ELEGANCE |
1.2 MPI 75 KM | 47 950 zł |
53 150 zł |
57 950 zł |
1.2 TSI 85 KM | 52 450 zł |
57 650 zł |
62 450 zł |
1.2 TSI 105 KM | 54 950 zł |
60 150 zł |
64 950 zł |
1.4 TSI 122 KM DSG |
62 950 zł |
68 150 zł |
72 950 zł |
1.6 TDI CR DPF 105 KM | 62 450 zł |
67 650 zł |
72 450 zł |
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 6
W szóstym odcinku dziennika testu SuperAuto24.pl zaprezentujemy podsumowanie Skody Rapid.