Już na pierwszy rzut oka oba auta wyraźnie się od siebie różnią. Co prawda przednie części ich nadwozi są identyczne, ale wszystko to, co dzieje się za słupkami B i C jest zdecydowanie różne. Jednak wbrew pierwszemu wrażeniu obie wersje nadwoziowe zdecydowanie więcej łączy niż dzieli.
Podobieństwa
Pierwszym podobieństwem jest oferta silnikowa. Wraz z ostatnim liftingiem Fabii, Skoda wycofała się z montowania silników wysokoprężnych w swoich najmniejszych i miejskich modelach. W efekcie model Rapid oferowany jest tylko z silnikiem benzynowym. Dostępny jest 1-litrowy turbodoładowany motor z rodziny TSI o mocy 95- lub 110 KM. Mocniejszy wariant może być łączony z opcjonalną przekładnią DSG. Taka konfiguracja dotyczy zarówno liftbacka jak i Spacebacka.
Takie same jednostki napędowe o takich samych mocach sprawiają, że niezależnie od rodzaju nadwozia Rapid legitymuje się takimi samymi osiągami. W silniku 95-konnym pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu po 11,1 sekundy. Na osiągniecie takiej samej prędkości 110-konne TSI potrzebuje 9,9 sekundy. Co ciekawe standardowy liftback ma nieco wyższą prędkość maksymalną od Spacebacka (189 km/h vs. 184 km/h w odmianie 95-konnej i 201 km/h vs 196 km/h w wersji 110-konnej). Różnice te są jednak na tyle znikome, a same prędkości maksymalne i tak niedozwolone na większości dróg naszego globu, że z pewnością nie będą one stanowiły rozsądnego argumentu przemawiającego za konkretnym rodzajem nadwozia.
Takich argumentów nie dadzą także różnice w wyposażeniu. Dlaczego? Ponieważ takich różnic nie ma. Wersje oraz wyposażenie Rapida są tożsame zarówno dla Spacebacka jak i liftbacka. Cenniki otwiera odmiana Active, ponad nią znajduje się Ambition, nieco wyżej Clever, a na końcu bogata wersja Style. Cenniki zamyka wersja specjalna Monte Carlo, która oczywiście jest dostępna zarówno dla jednej jak i drugiej odmiany nadwoziowej.
Nieco wcześniej użyłem słowa cenniki. Czy ceny obu prezentowanych odmian widocznych na zdjęciach ułatwią wybór? Także nie! Co prawda biorąc pod uwagę regularne cenniki Spaceback jest droższy od liftbacka, ale różnica w cenie wynosi zaledwie 50 zł i dotyczy każdej wersji z wyjątkiem podstawowej. Rapid Spaceback Active kosztuje 58 000 zł. Tak samo wyposażony liftback, kosztuje dokładnie tyle samo. Rapid Spaceback Ambition to wydatek 63 400 zł. Tak samo skonfigurowany liftback został wyceniony na 63 350 zł. Dodatkowo w chwili pisania tego artykułu na prezentowane auta obowiązywał atrakcyjny rabat obniżający cenę regularną o blisko 10 000 zł.
Dalsze podobieństwa łatwo dostrzec studiując tabelki z wymiarami obu wersji. Zarówno Spaceback jak i liftback mierzą 1706 mm szerokości oraz 1461 mm wysokości. Tożsamy dla obu odmian jest także rozstaw osi równy 2602 mm. Zauważalna różnica pojawia się dopiero w polu "długość nadwozia". W tej kategorii mierzący 4304 mm długości Spaceback ustępuje mierzącemu 4483 mm liftbackowi. Różnica jest znaczna i przekłada się głównie na bagażniki.
Różnice
Kufer Spacebacka ma pojemność 415 litrów. To świetny wynik w segmencie B. Jednak klasą samą dla siebie jest bagażnik wersji liftback. 530 litrów to prawdziwa piwnica. Jeśli faktycznie często jeździcie autem zapakowanym po dach, to właśnie pojemność bagażnika może decydować o wyborze konkretnej wersji. Chociaż z drugiej strony...
Bardziej regularne kształty nadwozia Spacebacka pozwolą na transport większych gabarytowo przedmiotów pokroju niewielkiej szafy czy sofy. Sprawdziliśmy to zresztą podczas długodystansowego testu Spacepacka - KLIKNIJ i sprawdź. Łagodniej opadająca linia dachu liftbacka może uniemożliwić transport wyżej wymienionych rzeczy.
Inne różnice? Jest jeszcze jedna, wymieniona na początku i dotyczy stylistyki nadwozia. 5-drzwiowy liftback prezentuje się dość konserwatywnie i przypomina nieco zmniejszoną Octavię. Spaceback to z kolei typowy hatchback z lekkimi podobieństwami do kombi. Bardziej efektowny szczególnie z całkowicie szklaną częścią tylnej klapy. Jednak w tej kategorii trudno o racjonalną obiektywną ocenę. Design zewnętrzny jest kwestią gustu, a ile gustów tyle opinii.
Przyznam szczerze, że pomimo szczerych chęci nie udało mi się przekonać samego siebie o słuszności wyboru konkretnej wersji. Bardzo się starałem, ale o wyborze Spacebacka lub liftbacka decydowały by mocno subiektywne odczucia. Niezaprzeczalnie bardziej klasyczna odmiana czyli liftback ma większy bagażnik, ale 415 litrów w Spacebacku także jest wartością więcej niż wystarczającą, bez problemu mieszczącą np. dziecięcy wózek z gondolą. Podsumowując, hatchback ze względu na krótsze nadwozie lepiej poradzi sobie z parkowaniem i nawrotami, za to wersja liftback pomieści zdecydowanie więcej rzeczy i tym samym doskonale spisze się podczas rodzinnych wyjazdów. Które nadwozie więc wybrać? Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb i na to pytanie trzeba odpowiedzieć sobie samemu.