Do Skody Rapid Spaceback wsiadłem jeżdżąc wcześniej Toyotą Yaris, Fordem Fiestą, Renault Twingo. Pierwsze wrażenie po wejściu do samochodu? Przestrzeń, dużo przestrzeni. Wymiary Rapida to 4,3 metra długości i 1,7 metra szerokości. Zapięcie fotelika do przewożenia dziecka na tylnej kanapie za kierowcą nie powoduje konieczności dosuwania fotela do kierownicy. Właściciele samochodów klasy B, którzy mają dzieci i wożą dwulatka do żłobka, wiedzą o czym mowa. Ilość przestrzeni z przodu powoduje, że kierujący nie ociera się o nogi pasażera zmieniając biegi. Nawet niewielki podłokietnik pomiędzy pasażerem i kierowcą jest wystarczający aby podnieść komfort podróżowania i wcale nie powoduje dużego ubytku przestrzeni.
Pakowny hatchback
Skoda Rapid oferuje również bardzo dużą przestrzeń kiedy przychodzi do spakowania: wózka, dwóch walizek i innych bambetli niezbędnych aby wybrać się w podróż z małym dzieckiem. Pojemność bagażnika w modelu Rapid Spaceback to 415 litrów. To na tyle dużo, że problemem przestaje być nie tylko spakowanie się na weekendowy, ale również dwutygodniowy wyjazd czteroosobowej rodziny.
Skoda Rapid Spaceback może się pochwalić pojemnością bagażnika o około 100 litrów większą niż jej konkurenci z segmentu B. Nie bez znaczenia jest też fakt, że w Rapidzie szerokość pomiędzy ściankami bagażnika wynosi trochę ponad 1 metr. Bagażnik jest więc nie tylko pakowny ale również bardzo ustawny. Jeżeli jesteście ciekawi dokładnych wymiarów i transportowych możliwości Rapida polecam uwadze: TEN artykuł - KLIKNIJ.
Zaskakujące spalanie
Jak wygląda kwestia spalania w Rapidzie w porównaniu z konkurentami z klasy B? Samochód jest większy i cięższy od większości z tej konkurencji. Testowany egzemplarz wyposażony został w silnik 1.0 TSI o mocy 110 KM i 6 biegową skrzynię. Test spalania wykonany został na trasie: Warszawa - Ustrzyki Górne w Bieszczadach. Odległość 434 kilometry pokonałem w około 6 i pół godziny, przy średniej prędkości 67 km/h i średnim spalaniu 5,2 litra. Była to moja pierwsza trasa tym autem, a jak wiadomo do każdego samochodu trzeba się przyzwyczaić. W drodze powrotnej udało mi się ten rezultat poprawić i osiągnąć wynik 4,7 litra paliwa na 100 kilometrów.
A jak wygląda sytuacja ze spalaniem w przypadku jazdy po mieście? W moim przypadku było to około 6 litrów, bez szczególnej walki o każdą kroplę paliwa. Miałem też wyłączony system start/stop zamontowany w testowanym egzemplarzu. Szczegółowy test spalania w miejskich realiach przeprowadzony przez naszą Redakcję znajdziecie w TYM artykule - KLIKNIJ.
Łatwe parkowanie
Jak Rapid radzi sobie z sytuacją kiedy w miejskiej dżungli trzeba zawalczyć o miejsce w ciasnej uliczce? Jest nadspodziewanie dobrze. Pomocne są tutaj oczywiście czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz kamera cofania. Takie właśnie udogodnienia miał testowany egzemplarz auta. Wszystko to sprawia, że parkowanie Rapidem nie powinno sprawić większych problemów osobie mającej doświadczenie w jedzie samochodami klasy B. Auto jest na tyle zgrabne, że wciśnie się niejedną lukę z którą z uwagi na gabaryty nie poradzą sobie większe auta.
Chce się jeździć
Każda głowa rodziny, która musi podjąć decyzje o zakupie nowego samochodu wie, że przed tak poważnym wydatkiem trzeba sprawdzić wszystko jak najdokładniej. Wiemy więc, że Rapid ma komfortową, przestronną kabinę, pakowny bagażnik, nie pali jak smok i dobrze sprawdza się w miejskich warunkach. Co więc pozostało? Kolor? Nie żartujcie sobie ;) Chodzi oczywiście o radość z jazdy, bo przecież poza tym, że jesteśmy odpowiedzialnymi mężami i ojcami, chcemy też poczuć trochę przyjemności z prowadzenia auta.
Nie ma co się oszukiwać, Rapid to nie Lamborghini (jedynie model Citigo może mieć coś wspólnego z Lambo), ale uwierzcie mi, że trzycylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 110 KM sprawi, że poczujecie to coś co sprawia, że do tego samochodu chce się wsiadać. Czym zaskakuje produkt Skody mający być kompromisem między klasą B i C? Auto znakomicie przyspiesza już z dolnej fazy obrotów silnika, o czym często posiadacze ciężkich przepastnych kombi mogli pomarzyć w momencie startu ze świateł. Poza tym Rapid dobrze trzyma się drogi, a moc w zupełności wystarcza na komfortowe pokonywanie nawet bieszczadzkich serpentyn.
Do ideału brakuje
Rapid Spaceback samochodem idealnym? Nic z tych rzeczy. Po pierwsze: Skoda ma wyjątkowo źle zaprojektowane miejsce na kubek w przedniej części kabiny. Mniejszy z dwóch otworów pomieści co najwyżej literatkę. W czasach kiedy na stacjach benzynowych najmniejszy kubek z kawą ma rozmiar średni (też zastanawiacie się jak coś może być średnie skoro małe nie istnieje?) jest to wyjątkowo nieprzydatne. Po drugie otwory zostały dosłownie wciśnięte pomiędzy deskę rozdzielczą i drążek zmiany biegów. Efekt? Nie byłem w stanie wyciągnąć kubka z gorącą kawą mając wbite biegi 1,3 lub 5. Drugim istotnym mankamentem samochodu jest bardzo mała ilość miejsca w schowku w podłokietniku, większego telefonu już tam nie zmieścicie. Trzecią wadą jest brak automatycznego systemu odsuwania rolet zasłaniających montowany opcjonalnie panoramiczny dach. Robienie tego mechanicznie w czasie jazdy jest szalenie niewygodne, a próba sięgnięcia do części rolety chowającej się w podsufitce nad tylną kanapą jest wręcz niebezpieczne.
Do wymienionych mankamentów rzucających się cieniem na ergonomię dochodzi jeszcze cena auta. Skoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 95 KM kosztuje minimum 51 500 zł. Taki pojazd może i jest dobrze wyposażony w podstawie, ale niebezpiecznie zbliża się do pełnoprawnych nowych aut klasy C. Mam jednak świadomość, że nie każdy potrzebuje tak dużych kompaktów, dlatego Skoda Rapid Spaceback wpisująca się w lukę między segmentami B i C, dla takich osób może okazać się dobrym kompromisem. Cena około 60 tys. zł za auto ze zrywnym silnikiem 1.0 TSI 110 KM, w jednej z wyższych wersji wyposażenia jest do przyjęcia. Za to cena 92 150 zł - bo na tyle został wyceniony maksymalnie wyposażony egzemplarz testowy - jest absolutnie za wysoka.
Skoda Rapid Spaceback 1.0 TSI - dane techniczne
SILNIK | R3, 12V Turbo |
Paliwo | benzyna |
Pojemność | 999 cm3 |
Moc maksymalna | 110 KM przy 5000 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 200 Nm przy 2000-3500 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 198 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 9,8 s |
Skrzynia biegów | manualna/ 6 biegów |
Napęd | na przednią oś |
Zbiornik paliwa | 55 l |
Katalogowe zużycie paliwa l/100 km (miasto/ trasa/ średnie) |
5,5 l/ 4,0 l/ 4,6 l |
poziom emisji CO2 | 106 g/km |
Długość | 4304 mm |
Szerokość | 1706 mm |
Wysokość | 1459 mm |
Rozstaw osi | 2602 mm |
Masa własna | 1150 kg |
Ładowność | 535 kg |
Pojemność bagażnika/ po złożeniu siedzeń | 415 l/ 1381 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane / tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | belka skrętna |
Opony przód i tył | 215/40 R17 |