Skoda Kamiq to najmniejszy crossover w gamie Skody. Scala to swoisty następca Rapida. Hatchback z krwi i kości mający w teorii oferować wiele za relatywnie niewiele. Dwa na pierwszy rzut oka różne auta, których cena jest... niemalże taka sama.
Sprawdź: Czy Skoda za ponad 120 tys. zł jest warta takich pieniędzy?
Cennik Kamiqa startuje z poziomu 67 150 zł. Scalę kupicie za 68 500 zł (nie licząc promocji na wyprzedaż rocznika). To tylko 1350 zł różnicy. Około 2% ogólnej wartości auta. Który model wybrać, gdy pieniądze nie grają roli?
Moda kontra Klasyka
Kamiq jest pełnoprawnym crossoverm. Crossoverem czyli autem modnym. Autem aktualnie na topie. Wszyscy chcą mieć crossovera lub SUV-a więc i ty chcesz mieć Skodę Kamiq. Scala to z kolei hatchback. Mniej modny, ale wciąż popularny. Hatchback z lekkimi zadatkami na kombi. Wszystko za sprawą nieco wydłużonego nadwozia przypominającego Audi z rodziny Sportback.
Sprawdź także: To najdroższa Skoda, jaką można kupić. Skoda Kodiaq RS 2.0 BiTDI 240 KM DSG7 4x4 - TEST, OPINIA
Scala jest dłuższym autem od Kamiqa. Mierzy dokładnie 4362 mm (Kamiq 4241 mm). Oba auta mają natomiast tą samą szerokość wynoszącą 1793 mm. Scala ma o 10 mm większy rozstaw osi (2649 mm vs. 2639 mm). W kategorii wysokości góruje już Kamiq mierzący 1553 mm (Scala 1471 mm). Jak te wymiary przekładają się na praktyczność i przestrzeń we wnętrzu?
Wygodny i przestronny
Scala ma odrobinę większe wnętrze. Chociaż ta uwaga tyczy się głównie ilości miejsca na nogi na tylnej kanapie. Wyższy Kamiq oferuje więcej przestrzeni nad głowami, a nadwozie nieco wyżej usadowione nad ziemią sprawia, że do crossovera wygodniej się wsiada. Dla wielu osób będzie to znaczący argument przemawiający za wyborem Kamiqa.
Polecamy: Skoda Karoq 1.5 TSI 150 KM DSG7: dopracowany następca Yeti
W kategorii bagażnika prym wiedzie Scala. Przynajmniej jeśli za punkt wyjścia weźmiemy pojemność kufrów przy komplecie pasażerów na pokładzie. Scala oferuje 467 litrów przestrzeni bagażowej, a Kamiq równe 400 litrów. Znacząca różnica. Sytuacja nieco bardziej się wyrównują patrząc na maksymalne zdolności przewozowe. Przy złożonym oparciu tylnej kanapy hatchback Skody połknie 1410 litrów bagażu, a crossover 1395 litrów. Warto zaznaczyć, że w obydwu przypadkach możemy liczyć na typową praktyczność Skody, czyli regularne kształty i przydatne haczyki.
Jak dwie krople...
Jakichkolwiek różnic nie znajdziemy w wyposażeniu obu aut. Startowe odmiany Active są niemalże identycznie wyposażone. Różnica dotyczy tylko... relingów dachowych, które są standardowym wyposażeniem Kamiqa. Poza tym w tak zwanych najbiedniejszych wersjach obu samochodów znajdziemy i tak całkiem sporo. Dopłaty nie wymagają m.in. klimatyzacja manualna, reflektory przednie LED Basic, tylne światła LED, Front Assist, radio Swing z 6,5-calowym ekranem oraz złączem USB-C, asystent pasa ruchu i 16-calowe stalowe felgi.
Polecamy: Wreszcie została uterenowiona. Skoda Superb Scout 2.0 TDI SCR 190 KM DSG7 4x4 - TEST, OPINIA
Druga wersja wyposażenia Ambition dokłada do tego zestawu m.in. czujniki parkowania z tyłu, dodatkowe 4 głośniki systemu audio, skórzaną kierownicę, kamerę cofania oraz zastępuje stalowe felgi aluminiowymi obręczami o takim samym rozmiarze (16 cali). Chociaż kamerę cofania w Scali dostaniemy dopiero w kolejnej wersji Style.
Niewielkie, ale jednak zauważalne różnice dostrzec można w układach napędowych.
Po 3 silniki
Oferta jednostek napędowych do Kamiqa zawiera tylko silniki benzynowe. Podstawą jest 95-konne 1.0 TSI, które występuje także w wersji 115-konnej. Uzupełnieniem oferty jest 1.5 TSI o mocy 150 KM. Diesla brak w ofercie, tak samo jak brak napędu 4x4. Jest za to opcjonalna skrzynia DSG łączona zarówno ze 115-konnym 1.0 TSI jak i ze 150-konnym 1.5 TSI.
Przeczytaj też: Uczeń przerósł mistrza? Skoda Karoq Scout 1.5 TSI 150 KM 4x4 DSG7 – TEST, OPINIA
Oba wyżej wymienione silniki dostępne są także w Scali. Jednak w przypadku hatchbacka brak podstawowej 95-konnej jednostki. Uzupełnieniem oferty jest natomiast diesel 1.6 TDI o mocy 115 KM. Skupiając się jednak na podstawowych silnikach konfrontacja cen obu modeli wypada nieco inaczej niż sugerują chwytliwe slogany reklamowe.
Podsumowanie
Podstawowa Skoda Kamiq faktycznie jest tańsza od Scali. Jednak czeski crossover w absolutnie startowej konfiguracji posiada 95-konny silnik, którego w hatchbacku nie znajdziemy. Cena porównywalnego 115-konnego Kamiqa w wersji Active to 70 650 zł. Drożej od Scali z tym samym układem napędowym, ale niewiele drożej (ledwie o 2150 zł). Biorąc pod lupę wersję wyposażenia Ambition oraz 115-konny silnik, Kamiq jest już droższy o 4000 zł (77000 zł vs. 73000 zł). W topowej wersji Style różnica wzrasta do 5000 zł (85000 zł kontra 80000 zł). Różnice w wyposażeniau praktycznie nie występują.
Argumentami przemawiającymi za wyborem Scali jest większy bagażnik oraz niższa cena w przypadku każdej wersji z wyjątkiem podstawowej. Kamiq natomiast odwdzięcza się wygodniejszym sposobem zajmowania miejsca wewnątrz, lepszą widocznością na to co dzieje się dookoła auta, wyższą kabiną i zdecydowanie modniejszą stylistyką. Wyposażenie podobnie jak design wnętrza są właściwie identyczne, więc kierować należy się po prostu oczami i portfelem.
POBIERZ PDF: Skoda Scala - polski CENNIK i wyposażenie
POBIERZ PDF: Skoda Kamiq - polski CENNIK i wyposażenie
Którą opcję zatem wybrać? Rozum i chłodna kalkulacja przemawia za Scalą. Serce oraz rynkowe trendy wskazują Kamiqa. Nie zmienia to jednak faktu, że zarówno jedno, jak i drugie z porównywanych aut ma całą masę zalet, które sprostają oczekiwaniom wielu klientów.
Bądź na bieżąco, obserwuj nas na facebooku