Skoda Superb Combi - SILNIKI
Pod maską Skody Superb Combi może pracować jeden z siedmiu silników. Z gamy motorów benzynowych producent proponuje turbodoładowane TSI o pojemnościach 1.4l (125 KM), 1.8l (160 KM) i 2.0l (200 KM) lub wolnossące V6 FSI o pojemności 3.6-litra (260 KM). Fani jednostek wysokoprężnych mogą wybrać jeden spośród trzech turbodoładowanych "ropniaków" TDI: 1.6l (105 KM), 2.0l (140 KM) lub 2.0l (170 KM). Wszystkie "serducha" otrzymały bezpośredni wtrysk paliwa.
>>> Skoda Superb Combi 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Jednostki napędowe mogą być połączone z 6-biegowymi, ręcznymi skrzyniami biegów albo z 6- lub 7-biegową przekładnią automatyczną DSG. Napęd jest przekazywany na przednią oś lub na wszystkie koła, w zależności od konfiguracji pojazdu ("benzyniak" V6 standardowo dysponuje napędem 4x4 oraz "automatem" o sześciu przełożeniach).
Skoda Superb Combi 1.8 TSI 160 KM - TEST
Kultura pracy turbodoładowanego silnika 1.8 jest na bardzo wysokim poziomie. Zarówno na postoju jak i podczas jednostajnej jazdy motor niemal w ogóle nie daje o sobie znać. W kabinie jest bardzo cicho - niewielki poziom hałasu bardzo przypadł nam do gustu. Agregat przypomina o sobie tylko w momencie mocnego wciśnięcia pedału gazu, kiedy to z wydechu wydobywa się nasilający się, przyjemny dla ucha dźwięk. Skrzynia biegów została przyjemnie zestopniowana, aczkolwiek według nas ostatnie przełożenie mogłoby być nieco dłuższe. Sama praca dwusprzęgłowego "automatu" jest naprawdę dobra. Biegi są zmieniane nieodczuwalnie i dokładnie wtedy, kiedy życzy sobie tego kierowca. W krytycznych sytuacjach skrzynia jest w stanie zredukować o kilka przełożeń na raz, aby maksymalnie wykorzystać potencjał jednostki napędowej - nie na darmo DSG nosi tytuł jednej z najlepszych przekładni tego typu na rynku motoryzacyjnym.
>>> Skoda Superb Combi 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Testowana jednostka 1.8-litra TSI o mocy 160 KM jest optymalnym wyborem do tego auta. Silnik jest odpowiednio mocny, co jest zasługą także momentu obrotowego na poziomie 250 Nm, dostępnego w zakresie 1500-4500 obr./min. Motor jest bardzo elastyczny, a dzięki szybkiemu "automatowi" moc jest zawsze dostępna pod prawym pedałem. W ruchu miejskim można przemieszczać się dostojnie, a i tak Superb nie będzie aspirował do miana zawalidrogi. W warunkach pozamiejskich czeskie kombi może pokazać na co go stać, gdyż każdorazowe wyprzedzanie innych pojazdów jest bardzo łatwe. Samochód traci nieco "pary" kiedy na pokład wejdzie komplet pasażerów, ale nawet wtedy jego dynamika pozostaje na zadowalającym poziomie.
>>> Skoda Superb Combi 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Przyspieszenie do setki zajmuje 8,5 sekundy, co na duże kombi o masie około 1,5-tony jest dobrym wynikiem. Prędkość maksymalna z jaką jesteśmy w stanie pojechać to według danych producenta 221 km/h. Jak się okazuje, Skoda Superb Combi doskonale daje sobie radę w przemieszczaniu się po miejskiej dżungli, jak i na drogach poza metropoliami.
Skoda Superb Combi 1.8 TSI 160 KM - SPALANIE
Zbiornik paliwa mieści 60 litrów, a pod klapką wlewu ulokowano tradycyjny korek. Według danych producenta testowany motor 1.8 TSI o mocy 165 KM, w połączeniu z 7-biegową skrzynią automatyczną powinien spalać następującą ilość paliwa: 9,4-litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 5,7-litra na setkę, a w cyklu mieszanym spalać 7,1l/100km.
>>> Skoda Superb Combi 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Jak powszechnie wiadomo, dane dotyczące spalania na papierze, praktycznie zawsze różnią się od tych, jakie osiąga się w rzeczywistości. Podczas testu SuperAuto24.pl, sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowania na paliwo. Według próby spalanie czeskiego kombi nieco odbiegało od deklaracji producenta. I tak przy poruszaniu się wyłącznie po Warszawie apetyt na benzynę wyniósł 8,3-litra na "setkę", co jest wynikiem o nieco ponad litr mniejszym niż wartość w katalogu, zaś w trasie auto potrzebowało 5,9l/100km, co jest dobrym wynikiem jak na tę wielkość pojazdu. Średnie spalanie zależy oczywiście od stylu jazdy kierowcy, a niestety dynamiczna jazda z wyższą prędkością i wyprzedzeniami wiąże się z dużym wzrostem spalania. Warto postawić na mało agresywny styl jazdy, co zaowocuje na stacji paliw - mocne wciskanie pedału gazu sprawia, że samochód lubi sobie "popić".
Informacje na temat spalanie uzyskujemy za pomocą pokrętła umieszczonego na kierownicy. Dane wyświetlają się na ekranie komputera pokładowego, ulokowanego pomiędzy analogowymi zegarami, który wyświetla także m.in. zasięg, chwilowe zużycie paliwa oraz przebytą liczbę kilometrów.
Skoda Superb Combi 1.8 TSI 160 KM - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4, turbodoładowany |
Paliwo | Benzyna |
Pojemność | 1798 cm3 |
Moc maksymalna | 118 kW/160 KM/4500-6200 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 250 Nm/1500-4500 obr./min |
Prędkość maksymalna |
221 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 8,5 s |
Skrzynia biegów/liczba przełożeń |
automatyczna/7 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 60 l |
Masa własna | 1530 kg (z kierowcą o masie 75 kg) |
Opony | 225/45 R17 |
Emisja CO2 | 164 g/km |
Bagażnik/po złożeniu |
633l/1865 l (z kołem zapasowym o 30l mniej) |
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Skody Superb Combi. Jak zestrojono zawieszenie przestronnego kombi? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu flagowego modelu czeskiej marki? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Superba Combi na SuperAuto24.pl.