Skoda Superb Combi - WNĘTRZE
Wnętrze pojazdu pasuje do stylizacji nadwozia i razem z nią tworzą spójną całość. Deskę rozdzielczą zaprojektowano za pomocą figur geometrycznych oraz linii prostych, przez co została ona utrzymana w konserwatywnym stylu. Można tu odnaleźć m.in. koła, prostokąty i trapezy - jednym słowem raj dla inżynierów. Tworzywa użyte do stworzenia deski są stosunkowo twarde, jednak przyjemne w dotyku. Dzięki temu można przypuszczać, że za kilka lat elementy wnętrza pozostaną w dobrej kondycji i dalej będą się atrakcyjnie prezentować. Elegancji dodaje lakierowana listwa biegnąca poziomo z jednej strony samochodu do drugiej, a także spora liczba chromowanych detali. Gałka zmiany biegów jest bardzo wygodna, podobnie jak kierownica pokryta skórą o dobrej grubości. Całość prezentuje się mało efektownie, aczkolwiek elegancko.
>>> Skoda Superb Combi 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Dwukolorowa kabina pasażerska utrzymana w tonacji czarno-beżowej sprawia, że we wnętrzu czujemy się po prostu dobrze. Niestety jasna tapicerka łatwo się brudzi i ciężko utrzymać ją w pierwotnej kondycji. O tym, że Czesi bardzo dużą uwagę przyłożyli do rozwiązania przestrzeni dla pasażerów może świadczyć fakt, że nawet wewnętrzne klamki zostały od spodu pokryte gumowanym tworzywem i są one wyposażone w małe lampki podświetlające. Tworzywa z których zbudowano konsolę środkową i boczki drzwiowe są solidne i przyjemne w dotyku, a sama jakość montażu i spasowania jest na dobrym poziomie. Do ulokowania przycisków odpowiadających za sterowanie urządzeniami pokładowymi nie trzeba się do nich - erogonomia zaczerpnięta z niemieckich wozów daje tu o sobie znać. Przycisków jest ich na tyle mało, że wszelkie operacje zajmują krótką chwilę. Pokrętła pracują z wyraźnym zaznaczeniem stopnia obrotu, dzięki czemu łatwo możemy ustawić żądaną przez nas głośność systemu audio lub temperatury nawiewu. Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna występuje we wszystkich odmianach wyposażenia, z wyjątkiem najuboższej Active, w której montowana jest klimatyzacja manualna.
Kierowcy będą zadowoleni z analogowych zegarów, które zostały osadzone w tubach. Ich czytelność jest bardzo dobra nawet w jasny dzień. Podświetlenie tarcz ma biały kolor, a jego intensywność można regulować. Pośrodku umieszczono elektroniczny wyświetlacz komputera pokładowego. Na pochwałę zasługuje fakt, że komputer otrzymujemy na wyposażeniu standardowym. Za jego obsługę odpowiadają przyciski i pokrętła umieszczone na kierownicy, co jest obecnie najwygodniejszym rozwiązaniem.
>>> Skoda Superb Combi 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Warto wspomnieć kilka słów o wyposażeniu Superba Combi. W najtańszej odmianie Active w standardzie otrzymamy m.in.: przednie światła przeciwmgłowe, schowek pod fotelem pasażera, podłokietnik z wyświetlaczem temperatury oraz czasu dla pasażerów z tyłu, schowek na okulary, asymetrycznie dzieloną tylną kanapę, gniazda 12V w konsoli centralnej i bagażniku, zdalnie sterowany centralny zamek, czujniki parkowania z tyłu, klimatyzację manualną, tempomat, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, radioodtwarzacz CD/MP3 z 8 głośnikami oraz zestaw naprawczy do kół. Bogatsze odmiany zostały uzupełnione w m.in. system kontroli ciśnienia w oponach, biksenonowe reflektory z funkcją doświetlania zakrętów, podgrzewane dysze spryskiwaczy przedniej szyby, bezkluczykowy system obsługi samochodu, elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika, parasol w drzwiach, zestaw siatek w bagażniku, czujniki parkowania z przodu, dwustrefową klimatyzację automatyczną, czujnik deszczu, lusterka boczne z oświetleniem wokół drzwi, elektrycznie regulowane fotele przednie oraz podgrzewane fotele przednie i tylne.
KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ
Skoda Superb Combi oferuje ilość miejsca porównywalną z limuzynami wyższej klasy premium. Zarówno z przodu jak i z tyłu miejsca nie zabraknie nawet wysokim osobom, ba nawet będzie go aż nadto. Siedzenia z przodu mają duży zakres regulacji, fotel kierowcy seryjnie można ustawiać w trzech kierunkach, a także ustawić według własnych preferencji nasilenie i ustawienie podparcia lędźwiowego. Pozycja za kierownicą jest stosunkowo niska, jednak nie przeszkadza to w swobodnym obserwowaniu świata. Siedzenia są bardzo wygodne i nawet dalekie podróże nie wywołują bólu. Podgrzewanie foteli działa szybko i ma trzy stopnie intensywności.
>>> Skoda Superb Combi 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Tylna kanapa jest dzielona w układzie 60/40. Pozycja na tylnych siedzeniach jest bardzo wygodna - to konieczność, skoro z tyłu jeżdżą przede wszystkim VIP-y. Zmieszczą się tu nawet trzy dorosłe osoby, aczkolwiek wysoki tylny tunel i szeroki podłokietnik sugerują, że auto powstało z myślą o dwójce podróżującej z tyłu. Miejsca na stopy jest dużo, za to obszar przeznaczony na kolana rozpieszcza - nawet wysokie osoby będą miały do dyspozycji kilkanaście centymetrów swobody. Nad głową przestrzeni wystarczy prawdopodobnie każdemu, jednak warto pamiętać że szkalny dach nieco ją ogranicza (tak było w przypadku "naszego" egzemplarza").
Skoda Superb Combi - SCHOWKI
Ilość skrytek jest wystarczająca do utrzymania porządku w czeskim kombi. W desce rozdzielczej po stronie pasażera znalazł się klasyczny zamykany schowek z podświetleniem oraz funkcją chłodzenia. Pod panelem sterowania nawiewem została umieszczona popielniczka, która może służyć jako miejsce na telefon lub portfel. W tunelu środkowym wygospodarowano dwa cup holdery oraz duży schowek z regulowanym podłokietnikiem. Przy lewym kolanie kierowca ma do dyspozycji zamykany schowek na różne drobiazgi jak np. drobne na parkometr. Oczywiście w drzwiach nie mogło zabraknąć kieszeni na mapy lub duże napoje.
>>> Skoda Superb Combi 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Na końcu tunelu środkowego znalazła się popielniczka, oddana do dyspozycji pasażerów z tyłu. W tylnej części oparć przednich foteli wydzielono kieszenie, zaś w kanapie ukryto wygodny podłokietnik. W tylnych lewych drzwiach schowano nawet oryginalną parasolkę. Co ciekawe, można ją chować nawet wilgotną, gdyż projektanci zadbali o odpływ wody, wyprowadzony na zewnątrz pojazdu. To bardzo użyteczny i dobrze wymyślony gadżet. W drzwiach umieszczono także kieszenie na drobiazgi podróżnych.
Skoda Superb Combi - MULTIMEDIA
Standardowo klienci otrzymują radioodtwarzacz CD/MP3 z 8 głośnikami. Bogatsze odmiany są wyposażone w radioodtwarzacz CD/MP3 ze zintegrowaną zmieniarką płyt. W opcji występuje grający system multimedialny z nawigacją satelitarną, odtwarzaczem DVD oraz dotykowym ekranem (tak jak przypadku testowanego egzemplarza). Na minus można zaliczyć jego przekątną, która mogłaby być większa, aczkolwiek większość kierowców powinna być zadowolona ze stanu obecnego. Opcjonalny system audio gra bardzo przyjemnie, jednak jego obsługa nie jest najłatwiejsza. Dodatkowo umożliwia słuchanie ulubionej muzyki za pośrednictwem smartfona lub za pomocą karty SD.
Skoda Superb Combi - BAGAŻNIK
Kufer Skody Superb Combi jest jednym z największych w swojej klasie. Pomieści on aż 633 litry do linii półki (w wariantach z kołem zapasowym o 30 l mniej). Dla porównania pojemności bagażników konkurencji prezentują się następująco: Volkswagen Passat Variant - 603 l, Mazda 6 Kombi - 506 l, Toyota Avensis Wagon - 543 l, Renault Laguna - 508 l, Ford Mondeo Kombi - 537 l.
Bagażnik ma regularne kształty i niski próg załadunku, więc nie trzeba wysoko podnosić bagaży. Bardzo przydatnym elementem pozwalającym na skuteczne unieruchomienie bagaży jest podłoga z systemem mocującym (800 zł), który zapobiega przemieszczaniu się przedmiotów do przodu i do tyłu. Po złożeniu kanapy pojemność kufra rośnie do 1865 litrów (w wariantach z kołem zapasowym o 30 l mniej). Niestety powstaje niewielki próg o wysokości kilku centymetrów. Ścianki kufra posiadają przydatne wgłębienia na mniejsze przedmioty oraz haczyki umieszczone blisko klapy bagażnika, idealne na siatki zakupowe. Z lewej strony znalazła się jeszcze wyjmowana lampka podświetlająca, która może posłużyć za latarkę. W odmianie seryjnej w przypadku przebicia opony musi wystarczyć zestaw naprawczy, zaś bogatsze odmiany są wyposażone w koło zapasowe.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5
W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie czeskiego kombi oraz jego cenach. Ile kosztują poszczególne wersje w oficjalnym cenniku? Ile trzeba zapłacić za najtańszą odmianę? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? O tym w 4. odcinku dziennika testu Skody Superb Combi na SuperAuto24.pl.