Skoda Yeti - UKŁAD JEZDNY
Podwozie czeskiego crossovera jest w wystarczającym stopniu osłonione przed uszkodzeniami, a zawieszenie to mocna konstrukcja, odporna na wyboje, zaprojektowana do zapuszczenia się na nieutwardzone drogi. Z przodu pracują kolumny McPhersona z dolnymi wahaczami trójkątnymi i stabilizatorem przechyłów. Tylne zawieszenie jest natomiast wielowahaczowe z wahaczami wzdłużnymi i poprzecznymi oraz stabilizatorem przechyłów.
Świetne wrażenie sprawia precyzja hydraulicznego układu kierowniczego ze wspomaganiem elektromechanicznym. Ruchy kołem kierownicy nie są zbyt lekkie, przez co kierowca ma poczucie kontaktu kół z ziemią nawet podczas szybszej jazdy po asfalcie. Do dyspozycji jest wzmocnienie wspomagania po naciśnięciu odpowiedniego przycisku, dzięki czemu manewrowanie na parkingu staje się o wiele łatwiejsze.
>>> Skoda Yeti 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
Skoda Yeti może pochwalić się typowymi rozmiarami wśród SUV'ów plasujących się w klasie niższej średniej. Długość wynosi 4,22 m, szerokość mierzy 1,79 m, a wysokość aż 1,69. Rozstaw osi wynosi natomiast 2,57 metra. Takie kompaktowe wymiary zapewniają łatwą sterowność i dużą zwrotność, zwłaszcza podczas jazdy w mieście. Samochodem bez najmniejszych oporów "wpakujemy się" na każdy krawężnik za sprawą wysokiego prześwitu, przejedziemy przez muldy śniegowe, czy wjedziemy na chodniki. Średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10,3 metra, co jest bardzo dobrym wynikiem jak na SUV'a. Wszystkie wersje silnikowe Yeti - również te wyposażone w układ napędowy 4x4, posiadają taki sam promień zawracania. Osoby nie ufające zbytnio swoim umiejętnościom parkingowym, mogą mieć do dyspozycji czujniki ułatwiające wciskanie się w trudno dostępne miejsca.
Dobre prowadzenie na jezdni i niezłe możliwości w terenie to zalety Yeti, czyniące z niej uniwersalne auto. Wyjechanie poza miasto gdzieś na boczne drogi, nie sprawi najmniejszych problemów. Zainteresowani napędem na wszystkie koła, patrząc na konkurencję nie będą mieli dużych wydatków. Najtańsza Skoda Yeti z napędem 4x4 w połączeniu z silnikiem 2.0 TDI 110 KM, kosztuje 77 140 zł. Taniej można mieć tylko Dacię Duster 1.5 dCi za cenę 66 500 zł.
W naszym teście jeździliśmy autem napędzanym tylko na przednią oś, dlatego też niewiele możemy napisać o właściwościach jezdnych w terenie. Analogicznie skupiliśmy się więc tylko na ocenianiu zawieszenia. Czeski crossover z pewnością nie rozczaruje swoich właścicieli - niemal wszystkie rodzaje nierówności są skutecznie filtrowane podczas jazdy. Nawet felgi w rozmiarze 17-cali obute w opony w 225/50 R17, nie są w stanie zepsuć dobrego tłumienia. Jazda po polskich drogach jest niezwykle komfortowa i przyjemna, nie czujemy pokonywanych dziur i wyrw w nawierzchni. Przy wyższych prędkościach słyszymy jedynie delikatny szum toczących się kół. W mieście "Śpiący policjanci" to żadna przeszkoda - prawie w ogóle nie czuć, że się przez nich przejeżdża, przez co nie ma zbyt dużej potrzeby zwalniania (do czego nie zachęcamy, bo prawo należy respektować).
>>> Skoda Yeti 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Sprężyste zawieszenie jest przy tym wystarczająco uniwersalnie zestrojone, by kompaktowy SUV radził sobie nie tylko na dziurach i prostych, ale też na zakrętach. Jak na tak duże gabarytowo auto, Skoda całkiem nieźle sobie poczyna na łukach przy nie dużym wychylaniu się nadwozia. Żeby nie było jednak tak różowo, Yeti wykazuje tendencje do podsterowności - ESP przy gwałtownych manewrach ma co robić. Podsumowując "Czeszka" za sprawą zawieszenie jest naprawdę wszechstronna i praktyczna - dlatego nabywców zyskuje zarówno wśród osób szukających wozu o wszędobylskich właściwościach, jak i tych rodzinnego, czy nawet służbowego.
Skoda Yeti - HAMULCE
Układ hamulcowy to sprawdzony i funkcjonalny zestaw, który można często znaleźć w samochodach grupy VAG. We wszystkich wersjach Yeti niezależnie od wersji silnikowej, hamulce są identyczne. Z przodu wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 312 mm z zaciskami pływającymi, z tyłu tarcze w rozmiarze 280 mm. Układ hamulcowy jest hydrauliczny dwuobwodowy, ze wspomaganiem podciśnieniowym. Takie zestawienie bardzo dobrze sprawuje się w praktyce.
Kierowca dodatkowo ma w asyście spory pakiet systemów wspomagających. Skoda została bogato wyposażona w układy kontroli nad pojazdem. Seryjnie znajduje się ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) wraz z: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBV (elektroniczny system polepszający skuteczność hamowania), MSR (system przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem), ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego), HBA (hydrauliczny system wspomagania nagłego hamowania), DSR (system podpowiedzi ruchu kierownicy).
>>> Skoda Yeti 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<
W wersjach wyposażonych w napęd 4x4 standardowo znajduje się funkcja off-road, czyli tryb wspomagania jazdy w trudnym terenie. Dodatkowe systemy poprawiające jazdę wymagają dopłaty. HHC (system wspomagania ruszania ruszania pod wzniesienia dla systemu ESP) kosztuje 600zł. TPM (system kontroli ciśnienia w oponach) wymaga dopłaty 300 zł.
Skoda Yeti - CENA za moto.gratka.pl
>>> Skoda Yeti 2012 – CENA od 59,9 tys. zł
>>> Skoda Yeti 2011 – CENA od 58,9 tys. zł
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4
W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Yeti w wersji wyposażeniowej Elegance. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie udogodnienia znalazły się na pokładzie? Co oferuje klientowi Skoda Auto w podstawowej wersji wyposażenia Easy oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik samochodu? O tym w 4. odcinku dziennika testu na SuperAuto24.