Skoda Yeti 2.0 TDI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena

2012-02-24 2:00

Testy zderzeniowe mówią same za siebie - 5 gwiazdek instytutu Euro NCAP plasuje Skodę Yeti wśród bardzo bezpiecznych samochodów. Czeski SUV wspomaga kierowcę podczas jazdy różnymi systemami, a w kabinie może mieć nawet 9 poduszek powietrznych. PIĄTY ODCINEK dziennika SuperAuto24, to także zestawienie cen oferowanej w salonach Skody Yeti. W OSTATNIEJ SZÓSTEJ CZĘŚCI dziennika zaprezentujemy podsumowanie testu.

Skoda Yeti - BEZPIECZEŃSTWO

Skoda Auto dba o bezpieczeństwo podróżujących. W Yeti może być nawet 9 Air Bagów. Już w podstawowej odmianie Easy na pokładzie znajdują się 4 poduszki powietrzne. W ich skład wchodzą przednie Air Bagi dla kierowcy i pasażera, a także boczne. Kurtyny powietrzne w standardzie montowane są w wersjach Ambition i Elegance, a w przypadku Active i Street wymagają dopłaty 1 600 zł. Boczne poduszki powietrzne w tylnym przedziale siedzeń to wydatek 1 300 zl. Dostępna jest jeszcze poduszka chroniąca kolana kierowcy - w wersjach Ambition i Elegance znajdziemy ją w standardzie, w pozostałych przypadkach dopłata wynosi 1 000 zł.

>> Skoda Yeti 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<

Z przodu Yeti wyposażone jest w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami. Pasy tylne także są trzypunktowe. Siedziska przednie otrzymały czujniki obecności kierowcy i pasażera - brak zapiętych pasów skutkuje uciążliwym dźwiękiem dzwonka. O bezpieczeństwo głowy i kręgosłupa dbają wygodne zagłówki przednie typu WOKS. Na tylnych siedzeniach znajdziemy mocowania ISOFIX dla fotelików dziecięcych. Przedni fotel może być wyposażony w ISOFIX za dopłatą 150 zł. Na desce rozdzielczej mamy jeszcze kontrolkę niezamkniętych drzwi.

Układ hamulcowy to sprawdzony i funkcjonalny zestaw, który można często znaleźć w samochodach grupy VAG. Hamulce są hydrauliczne ze wspomaganiem podciśnieniowym. Takie zestawienie bardzo dobrze sprawuje się w praktyce. Do tego o bezpieczeństwo dba spory pakiet systemów wspomagających hamowanie i kontrolę nad pojazdem.

Seryjnie w Yeti znajduje się ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) wraz z: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBV (elektroniczny system polepszający skuteczność hamowania), MSR (system przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem), ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego), HBA (hydrauliczny system wspomagania nagłego hamowania), DSR (system podpowiedzi ruchu kierownicy).

>>> Skoda Yeti 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

W wersjach wyposażonych w napęd 4x4 standardowo znajduje się funkcja off-road, czyli tryb wspomagania jazdy w trudnym terenie. Dodatkowe systemy poprawiające jazdę wymagają dopłaty. HHC (system wspomagania ruszania ruszania pod wzniesienia dla systemu ESP) kosztuje 600zł. TPM (system kontroli ciśnienia w oponach) wymaga dopłaty 300 zł.

Skoda Yeti - ZABEZPIECZENIE PRZED KRADZIEŻĄ

Każda Skoda ma montowaną blokadę przeciwuruchomieniową - czyli popularny immobiliser. Zdalnie sterowany centralny zamek z dwoma składanymi kluczykami-pilotami to standard. Jest też wewnątrz przycisk ryglowania zamków. Za autoalarm nabywca musi już jednak dopłacić. Alarm z funkcją monitoringu wnętrza i czujnikiem przechyłu z dodatkową niezależną syreną kosztuje 1 200 zł. W opcji można zamówić zaawansowany Inteligentny System Ratunkowy (ISR 2). Bazujący na technologii GPS system m.in. rozpozna kradzież samochodu czy wypadek drogowy i poinformuje odpowiednie służby ratunkowe.

Skoda Yeti - CZUJNIKI

W najbogatszych opcjach SUV'a Ambition i Elegance standardowo montowane są czujniki parkowania tyłem. W pozostałych modelach wymagają dopłaty 1 400 zł. Radary parkowania przodem to wydatek 2 600 zł, cena maleje do 1 200 zł w przypadku wersji Ambition i Elegance. Testowe Yeti, którym mieliśmy okazję jeździć było wyposażone w komplet radarów, które faktycznie okazują się bardzo pomocne. Równoległe parkowanie, czy dojeżdżanie w korkach do innych pojazdów nie stwarza zagrożenia. Czujniki w porę reagują gdy zbliżamy się do jakiejś przeszkody. Sygnalizacja jest dźwiękowa, a na 5" kolorowym ekranie pokazuje się zarys auta z zagrożonymi uszkodzeniem stronami nadwozia.

>>> Skoda Yeti 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Skoda może też mieć funkcję radarów z dodatkowym pomiarem dostępnego miejsca parkingowego. Taka funkcja "Asystenta" to koszt 3 600 zł, lub 2 200 zł w przypadku Ambition i Elegance. Rozwiązanie to polega na tym, że czujniki umiejscowione w zderzakach dopasowują wymiary samochodu do wybranego miejsca oraz informują o poziomie trudności planowanego manewru. Instrukcja jest wyświetlana między zegarami - czyli na mniejszym wyświetlaczu Maxi DOT.

Skoda Yeti - OŚWIETLENIE

Ładnie wyglądające reflektory posiadają w podstawie światła do jazdy dziennej. Duże okrągłe światła przeciwmgłowe oraz halogenowe reflektory to również standard. Za funkcję doświetlania zakrętów Corner, która polega na emitowaniu przez lampę przeciwmgielną zwiększonej wiązki światła przy skręcie, trzeba zapłacić poza wersją Elegance 400 zł.

>>> Skoda Yeti 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

My mieliśmy przyjemność jeździć Skodą Yeti z bi-ksenonowymi reflektorami, które są podstawą wersji Elegance. Znalazły się w niej m.in. automatyczne światła mijania i teleskopowe spryskiwacze zintegrowane z lampami. Światła ksenonowe o charakterystycznej niebieskawej barwie, znacząco poprawiają jazdę po zmroku. Testowa wersja miała w pakiecie jeszcze sympatycznie wyglądające po zmroku lampki w lusterkach bocznych, podświetlające podłoże pod drzwiami. Koszt ksenonów w przypadku Ambition to 3 300 zł, a Active 4 000 zł.

Skoda Yeti - film z CRASH TESTu Euro NCAP

Strefy kontrolowanego zgniotu Skody Yeti absorbują siłę uderzenia podczas kolizji na piątkę. Bezpieczeństwo podróżujących SUV'em osób jest bardzo wysokie. W przeprowadzonych testach zderzeniowych instytutu badań Euro NCAP, samochód otrzymał ocenę 5 gwiazdek.

Skoda Yeti - CENA

Skoda Yeti jest jednym z najtańszym SUV'ów dostępnych na rynku. Taniej z napędem 4x4 można mieć w tej klasie auta tylko Dacię Duster. Najtańsze Yeti w podstawowej wersji wyposażenia Easy z silnikiem benzynowym 1.2 litra TSI o mocy 105 KM kosztuje 64 650 zł. Za najtańszego diesla 2.0 TDI 110 KM zapłacimy 77 150 zł. W salonie można liczyć jednak na różne cenowe promocje z okazji sprzedaży poprzedniego rocznika 2011.

Koszt Yeti 1.4 litra TSI 122 KM Active, to 69 950 zł, a ten sam silnik w najbogatszej wersji wersji Elegance charakteryzuje się ceną 80 950 zł. Większy pojemnościowo silnik 1.8 litra TSI 160 KM z napędem 4x4, w najtańszej opcji Active kosztuje 85 500 zł, a w najdroższej Elegance 96 550 zł. Za najtańszą opcję 4x4 z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI 110 KM trzeba zapłacić 88 650 zł. Najdroższy diesel z motorem 2.0 TDI 170 KM z napędem 4x4, kosztuje 108 050 zł w wersji Elegance. Nieco słabszy 2.0 TDI o mocy 140 KM z napędem 4x4 to wydatek 98 050 zł w wersji Ambition, droższa opcja Elegance to koszt 103 050 zł.

Opisywana i testowana przez redakcję SuperAuto24, Skoda Yeti 2.0 TDI 110 KM w najdroższej wersji wyposażenia Elegance kosztuje 90 150 zł.

Skoda Yeti - CENA za moto.gratka.pl

>>> Skoda Yeti 2012 – CENA od 59,9 tys. zł

>>> Skoda Yeti 2011 – CENA od 58,9 tys. zł

Skoda Yeti - SERWIS i GWARANCJA

Nadwozie zostało zabezpieczone antykorozyjnie. W przypadku zakupu auta w salonie otrzymujemy 12-letnią gwarancję na jego perforację. Powłoka lakiernicza natomiast posiada 3-letnią gwarancję producenta. Gwarancja mechaniczna obejmuje zaledwie 2 lata.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 6

W szóstym odcinku dziennika testu na SuperAuto24 zaprezentujemy podsumowanie Skody Yeti.