Mercedes-AMG CLA 45 S Shooting Brake na FILMIE
Wilk syty i owca cała
Samochody sportowe zwykle charakteryzują się tym, że wymagają kompromisów. Czy można mieć szybkie auto, które jednocześnie poradzi sobie na torze wyścigowym, ale też będzie wygodnym, przestronnym i ładownym kompanem na długie wakacyjne wyjazdy? Otóż takie samochody są i jest ich na rynku coraz więcej. Producenci aut zdają sobie sprawę, że przekonanie ukochanych żon do zakupu aut sportowych często graniczy z cudem, dlatego wychodząc na przeciw oczekiwaniom klientów bardzo gorącymi propozycjami są sportowe SUV-y i auta typu kombi.
Na jeden z takich genialnych pomysłów wpadki inżynierowie z Affalterbach. So seksownego i bardzo modnego kompaktowego kombi z bezramkowymi drzwiami zamontowali najmocniejszy, fabrycznie produkowany 2-litrowy silnik benzynowy na świecie. Czy to pomogło rozwiązać problem rządnych adrenaliny ojców? Poniekąd tak. Decydując się na CLA 45 S Shooting Brake nie tylko spełnimy zachcianki swojej żony, ale także nasze własne. W skrócie - wilk syty i owca cała.
Zwykły tylko z pozoru
Na pierwszy rzut oka Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake wygląda jak zwykłe kombi, czyli z założenia auto nudne, rodzinne i praktyczne - potocznie mówiąc “tatusiowóz”. Wystarczy jednak rzucić okiem na kilka detali, żeby się przekonać, z czym naprawdę mamy do czynienia. Zacznijmy zatem od tego, co najważniejsze. Grill Panamericana z pionowymi kratami, ogromne wloty powietrza w przednim zderzaku, potężne tarcze hamulcowe, kolorowe zaciski i cztery końcówki układu wydechowego o średnicy 82 mm każda (90 mm w wersji "S"). Imponującą prezencję podkreślają również szersze przednie błotniki z zaakcentowanymi nadkolami, które zapewniają przestrzeń dla poszerzonej przedniej osi. Jak widać niewiele wystarczy, by odróżnić najszybsze kompaktowe modele z Affalterbach od cywilizowanych Mercedesów.
Dowiedz się: Nowego Mercedesa-AMG uruchomisz z ryknięciem. Wszystko za pomocą jednej sztuczki - WIDEO
211 koni z litra
Groźne spojrzenie i obniżone zawieszenie to tylko początek, ponieważ najwięcej dzieje się pod maską, gdzie pracuje najmocniejszy, 4-cylindrowy silnik benzynowy na świecie, który z 2 litrów pojemności generuje 421 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik wyróżniają liczne inteligentne rozwiązania konstrukcyjne. W porównaniu do 4-cylindrowej jednostki M 260 stosowanej w A 35 lub do poprzednika, o symbolu M 133, nowy motor jest obrócony wokół swojej pionowej osi o 180 stopni. Oznacza to, że turbosprężarka i kolektor wydechowy znajdują się z tyłu, z boku ściany grodziowej, a układ dolotowy „wylądował” z przodu. Większa turbosprężarka typu twin-scroll łączy optymalną szybkość reakcji przy niskich prędkościach obrotowych silnika z wysoką mocą w górnym zakresie.
Wały sprężarki i turbiny po raz pierwszy zamontowano na łożyskach tocznych, minimalizując mechaniczne tarcie w turbosprężarce, co odznacza się żwawszą reakcją i szybciej osiąganą maksymalną prędkością wirnika (169 000 obr./min). Dwulitrowa jednostka bryluje także pod względem maksymalnego ciśnienia doładowania na poziomie 2,1 bara. Motor wyposażony w elektronicznie sterowany zawór upustowy typu wastegate pozwala na jeszcze dokładniejsze i bardziej elastyczne sterowanie ciśnieniem doładowania, a jednocześnie optymalizuje szybkość reakcji – zwłaszcza przy częściowej zmianie obciążenia.
Uważaj na prawo jazdy
Ile potrzeba czasu, by stracić prawo jazdy? Nie wiele! Przy dobrych wiatrach CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w równe 4 sekundy. W celu uzyskania jak najbardziej zbliżonego wyniku, konieczne jest użycie procedury Launch Control, którą w tym samochodzie jest w stanie aktywować nawet 3-letnie dziecko. Wystarczy przełączyć auto w tryb "RACE", a następnie położyć lewą nogę na pedale hamulca i "wdusić" gaz. Po zwolnieniu "blokady" auto bez utraty kontaktu z asfaltem gna przed siebie jak wściekły doberman.
Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ - dane techniczne
Model | CLA 45 4MATIC+ | CLA 45 S 4MATIC+ |
---|---|---|
Pojemność skokowa | 1991 cm2 | 1991 cm2 |
Moc maksymalna |
285 kW (387 KM) przy 6500 obr./min |
310 kW (421 KM) przy 6750 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
480 Nm przy 4750-5000 obr./min |
500 Nm przy 5000-5250 obr./min |
Napęd | AMG Performance 4MATIC+ | AMG Performance 4MATIC+ |
Skrzynia |
Dwusprzęgłowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT DCT 8G |
Dwusprzęgłowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT DCT 8G |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,1 s | 4,0 s |
Prędkość maksymalna | 250 km/h | 270 km/h |
Dwusprzęgłowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT DCT 8G naprawdę nie męczy się szybko i zmienia biegi bardzo żwawo, za każdym razem sygnalizując to przyjemnym szarpnięciem. Auto powinno przestać przyśpieszać przy 250 km/h, jednak wersja “S” z opcjonalnym pakietem kierowcy AMG przesuwa przysłowiowy kaganiec do 270 km/h. Takie parametry czynią CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake najszybszym kompaktowym kombi na rynku.
Potrafi stanąć dęba...
Poza niesamowitym przyspieszeniem CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake potrafi też szybko się zatrzymać. Układ hamulcowy pozwala na błyskawiczne wytracanie prędkości i zapewnia krótkie drogi hamowania. W głównej mierze jest to także zasługa 4-tłoczkowych (6-tłoczkowych dla wersji "S") zacisków na przedniej osi, które chwytają się ogromnych tarcz o wymiarach 350 mm (360 mm dla wersji "S"). Za szybkie wyhamowanie tylnej osi odpowiadają jednotłoczkowe zaciski pływające oraz tarcze o wymiarach 330 mm. Aby lepiej odprowadzać ciepło i zapobiegać spadkom skuteczności przy wielokrotnych hamowaniach, nawet w ekstremalnych warunkach, tarcze są wewnętrznie wentylowane i perforowane.
...i zarzucić tyłem
Topowe odmiany sportowców z Affalterbach z czarną "S-ką" na klapie bagażnika oferują również aktywny, w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. Jak to działa?
Za pośrednictwem systemu AMG TORQUE CONTROL samochód potrafi przenieść do 100 proc. momentu obrotowego pomiędzy koła tylnej osi. Dzieje się to za pomocą dwóch elektronicznie sterowanych wielotarczowych sprzęgieł, które połączono z wałem napędowym tylnej osi. W ten sposób siła napędowa może być całkowicie zmiennie „przerzucana” nie tylko pomiędzy osiami, ale także między lewym i prawym tylnym kołem.
Chcąc wprowadzić auto w tryb Driftu, należy kompletnie wyłączyć trakcję, a następnie przełączyć skrzynię biegów w tryb pracy manualnej. Kolejnym krokiem jest przełączenie auta w tryb Race i przytrzymanie obydwu łopatek kierownicy przez kilka sekund. Na koniec auto zapyta nas, czy jesteśmy świadomi swojej decyzji. Podczas spokojnej jazdy na wprost nie odczujemy żadnej różnicy, natomiast kiedy ostro wejdziemy w zakręt i otworzymy przepustnicę na oścież, możemy się naprawdę mocno zdziwić.
Rządzi się swoimi prawami
Kombi, jak to kombi - kojarzy się z wygodą i komfortem. Auto z Affalterbach rządzi się jednak nieco innymi prawami. Zawieszenie CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake jest nieprzyzwoicie twarde, a kubełkowe fotele tylko pogarszają sprawę. W codziennej, spokojnej jeździe nie pomoże nawet tryb “Comfort”, który z prawdziwym komfortem nie ma nic wspólnego. Nie ironicznie, poruszając się po drogach jesteśmy w stanie na głos liczyć kamyczki, które zawinęły się pomiędzy asfalt, a opony. Nie wspomnę też o głębokich studzienkach, sporych dziurach czy nierównościach jezdni, które obijają "cztery litery" przy każdym spotkaniu. Mówiąc wprost, podwozie nie zostało przystosowane do relaksacyjnych przejażdżek i na pewno nie uśpimy w tym aucie naszych pociech. Nikt nie mówił, że będzie łatwo.
Łatwo z pewnością będzie pokonać każdy zakręt niezależnie od prędkości, z jaką się poruszamy. Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake wręcz przeczy prawom fizyki i potwierdza to swoim zachowaniem na ciasnych łukach. Samochód chętnie wykonuje polecenia kierowcy, a układ kierowniczy jest bardzo responsywny i szybki, aczkolwiek moim zdaniem pracuje zbyt lekko. Podobne obserwacje odnotowałem podczas testu Mercedesa-AMG A 35 i w tej kwestii nic się nie zmieniło. Niezależnie od wybranego trybu jazdy, kierownica zestrojona jest tak, aby każdy mógł sobie z nią poradzić. Mimo wszystko ten garbaty cywilny bolid bardzo angażuje w jazdę i nie pozwala odpocząć kierowcy nawet na chwilę.
Kompan do zabawy i rozmowy
Jeśli chodzi o kabinę, chyba największą atrakcją są dwa pokaźne ekrany schowane za jedną wielką taflą szkła. Ten po lewej, skoncentrowany na kierowcy, pełni rolę cyfrowych wskaźników, natomiast ten po prawej służy do obsługi zaawansowanego i pełnego nowatorskich funkcji systemu MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Przechadzkę po rozbudowanych multimediach możemy rozpocząć od przesuwania i klikania palcem po ekranie, aczkolwiek równie wygodnym rozwiązaniem jest gładzik umieszczony na środkowym tunelu oraz dwa mniejsze na kierownicy.
Przeczytaj także: AMG Brand Center w Gdańsku to jedyny taki salon w Europie! Są w nim wszystkie nowości AMG. My już je widzieliśmy - GALERIA
Kiedy już opanujemy obsługę, możemy korzystać z wielu ciekawych funkcji, jednak kiedy nawigowanie po ekranach sprawia nam trudności, wystarczy wypowiedzieć magiczne "Hej, Mercedes!", a samochód zrobi za nas całą resztę. Przy pomocy naturalnie wypowqidanich komend głosowych możemy m.in.: włączyć ogrzewanie fotela, poznać prognozę pogody na najbliższy tydzień czy znaleźć drogę do najlepiej ocenianego kebaba w okolicy. O wszystkich możliwościach tego rozbudowanego systemu nie da się opowiedzieć w kilku zdaniach, dlatego najlepiej będzie obejrzeć "poradnik", który nagrałem przy okazji testu CLA Coupe.
WIDEO - tak reaguje na komendy głosowe system MBUX
Posiada dedykowane aplikacje
Wyłącznie na wyposażeniu topowych wariantów AMG znajdziemy dedykowane aplikacje Track Pace i AMG Performance, przy pomocy których jesteśmy w stanie nadzorować telemetrię silnika, a także kontrolować w czasie rzeczywistym temperaturę cieczy, oleju w turbosprężarce i skrzyni biegów. Ponieważ auto zostało stworzone do walki na torze, kierowca ma również możliwość mierzenia czasu hamowania i sprintu (od 0 do nawet 250 km/h).
Nie przegap: Piekielnie szybkimi Mercedesami może w Polsce pojeździć każdy. Poznaj AMG Driving Academy - WIDEO
Co więcej, jeżeli najdzie nas ochota przejechania się po prawdziwym torze wyścigowym, możemy w mgnieniu oka wgrać jego mapę na ekranie środkowym i zmierzyć czas swoich okrążeń. W przypadku, gdy wybrany przez nas tor nie znajduje się w bazie aplikacji, kierowca jest w stanie samodzielnie nauczyć auta trasy, by następnie ścigać się z samym sobą o cenne sekundy.
Pomieści komplecik
Pomijając aspekty sportowe, CLA w wydaniu Shooting Brake to przede wszystkim poprawne auto rodzinne. W kabinie ciężko narzekać na brak przestrzeni, niezależnie od zajętego miejsca. Zasadniczo jedyną osobą, która mogłaby domagać się nieco większej przestrzeni na nogi, to ta siedząca na środku tylnej kanapy. Nie powinno to jednak nikogo dziwić. Wał napędowy musiał zostać schowany pod wysokim i szerokim tunelem środkowym. Niemniej jednak wnętrze kompaktowego kombi oferuje odpowiednio dużo miejsca nad głową oraz na łokcie i stopy.
Nie brakuje też schowków na napoje czy portów do naładowania urządzeń. W sumie w środku auta znajdują się cztery gniazda USB typu C (dwa z przodu i dwa z tyłu), a także cztery miejsca na kubki i napoje. Spakowanie się na krótki wyjazd nie powinno stanowić problemu, zwłaszcza, że bagażnik mierzy całe 505 litrów (VDA). Po złożeniu oparcia tylnego rzędu uzyskujemy aż 1370 litrów pojemności, co może okazać się przydatne nawet podczas przeprowadzek.
Wymiary - Mercedes-AMG CLA 45 S Shooting Brake 4MATIC+
Długość | 4688 mm |
Szerokość | 1840 mm |
Wysokość | 1442 mm |
Rozstaw osi | 2729 mm |
Pojemność bagażnika | 505-1370 l |
WIDEO - zobacz spektakl świateł
Arsenał systemów wsparcia
W tym całym sportowym wariactwie CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake nie zapomina też o bezpieczeństwie swoich pasażerów. Auto oferuje najnowsze systemy wsparcia kierowcy, zapewniające najwyższy poziom aktywnego bezpieczeństwa w swoim segmencie – w tym także funkcje pochodzące ze schodzącej z rynku szóstej generacji Klasy S. Dzięki udoskonalonym systemom kamer i radarów samochód potrafi „widzieć” drogę do 500 m w przód i w określonych sytuacjach poruszać się częściowo autonomicznie.
Testowaliśmy: TEST Mercedes-AMG E53 4Matic+ Coupe: drzwi do magicznego świata
Przykładowo, CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake może dostosowywać prędkość przed zbliżającymi się zakrętami, skrzyżowaniami lub rondami, korzystając z aktywnej kontroli odległości Active Distance Assist DISTRONIC oraz danych map i nawigacji. Do nowych funkcji układu Active Steer Assist należy m.in. intuicyjnie działający asystent zmiany pasa ruchu – Active Lane Change Assist. Dodatkowo jeśli do wyposażenia auta należy aktywny asystent parkowania Active Park Assist z systemem PARKTRONIC, samochód oferuje także funkcję rozszerzonego ponownego uruchomienia w autostradowych korkach.
Zabawa ma swoją cenę
Ceny Mercedesa-AMG CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake startują w Polsce od 270 200 zł, jednak doposażenie "gołego" egzemplarza w kilka istotnych opcji sprawia, że ostateczna kwota na fakturze potrafi wyciągnąć z portfela kolejne 100 tys. zł. Prezentowany model z "S-ką" kosztuje natomiast 289 700 zł i to właśnie tą wersją powinni zainteresować się Ci, którzy wymagają od auta wszystkiego, co najlepsze. Warto jednak zaznaczyć, że zakup tak szybkiego auta wiąże się z częstymi wizytami na stacjach benzynowych.
Przy umiarkowanej jeździe ten 2-litrowy potwór zadowala się 12 litrami benzyny na każde 100 kilometrów, jednak jeżeli CLA 45 S uzależni nas swoim przyśpieszeniem, wówczas średnie spalanie potrafi "podskoczyć" do nawet 18 l/100 km i wyżej. Na szczęście o wiele lepiej jest w trasie. Na długich, autostradowych odcinkach apetyt silnika potrafi spaść do zaledwie 8 l/100 km, co w połączeniu z 51-litrowym bakiem pozwala swobodnie przejechać ponad 600 kilometrów.
Podsumowanie
Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ nie ma wiele wspólnego ze swoimi cywilnymi odmianami. Auto zostało kompletnie przeprojektowane począwszy od silnika i skrzyni biegów przez podwozie i zaawansowany konstrukcyjnie układ przeniesienia napędu, aż po konstrukcję nadwozia oraz design, co czyni go naprawdę unikalną propozycją w segmencie sportowych kompaktów. W gruncie rzeczy jest to jedyny tak szybki samochód typu Shooting Brake, oferowany aktualnie na rynku. Co więcej, cała seria "45 S" jest dostępna w trzech różnych sylwetkach, co pozwala klientom na swobodne spełnianie swoich potrzeb.
Co jest również warte podkreślenia, to fakt, że kompaktowe kombi z Affalterbach potrafi spełnić niemal wszystkie potrzeby kierowców rządnych prawdziwych sportowych wrażeń, a także zadowolić pasażerów pod względem przestrzeni. Zawiedzeni będą jedynie Ci, którzy od sportowego wariantu będą oczekiwać odrobiny komfortu, bowiem zawieszenie jest w tym wydaniu wyjątkowo twarde. Chcesz jeździć autem sportowym, stać Cię na taki wóz, ale musisz pójść z żoną na kompromis? Powinieneś wziąć pod uwagę Mercedesa-AMG CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake.
Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake - dane techniczne
SILNIK | R4, 16V |
---|---|
Paliwo | benzyna |
Pojemność | 1991 cm3 |
Moc maksymalna | 421 KM przy 5800 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 500 Nm przy 5000 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 270 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 4,0 s |
Skrzynia biegów | automatyczna, 8 biegów |
Napęd | 4x4 (4MATIC+) |
Zbiornik paliwa | 51 l |
Katalogowe zużycie paliwa l/100 km | 8-10 l/100 km |
poziom emisji CO2 | 194 g/km |
Długość | 4688 mm |
Szerokość | 1830 mm |
Wysokość | 1442 mm |
Rozstaw osi | 2729 mm |
Masa | 1620 kg |
Pojemność bagażnika (VDA) | 505 l |
Hamulce przód / tył | tarczowe wentylowane /tarczowe wentylowane |
Zawieszenie przód | niezależne typu McPherson |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) | 245/35/R19 |