Sportowo i oszczędnie

2010-02-09 3:00

W trzydrzwiowej wersji wygląda bardziej dynamicznie, a z nową przekładnią zyskuje kolejną porcję zalet.

Nie jest tajemnicą, że zespół projektantów, który tworzył nową ibizę, pracował pod kierunkiem nie byle kogo, bo samego Luca Donckerwolke, autora m.in. takich wcześniejszych projektów, jak lamborghini murcielago i gallardo. Wcale więc nie dziwi sportowy wizerunek auta, jeszcze bardziej widoczny w trzydrzwiowym nadwoziu, które wykorzystuje wiele elementów ibizy sportcoupe "bocanegra", prototypu zaprezentowanego dwa lata temu na salonie samochodowym w Genewie. W zgodzie z zewnętrznym wyglądem zaprojektowano również wnętrze auta.

To, co jednak najbardziej wyróżnia nowe auto na tle konkurencji, kryje się w jego układzie przeniesienia napędu. Otóż ibiza sportcoupe została pierwszym samochodem w tym segmencie wyposażonym w siedmiobiegową automatyczną skrzynię biegów typu DSG. Przekładnia ma niewielkie wymiary i waży jedynie 73 kg. W obu sprzęgłach wykorzystano organicznie wiązane suche powłoki cierne, które nie wymagają chłodzenia. Pozwoliło to na zmniejszenie ilości oleju z 7 do zaledwie 1,7 litra. Nie ma też potrzeby stosowania filtra, radiatora i związanych z nimi układów hydraulicznych, co w znaczący sposób wpłynęło na uproszczenie wewnętrznej konstrukcji przekładni.

Dzięki tej przekładni wykorzystującej dwa sprzęgła auto lepiej przyspiesza. Kierowca ma do wyboru dwa tryby pracy: normalny i sportowy. Może też w sposób sekwencyjny sam przełączać biegi i tak w jeszcze większym stopniu wpływać na dynamikę jazdy. Auto z DSG w połączeniu z lekką nogą potrafi również być bardziej ekonomiczne. Siódmy bieg to idealne rozwiązanie na długie trasy.