Suzuki Grand Vitara – WSTĘP
Suzuki Grand Vitara to popularny na świecie SUV, zaliczany do klasy niższej średniej w segmencie aut terenowo-rekreacyjnych. Pierwsze Suzuki Vitara pojawiło się na rynkach w 1988 roku. Od 1998 roku, czyli od prezentacji drugiej generacji, model nazywa się już Grand Vitara. Trzecia i aktualna generacja zaprezentowana została w 2005 roku. Suzuki Grand Vitara występuje w wersji trzy i pięciodrzwiowej i posiada stały napęd 4x4. Konkurencja rynkowa Grand Vitary, to min. Honda CRV, Toyota RAV4 oraz Kia Sportage. W przeciwieństwie jednak do ww. bardziej miejskiej konkurencji, Suzuki Grand Vitara naprawdę dobrze radzi sobie w terenie.
>>> Suzuki Grand Vitara 2011 – CENA od 79,9 tys. zł
Starsze modele:
>>> Suzuki Grand Vitara 2007 – CENA od 50 tys. zł
W polskich salonach najtańsze Suzuki Grand Vitara w trzydrzwiowej odmianie nadwozia, w wersji wyposażenia Comfort 4x4 z silnikiem benzynowym 1.6 106 KM kosztuje 79 900 zł. Pięciodrzwiowa Grand Vitara Comfort 4x4 z silnikiem wysokoprężnym 1.9 DDIS 129 KM, to już wydatek rzędu 102 900 zł. Najdroższa odmiana Premium z silnikiem 1.9 DDIS 129 KM kosztuje 109,9 tys. zł.
Suzuki Grand Vitara – OPINIE UŻYTKOWNIKÓW
Na portalu Autocentrum.pl opinie o Suzuki Grand Vitara podzielone:
> Kici: Chciałbym wszystkich posiadaczy ostrzec. Jadąc w deszczu z prędkością około 65-70km/h wpadłem na łuku w poślizg. Zarzuciło tyłem, kontrowałem, niestety za mocno. Doszło do czołowego zderzenia z samochodem jadącym z przeciwka (BMW7). Suma prędkości to 120-140km/h... Oba samochody do kasacji... Moja żona połamany obojczyk od pasów, synek z tyłu w foteliku na szczęście ma tylko siniaka. Reszta uczestniczących w wypadku - potłuczenia (cud chyba jakiś...) Mam wrażenie, że jadąc osobówką a nie SUV'em nie wypadłbym na tym łuku... SUZUKI GV ma sporą masę i do tego środek ciężkości ma zdecydowanie wyżej niż osobówki. Trzeba nauczyć się nim jeździć i zdecydowanie polecam wersję z ESP!!! Gdybym miał ten system antypoślizgowy w swoim modelu prawdopodobnie nie doszłoby do wypadku... Kończąc, GV na tyle mi się podoba, że jak tylko wypłacą mi ubezpieczenie zamawiam wersję z ESP i mocniejszym silnikiem :D ...i lekcje w szkole bezpiecznej jazdy.
> Bartek M: Suzuki Grand Vitara jest to "suv" wyjątkowo urodziwy. jego proste masywne eleganckie kształty są wyjątkowo trafione. Wygląda dokładnie tak jak powinien zwłaszcza w czerni z alufelgami oraz chromowaną rura na przedzie. Tak jest mój egzemplarz. Prezentuje się zdecydowanie bardziej okazale ,niż można by przypuszczać po jego bardzo konkurencyjnej cenie. Do tego jeszcze śmiało możemy wybrać się w teren i to nawet nie aż taki lekki. Za tą cenę nic lepszego ładniejszego nowego nie dostaniemy. Zapłaciliśmy za niego około 90 tys ma w zasadzie wszystko co trzeba nawet podgrzewane siedzenia oraz przednią rure. Nie ma tylko skóry i szyberdachu. Skóry mi nie żal ale szyberdachu trochę. Gdyby nie to spalanie oraz twarde zawieszenie byłby to samochód idealny a tak jest bardzo dobry.
> alex: Mam to auto 2 lata, uprzednio RAW 4.Vitara lepsza, tym bardziej ,że lubimy zapuszczać się w teren i być może to powód, że po ok. 40 tys. muszę reklamować zawieszenie-stuki w przednim. Dwie rady dla posiadaczy. Z silnikiem 1,9 d. warto zainwestować w modyfikację silnika - w serwisie w Gdańsku ok. 5000 zł ,ja utargowałem do 3500,auto ma ok.160 KM jest żwawe jak młody konik, spalanie rośnie do ok. 8,6 na 100 km.I druga rada: tak zwane opony uniwersalne to ściema. Kupcie porządne opony z serii AT na zimę i trochę bardziej AT na lato, ja mam Jokohamy i wtedy jest cudnie. Tym autem się jeździ do 120 na h a wtedy terenowy bieżnik zupełnie nie przeszkadza.
Z kolei rozczarowani Grand Vitarą piszą:
> mario: Kupiłem to auto jako służbowe do firmy i powiem szczerze że jestem niezadowolony, tak mi to auto polecali.. Auto jeździ w firmie i już 3 razy było w serwisie, uszkodzona pompka od spryskiwaczy, czujnik lewe drzwi(od zamykania), W firmie mam też VW TOUAREG i jest zwycięzcą w porównaniu z suzuki. Wg mnie marka suzuki jest przereklamowana.. Jest bardzo duża różnica między suzuki a mazdą czy toyota. Suzuki jest bardzo w tyle.
> Piotr: Ogólnie rzecz ujmując samochód dobrze radzi sobie w terenie. Niestety na szosie jest o wiele gorzej tu daje o sobie znać bardzo zła skrzynia biegów i nie do końca dopracowane przeniesienie napędu i zawieszenie. Rozwiązanie techniczne napędu 4WD moim zdaniem mało elastyczne w codziennym użytkowaniu tego małego SUV-a. Kupiłem tego SUV-a z myślą o przeznaczeniu na szosę i do terenu więc napęd na cztery koła jest mi potrzeby, jednak nie przez cały czas bo negatywnie wpływa na słabe przyspieszenie i bardzo duże spalanie paliwa jak na małego SUVa. Niestety wysoki środek ciężkości tego samochodu dodatkowo negatywnie wpływa na stabilność na szosie i w zakrętach - ESP pomaga ale nie należy zbyt ufać temu systemowi bo można tego żałować. Ja już nie będę bo o mało co miałbym z tego powodu wypadek. Dlatego trzeba niestety uważać by nie wypaść z zakrętu przy dużym deszczu lub na śliskiej nawierzchni szczególnie w zimie! Reasumując samochód sprawdza się z terenie (ale nie ekstremalnym). Do jazdy różnej tj. w większości w miejskiej i trochę do lekko i średnio trudnego terenu lepiej moim zdaniem wybrać inny SUV. Najbardziej rozczarowało mnie zawieszenie. Fakt jest wielowahaczowe ale stanowczo za twarde. Nie przekonuje mnie to, że w sumie jest to małe auto terenowe i właściwie musi mieć twarde zawiedzenie. Być może tak ale mam od niedawna w firmie Toyotę Tundra (auto terenowe tylko na rynek amerykański ze stałym napędem 4X4 - w przeliczeniu droższa od Vitary, choć nie oszałamiająco) i mam porównanie co znaczy dobre zawieszenie w aucie terenowym. Poza tym jakość materiałów jak na tani SUV wystarczająca. Chociaż Ja mam wersję De lux - tapicerka to skóra. W wersji premium tapicerka materiałowa i to już nie ta jakość. Kończąc jedno mogę powiedzieć następnym razem jak będę czytał pozytywne opinie wychwalające pod niebiosa dany model samochodu to na pewno w nią nie uwierzę, bo zachodzi duże prawdopodobieństwo, że opinia pochodzi od pracownika dystrybutora danej marki a nie od normalnego użytkownika.
Suzuki Grand Vitara - film z CRASH TESTu Euro NCAP
Suzuki Grand Vitara – OPINIE DZIENNIKARZY
Ryszard Polit / Motofakty.pl: Suzuki to jeden z prekursorów samochodów rekreacyjno-terenowych, który w latach 80. ubiegłego wieku pojawił się w salonach samochodowych Europy. Nowa generacja Grand Vitary świadczy o ogromnym doświadczeniu firmy w konstruowaniu uterenowionych aut. W porównaniu z poprzednikiem, nowa Grand Vitara to konstrukcyjnie inny samochód. Ma stały napęd na obie osie i, jak zapewnia producent, nadwozie samonośne wzmocnione konstrukcją ramową. Nie wiadomo dlaczego, ale specjaliści od marketingu uznali ramę za niemodną, wręcz wstydliwą i żaden nowoczesny samochód ramy mieć nie może. Zgodnie z tą ideologią, nowa Grand Vitara też jej mieć nie powinna, chociaż akurat w terenie konstrukcja ramowa sprawdza się najlepiej. Jeździliśmy wersją 5-drzwiową napędzaną silnikiem benzynowym o pojemności 2,0 l o mocy 140 KM.
Charakterystyczne cechy Grand Vitary to nie tylko konstrukcja podwozia i niezależne zawieszenie każdej z osi, lecz także stały napęd wszystkich kół z międzyosiowym mechanizmem różnicowym i reduktorem. Zapowiada to dobre własności terenowe pojazdu i świadczy o mądrości konstruktorów. Nie ma bowiem nic gorszego od bojowo wyglądającej terenówki grzęznącej na pierwszej górce, ze względu na napęd od „osobówki”. Wnętrze Grand Vitary jest bardzo przestronne, a tylną, dzieloną kanapę można składać i ustawić pionowo za oparciami przednich siedzeń. I całe szczęście, bowiem bagażnik ma objętość tylko 398 l. Można się do niego dostać przez odchylane drzwi, których zawiasy umieszczono z prawej strony nadwozia. W ruchu prawostronnym otwierają się one „w złą stronę”, gdyż aby się dostać do bagażnika, trzeba do niego podejść od strony jezdni. Za to w ruchu lewostronnym, obowiązującym m.in. w Japonii, nie ma tego problemu.
Tablica przyrządów wygląda nowocześnie, a przełączniki umieszczone na konsoli centralnej są łatwe w użyciu. Tutaj znajduje się również 4-zakresowe pokrętło do zmiany rodzaju napędu. Podczas normalnego użytkowania napęd przekazywany jest stale na wszystkie koła w proporcji przód : tył – 47:53 (położenie pokrętła 4H). W razie potrzeby można włączyć blokadę międzyosiowego mechanizmu różnicowego i spowodować, że napęd jest przekazywany w proporcji 50:50 (położenie 4H Lock). W trudnym terenie można wykorzystać reduktor, przełączając pokrętło w położenie 4L Lock, co wymaga uprzedniego zatrzymania pojazdu. Położenie pokrętła w pozycję neutralną (N) umożliwia holowanie auta. Pokrętło to jest wygodniejsze w użyciu od tradycyjnej dźwigni. We wnętrzu zwraca uwagę wysoka jakość wykonania.
W zasadzie auto rekreacyjno-terenowe powinno być napędzane silnikiem wysokoprężnym, który lepiej sprawdza się podczas jazdy w terenie. Wybraliśmy jednak jednostkę benzynową, która z pojemności 2 l osiąga 140 KM mocy. To typowy silnik wielozaworowy z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, konstrukcyjnie niczym ciekawym się nie wyróżnia. Jego wadą jest mała elastyczność. Podczas jazdy w mieście zużycie paliwa wynosi ok. 12 l na 100 km. Eksploatacja pojazdu jest więc kosztowna. W nowej Grand Vitarze znacznie poprawiono własności jezdne, m.in. dzięki wielowahaczowemu zawieszeniu tylnej osi. Również komfort resorowania jest dość wysoki. Podczas jazdy po asfalcie podróż byłaby w pełni satysfakcjonująca, gdyby nie kiepska elastyczność silnika, zmuszająca do redukcji biegu podczas dynamicznego przyspieszania. Na szczęście dźwignia zmiany biegów pracuje dobrze. Zaletą pojazdu jest stosunkowo niewielki poziom hałasu w kabinie pasażerskiej, co sprzyja dalekim podróżom. Samochód dość dobrze radzi sobie w terenie, nawet zaopatrzony w ogumienie szosowe. To zasługa skutecznego układu przeniesienia napędu z reduktorem. Pojazd zatrzymuje się z prędkości 100 km/h na drodze 42 m – co jest przyzwoitym wynikiem w tej klasie aut.
- Każda nowa generacja samochodu jest lepsza od poprzedniej i tego po nowej Grand Vitarze można się było spodziewać. Miłym zaskoczeniem jest natomiast bardzo bogate wyposażenie standardowe, m.in. 6 poduszek powietrznych, automatyczna klimatyzacja, a nawet sterowanie radia przyciskami w kierownicy. Tak wyposażony pojazd kosztuje 88 900 zł. Dla porównania – Toyota RAV4 z silnikiem 2,0 l/152 KM– 96 500 zł, Hyundai Tucson 2,0/141 KM – 79 900 zł, a Honda CR-V 2,0/150 KM - 100 400 zł. Na tle konkurencji Suzuki Grand Vitara prezentuje się więc dość interesująco – podsumowuje Ryszard Polit.
Suzuki Grand Vitara - TEST Auto Świat
Portal Auto-Świat.pl w wydaniu 33/11 z 10.08.2011 r. opisuje Suzuki Grand Vitarę jako SUV-a, co terenu się nie boi:
- SUV SUV-owi nierówny – są takie, którym technicznie bliżej do kompaktów, oraz te bardziej szlachetnego gatunku, mocno spokrewnione z terenówkami. Do tych drugich bez wątpienia należy Grand Vitara - pisze AŚ. W opinii testujących seryjny, stały napęd na cztery koła pozytywnie wyróżnia auto na tle konkurencji oferującej przeważnie tylko układ dołączania tylnej osi w opcji. Wyposażenie terenowe Suzuki uzupełniają reduktor oraz możliwość zblokowania centralnego dyferencjału. Tryb napędu wybieramy za pomocą pokrętła na konsoli środkowej, tuż pod panelem sterowania automatycznej klimatyzacji. Do niej niestety musimy się przyczepić: niefortunnie umieszczone czujniki powodują, że warunki panujące w kabinie mają się nijak do wybranej temperatury.
- 2,4-litrowa jednostka zapewnia świetną dynamikę w mieście. Niestety, w trasie jej wysokoobrotowy charakter irytuje i niepotrzebnie obciąża portfel. Aby sprawnie wyprzedzić ciężarówkę jadącą z prędkością 80 km/h, należy zredukować nawet do 3. biegu, potem w trakcie wykonywania manewru zmienić bieg jeszcze dwukrotnie. Przydałoby się też 6. przełożenie, obniżające spalanie podczas jazdy autostradowej – czytamy w portalu AŚ.
Suzuki Grand Vitara – DANE TECHNICZNE
Suzuki Grand Vitara (2011) | DANE TECHNICZNE |
NADWOZIE | |
Rodzaj | |
Długość / szerokość / wysokość (metry) | 4,500/1,810/1,695 |
Rozstaw osi (metry) | 2,640 |
Masa własna (tony) | 1,579 |
Pojemność bagażnika (litry) | 398 |
Pojemność zbiornika paliwa (litry) | 66 |
SILNIK | DDIS |
paliwo | Benzyna bezołowiowa 95 |
Liczba cylindrów | 4 (rzędowo) |
Moc (kW / KM) | 95 / 129 (4000 obr./min) |
Moment obrotowy (Nm) | 300 (2500 obr./min) |
OSIĄGI | |
Szybkość maksymalna (km/h) | 170 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,2 |
ZUŻYCIE PALIWA (dane producenta) | |
Cykl miejski (litry/100 km) | 8,1 |
Cykl pozamiejski (litry/100 km) | 6,0 |
Cykl mieszany (litry/100 km) | 6,8 |
CENA | |
grudzień 2011 | 102,9 tys. zł |
DODATKI | |
Ksenony (zł) | niedostępne |
Nawigacja (zł) | niedostępna |
Skórzana tapicerka | niedostępna |
Suzuki Grand Vitara - SPALANIE
Według danych producenta, Suzuki Grand Vitara z silnikiem benzynowym 1.6 GDI o mocy 135 KM spala: 8,1 litra/100 km w cyklu miejskim, 6,0 litra/100 km w cyklu pozamiejskim i 6,8 litra/100 km w cyklu mieszanym.
Według opinii w portalu Autocentrum.pl, Suzuki Grand Vitara z silnikiem 1,6 litra pali:
* ŚREDNIO - 7,5 litra / 100 km
* W MIEŚCIE - 9,2 l/100 km
* W TRASIE - 6,0 l/100 km
Suzuki Grand Vitara (2011) – CENA
W polskich salonach najtańsze Suzuki Grand Vitara w trzydrzwiowej odmianie nadwozia, w wersji wyposażenia Comfort 4x4 z silnikiem benzynowym 1.6 106 KM kosztuje 79 900 zł. Pięciodrzwiowa Grand Vitara Comfort 4x4 z silnikiem wysokoprężnym 1.9 DDIS 129 KM, to już wydatek rzędu 102 900 zł. Najdroższa odmiana Premium z silnikiem 1.9 DDIS 129 KM kosztuje 109,9 tys. zł.
Suzuki Grand Vitara - CENA za Otomoto.pl i moto.gratka.pl:
>>> Suzuki Grand Vitara 2011 r. – cena od 91,9 tys. zł
>>> Suzuki Grand Vitara 2006 r. – cena od 43 tys. zł