Suzuki Jimny - WSTĘP
Na początku warto przypomnieć, że Suzuki ma bogatą historię związaną z budowaniem aut terenowych, co potwierdza m.in. Samurai, Vitara i Grand Vitara. Jeśli chodzi o model Jimny, to jest on mocno związany ze Samuraiem, produkowanym od 1984 roku przez 16 lat. Ten spartańsko wykończony samochód był pierwowzorem dla budowy modelu Jimny i nawet dziś entuzjaści pojazdów 4x4 rozpoczynają właśnie z Samuraiem swoją przygodę z off-roadem. Lekka konstrukcja z solidnym napędem na cztery koła i małym silnikiem okazuje się być trafioną ideą. Duże możliwości terenowe, poparte porządną budową są zdecydowanymi plusami małej terenówki, a te pozwalają wjechać w niemal każdy teren. Małe Suzuki zaczęto produkować w 1998 roku i od tamtej pory w praktycznie niezmienionej formie można nabyć japońskiego wszędołaza również w obecnych czasach.
>>> Suzuki Jimny 1.3 Elegance - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
W ciągu 15-letniej obecności Suzuki Jimny na rynku, jego życiorys zaliczył dwa zabiegi odświeżenia w 2005 i 2012 roku. Dużo bardziej inwazyjnym okazał się ten drugi, w trakcie którego mała terenówka zmieniła się zarówno na zewnątrz, jak i w środku pojazdu. Na maskę silnika powędrował wlot powietrza, atrapa silnika otrzymała zmieniony kształt, zmodyfikowano przedni zderzak, a wnętrze przeszło metamorfozę, która nieco dostosowała je do czasów nowożytnych. Co ciekawe, Jimny nie ma bezpośrednich konkurentów. Owszem można powiedzieć, że Fiat Panda 4x4 jest jego głównym wrogiem, jednak budowa i możliwości terenowe tych dwóch aut znacząco się od siebie różnią.
Suzuki Jimny - STYLISTYKA
Stylistyka japońskiej terenówki mimo, iż nie jest porywająca, ma swoich zwolenników. Tak naprawdę nadwozia, które ma być maksymalnie użytkowe chyba nie dałoby się bardziej upiększyć. Niewielkie wymiary i karoseria składająca się z dwóch prostokątów, oparta na czterech kołach całkiem słusznych rozmiarów, nie są bazą, o jakiej marzą styliści. Całe szczęście, że w pewnych miejscach udało się zmiękczyć linie, dzięki czemu Jimny nie wygląda jak zemsta Frankensteina. Pod względem całości auto sprawia wrażenie zabawki, czym może zmylić kierowców innych pojazdów terenowych.
>>> Suzuki Jimny 1.3 Elegance - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Patrząc z boku natychmiast da się zauważyć króciutki rozstaw osi, proste linie, masywne nadkola ze sporymi jak na tę wielkość auta kołami, niemal poziomą maskę i spore okna. Wszystko jest mało skomplikowane, schludne i estetyczne, pozbawione dziwnych "bajerów". I tak ma być. To jest pojazd przeznaczony przede wszystkim do buszowania po bezdrożach, a nie do imponowania sąsiadom w trakcie wyjścia do teatru. Mały Jimny zdecydowanie lepiej prezentuje się ze sporą ilością błota na boku, niż z lakierem błyszczącym się od dużej ilości wosku.
>>> Suzuki Jimny 1.3 Elegance - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Przód sprawia wrażenie sympatycznego. Auto kusi do zabawy, przywodząc na myśl nieco zwariowanego, energicznego psiaka, któremu radość sprawia taplanie się w kałużach. Duże reflektory, trzy wloty powietrza i dosyć masywny zderzak ze światłami przeciwmgielnymi to cechy którymi można opisać "twarz" małego Suzuki. Całkiem spory kąt natarcia przydaje się w trudnym terenie, jednak słabym punktem okazuje się być podkładka tablicy rejestracyjnej, która może nie przetrwać pewnych warunków w terenie.
Tył Jimny'ego to klasyka terenowego designu. Klapa bagażnika z kołem zapasowym, która otwiera się na bok to coraz rzadziej spotykany pomysł. Podobnie jak światła umocowane zarówno na normalnej wysokości, jak i w tylnym zderzaku. Podłoga kufra znajduje się na takiej wysokości, że w awaryjnych sytuacjach może ona służyć za ławkę, o ile nie będzie nam przeszkadzał brudny osad z bezdroży. Na pochwałę zasługuje też duży kąt zejścia, co potrafi uratować kierowcę w trudnych sytuacjach.
Suzuki Jimny - KOLORY NADWOZIA
Japońska terenówka jest dostępna w salonach w jednym z 8 kolorów nadwozia. Podstawowy, bazowy biały kolor (Superior White) jest bezpłatny. Pozostałe lakiery metalizowane wymagają od klientów dopłaty 2 000 zł. Najtańsza odmiana Club ma zderzaki, lusterka, nadkola i listwy boczne w kolorze czarnym, odmiana Comfort ma je lakierowane pod kolor nadwozia, zaś najbogatszy wariant Elegance (taki jak na zdjęciach) ma je w kolorze nadwozia lub w szarym odcieniu (z wyjątkiem lusterek bocznych), dzięki któremu zabrudzenia nie są tak widoczne na karoserii.
Suzuki Jimny - WYMIARY
Wymiary małego Suzuki sprawiają, że świetnie sprawuje się on zarówno w mieście, jak i poza utwardzonymi szlakami. Jego długość wynosi 3695 mm, szerokość mierzy 1600 mm, a wysokość z relingami sięga 1705 mm. Rozstaw osi to natomiast 2250 mm, w prześwit podwozia ma 190 mm. W bagażniku do dyspozycji pozostaje mikroskopijne 113 litrów, które można powiększyć po złożeniu siedzeń do przestrzeni załadunkowej wynoszącej 816 l.
Masa własna Jimnego to zaledwie 1060 kg, a dopuszczalny ciężar całkowity samochodu wynosi 1420 kg. Kąty natarcia, rampowy i zejścia to odpowiednio 34, 31 i 46 stopni.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2
W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowany Suzuki Jimny został wyposażony w benzynowy silnik o pojemności 1.3-litra i mocy 85 KM. Jak sprawuje się tak niewielka jednostka w aucie terenowym? Jak pracuje skrzynia biegów? Czy 85 KM i 110 Nm wystarczy do off-roadowych szaleństw? O tym w 2. odcinku dziennika testu terenówki na SuperAuto24.pl.