Suzuki Jimny - BEZPIECZEŃSTWO
W temacie ochrony podróżnych Jimny zbytnio nie ma się czym pochwalić. W standardzie małe auto jest wyposażone w 2 poduszki powietrzne - po jednej dla kierowcy i pasażera. To wszystkie airbagi jakie znajdują się w aucie, a to w dzisiejszych czasach zdecydowanie za mało. Dobrze, ze przynajmniej konstrukcja w trakcie zderzenia rozprasza energię, a kolumna kierownicy ulega złożeniu, dzięki czemu zwiększają się szanse na przeżycie kierowcy oraz pasażerów.
Pasy bezpieczeństwa są trzypunktowe, a czujniki obecności osób w fotelach z przodu przypominają o niezapiętych pasach. Pominięcie tej czynności sprawia, że uszy pasażerów atakuje irytujący sygnał dźwiękowy. Tylna kanapa standardowo jest wyposażona w dwa regulowane na wysokość zagłówki oraz tyle samo pasów bezpieczeństwa.
>>> Suzuki Jimny 1.3 Elegance - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Poziom bezpieczeństwa podróżujących poprawia jedynie ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania) oraz BAS (system zwiększający ciśnienie w układzie hamulcowym podczas awaryjnego hamowania). ESP nie jest dostępne nawet za dopłatą.
Japońska terenówka niezależnie od wersji ma kodowanie zapłonu - czyli popularny immobiliser, zaś centralny zamek ze zdalnym sterowaniem to atrybut odmian Comfort i Elegance. Autoalarm jest dostępny w postaci opcjonalnego wyposażenia, podobnie jak czujniki parkowania umieszczone z tyłu.
Suzuki Jimny - OŚWIETLENIE
Z przodu Jimny'ego ulokowano dwa rodzaje świateł - halogenowe reflektory główne (wyposażone w światła mijania, drogowe oraz kierunkowskazy), które skutecznie oświetlają drogę po zachodzie słońca oraz światła przeciwmgłowe (tylko w Elegance). Niestety reflektory ksenonowe nie występują nawet na liście dodatków opcjonalnych.
>>> Suzuki Jimny 1.3 Elegance - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Z tyłu światła zostały porozrzucane w różnych miejscach - wyżej znajdują się lampy główne skrywające światła stopu oraz cofania, a w zderzaku umieszczono kierunkowskazy oraz lampki przeciwmgłowe. Trzeci ostrzegawczy STOP z tyłu jest oferowane seryjnie.
Suzuki Jimny - GWARANCJA
Podobnie jak inne modele Suzuki, Jimny został objęty 3-letnią gwarancją, z limitem kilometrów na poziomie 100 000 km. Oczywiście aby była ona honorowana należy przestrzegać obowiązkowych przeglądów okresowych. Ponadto nabywca otrzymuje również do dyspozycji przydatną usługę ASSISTANCE 24h, ważną przez 3 lata. Gwarancja na powłokę lakierniczą wynosi jeden rok, zaś elementy strukturalne oraz blacharskie objęte są 6-letnią gwarancją na perforację spowodowaną korozją.
>>> Suzuki Jimny 1.3 Elegance - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Film z CRASH TESTU JNCAP
Jak już wcześniej wspominaliśmy Suzuki Jimny nie było rozbijane przez niezależną organizację badawczą Euro NCAP. Próby zderzeniowe przeprowadził natomiast japoński odpowiednik JNCAP. To co dzieje się z małym pojazdem w trakcie kolizji, niestety nie napawa optymizmem.
Suzuki Jimny - CENA w POLSCE
Auto jest dostępne w salonach tylko z silnikiem benzynowym 1.3 16V o mocy 85 KM, a jego ceny zaczynają się od 57 900 zł. Dla porównania za podstawową odmianę Fiata Pandy 4x4, któremu najbliżej do Suzuki pod względem przeznaczenia i napędu na cztery koła, zaczynają się od 65 990 zł.
>>> Suzuki Jimny 1.3 Elegance - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Opisywany i testowany przez redakcję SuperAuto24.pl Suzuki Jimny w wersji wyposażeniowej Comfort, z manualną skrzynią biegów to koszt minimum 65 900 zł. To sporo jak na auto, które już od 15 lat w niemal niezmienionej formie egzystuje na rynku, jednak w tym przypadku płaci się za bardzo duże zdolności terenowe.
Silnik/Wersja | Club | Comfort | Elegance |
1.3 (manualna skrzynia biegów) | 57 900 zł | 62 900 zł | 65 900 zł |
1.3 (automatyczna skrzynia biegów) | - | - | 68 900 zł |
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 6
W szóstym odcinku dziennika testu SuperAuto24.pl zaprezentujemy podsumowanie japońskiej terenówki.