Suzuki Swift IV 1.2 VVT - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-04-19 0:21

Odświeżony stylistycznie Swift został zmodernizowany też pod względem zawieszenia. Świetne prowadzenie dodaje autku nieco sportowego oblicza - to zasługa pewnego zachowania w zakrętach i sprawnych hamulców. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena całego układu jezdnego nowego Suzuki. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Suzuki Swift IV - UKŁAD JEZDNY

Zawieszenie czwartej generacji Swifta, w stosunku do poprzedniego modelu, pod względem konstrukcji niewiele się zmieniło. Układ japończyka skomponowano według tego samego schematu. Z przodu wykorzystano kolumny McPhersona, ale ze zmodyfikowanym układem stabilizatora oraz sprężyn śrubowych - ten zabieg miał na celu zredukowanie bocznych przechyłów nadwozia. Oś tylną tradycyjnie oparto na belce skrętnej, sprężynach i amortyzatorach. Zwiększono jednak sztywność układu, co według producenta dało lepszą kontrolę geometrii kół tylnych.

Bardzo dobre prowadzenie Swifta III, teraz stało się jeszcze lepsze. Poza poprawionym zawieszeniem, wpłynęło na to sztywniejsze i dłuższe o 90 mm nadwozie, wraz ze zwiększonym rozstawem osi o 50 mm (IV generacja została zbudowana na innej płycie podłogowej niż poprzednik). Suzuki charakteryzuje się świetną trakcją i przyczepnością nie tylko w katalogowych opisach - pojazd faktycznie tak zachowuje się na drodze!

>>> Suzuki Swift 1.2 VVT - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Tym samochodem naprawdę chce się jeździć. Prowadzenie jest znakomite jak na auto segmentu B, nie będące żadną specjalną, usportowioną odmianą. Suzuki jest po prostu inne od cywilnej konkurencji. Testowanym Swiftem w agresywnym czerwonym kolorze, aż chciało się mocniej pojeździć po zakrętach. Auto nie stawia oporów w momencie ostrzejszych manewrów. Dzięki rozłożonemu nisko środkowi ciężkości, boczne przechyły nie są tak odczuwalne. Pokonywanie ciasnych łuków jest dość bezpieczne, a gwałtowniejsze ruchy nie wyprowadzają pojazdu z równowagi.

WIDEO z testu - zobacz z bliska Suzuki Swift IV:

Usportowiona charakterystyka powoduje, że zawieszenie jest umiarkowanie sprężyste. Mimo tego komfort podróżowania jest dobry. Układ przyzwoicie wybiera nierówności nawierzchni. Przyjemne filtrowanie kończy się dopiero w momencie opuszczenia utwardzonej drogi, gdyż z dziurami i garbami zawieszenie radzi sobie już trochę gorzej. Hałasy pracy zawieszenia w momencie pokonywanych wertepów, nie przenoszą się zbytnio do wnętrza.

>>> Suzuki Swift 1.2 VVT - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Elektryczne wspomaganie działa mocno, ale nie pozbawia kierowcy poczucia kontaktu kół z nawierzchnią. Wszelkie manewry autem są pewne, ster ekspresowo reaguje na plecenia, dając wrażenie prowadzenia małego sportowego auta. Minusem jest standardowa regulacja kolumny kierowniczej tylko w pionie. Możliwość ustawień w poziomie dostaniemy dopiero w droższych wersjach ELEGANCE i COMFORT.

>>> Suzuki Swift 1.2 VVT - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Pochwalić za to trzeba zwrotność samochodu - średnica zawracania między krawężnikami wynosi zaledwie 9,6 metra. Małym hatchbackiem można z łatwością wciskać się w trudno dostępne miejsca. Pomagają duże lusterka i niezła widoczność na boki i do tyłu. Dla większego komfortu manewrów autem można dokupić tylne radary zbliżeniowe.

Suzuki Swift IV - HAMULCE

Układ hamulcowy nie we wszystkich Swiftach jest identyczny. Tylna oś podstawowo posiada hamulce bębnowe. Dopiero w od wersji ELEGANCE dostępne są tarcze hamulcowe z zaciskami. Z przodu natomiast w każdej wersji pracują wentylowane tarcze hamulcowe. Wersja COMFORT z automatyczną skrzynią, otrzymała elektroniczny system hamulcowy HHC (wspomaganie ruszania na wzniesieniu).

>>> Suzuki Swift 1.2 VVT - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Suzuki oferuje podstawowo zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego. Inteligentny układ hamulcowy wyposażony został w systemy antypoślizgowe: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) i EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania) oraz BAS (system wspomagania nagłego hamowania). Podstawowo jest także ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) i TCS (układ zapobiegający poślizgowi kół napędzanych).

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Swifta w wersji wyposażenia Elegance. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co myślimy o materiałach wykończeniowych? Co oferuje klientowi auto klasy B, w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Suzuki na SuperAuto24.pl.

Nasi Partnerzy polecają