Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary crossovera

2013-12-02 2:30

Pędzący popyt na nieduże pojazdy typu SUV znacząco wpływa na ewolucję przedstawicieli tego gatunku. Motoryzacyjne marki w pogodni za innowacyjnością, wystawiają do walki coraz to ciekawsze modele. Przykładem takiej kolei rzeczy jest druga generacja Suzuki SX4. Crossover urósł i wydoroślał, dorabiając się przy tym dopisku S-Cross do nazwy. Pod względem stylistycznym eksperymentów jednak nie ma, bo Japończycy postawili na sprawdzony wzór sylwetki ściągnięty prosto z Qashqaia. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena wyglądu wyżej postawionego nad ziemią Suzuki. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Suzuki SX4 S-Cross - WSTĘP

Zanim w motoryzacyjnym świecie nadszedł prawdziwy boom na crossovery, których nazwa oznacza konstrukcyjne połączenie niedużych pojazdów klasy B z możliwościami większych SUV-ów, na rynku pojawiły się dwie bliźniacze konstrukcje - Suzuki SX4 i Fiat Sedici. Auta te z pogranicza segmentu B i C, były owocem japońsko-włoskiej współpracy, a podstawę do budowy dała zmodyfikowana płyta podłogowa Swifta. Nieduży 5-drzwiowy terenowo-rekreacyjny pojazd został pokazany już w 2005 roku, a swój oficjalny debiut zaliczył na targach Genewa 2006. Produkcja wozu ze znaczkiem Suzuki odbywała się solidarnie z samochodami Fiata, w fabryce Magyar na Węgrzech, i tam też dziś powstaje jego następca.

>>> Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Od samego początku SX4 od swojego brata Sedici różnił się jedynie drobnymi elementami, dlatego gdyby nie inne emblematy producentów, niewtajemniczeni nie potrafiliby odróżnić od siebie tych aut. Pierwsza generacja japończyka przeszła dwa liftingi, występowała w wersjach z napędem na jedną lub na obie osie, a nawet doczekała się niżej zawieszonej odmiany sedan. Auto przez długi czas cieszyło się niezłą popularnością, ale po 7 latach obecności na rynku, w porównaniu z rywalami stało się zwyczajnie przestarzałe. Z powodu mocno wykształconej konkurencji, Suzuki by wciąż liczyć się w segmencie i walce o klientów rządnych miejskich terenówek, zmuszone było do stworzenia następcy pierwszej wersji.

>>> Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Japończycy w przypadku nowości, jaką obecnie jest model SX4 S-Cross zaprojektowany na świeżej płycie podłogowej, porzucili pomysł współpracy z Włochami. Stworzone na własną rękę auto zostało zaprezentowane po raz pierwszy na Salonie Samochodowym w Genewie w 2013 roku, a swój wygląd zawdzięcza studyjnemu modelowi o nazwie S-Cross. Crossover ewoluował pod każdym względem, dzięki czemu awansował o jeden segment wyżej i teraz jest pełnoprawnym przedstawicielem kompaktowych SUV-ów klasy C. Dojrzały projekt nie wygląda już tak oszczędnie jak kiedyś, a jego wykonanie jest o wiele lepsze. Teraz pojazd staje do walki o pozycję z taki modelami jak: Nissan Qashqai, Skoda Yeti, Dacia Duster, Kia Sportage, Hyundai ix35, czy Mitsubishi ASX.

Suzuki SX4 S-Cross - STYLISTYKA

Koncepcyjna wersja zwiastująca S-Crossa prezentowała się naprawdę elektryzująco. Jak to bywa niestety z oszałamiającymi studyjnymi egzemplarzami, najfajniejsze ich fragmenty ostatecznie prawie nigdy nie wchodzą do modelu produkcyjnego. Tak też jest z prezentowanym w naszym teście samochodem, w którym zachowano z konceptu jedynie zarysy bryły i wygląd strategicznych części nadwozia. Całość jest ładna i zgrabna, ale już nie tak efektowna, jak w studyjnym egzemplarzu. Przyglądając się sylwetce, nie da się uniknąć porównania do Nissana Qashqaia. Wydaje się, że to właśnie ten największy rywal wszystkich crossoverów, był bezpośrednim odniesieniem dla projektantów karoserii. Podobieństwo widać głównie w linii bocznej, gdzie skojarzenia nasuwają się ze słupkiem C, sposobie narysowania okien oraz kloszy tylnych lamp.

>>> Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik, wyposażenie <<<

Elementy stylistyczne jakie znalazły się na sylwetce, informują o aspiracji do zjazdu z asfaltowej drogi. Z każdej strony w dolnej partii nadwozia zamontowano plastikowe panele. Osłony te wraz ze sporymi fragmentami zderzaków specjalnie nie zostały pomalowane, aby w czasie przemierzania gorszych dróg, nie rysować powłoki lakierniczej. Przez blachy masywnej sylwetki poprowadzono jedno wyraźne przetłoczenie tuż nad klamkami, opadające delikatnie w stronę przodu. Użyteczny styl dopełniają duże okna, delikatnie wznoszące się ku tylnej częściej nadwozia. Sporych rozmiarów lusterka boczne zainstalowane na drzwiach gwarantują odpowiednią widoczność (w podstawowym wariancie wyposażenia COMFORT nie mają wbudowanych kierunkowskazów).

>>> Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

Pas przedni został zdominowany przez wielkie reflektory. Podstawowo są one halogenowe, a najwyższej wersji ELEGANCE ksenonowe z diodowymi listwami świateł do jazdy dziennej. Takie lampy designem przypominają bardzo światła Lancii Delty. Sporej wielkości wlot powietrza do silnika dostał poziome użebrowanie. Okrągłych świateł przeciwmgłowych wbudowanych po bokach zderzaka z chromowaną otoczką, nie ma tylko w bazowej wersji COMFORT. Odmianie tej brakuje jeszcze metalicznego koloru osłon zderzaków i progów oraz srebrnych relingów na dachu. W tylnej części uwagę zwraca ciekawie wymodelowany zderzak z płytkami odblaskowymi i czerwono-białe klosze lamp, wcinające się mocno w błotniki. Duża szyba stanowi spójny element z klapą, w której wyżłobiono miejsce na tablicę rejestracyjną.

KOLORY NADWOZIA

Japoński pseudo terenowiec, jest dostępny w salonach w jednym z 10 kolorów nadwozia. Podstawowe dwa kolory (Superior White i Bright Red) są bezpłatne. Pozostałe lakiery metaliczne wymagają od klientów dopłaty 2 200 zł. Malowanie częściowo zderzaków oraz lusterek bocznych i klamek w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażeniowej. Podstawowy wariant wyposażenia COMFORT pozbawiono srebrnych relingów na dachu, a kierunkowskazy boczne znajdują się na błotnikach, zamiast na lusterkach.

WZORY FELG

W nadkolach mogą znaleźć się różne wzory kół. W podstawowym COMFORT montowane są 16-calowe felgi stalowe z pełnymi kołpakami i oponami 205/60 R16. Kolejne warianty PREMIUM oraz ELEGANCE mają już większe aluminiowe obręcze 17" z nałożonym ogumieniem w rozmiarze 205/50 R17.  W katalogu akcesoriów dla klientów przygotowano jeszcze dwa dodatkowe wzory alufelg 16- i 17-calowych (dwa ostatnie typy obręczy na zdjęciu).

Suzuki SX4 S-Cross - WYMIARY

Nowe SX4 znacznie urosło za sprawą ewolucji, przez co wymiary zwiększyły się pod każdym względem. Rozstaw osi zyskał 100 mm (teraz posiada 2600 mm), a jego długość całkowita to 4300 mm (wzrost w stosunku do poprzednika o 200 mm), co przełożyła się na zwiększenie przestrzeni wewnątrz kabiny. Szerokość mierzy 1765 mm, a wysokość z relingami sięga 1575 mm. Prześwit podwozia ma 170 mm w wersji z kołami 16-calowymi, lub 165 mm w odmianie wyposażonej w obręcze 17-calowe. Pojemność bagażnika ze skromnych 270 litrów, teraz wzrosła do 430 l, co jest typowym wynikiem w segmencie. Po złożeniu kanapy przestrzeń rośnie do 1269 l.

Masa własna modelu S-Cross zmienia się w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Lżejszy model benzynowy z napędem 2WD waży od 1085 kg (z napędem 4WD od 1170 kg), a cięższy wysokoprężny wariant z 2WD ma masę od 1240 kg (z napędem 4WD od 1305 kg). Dopuszczalny ciężar całkowity samochodu wynosi dla benzyny 1730 kg, lub 1870 kg dla egzemplarzy z dieslem.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowane SX4 S-Cross zostało wyposażone w silnik 1.6 VVT o mocy 120 KM, a także napęd na 4 koła typu ALLGRIP. Jak pracuje czterocylindrowy, 16-zaworowy benzynowiec? Jakie inne jednostki i układy przeniesienia napędu mogą znaleźć się w aucie? Czy katalogowe spalanie podawane przez producenta przekłada się na rzeczywistość? O tym w 2. odcinku dziennika testu crossovera na SuperAuto24.pl.