Suzuki SX4 S-Cross - UKŁAD JEZDNY
Zacznijmy od tego, samochód został zbudowany na całkiem nowej płycie podłogowej, która w przyszłości będzie bazą dla kolejnych modeli Suzuki. Efektem zastosowania nowej konstrukcji jest obniżenie masy własnej, przy podniesieniu ładowności. Przykładem jest podstawowa wersja S-Crossa, ważąca tylko 1085 kg, co oznacza, że dużo słabiej wyposażony poprzednik był o 55 kg cięższy, a przy tym jego ładowność była niższa aż o 50 kg. Samo zawieszenie bez względu na to, czy jest połączone z napędem na przednie, bądź wszystkie koła, jest tak samo skonstruowane z identycznymi ustawieniami. Z przodu pracuje niezależny układ typu McPherson z dolnymi wahaczami i zwrotnicami. Z tyłu postawiono zaś na tradycyjną belkę zespoloną z oddzielnie zamontowanymi amortyzatorami i sprężynami. Podobnie zresztą było w poprzednim SX4, dlatego kłopotów nie będzie przy ewentualnej wymianie któregoś z elementów w przypadku awarii.
>>> Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Układ kierowniczy to przekładnia zębatkowa z progresywnym wspomaganiem elektrycznym. Kalibracja tego mechanizmu nie jest może wzorowa, niemniej jednak pojazd prowadzi się łatwo i naturalnie. Mając w pamięci sposób oporniejszego kierowania poprzednikiem, postęp jest wyraźny. Za to wysokość zawieszenia S-Crossa widocznie zmalała, co może się nie spodobać osobom zmuszonym do przejazdów po gorszych i nieodśnieżanych zimą ścieżkach. Fragmenty podwozia wiszą 165-170 mm nad drogą, co na tle pierwszej generacji oznacza 20 mm przybliżenie auta do ziemi. Zjeżdżając z twardej drogi, wymagane jest baczne przyglądanie się duktom. Przy takim prześwicie obcierka brzuchem albo zderzakiem to nie problem, o czym zresztą sami przekonaliśmy się na polnej ścieżce. Trochę szkoda, bo napęd 4WD (o ile jest zamontowany) to dobra strona wozu. Tak to już niestety jest z crossoverami, które mają być bardziej użytecznymi wariacjami kompaktów, śmielej pokonującymi kałuże i krawężniki.
>>> Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Czujniki pomagające w parkowaniu, dla przedniej i tylnej części nadwozia (z sygnalizacją dźwiękową i wizualną), są montowane tylko w topowym ELEGANCE. Napęd czterech kół ALLGRIP jest opcjonalny. W testowanym egzemplarzy układ ten znalazł się na wyposażeniu, więc mieliśmy okazję popróbować, czy faktycznie inna jakość jazdy po wyborze jednego z czterech trybów jest wyczuwalna. Różnica cenowa dla egzemplarzy wyposażonych w 4WD to 7 000 zł, ale według naszej opinii warto dołożyć te pieniądze już dla samego bezpieczeństwa przemieszczania się. Samochód oferuje zwyczajnie lepszą przyczepność do drogi, szczególnie w trudniejszych warunkach pogodowych. Sposób miękko zestrojonego resorowania wygodnie radzi sobie z przeszkodami, ale cierpi na tym stabilność w łukach, bo karoserią troszkę buja.
>>> Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik, wyposażenie <<<
Czym w ogóle jest ALLGRIP? Tak Japończycy nazwali najnowszą generację napędu na obie osie, polegającą na elektronicznym dołączaniu kół tylnych. Inteligentne sterowanie kontroluje pracę napędu 4WD, wspomagania kierownicy, silnika i systemu ESP. Do wyboru są cztery tryby wybierane pokrętłem z przyciskami (AUTO, SPORT, SNOW lub LOCK). W trybie AUTO system domyślnie wykorzystuje napęd na przednie koła, a w momencie wykrycia ich uślizgu włącza tryb 4WD. Kolejna opcja SPORT załącza pracę wszystkich kół, co ma zastosowanie na krętych drogach dzięki lepszej stabilności. Komputer steruje przy tym momentem obrotowym i charakterystyką przyspieszenia, żeby lepiej dopasować reakcję jednostki napędowej. Ustawienie SNOW przewidziano dla oblodzonych, ośnieżonych nawierzchni - system tak steruje napędem obu osi, aby zapewnić najlepszą trakcję i stabilność. Ostatni tryb LOCK zaprogramowano do pokonywania grząskich przeszkód - wysoki moment obrotowy jest nieustannie przekazywany do kół tylnej osi.
Suzuki SX4 S-Cross - UKŁAD HAMULCOWY
Układ hamulcowy bez względu na wersję silnikową jest taki sam. Z przodu umieszczono wewnętrzne wentylowane tarcze hamulcowe, a z tyłu o hamowanie dbają pełne tarcze lite. Kierowca w trakcie jazdy może też liczyć na wsparcie bogatego pakietu zaawansowanych systemów z zakresu bezpieczeństwa.
>>> Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<
Do wyposażenia podstawowego włączono: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) wraz z EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowani) oraz BAS (system wspomagania nagłego hamowania). Jest też ESP (elektroniczna stabilizacja toru jazdy aktywująca się z warunkach krytycznych) i TCS (układ zapobiegający poślizgowi kół napędzanych). O właściwym ciśnieniu w oponach poinformuje na komputerze pokładowym system TPMS. Dodatkowo w wersjach PREMIUM i ELEGANCE jest jeszcze montowany Hill Hold Control (wspomaganie ruszania na wzniesieniu, eliminujące ryzyko stoczenia się).
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4
W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza drugiej generacji SX4, w wersji wyposażenia ELEGANCE. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Co zmieniło się w stosunku do poprzedniego modelu? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi rekreacyjno-miejskie auto w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu S-Crossa na SuperAuto24.pl.