Passat? Każdy wie o co chodzi. Nie wiem, czy jest w Polsce inny samochód z tak mocną marką i rozpoznawalnością. No, może kiedyś był nim Maluch, ale teraz mówimy o prawdziwych samochodach. Superb? Też jest rozpoznawalny. Kojarzy się z rządowym wozem i choć nie jest nawet sedanem, to powszechnie znany jest jako niedroga limuzyna.
Sprawdź: Rządowa limuzyna z napędem hybrydowym? Czemu nie! Tak jeździ Skoda Superb iV - TEST, WIDEO
Kłopot z porównywanymi autami jest taki, że ani jedno ani drugie nie jest tanie. Testowane egzemplarze zaprezentowane na zdjęciach są szybkie, świetnie wyposażone, przestronne, a na dodatek niedawno zostały zmodernizowane. Jak w tym porównaniu radzi sobie Skoda Superb? Okazuje się, że zaskakująco dobrze.
Topowe wersje
Testujemy drogie odmiany. Silnik 2.0 TSI, napęd na 4 koła i skrzynia DSG to wspólny mianownik tych aut. Niegdyś 280-konna jednostka, po dodaniu filtra cząstek stałych generuje teraz 272 KM i 350 Nm momentu obrotowego. Spadek mocy w praktyce jest niezauważalny, a zarówno Skoda, jak i VW są bardzo dynamiczne. Auta "z kreski" startują dokładnie tak samo szybko, praca skrzyni jest w nich identyczna, a charakterystyka silnika równie dobra w jednym i w drugim samochodzie.
Porównaliśmy: Audi w cenie dwóch Passatów! W czym Audi A6 allroad jest lepsze niż VW Passat Alltrack? TEST, OPINIA
Dwulitrowe TSI w 272-konnej odmianie liniowo rozwija moc, przyjemnie kręci się do ponad 6000 obrotów i nie ma tu zjawiska mocnego "środka" i słabej "góry" obrotów. Jedyny mankament to wysokie zużycie paliwa w mieście, ale osiągi wynagradzają wysoki apetyt na paliwo. Podczas spokojnej jazdy w trasie bez kłopotu można osiągnąć wynik na poziomie 7,5-8 l/100 km.
Przestronne i pojemne
Skoda błyszczy jeśli chodzi o ilość miejsca w środku. Superb w każdej generacji był niezwykle przestronnym autem i nie inaczej jest w jego najświeższej odsłonie. Rozstaw osi wynosi 2841 mm, a w Passacie jest to 2786 mm. Skoda pomieści 5 wysokich osób i nie boi się koszykarzy. Nic dziwnego, że świetnie sprawdza się w roli limuzyny, choć formalnie nie jest nawet sedanem. To typowy liftback, w którym klapa bagażnika otwiera się wraz z szybą.
Passat również nie ma powodów do wstydu. Różnice będą doskwierać tylko najwyższym pasażerom, a pod względem ilości miejsca nad głową, oba auta wypadają bardzo podobnie. Pojemność bagażnika to zawrotne 625 litrów w Superbie i bardzo dobre 586 litrów w Passacie. Kolejny punkt po stronie Skody.
Liczy się komfort
Komfort jazdy to rzecz o niebagatelnym znaczeniu, jeśli mówimy o limuzynach. Warto dlatego pochwalić Passata za świetne tłumienie nierówności i zawieszenie o zmiennej sile tłumienia, które możemy regulować bardzo precyzyjnie i różnica w poszczególnych ustawieniach jest wyczuwalna, jak w mało którym aucie tego segmentu. Regulacje wpływają tu nie tylko na jakość resorowania, ale i stabilność podczas wyższych prędkości.
Test poprzednika: Volkswagen Passat R-Line 2.0 TSI 280 KM 4Motion
Skoda radzi sobie z dziurawymi drogami bardzo przyzwoicie, jednak zostaje w tej kwestii pół kroku za Passatem. Adaptacyjne zawieszenie ma tu 3 tryby działania i również pozwala na dostosowanie auta "pod siebie". Skoda miło zaskakuje także przełożeniem układu kierowniczego, które jest znacznie szybsze niż w Passacie. Skrajne położenia kierownicy dzielą nieco ponad 2 obroty, gdy w Passacie jest są to ponad 3 obroty. Volkswagen ma z kolei pojemnościową kierownicę, która wie, kiedy trzymamy na niej dłonie - to wystarczy by adaptacyjny tempomat robił swoje i nie przejmował się, czy wykonujemy drobne ruchy kierownicą, by kontynuować działanie. Ta funkcja jest w Passacie aktywna aż do 240 km/h. W Skodzie, maksymalna prędkość wynosi 210 km/h.
Komfort jazdy w Passacie podkreślają również fotele ErgoActive z certyfikatem AGR. Ten skrót oznacza w praktyce, że z długiej trasy powinniśmy wysiąść bez zmęczenia i trzeba przyznać, że ta deklaracja ma pokrycie w rzeczywistości. Szkoda, że do pełnej elektrycznej regulacji trzeba sporo dopłacić. Testowana, tańsza Skoda ma to na wyposażeniu, choć jej fotele nie są tak komfortowe. Nie każdemu przypadnie do gustu zintegrowany zagłówek w wersji Sportline, a największą wadą jest brak regulacji długości siedziska. Przesuwny odcinek pod udami możemy mieć tylko w Passacie.
Przeczytaj też: Takich GTI jak Volkswagen nie robi nikt inny. TEST hot hatchy na serpentynach przełęczy Col de Turini
Stylistyka kokpitu nieco różni się w testowanych autach, ale jakość materiałów w jednym i w drugim jest bez zarzutu. Tak naprawdę, nie da się powiedzieć o Passacie, że jest widocznie lepiej wykończony. Co gorsza, niemiecka limuzyna w testowanym egzemplarzu zawiodła mnie trzeszczeniem boczków podczas głośnego słuchania muzyki (problem ten pojawił się niestety także w innym egzemplarzu Passata).
Szafa gra
Jeśli o muzyce mowa - oba wozy mogą być wyposażone w nieco bardziej wyrafinowane systemy audio. O ile żaden z nich nie szokuje jakością, przyjemniejsze doznania zapewnił mi... Canton w Skodzie. W Octavii, zestaw sygnowany logo tej marki gra kiepsko, dudni basem i nie zadowala przestrzennością.
Sprawdziliśmy: Volkswagen Passat B8 teraz jest zawsze online. Lifting przyniósł zmiany, których w większości nie widać
W Superbie jest zupełnie inaczej - bas jest głęboki, poszczególne tony wyraźnie słyszalne, a czystość dźwięku zadowalająca. Choć względem zestawu Dynaudio w Passacie jest on pozbawiony niektórych ustawień to gra przyjemniej, a przede wszystkim nie trzeszczy. Głośniki w Volkswagenie wydają się być rozmieszczone nie do końca optymalnie, co skutkuje mniej wyraźnym dźwiękiem, a największą wadą jest wspomniane już trzeszczenie przy wyższej głośności.
Arsenał asystentów
Volkswagen po liftingu może się pochwalić mnogością systemów wsparcia kierowcy i rozwiązaniami technicznymi z wyższej półki. Chodzi o rozbudowane systemy jazdy półautonomicznej, a mówiąc jeszcze prościej - zaawansowany tempomat adaptacyjny, który poprowadzi samochód w korku czy na autostradzie. Wszystko czego potrzebuje Passat to naszych rąk na kierownicy. Jest również system parkowania, który sam zaparkuje samochód tyłem, przodem, równolegle lub prostopadle.
W pakiecie Travel Assist High, do dyspozycji mamy system utrzymywania pasa ruchu, wspomaganie parkowania wraz z funkcją wyjazdu z miejsca parkingowego, awaryjne hamowanie w mieście i aktywną ochronę pasażerów. Największą (i drogą) nowością są jednak reflektory IQ.Light - matrycowe światła wyposażone są w 44 diody, które niezwykle sprawnie pomagają operować światłami długimi, tak by nie oślepiać innych kierowców. Skoda również ma matrycowe światła, ale są one mniej skomplikowane niż w Passacie. O wszystkich funkcjach IQ.Drive pisaliśmy w osobnym artykule (KLIKNIJ, by sprawdzić co jeszcze oferuje Passat).
Liczba systemów wsparcia kierowcy jest w Skodzie niższa, ale możemy tu liczyć na adaptacyjny tempomat, system utrzymywania pasa ruchu, monitorowanie martwego pola i szerokokątną kamerę cofania. Skoda rozpoznaje też ograniczenia prędkości i autonomicznie zahamuje przed przeszkodą.
Cena ma znaczenie
Wreszcie dochodzimy do niezwykle ważnego aspektu, który dla wielu będzie decydujący. Krótko mówiąc - Skoda jest tańsza. Zaskoczeni? Ja też nie. Ale biorąc pod uwagę ogrom jej zalet i staranność inżynierów, należy podkreślić fakt, że w wielu kwestiach czeska propozycja oferuje więcej za mniej.
Zobacz: Uczeń przerósł mistrza? Skoda Karoq Scout 1.5 TSI 150 KM 4x4 DSG7 – TEST, OPINIA, WIDEO
Testowana Skoda wyceniona została na 225 350 zł. Volkswagen w testowanej konfiguracji to wydatek niemal 250 tys. złotych, co jest znaczną różnicą, biorąc pod uwagę fakt, że do "pełnej opcji" brakuje w VW jeszcze kilku tysięcy złotych. Skoda jest wyposażona pod korek i choć taka cena za auto tej marki wydaje się być niebotyczna, to konkluzja z tego tekstu jest jasna - Superb nie ma żadnych powodów do wstydu i w wielu kwestiach jest od Passata po prostu lepsza.
Gdybyśmy w Skodzie zrezygnowali z wersji Sportline i pozostali przy i tak świetnie wyposażonej Laurin Klement, lądujemy z ceną na poziomie niecałych 190 tys. złotych. 10 tys. zostaje nam na dobranie opcji i możemy za to mieć pełny system bezkluczykowy, system rozpoznawania znaków drogowych, pakiet komfortowego snu (nieoceniony, gdy wozimy marudnych pasażerów), roletki w drzwiach i w tylnej szybie, podgrzewaną kierownicę i pakiet serwisowy. Brzmi dobrze.
Volkswagen potanieje do poziomu 200 tys. złotych, gdy zrezygnujemy z reflektorów LED, pakietu R Line i zamienimy perłowy lakier na metaliczny. Tylko gdzie wtedy szukać przewagi w niemieckim sednanie?
Podsumowanie
Oba auta są znakomite. Komfortowe, szybkie, przestronne. Skoda jest jednak lepiej wyceniona i pozytywnie zaskakuje. Tam, gdzie Passat zalicza drobne wpadki, tam z reguły Skoda błyszczy. Czy może być większa nobilitacja dla marki, która jeszcze niedawno kojarzyła się jedynie z niską ceną i solidnością?
Mój typ to Skoda Superb. Kompletne, dopracowane auto, które znakomicie sprawdzi się na co dzień. Passat jest bardziej reprezentacyjny, może mieć na pokładzie nowocześniejsze rozwiązania, ale to za mało, by w bezpośrednim starciu wysunąć się stanowczo na prowadzenie. Kto by się spodziewał takiego rezultatu?
Bądź na bieżąco, obserwuj nas na facebooku
Dane techniczne
Volkswagen Passat Elegance 2.0 TSI 272 KM 4x4 |
Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 272 KM 4x4 |
|
---|---|---|
SILNIK | R4 16V | R4 16V |
Paliwo | benzyna | benzyna |
Pojemność | 1984 cm3 | 1984 cm3 |
Moc maksymalna | 272 KM przy 5600 obr./min. | 272 KM przy 5600 obr./min. |
Maks moment obrotowy | 350 Nm przy 2000 - 5400 obr./min. |
350 Nm przy 2000 - 5400 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 250 km/h | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,6 s | 5,6 s |
Skrzynia biegów | automatyczna/ 7 biegów | automatyczna/ 7 biegów |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Zbiornik paliwa | 66 l | 66 l |
Katalogowe średnie zużycie paliwa |
7,0 l/100 km (NEDC) | 7,0 l/100 km (NEDC) |
poziom emisji CO2 | 168 g/km | 169 g/km |
Długość | 4775 mm | 4869 mm |
Szerokość | 1832 mm | 1864 mm |
Wysokość | 1483 mm | 1469 mm |
Rozstaw osi | 2786 mm | 2841 mm |
Masa własna | 1645 kg | 1645 kg |
Pojemność bagażnika | 586 l | 625 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe wentylowane |
tarczowe wentylowane/ tarczowe wentylowane |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
235/45 R18 | 235/40 R19 |