Mitsubishi ASX jest jednym z trzech SUV-ów lub crossoverów (w ofercie są jeszcze Eclipse Cross i Outlander) aktualnie oferowanym przez Japończyków. Jednym z trzech i zarazem najstarszym. ASX zadebiutował w 2010 roku i do chwili obecnej przeszedł aż trzy liftingi. To swoisty ewenement w całym moto-świecie.
Nowa twarz
Od strony stylistycznej ostatni lifting przyniósł bardzo duże zmiany. Przednia część nadwozia została totalnie przemodelowana. Auto otrzymało inny, bardziej wyeksponowany przedni grill oraz zupełnie zmieniony zderzak. W zderzaku znalazło się miejsce dla świateł przeciwmgłowych, a lampy główne oparte są teraz o technologię LED.
Przeczytaj: Od Mizushimy do L200 - historia pick-upów Mitsubishi
Lampy grają także pierwsze skrzypce jeśli chodzi o tył samochodu. LED-owe reflektory nadają ASX-owi więcej współczesności i prezentują się nowocześnie. Oprócz nich, z tyłu przemodelowano także zderzak, w który wkomponowany coś na kształt dyfuzora. Czy ASX A.D. 2020 może się podobać? Beż wątpienia tak! Chociaż nad jego urodą trudno jest się szerzej rozpisywać.
Delikatnie
Zdecydowanie mniejszą ilość zmian i nowych rozwiązań znajdziemy we wnętrzu. Tak naprawdę nowy jest opcjonalny system multimedialny z 8-calowym ekranem. Sam system jest bardzo intuicyjny i prosty w obsłudze. Pozytywny wpływ na takie odczucia mają duże wirtualne przyciski oraz... niezbyt rozbudowane menu. Dla wielu osób plusem jest także fakt, że nowe multimedia ASX dogadają się z Apple CarPlay oraz Android Auto.
Testowaliśmy: Dla miłośników klasyki. I wcale nie chodzi o muzykę klasyczną. Mitsubishi ASX 2.0 MIVEC CVT - OPINIA
Pomijając wspomniany wcześniej system info-rozrywki cała reszta wnętrza odświeżonego crossovera Mitsubishi nie została drastycznie przemodelowana. Oznacza to bardzo prostą obsługę, czytelne analogowe zegary oraz wyposażenie adekwatne do potrzeb nieco mniej wymagających użytkowników.
Bez uniesień
Jakość materiałów jest poprawna. Spasowanie dobre. Większość tworzyw miękka. Ale nie ma co się oszukiwać – kabina ASX nie jest pokryta zbyt wyszukanymi tworzywami. Co prawda deska rozdzielcza i boczki drzwi są miękkie, ale materiały uginające się pod naciskiem palców nie przywodzą na myśl nie tylko produktów premium, ale nawet produktów z logo VW czy Skody. Jest ok i to wszystko.
Testowaliśmy: Udźwignie 1 tonę i nie narobi wstydu pod kościołem. Mitsubishi L200 2.2D 150 KM AT6 Super Select 4WD - OPINIA
Przestronność kabiny? Ta pozostaje bez zarzutu. 4 rosłe osoby zmieszczą się w ASX bez problemu. Szkoda tylko, że dla pasażerów tylnej kanapy nie przewidziano złącz USB oraz ani wyprowadzonych kanałów wentylacji wnętrza. Bagażnik? 406 litrów. Zakupy się zmieszczą. Większych mebli tam jednak nie przewieziecie.
Tylko jeden!
Zastanawiacie się jaki silnik wybrać w swoim nowym aucie? Ten dylemat nie dotyczy ASX-a! Mitsubishi do swojego popularnego crossovera oferuje tylko jedną jednostką napędową. Jest to 2-litrowy MIVEC o mocy 150 KM. Nie ma on turbosprężarki, co z pewnością ucieszy fanów starej i sprawdzonej szkoły. Standardowo benzynowy silnik oferowany jest w połączeniu z 5-biegowym manualem. 6-biegowa przekładnia? W ASX jej nie dostaniecie. Opcjonalnie możecie zdecydować się na bezstopniową skrzynię CVT, która oferowana jest dodatkowo w połączeniu z napędem przednim lub AWD.
Do testu redakcyjnego trafiło auto z automatem i silnikiem przekazującym moc na przednią oś. 150 koni mechanicznych w miejskim crossoverze brzmi nieźle? Sprawdźmy więc, jak ten samochód jeździ!
Bez emocji
Jazda za kierownicą Mitsubishi ASX nie wywołuje większych emocji. Ba, jazda za kierownicą tego auta nie wywołuje żadnych emocji. 150-konny silnik w połączeniu z przekładnią CVT jest dość leniwym połączeniem. Osiągniecie 100 km/h zajmuje 11,7 sekundy. W dzisiejszych czasach to ledwie akceptowalny wynik.
Pisaliśmy: Mitsubishi Space Star po konkretnym liftingu nareszcie dobrze wygląda
Co ciekawe odczucia z jazdy i dynamika jest lepsza po osiągnięciu około 60-70- km/h. O ile dynamiczny start z miejsca jest tylko dynamiczny z nazwy, o tyle wyprzedzanie przy wyższych prędkościach odbywa się już w sposób przyzwoity i relatywnie dobry.
Czy skrzynia CVT utrzymuje silnik na wysokich obrotach podczas przyspieszania? Tak. Czy wyciszenie wnętrza jest dobre? Mogłoby być lepsze. Czy komfort jazdy jest wystarczający? Tak, ale cudów się nie spodziewajcie.
Cudów nie należy oczekiwać także po średnim apetycie na paliwo. 8 l/100 km to codzienny wynik. Czy da się osiągnąć mniej? Oczywiście, że tak! Pod warunkiem, ze z pedałem gazu zaczniemy obchodzić się jak z przysłowiową igłą.
Cena i podsumowanie
Ceny Mitsubishi ASX rozpoczynają się od 74 490 zł za absolutnie podstawową wersję Inform. W standardzie takiej odmiany poza kierownicą, kołami, fotelami i klimatyzacją nie znajdziecie za wiele. Niemalże topowa i zarazem testowana odmiana Intens Plus w połączeniu ze skrzynią CVT to koszt 101 990 zł. Tanio nie jest. A co otrzymujemy w zamian? Pełne oświetlenie LED, materiałową tapicerkę, system multimedialny z 8-calowym ekranem, klimatyzację automatyczną jednostrefową, podgrzewane przednie fotele i trochę systemów wspierających kierowcę podczas jazdy. Za około 100 000 zł wybór crossoverów podobnej wielkości jest naprawdę duży!
Sprawdź: Rozumiem nabywców tego crossovera. Mitsubishi Eclipse Cross 1.5T MIVEC 163 KM 4WD CVT - TEST, OPINIA
Czy odświeżone Mitsubishi ASX wywołuje jakieś większe emocje? Nie. I to jest jeden z największym plusów tego auta, tuż po nieskomplikowanej budowie. Japończycy stawiają na sprawdzone rozwiązania. Rozwiązania, które trafiają w gusta klientów, którzy nie szukają w autach najnowszych technologii oraz ponadprzeciętnego poziomu innowacji. ASX jest dość prostą konstrukcją. Z pewnością nie najlepszą na rynku, ale trafiającą w oczekiwania osób przyzwyczajonych do klasyki, które samochód traktują jako bezstresowy środek służący do przemieszczania się z punku A do punktu B.
Tak zmienił się ASX - ZOBACZ PORÓWNANIE 360°
(widok wersji sprzed i po liftingu został na siebie nałożony)
Mitsubishi ASX 2.0 MIVEC CVT - dane techniczne
SILNIK | R4 16V |
---|---|
Paliwo | Benzyna |
Pojemność | 1998 cm3 |
Moc maksymalna | 150 KM przy 6000 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 195 Nm przy 4200 obr./min |
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 11,7 sekundy |
Skrzynia biegów | automatyczna (bezstopniowa CVT) |
Napęd | 2WD (na przednią oś) |
Zbiornik paliwa | 63 l |
Katalogowe zużycie paliwa średnie w cyklu WLTP |
7,8 l |
poziom średniej emisji CO2 WLTP | 176 g/km |
Długość | 4365 mm |
Szerokość | 1810 mm |
Wysokość | 1640 mm |
Rozstaw osi | 2670 mm |
Prześwit | 190 mm |
Masa własna | 1405 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 1970 kg |
Pojemność bagażnika | 406 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) | 225/55 R18 |