Obecna generacja Citroena C4 Picasso zadebiutowała na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2013 roku. Auto przykuwało wzrok nieszablonową i jednocześnie typową dla aut francuskich urodą oraz równie niesztampowym projektem wnętrza. Oczywiście nie zapomniano także o czysto użytkowych walorach oraz rozleniwiającym wręcz komforcie otaczającym pasażerów. Wszystkie te cechy sprawiły, że rodzinny Citroen wyprzedził w rankingach sprzedaży nieco już leciwego Renault Scenica. Podobno dobry produkt obroni się sam, ale Francuzi nie zamierzali spoczywać na laurach i jeszcze bardziej udoskonalili swój flagowy rodzinny model.
Niewielkie zmiany
Przyglądając się nowemu wcieleniu C4 Picasso tylko wprawne motoryzacyjne oko dostrzeże zmiany. Odświeżenie stylistyki zewnętrznej zasługuje na miano kosmetyki. Tak naprawdę jedynie przedni zderzak wzbogacony o dużą dawkę chromowanych elementów został gruntownie przeprojektowany. Co prawda zmieniły się także tylne światła z efektem 3D, dodano nowe barwy lakieru oraz wzory felg, ale są to zmiany, które dostrzeże tylko fan francuskiej motoryzacji. Z przymrużeniem oka powiem także, że nie należy zapominać o odświeżonym logo marki na tylnej klapie, które zostało "napisane" zupełnie nową czcionką. Swego rodzaju nowością jest także możliwość zamówienia dwukolorowego nadwozia z czarnym dachem.
Przeczytaj też: TEST DS 4 Crossback: próba wejścia do elity
Wewnątrz samochodu zmian także nie jest dużo. A przynajmniej jeśli mówimy o zmianach widocznych gołym okiem. Do wyboru są trzy nowe konfiguracje tonalne wnętrza – Wild blue, Dune beige, Hype gray. Odświeżono także grafikę systemu multimedialnego. Systemu, który jest najbardziej charakterystyczną rzeczą w kabinie C4 Picasso.
Nowe funkcje
Dwa niezależne duże wyświetlacze prezentują się bardzo efektownie. Każdy z nich może wyświetlać niezależny obraz. Dolny 7-calowy i dotykowy ekran jest prawdziwym centrum rozrywki w samochodzie. Za jego pomocą możemy ustawiać stacje radiowe, klimatyzację czy chociażby cel w nawigacji. Ekran umiejscowiony nad nim dotykowy nie jest. Jego zadaniem jest wyświetlanie różnorakich danych (prędkość, obroty itp.) oraz funkcji, które można w osobisty sposób personalizować. Całość wygląda bardzo efektownie, ale wymaga nieco wprawy w sprawnym operowaniu pomiędzy poszczególnymi opcjami.
Odwiedź: TEST Citroen C4 1.2 PureTech Shine: zapomniany znajomy
Sam system multimedialny doczekał się także kilku zmian. Oprócz wspomnianego wyżej odświeżenia grafiki, C4 Picasso nauczył się współpracować z Apple CarPlay oraz AndroidAuto. Również nawigacja stała się bardziej czytelna i inteligentna rozumiejąc polecenia głosowe oraz pozwalająca na zmniejszanie i zwiększanie obrazu przy użyciu dwóch palców.
Zmiany objęły także cechy, których nie widać gołym okiem. Przy odświeżaniu modelu C4 Picasso Citroen mocno postawił na bezpieczeństwo. Wśród opcji pojawiły się takie pozycje jak: aktywny regulator prędkości z funkcją stop (działa w zakresie prędkości 30-180 km/h), asystent martwego pola w lusterkach, system rozpoznawania znaków z ograniczeniami prędkości, active safety brake oraz system rozpoznający zmęczenie kierowcy. Warto także wspomnieć o aktywnym asystencie pasa ruchu, który współpracuje z asystentem martwego pola. W chwili, w której obok nas będzie poruszał się inny pojazd, a my włączymy kierunkowskaz i będziemy starali się zmienić pas, system delikatnie odbije kierownicę sugerując, że manewr, który zamierzamy wykonać może nie być do końca bezpieczny.
Wejdź: Porównanie: Citroen C-Elysee 1.6 VTi vs. Seat Toledo 1.6 TDI
Pomijając wszystkie wyżej wymienione nowości C4 Picasso potrafi przyciągnąć klientów swoimi właściwościami rodzinnymi. Przednie fotele są bardzo wygodne i oferują funkcję masażu. W drugim rzędzie znalazło się miejsce na trzy niezależnie regulowane siedzenia. Bagażnik? Pomieści 537 litrów lub 630 l w przypadku maksymalnie przysuniętych do przodu tylnych foteli.
Co pod maską?
Za napęd Citroena C4 Picasso może odpowiadać jeden z trzech silników benzynowych lub trzech silników diesla. Gamę otwiera 110-konny 3-cylindrowy 1.2 PureTech. Nieco wyżej w hierarchii stoi 130-konna odmiana tego silnika, a topową "benzyną" jest 1.6 THP o mocy 165 KM. Diesle są reprezentowane przez 100- lub 120-konne 1.6 BlueHDI oraz 2-litrowe 150-konne BlueHDI. Do wszystkich silników wyjąwszy te podstawowe i najsłabsze zarazem dostępna jest także skrzynia EAT6.
Nie przegap: TEST Citroen C4 Cactus 1.2 VTi 82 KM: aby się wyróżnić
Mazurskie drogi miałem okazję przemierzać za kierownicą auta w wersji 1.2 PureTech o mocy 130 KM oraz automatem. Pierwsze wrażenia? Samochód nie prowadzi się zauważalnie inaczej (ani lepiej ani gorzej) niż wersje sprzed liftingu. Zawieszenie oraz układ kierowniczy są wyraźnie ukierunkowane w stronę komfortu chociaż C4 Picasso bliżej do neutralnej niemieckiej konkurencji niż rozbujanych francuzów sprzed lat. Relatywnie niewielki silnik radzi sobie przyzwoicie z rodzinnym samochodem. Osiągi są wystarczające, a automat działa płynnie i bez niepotrzebnych szarpnięć. Jedynie dźwięk 3-cylindrowca jest delikatnie mówiąc mało pobudzający.
Być może powyższy opis wrażeń z jazdy brzmi dość lakonicznie, ale pierwsza i bardzo często dość krótka jazda nie pozwala na wyrobienie sobie jakiejś miarodajnej opinii na wiele tematów w tym również na temat średniego apetytu na paliwo. Więcej szczegółów podamy dopiero po tym, jak to rodzinne francuskie auto trafi do naszej redakcji na dłużej.
Cena minivana
Ceny odświeżonego Citroena C4 Picasso zaczynają się od 71 990 zł za podstawową wersję Live ze 110-konnym silnikiem benzynowym 1.2 PureTech. Dopłata do dłuższej, bardziej przestronnej 7-osobowej wersji Grand wynosi 2000 zł. Gama C4 Grand Picasso zaczyna się od wersji Feel połączonej ze 130-konnym silnikiem benzynowym. Cena najtańszego "Granda"? 79 990 zł. Cennik zamyka 150-konna odmiana wysokoprężna z automatyczną przekładnią oraz bardzo bogatym wyposażeniem Shine. Wartość takiej odmiany to 116 990 zł za C4 Picasso oraz 118 990 zł za C4 Grand Picasso.
.
Citroen C4 Picasso 1.2 PureTech EAT6 - dane techniczne
.
SILNIK | R3 12V Turbo |
Paliwo | benzyna |
Pojemność | 1199 cm3 |
Moc maksymalna | 130KM przy 5500 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 230 Nm przy 1750 obr./min. |
Prędkość maksymalna |
201 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 10,8 s |
Skrzynia biegów | automatyczna/ 6 biegów |
Napęd | przedni (FWD) |
Zbiornik paliwa | 57 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) |
6,1 l/ 4,3 l/ 5 l |
poziom emisji CO2 |
116 g/km |
Długość | 4428 mm |
Szerokość | 1826 mm |
Wysokość | 1610 mm |
Rozstaw osi |
2785 mm |
Masa własna |
1280 kg |
Masa maksymalna dopuszczalna |
1905 |
Pojemność bagażnika/po rozłożeniu siedzeń | 573/630 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód |
kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył |
oś odkształcalna, sprężyny śrubowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
225/45 R18 |