Od momentu rozpoczęcia produkcji w roku 2012 Dacia Lodgy przeszła niewielki facelifting polegający na nieco zmienionym grillu, przestylizowanym przednim zderzaku oraz modyfikacji kilku detali. Nadwozie to jednak cały czas prosta linia i spora ilość krągłości. We współczesnych trendach designerskich królują głównie ostre cięcia, kąty i diodowa technologia świetlna, a sylwetka vana z Rumunii jest lekko nakreślona, bez jakichkolwiek udziwnień i ukłonów w stronę nowoczesnych rozwiązań. Bryła ta nie imponuje też współczynnikiem oporu powietrza Cx, ale za to sprawia wrażenie solidnej oraz stabilnej, i taka też jest w rzeczywistości. Stosunkowo niewielka tylna szyba może utrudniać manewrowanie na parkingu, ale po dopłacie 750 zł z pomocą przyjdą czujniki parkowania. Teraz po liftingu w opcjonalnym wyposażeniu pojawiła się kamera cofania, która kosztuje 800 zł, ale jest zarezerwowana tylko dla topowej odmiany wyposażenia.

i
Niezbędne minimum
Dacia Lodgy najbardziej dumna może być ze swojego wnętrza. Van oferuje dużą przestrzeń w przedziale pasażerskim oraz pozwala na dostosowanie go do swoich potrzeb poprzez złożenie dwóch rzędów foteli. W takiej konfiguracji kierowca ma do dyspozycji miejsce bagażowe o pojemności nawet 2617 litrów! Przy podróżowaniu w 7 osób na pakunki pozostaje kawałek podłogi za oparciami trzeciego rzędu siedzeń i skromne 207 litrów, co wystarczy na zapakowanie dwóch walizek "kabinówek" i średniej wielkości torby podróżnej.
Do wykończenia użyto niskiej jakości, twardych plastików, które nieco trzeszczą podczas jazdy po nierównościach. Pochwalić można obszerność foteli i ich wyprofilowane - długa jazda w trasie nie powinna powodować zmęczenia podróżnych. Po dopłacie 550 zł siedziska z przodu mogą być ogrzewane. Co ciekawe, w trzecim rzędzie siedzeń będą swobodnie podróżować nawet wysokie osoby, bez obawy o miejsce na nogi czy głowę. W tego typu pojazdach wcale to nie jest takie oczywiste, a Dacia z zaprojektowaniem normalnych siedzeń trzeciego rzędu poradziła sobie nieźle. Kolejny plus to duża ilość praktycznych schowków, w tym łatwo dostępna wnęka w górnej części deski rozdzielczej.

i
Nowością w Lodgy jest poprawiony, prosty w obsłudze system multimedialny Media Nav Evolution z systemem bluetooth oraz nawigacją. Nie posiada zbyt wielu funkcji, ale zawiera ich niezbędne minimum. Ekran 7-calowy reaguje na dotyk i nie zbiera nachalnie odcisków palców. W odmianie Laureate urządzenie to wymaga dopłaty 950 zł, a Mapy Europy Wschodniej w wersji rozszerzonej kosztują dokładnie 300 zł.
W testowanej wersji znalazł się jeszcze tempomat sterowany z koła kierownicy. Z elementów wpływających na bezpieczeństwo podróżujących, auto posiada układ ABS ze wspomaganiem nagłego hamowania, system kontroli toru jazdy ESC z ASR i HSA, tylko cztery poduszki powietrzne czy system mocowania fotelików dziecięcych Isofix na 3 miejscach drugiego rzędu. Ciekawym rozwiązaniem jest dodatkowe lusterko wewnętrzne, pozwalające na kontakt wzrokowy z osobami siedzącymi z tyłu, co sprawdza się szczególnie wtedy, gdy podróżuje się z dziećmi. Na komfort użytkowania pojazdu wpływa centralny zamek zdalnie sterowany falami radiowymi czy manualna klimatyzacja. Jedynie w bazowej wersji Access trzeba do niej dopłacić 2000 zł.

i
Oszczędnie do celu
Do napędu testowanego egzemplarza Lodgy użyto wolnossącego silnika 1.6 Sce z wtryskiem pośrednim, połączonego z pięciobiegową, manualną skrzynią biegów. Nieco już przestarzała jednostka napędowa dobrze sprawdza się w tym modelu, choć podróżowanie z większymi prędkościami skutkuje podwyższonym poziomem hałasu we wnętrzu. W tej konstrukcji aż prosi się o dodatkowy, szósty bieg, aby jazda w trasie była bardziej komfortowa i oszczędniejsza.
Idealnym uzupełnieniem tego silnika wydaje się instalacja LPG, którą można aktywować niewielkim przyciskiem znajdującym się w środkowym tunelu. Różnice w osiągach na "gazie" nie różnią się praktycznie od tych na paliwie tradycyjnym, a wydatnie zmniejszają koszty podróży. Spokojna jazda pozamiejska pozwala ograniczyć jego zużycie do około 8 litrów na 100 km, zatem na jednym tankowaniu jesteśmy w stanie pokonać około 300 km. Spalanie benzyny też nie jest wysokie - ogranicza się do 7,2 litrów w cyklu mieszanym na 100 kilometrów, co daje minimum 700 kilometrów zasięgu na pełnym 50-litrowym zbiorniku. Bez wątpienia jest to więc auto dla tych, którzy uważnie kontrolują swoje wydatki.

i
Dla niewymagających
Wrażenia z jazdy Dacią Lodgy nie rzucają na kolana. Ten pojazd nie angażuje w prowadzenie. Wypada zawsze pamiętać, że auto zostało stworzone do spokojnego przemieszczenia się z punktu A do B, a nie wyprzedzania wszystkich na trasie szybkiego ruchu. Wówczas osiągi będą stały na przyzwoitym poziomie. Van dość pewnie trzyma się drogi, a szybkość 100 km/h od momentu startu pojawia się na prędkościomierzu po niecałych 12 sekundach. Jak na samochód rodzinny przystało, Lodgy ma miękko zestrojone zawieszenie, a jeśli nie przesadzi się z szybkością, zakręty nie będą budziły przerażenia.
Minusem okaże się sposób rozpędzenia vana do prędkości autostradowych. O ile na pierwszych biegach możemy poczuć akceptowalny wzrost przyspieszenia do czasu, jaki trzeba na taki manewr poświęcić, to im dalej wskazówka prędkościomierza wychyla się w prawo, tym robi się gorzej. Dokucza to szczególnie przy wyprzedzaniu na wąskich, krajowych drogach, kiedy to odczuwalnie brakuje mocy, pomimo trzymania gazu wciśniętego do oporu w podłogę. Jeśli kierowca będzie wytrwały to rozpędzi auto do maksymalnej szybkości 172 km/h. Działanie układu kierowniczego jest mało komunikatywne, a przekładanie biegów długą dźwignią lewarka skrzyni niezbyt precyzyjne.
Najtańszy van na rynku
Egzemplarz testowy to najwyższa półka dostępna z fabryczną instalacją LPG. Wersja Laureate, bo o niej mowa, po dodaniu w konfiguratorze wszystkich możliwych opcji kosztuje 55 700 zł. Jest to najtańszy dostępny na rynku 7-osobowy samochód z ceną startującą od 45 500 zł. Żaden producent nie zaoferuje za podobne pieniądze tak dużego auta. Najdroższą wersją na liście jest model Stepway, ale nie występuje on w wersji z LPG. Podstawowe 5-miejscowe Lodgy w otwierającej cennik wersji Access kosztuje 37 900 zł.
Produkty Dacii nigdy nie miały wygrywać konkursów piękności. Konstruktorom podczas projektowania tych samochodów przyświecają zupełnie inne cele. Dacie łączą w sobie praktyczność z rodzinnością i przy tym kosztują niewielkie pieniądze. Mimo swoich minusów takich jak toporne wnętrze, nieangażujące prowadzenie czy niskie bezpieczeństwo bierne, to auta warte uwagi. Taka jest też Dacia Lodgy 1.6 SCe z instalacją LPG. To rozsądny produkt dla tych, którzy poszukują taniego auta o prostej, nieskomplikowanej konstrukcji i niskich kosztach eksploatacji. Siedmioosobowe wnętrze i możliwość dowolnej jego aranżacji, a przede wszystkim cena, to główne atuty, dzięki którym Lodgy odnosi w Europie sukcesy.
Dacia Lodgy 1.6 Sce 100 S&S LPG - dane techniczne
SILNIK | R4 16V |
Paliwo | Benzyna |
Pojemność | 1598 cm3 |
Moc maksymalna | 75 kW/ 102 KM/ przy 5500 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 156 Nm/4000 obr./min |
Prędkość maksymalna | 172 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 11,7 sekundy |
Skrzynia biegów | manualna / 5 biegów |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 50 l |
Katalogowe zużycie paliwa l/100 km (miasto/ trasa/ średnie) |
8,6-10,7 l/ 5,6-7,1 l/ 6,7-8,4 l |
poziom emisji CO2 | od 137 g/km do 152 g/km |
Długość | 4498 mm |
Szerokość | 1751 mm |
Wysokość | 1683 mm |
Rozstaw osi | 2810 mm |
Masa własna | 1205 kg |
Ładowność | 665 kg |
Pojemność bagażnika (minimalna/ maksymalna) |
207 l/ 2617 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe went./ bębnowe |
Zawieszenie przód | kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył | belka skrętna |
Opony przód i tył (w testowym modelu) | 195/55 R16 |