Do tej pory katalogowe zużycie paliwa podawane przed producentów było obliczane według procedury NEDC. Niestety nie jest ona zbyt wiarygodna we współczesnych realiach, dlatego dane katalogowe rzadko pokrywały się ze wskazaniami komputera pokładowego. Obecnie testy zużycia paliwa prowadzone są według procedury WLTP, która nie tylko przebiega w nieco inny sposób, ale także uwzględnia wersję wyposażenia samochodu, która (m.in. ze względu na masę pojazdu i rozmiar opon) znacznie wpływa na zużycie paliwa.
Dwulitrowy diesel
Pod maską czarnego jak noc Volkswagena Arteona, którego wylosowałam przed startem ekorajdu, znalazł się silnik 2.0 TDI. 190-konny motor benzynowy generuje 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego i rozpędza ważące 1576 kilogramów auto do 100 km/h w 7,2 sekundy. Mój egzemplarz wyposażony był w 7-biegową dwusprzęgłową skrzynię DSG i posiadał napęd tylko na przednią oś. Dane katalogowe obiecują zużycie paliwa w cyklu mieszanym na poziomie 6,3 l/100 km (WLTP). 66-litrowy zbiornik powinien więc pozwolić na przejechanie około 1050 kilometrów. Przynajmniej tak wynika z suchych obliczeń. A jak jest w praktyce?
Majestatyczny i ekonomiczny
Można przyjąć bardzo ogólne założenie, że im większy samochód, tym większe ilości paliwa będzie zużywał. To duże uproszczenie, bo wiele zależy od parametrów silnika, ukształtowania terenu i sposobu jazdy kierowcy. Jednak z reguły nieduże miejskie auta przy spokojnej jeździe palą mniej, niż duże SUV-y czy limuzyny. Arteon to pełnoprawny przedstawiciel segmentu E, więc nawet deklarowane przez producenta 6,3 litra oleju napędowego na 100 kilometrów wydaje się wynikiem akceptowalnym. A jaki wynik udało nam się uzyskać?
Brak apetytu
Na trasę ekorajdu wyruszyliśmy z warszawskiego Komitetu Olimpijskiego. Trasa prowadząca na Mazury liczyła 222 kilometry. Podzieleni na dwuosobowe drużyny wyruszyliśmy w naszą podróż „o kropelce”. Chodziło o to, by uzyskać możliwie jak najniższe zużycie paliwa i dotrzeć na metę w zaplanowanym czasie.
Zaczęliśmy spokojnie. Jadąc „siódemką” na północ, tempomat ustawiłam na spokojne 65 km/h, a zużycie paliwa okazało się zaskakująco niskie. Na płaskim terenie i odcinku drogi pozbawionym świateł i utrudnień w ruchu, komputer pokładowy Arteona wskazał zaledwie… 3,5 l/100 km! Taki rezultat udało nam się utrzymać przez ponad 100 kilometrów trasy. Na wysokości Nowego Dworu Mazowieckiego skręciliśmy w lewo na Płock, opuszczając trasę szybkiego ruchu na rzecz spokojnych i krętych dróg lokalnych. Niestety później trafiliśmy na remonty dróg i bardziej górzysty mazurski teren, przez co zużycie paliwa wzrosło do 3,6 litra. Zasięg możliwy do pokonania przez długi czas utrzymywał się na poziomie 1400 kilometrów.
Pełny ecodriving
Niestety walka o ekstremalnie niskie zużycie paliwa wiązała się z wdrożeniem wszystkich zasad ecodrivingu. Podczas jazdy w trybie Eco unikałam gwałtownego przyspieszania i niepotrzebnego hamowania. Na szczęście październikowe popołudnie mimo świecącego słońca nie wymagało używania klimatyzacji, co z pewnością pomogło obniżyć wynik.
Arteon zużył o 2,7 litra oleju napędowego mniej niż deklaruje producent. Trzeba jednak mieć na uwadze, że nikt raczej nie będzie podróżował w ten sposób na co dzień. Ekstremalnie ekonomiczna jazda nie jest ani dynamiczna, ani porywająca. Przejazd 222 kilometrów zajął nam około 4 godzin, a szybkość jaką rozwijaliśmy była nieco niższa od ograniczeń prędkości. Z reguły w codziennej eksploatacji podróżujemy dynamiczniej, korzystając z różnych udogodnień pokładowych, takich jak choćby klimatyzacja. Jednak podczas ekorajdu udało się udowodnić, że nawet duże auta o niemałej mocy potrafią być ekonomiczne przy odpowiednim stylu jazdy.
Volkswagen Arteon 2.0 TDI - dane techniczne
SILNIK | R4, 16V |
Paliwo | olej napędowy |
Pojemność | 1968 cm3 |
Moc maksymalna | 190 KM przy 3800 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 400 Nm przy 1750-3000 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 240 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 7,2 s |
Skrzynia biegów | automatyczna / 7 biegów |
Napęd | przedni (FWD) |
Zbiornik paliwa | 66 l |
Katalogowe zużycie paliwa (średnie wg WLTP) |
6,3 l |
poziom emisji CO2 | 122 g/km |
Długość | 4862 mm |
Szerokość | 1871 mm |
Wysokość | 1427 mm |
Rozstaw osi | 2837 mm |
Masa własna | 1576 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 2180 kg |
Pojemność bagażnika | 563 l / 1557 l |
Hamulce przód / tył | tarczowe wentylowane / tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
245/40 R18 |