Ten ważny dla Forda SUV produkowany jest od 2008 roku. Pierwsza generacja Kugi była zwartym autem, które dość szybko zyskało zaufanie klientów. Ciekawostką w gamie był silnik 2.5 R5 Turbo, który oprócz wspomnianej Kugi napędzał m.in. ówczesnego Forda Focusa ST. Kuga mk. II zawitała do salonów w roku 2012. Auto było wyraźnie większe od swojego poprzednika i zostało zbudowane zgodnie z nową strategią Forda - One Ford, mówiącą o tworzeniu tożsamych modeli dla wszystkich światowych rynków. Po 5 latach od rozpoczęcia produkcji SUV Forda doczekał się liftingu. Co dokładnie się zmieniło?
Nowa twarz
Z zewnątrz najnowszą Kugę najłatwiej poznać po przednim grillu. Teraz jest on bardziej masywny i bardzo podobny do tego samego elementu z topowego SUV-a Forda jakim jest model Edge. Delikatnie zmieniła się też przednia maska, zderzak oraz tylne lampy. W tym przypadku zdecydowanie bardziej możemy mówić o ewolucji niż rewolucji.
Przeczytaj też: Porównanie - Volkswagen Sharan vs. Ford Galaxy
Wraz z liftingiem pojawiły się dwie nowe linie stylistyczne. ST-Line eksponuje bardziej sportowy wizerunek Kugi i charakteryzuje się czarnym, inaczej stylizowanym grillem oraz czarnymi dodatkami nadwozia. Na drugim końcu skali jest wersja Vignale stawiająca na luksus oraz komfort. Taka odmiana prezentowanego samochodu charakteryzuje się także nieco innym grillem (bardziej "gęstym") oraz srebrnymi dodatkami nadwozia. Vignale stawia także na jakość wykończenia wnętrza, która dzięki użyciu na szeroką skalę skóry oraz miękkich materiałów winduje Forda na wyższy poziom.
SYNC 3
Pozostając w temacie wnętrza, tutaj na pierwszy rzut oka zmieniło się bardzo niewiele. Poprawiono materiały wykończeniowe dodano inne wzory tapicerki i... to by było na tyle. W dalszym ciągu kokpit wygląda solidnie i nowocześnie, ale jednocześnie jest też nieco przeładowany przyciskami. Poważną zmianą, która uwidacznia się dopiero później jest zupełnie nowy system multimedialny SYNC 3.
SUV jak z szablonu: TEST Ford Edge 2.0 TDCi Twin-Turbo AWD Titanium
SYNC 2, czyli poprzednia generacja systemu nie była wzorem intuicyjności oraz szybkości działania. Nowy system nie jest tylko liftingiem poprzedniego rozwiązania, a zupełnie nowym tworem opartym na nowym procesorze. Poprzednie 4-segmentowe menu zostało zastąpione zupełnie nowym 3-segmentowym interfejsem z zupełnie nową grafiką. Poprawiła się intuicyjność obsługi i szybkość działania. Wśród opcji nowy system może pochwalić się obsługą głosową w języku polskim oraz polskimi komunikatami wymawianymi przez sympatyczny głos nawigacji. Dodano także obsługę Apple CarPlay oraz Android Auto. Wzbogaciło się także wyposażenie. Nowa Kuga może być teraz wyposażona np. w asystenta martwego pola dla ruchu poprzecznego oraz asystenta parkowania w kilku pozycjach.
Pierwsze wrażenia
Niemalże żadnych zmian nie odnajdziemy pod maską. Nowością jest opracowany przez Forda silnik 1.5 TDCi zużywający według zapewnień zaledwie 4,4 l/100 km w cyklu mieszanym. Oprócz wyżej wymienionego silnika w ofercie jednostek napędowych Kugi znajdziemy jeszcze trzy silniki benzynowe (1.5 l – 120, 150 lub 182 KM) oraz dwa wysokoprężne (2.0 TDCi – 150 lub 180 KM). Dostępny jest także napęd AWD oraz automatyczna 6-biegowa przekładnia PowerShift.
Podczas jazd testowych obejmujących drogi o różnych nawierzchniach miałem okazję prowadzić Forda Kugę z 6-biegowym automatem, napędem AWD oraz najmocniejszym dieslem w ofercie. Jakie są moje pierwsze wrażenia po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów nowym modelem?
Wejdź: TEST Ford Fiesta ST200 vs. Renault Clio R.S. Trophy 220 EDC
Bez wątpienia nowy system SYNC 3 jest nieporównywalnie szybszy i bardziej intuicyjny od poprzednika. Słowa pochwały należą się także dynamice samochodu oraz pewności prowadzenia. Auto ochoczo reaguje na dodanie gazu, a układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny czyli typowy dla Forda. Prowadząc Kugę ma się wrażenie poruszana się dużo mniejszym autem. Samochód zachowuje się bardzo przewidywalnie (napęd dołączany jest szybko i pozwala nawet na delikatne uślizgi tylnej osi), jest zwarty i daje poczucie bezpieczeństwa.
Podczas całej trasy mierzącej ponad 100 km opisywana Kuga zadowoliła się średnio 8 l oleju napędowego na setkę. Zaznaczę jednak, że styl jazdy z pewnością nie należał do najbardziej oszczędnych. Więcej na temat średniego apetytu na paliwo jak i bardziej szczegółowych wrażeń z jazdy będziemy mogli Wam przybliżyć w chwili, w której odświeżony SUV Forda trafi w nasze ręce na dłużej.
Polski cennik
Ceny nowego Forda Kugi zaczynają się od 99 050 zł za wersję ze 120-konnym silnikiem 1.5 l oraz napędem na przednie koła. Na najtańszą Kugę z napędem AWD trzeba wyłożyć co najmniej 121 300 zł (wyposażenie Trend + 150-konny diesel + manual). Cennik zamyka najbardziej luksusowa i najlepiej wyposażona wersja Vignale, która w połączeniu z 2-litrowym 180-konnym silnikiem diesla, automatyczną skrzynią biegów oraz napędem AWD została wyceniona na 171 050 zł.
.
silnik/wersja | skrzynia | TREND | EDITION | ST-LINE | TITANIUM | VIGNALE |
1.5 EcoBoost, 120 KM, FWD |
M6 | 99 050 zł | 109 050 zł | 123 900 zł | 110 750 zł | 135 300 zł |
1.5 EcoBoost, 150 KM, FWD |
M6 |
103 550 zł | 113 550 zł | 128 400 zł | 112 250 zł | 139 800 zł |
1.5 EcoBoost, 182 KM, AWD |
A6 |
122 050 zł | 132 050 zł | 146 900 zł | 133 750 zł | 158 300 zł |
1.5 TDCi, 120 KM, FWD |
M6 |
107 550 zł | 115 550 zł | 132 400 zł | 119 250 zł | 143 800 zł |
2.0 TDCi, 150 KM, FWD |
M6 |
112 300 zł |
122 300 zł |
137 150 zł | 124 000 zł | 148 550 zł |
2.0 TDCi, 150 KM, AWD |
M6 |
121 300 zł |
131 300 zł |
146 150 zł | 133 000 zł | 157 550 zł |
2.0 TDCi, 150 KM, AWD |
PowerShift |
- | 140 300 zł |
155 150 zł | - | 166 550 zł |
2.0 TDCi, 180 KM, AWD |
M6 | 128 500 zł |
135 800 zł |
150 650 zł | 137 500 zł | 162 050 zł |
2.0 TDCi, 180 KM, AWD |
PowerShift | - | 144 800 zł |
159 650 zł | - | 171 050 zł |
.
Ford Kuga ST-Line 2.0 TDCi 180 KM AT - dane techniczne
.
SILNIK | R4 16V |
Paliwo | olej napędowy |
Pojemność | 1997 cm3 |
Moc maksymalna | 180 KM przy 3750 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 400 Nm przy 2000-3250 obr./min. |
Prędkość maksymalna |
200 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 10 s |
Skrzynia biegów | automatyczna, 6-biegowa |
Napęd | 4x4 (AWD) |
Zbiornik paliwa | 60 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) |
6,1 l/ 5,0 l/ 5,4 l |
poziom emisji CO2 |
140 g/km |
Długość | 4524 mm |
Szerokość | 1838 mm |
Wysokość | 1680 mm |
Rozstaw osi |
2690 mm |
Masa własna |
1641 kg |
Masa maksymalna dopuszczalna |
2230 kg |
Pojemność bagażnika | 456-1653 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/tarczowe wentylowane |
Zawieszenie przód |
Kolumny Macphersona |
Zawieszenie tył |
wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
225/45 R18 |