Marka Mercedes-Benz to od zawsze synonim jakości i niezawodności konstrukcji, a posiadanie samochodu z trójramienną gwiazdą przynosiło jej właścicielowi duży prestiż. Nie inaczej jest z modelem Vito, który prezentuje się nowocześnie i atrakcyjnie. Karoseria z charakterystycznymi przetłoczeniami na bokach, nowoczesnymi ledowymi reflektorami i zderzakami w kolorze nadwozia, jest typowa dla tego vana z wyższej półki. Razić mogą nielakierowane klamki drzwi i lusterka, co od razu przypomina nam, że mamy do czynienia z uboższym krewnym Klasy V. Co więcej, przy zakupie klient dostaje na wejściu do salonu auto z czarnymi zderzakami i stalowymi felgami. Do wyboru są jednak trzy wersje wyposażenia (Base, Pro i Select) oraz trzy długości nadwozia – kompakt (4895 mm), długi (5140 mm) i ekstra długi (5370 mm). Czerwony egzemplarz testowy jaki możecie oglądać na zdjęciach, to najbogatsza odmiana Select w środkowym wariancie rozstawu osi.
Przestronny van
Wnętrze Vito Tourer prezentuje się funkcjonalnie i zarazem zdecydowanie plastikowo. Do wykończenia użyto raczej smutnych szarych materiałów, ale o wystarczająco dobrej jakości. Po projekcie otoczenia od razu widać, że auto jest biedniejszym bratem Klasy V. W porównaniu z użytkowymi pojazdami podobnej klasy, plastiki w kabinie Vito są wyraźnie przyjemniejsze w odbiorze. Na desce rozdzielczej oraz w boczkach drzwi można znaleźć duże schowki, bardzo przydatne podczas długich podróży. Widać, że konstruktorzy położyli duży nacisk na funkcjonalność oraz ergonomię. Niektórym może przeszkadzać brak pojemniejszego schowka umieszczonego pod konsolą główną, w którym można by umieścić najbardziej potrzebne podczas jazdy przedmioty.
Przeczytaj: TEST Mercedes-Benz Citan Tourer 112 1.2T 114 KM AT
Kabina to przede wszystkim dużo przestrzeni. Vito Tourer oferuje w standardzie osiem miejsc. Zarówno na przednich jak i na tylnych fotelach można podróżować w sposób komfortowy. W razie potrzeby, dodatkowo istnieje możliwość demontażu trzeciego rzędu siedzeń i powiększenia powierzchni bagażowej. Wsiadanie i wysiadanie z samochodu dla pasażerów nawet tych jadących z tyłu nie stwarza żadnych trudności. Fotele zostały zaprojektowane w taki sposób, aby kręgosłup przewożonych osób odpoczywał podczas jazdy. Dodatkowo łatwo się składają, a uchwyty przy słupkach pozwalają zachować równowagę podczas wsiadania. Zakres regulacji siedziska jest duży a wysoka pozycja za kierownicą wpływa na doskonałą widoczność i daje poczucie bezpieczeństwa.
Wszystko co potrzeba
O ile podstawowa odmiana Base nie rozpieszcza wyposażeniem, to już trzeci na liście wariant Select ma wszystko co potrzeba. Przed oczami kierowcy znajduje się czytelny zestaw wskaźników z okienkiem komputera pokładowego wstawionego pomiędzy tradycyjne cyferblaty. Do dyspozycji otrzymujemy kierownicę (skórzaną i wielofunkcyjną), która prezentuje się nadzwyczaj okazale i świetnie leży w dłoniach. Wraz z jej dużym zakresem regulacji daje w efekcie bardzo przyjemną pozycję "za kółkiem", nie męczącą nawet w dłuższej trasie.
Testowany egzemplarz Mercedesa Vito został wyposażony m.in. w: port USB, półautomatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane lusterka, a o bezpieczeństwo dbał pakiet ADAPTIVE ESP (z systemami ABS, ASR, EBV i BAS). W centralnym miejscu deski rozdzielczej może znaleźć się opcjonalny ekran multimediów z nawigacją satelitarną. Interfejs jest jednak dość trudny w obsłudze a szata graficzna aż prosi się o aktualizację. Dodatkowo za sprawą opcjonalnej kamery cofania można, mimo sporych gabarytów auta, sprawnie wykonać manewr parkowania.
Sprawdź: TEST bliźniaków: Mercedes Vito Tourer vs. Mercedes Klasy V
Vito Tourer jako jedyne auto dostawcze oferuje trzy warianty napędu: na przednie koła, na tylne oraz 4x4. Jak na Mercedesa przystało prezentowany van pewnie się prowadzi, a świetnie zestrojone zawieszenie i praca napędu na cztery koła dają naprawdę duży komfort jazdy. Poruszanie się trasami wymagającymi zjechania z asfaltu nie stanowi problemu. To główny atut w przypadku dowożeniu ludzi bądź towaru w miejsca, gdzie auta napędzane na jedną oś mogą sobie nie poradzić. Jeżdżąc po łukach należy oczywiście pamiętać o wymiarach, jak i wysoko położonym środku ciężkości. Vito choć jest osobówką z homologacją, to nie daje zapomnieć o dostawczych genach. Sposób prowadzenia trzeba dostosować do gabarytów pojazdu.
Tylko diesle
Gama silnikowa to wyłącznie jednostki wysokoprężne. Paleta rozpoczyna się od silnika o pojemności 1598 cm3 w wariancie mocy 88 KM i 114 KM. Dalej jest już motor o pojemności 2140 cm3 występujący w trzech propozycjach: 136-, 163- oraz 190-konnej. Do przenoszenia napędu zastosowano standardową, 6-stopniową skrzynię biegów lub automat 7G-TRONIC. Testowana, najmocniejsza jednostka o mocy 190 koni mechanicznych już na papierze nie pozostawia złudzeń, że Vito może być dynamicznym pojazdem. Wersja ta rozwijająca az 440 Nm w przedziale 1400-2400 obr./min. zdecydowanie nie należy do tych vanów, które potrafią skrzętnie blokować lewy pas. Auto rozpędzając się do setki w 9,3 sekundy i osiągając maksymalną prędkość 206 km/h zawstydzi niejedną osobówkę.
Zobacz również: TEST Mercedes-Benz GLE Coupe 450 AMG
Automatyczna skrzynia biegów sprawnie przenosi moc na asfalt. Nawet w trybie manualnym "bawiąc się" manetkami zainstalowanymi przy kierownicy można odczuć przyjemność z podróżowania. Jedynie przy bardzo agresywnym nacisku pedału gazu skrzynia ma tendencje do "gubienia się" i nieco niezaradnie stara się nadążyć za stopą kierowcy. Przy płynnej jeździe spalanie w trasie wynosi nieco ponad 8,0 l/100 km a przy prędkościach autostradowych zamyka się na liczbie 10,5 l/100 km.
Cena i podsumowanie
Za bazową wersję Vito 109 CDI w wersji osobowej Tourer przyjdzie zapłacić 94 600 zł (bez VAT). Cennik zamyka się natomiast kwotą 162 100 zł (bez VAT), która przypisana jest odmianie 119 CDI w ekstradługiej wersji Select. Cena ta nie zawiera pakietów opcjonalnych, takich jak możliwość zamówienia składających się na płasko siedzeń czy stolika, a takie możliwości pojawiają się w Mercedesie Vito. Testowane auto w środkowym wydaniu rozstawu osi wyceniono na 158 600 zł (bez VAT). Czy to drogo? Patrząc na auta konkurencji ze stajni VW czy Forda, Mercedes-Benz to produkt z wyższej półki cenowej i jest droższy od rywali. Vito wysoką cenę rekompensuje nie tylko gwiazdą na masce, ale i gwarantowaną wygodą podróżowania, ergonomią i przyzwoitym zużyciem paliwa.
Porównaliśmy: TEST Volkswagen Multivan T6 vs. Mercedes-Benz V250
Mercedes-Benz Vito w przeciwieństwie do Klasy V jest adresowany do ludzi potrzebujących auta bardziej użytkowego, niż eleganckiego biznesowego vana. Po wymontowaniu kanap bez trudu uda się w kabinie przewieźć przedmioty większego gabarytu, a dzięki napędowi 4x4 przejechać z ładunkiem po niestabilnej nawierzchni. Warto zaznaczyć, że łatwiejsze w utrzymaniu wnętrze i mniej prestiżowe wyposażenie, nie odbiera temu modelowi wizualnej atrakcyjności. Vito choć jest wyraźnie tańsze i uboższe od Klasy V, to nadal okazuje się być pełnoprawnym Mercedesem, będącym w stanie spełnić wymagania stawiane mu przez użytkowników. Nawet tych bardziej wybrednych.
Mercedes-Benz Vito Tourer 119 CDI - dane techniczne
SILNIK | R4 16V |
Paliwo | Diesel |
Pojemność | 2143 cm3 |
Moc maksymalna | 190 KM przy 3800 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 440 Nm przy 1400-2400 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 206 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 9,1 sek. |
Skrzynia biegów | automatyczna, 7 |
Napęd | 4x4 |
Zbiornik paliwa | 57 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) |
6,6 l/ 5,6 l/ 6,0 l |
poziom emisji CO2 | 157 g/km |
Długość | 5140 mm |
Szerokość | 1928 mm |
Wysokość | 1890 mm |
Rozstaw osi | 3200 mm |
Masa własna | 2040 kg |
Masa dopuszczalna całkowita | 3050 kg |
Pojemność bagażnika/ po złożeniu siedzeń | 600 l/ 1030 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | wielowahaczowe |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) | 225/55 R17 |