Mitsubishi Eclipse to model rozpoznawalny w każdym zakątku świata. Zawdzięcza to po części kinematografii i grom komputerowym, w których podrasowane egzemplarze Eclipse w niczym nie ustępowały konkurentom w brawurowych scenach nielegalnych, miejskich wyścigów. Kiedy pojawiły się przecieki o reaktywacji modelu, jego miłośnicy mieli nadzieje na nową odsłonę legendy. Eclipse niespodziewanie jednak doczekał się dopisku Cross w nazwie i stał się SUV-em. Wielu sympatyków mocno się rozczarowało z tego powodu, a nowe dziecko Mitsubishi, poza zbieżnością nazwy, nie ma nic wspólnego z legendarnym poprzednikiem.
SUV coupe
Nowy Eclipse Cross zbudowany został na płycie podłogowej popularnego Outlandera, lecz pod względem stylistycznym otwiera zupełnie nową kartę w historii koncernu. Przez wiele lat Mitsubishi było postrzegane jako marka kultywująca konserwatywne podejście do projektowania samochodów. Nowa polityka firmy zakłada przełamanie tego wizerunku i zmianę designu wytwarzanych aut. Widać to w nowym produkcie, będącym skrzyżowaniem SUV-a ze sportowym coupe.
Porównanie: Opel Mokka X vs. Mitsubishi ASX
Eclipse Cross wyróżnia się ciekawie zaprojektowanym, agresywnym przodem i niekonwencjonalnym tyłem. Nowoczesny charakter nadwozia podkreślają reflektory LED wkomponowane w nowy grill i zderzak. Tył auta jest nieco kontrowersyjny - projektanci Mitsubishi przedzielili szybę na dwie części spojlerem z zespolonymi światłami. Tak skomponowana całość prezentuje się przyzwoicie. Designerzy nie dołożyli do tego przesadnych czarnych osłon, dzięki czemu linia boczna wygląda smukło i lekko.
Elementy jakich nie było
Wnętrze Eclipse Cross zaskakuje nieoferowanymi dotąd przez Mitsubishi rozwiązaniami. Środek kokpitu zarezerwowany jest dla 7-calowego ekranu dotykowego. Kolorowy wyświetlacz jest częścią stacji Smartphone Display Audio skupiającej różne multimedia. Mamy możliwość obsługi radia cyfrowego DAB, czy funkcję Mirror Link pozwalającą obsługiwać z poziomu ekranu smartfony z różnym systemem operacyjnym (Android oraz iOS). Z ciekawszych opcji wyposażenia warto wymienić też wyświetlacz przezierny HUD, adaptacyjny tempomat czy kamerę cofania z widokiem z lotu ptaka. To ostatnie rozwiązanie okazuje się bardzo przydatne podczas manewrowania w ciasnych uliczkach.
Do ciężkiej pracy: TEST Toyota Hilux SR5 2.4 D-4D kontra. Mitsubishi L200 2.4 DID
W tunel między siedzeniami wkomponowany został touchpad do złudzenia przypominający ten z samochodów marki Lexus. Gładzik odpowiedzialny jest za wybieranie funkcji na ekranie, lecz jego obsługa pozostawia wiele do życzenia, podobnie jak to się ma w Lexusach. Czytelne i funkcjonalne są za to nieprzekombinowane, analogowe zegary z umieszczonym po środku ekranem komputera pokładowego. Przyjemnie układająca się w dłoniach kierownica może być opcjonalnie podgrzewana, tak samo jak siedzenia przednie i tylna kanapa.
Zadowalająco
Materiały użyte do wykończenia nie powinny budzić kontrowersji. Tworzywa mają przyjemną fakturę, a ozdobne wstawki i skórzane elementy poprawiają nastrój panujący w kabinie. Mitsubishi oferuje też w opcji pełną skórzaną tapicerkę. Pod względem ergonomicznym kierowca dzięki wielostopniowej regulacji fotela łatwo odnajdzie odpowiednią pozycję "za kółkiem". Kanapa drugiego rzędu też nieźle wypada pod kątem wygody. Ma podłokietnik, możliwość regulacji tył-przód i zapewnia wystarczającą ilość miejsca nawet wysokim pasażerom. Obszaru dla nóg także jest dużo, czego bezpośrednią zasługą jest rozstaw osi liczący 2670 mm. Nowa stylistyka auta spowodowała niestety zmniejszenie powierzchni załadowczej bagażnika. Kufer pomieści tylko 341 litrów, a to niewiele jak na samochód tej wielkości. Dla porównania zbudowany na tej samej płycie podłogowej Outlander zmieści 590 litrów.
Czytaj: TEST Mitsubishi Outlander 2.2 DID 6AT 4WD
Zainteresowani autem otrzymują do wyboru 5 wersji wyposażenia skonfigurowanych w zależności od potrzeb. Standard podstawowego poziomu Inform zawiera m.in.: automatyczne światła drogowe, system ograniczający skutki kolizji czołowych, system ostrzegający o nieplanowanej zmianie pasa ruchu, tempomat, automatyczną klimatyzację, 16-calowe aluminiowe obręcze kół, 7 poduszek powietrznych, radioodtwarzacz CD/MP3, czujnik deszczu, przyciemniane szyby, relingi dachowe czy podgrzewane boczne lusterka.
1.5 Turbo
Do napędu Mitsubishi Eclipse Cross użyto zupełnie nowej jednostki 1.5 turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 163 KM i 250 Nm, który zastąpił znany z Outlandera wolnossący motor 2.0 MIVEC. Nowy silnik okazuje się znakomicie sprawdzać w eksploatacji. Sposób w jaki rozwijana jest moc wypada zadowalająco. Jednostka może współpracować z 6-biegową skrzynią manualną (tylko w wariancie z napędem na przednią oś) lub z bezstopniową przekładnią CVT. Taka właśnie skrzynia specjalnie zaprojektowana dla tego modelu, znalazła się w testowanym Mitsubishi. Inżynierowie dołożyli starań, aby przekładnia pracowała płynnie i z gracją. Dzięki symulacji stałych przełożeń silnik po dodaniu gazu nie wyje uporczywie w poszukiwaniu wyższego biegu.
Wejdź: Hybrydowe Mitsubishi hitem w swojej klasie
Eclipse Cross z automatyczną skrzynią i napędem na 4WD wg. danych producenta w cyklu mieszanym spala 6,7 litra na 100 km. W praktyce zużycie paliwa jest odczuwalnie wyższe i przekracza 8 litrów. Za to taki zestaw w połączeniu z dobrze zestrojonym zawieszeniem daje poczucie pewności i stabilności prowadzenia. W ostrych zakrętach auto nie przechyla się zbytnio na boki i zapewnia wysoki komfort podróżowania. Jeśli dodać do tego zadowalające wyciszenie wnętrza, to nawet dalekie podróże nie będą uciążliwe.
Inteligentny napęd
Japońska marka już od 100 lat produkuje swoje samochody, a od 80 lat zbiera doświadczenia w budowaniu pojazdów z napędem na cztery koła. Nowy Eclipse taki napęd ma, a do jego obsługi zastosowano układ S-AWC (Super-All-Wheel-Control), znany już z flagowego Lancera Evolution. Taki układ zwiększa pewność prowadzenia, łącząc elektronicznie sterowany napęd czterech kół z systemem aktywnej kontroli znoszenia AYC (Active Yaw Control), który wykorzystuje hamulce przedniej osi w celu utrzymania zamierzonego toru jazdy. S-AWC reaguje na warunki drogowe w czasie rzeczywistym i koryguje siłę hamowania, a także rozdział momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną oś.
Sprawdź: TEST Mitsubishi Pajero 3.2 DID Instyle
Za pomocą przycisku na środkowej konsoli obsługujemy trzy tryby jazdy, których zadaniem jest rozdzielenie momentu obrotowego. Do wyboru są trzy tryby, a w każdym z nich samochód zachowuje się wyraźnie inaczej. W AUTO na tylną oś trafia 20% momentu obrotowego, jest też GRAVEL (szuter) poprawiający przyczepność na niestabilnej nawierzchni oraz SNOW (śnieg), zoptymalizowany pod kątem śliskiej jezdni, charakteryzujący się największą, około 60% siłą napędu tylnej osi.
Cena nowoczesności
Mitsubishi aby nadążyć za nowoczesną konkurencją musiało nie tylko rozbudować multimedia, ale i zastosować dużo różnych systemów wsparcia. Eclipse Cross dostał m.in.: asystenta pasa ruchu, ostrzeganie o pojazdach z martwej strefy czy system przeciwkolizyjny. Dzięki odpowiedzialnemu podejściu do kwestii bezpieczeństwa nowy SUV z Japonii uplasował się wysoko w rankingu Euro NCAP, dopisując na swoje konto standard pięciu gwiazdek.
TEST: Toyota RAV4 Hybrid vs. Mitsubishi Outlander PHEV
Dobre wyposażenie podstawowe i turbodoładowany silnik przekładają się na duży wydatek. Mitsubishi Eclipse Cross w otwierającej wersji Inform kosztuje 93 990 zł. To jednak początek, bo po dodaniu wszystkich gadżetów przyjdzie za najbogatszą wersję Instyle (z przekładnią CVT i napędem 4WD) zapłacić już 147 990 zł. Dla porównania podobnie wyposażona Mazda CX-5 z silnikiem wolnossącym 2.0 to wydatek rzędu 154 tys. zł.
Mitsubishi Eclipse Cross, pomimo że ze swoim sławnym, sportowym poprzednikiem ma niewiele wspólnego, sprawia wrażenie solidnie wykonanego, nowoczesnego samochodu o odważnej stylistyce. W rywalizacji z konkurencją w segmencie SUV, jego szanse są bardzo duże, tym bardziej, że Mitsubishi postawiło na sprawdzone rozwiązania połączone z kilkoma innowacjami, które rynek wymusił na dalekowschodnim producencie. Ten samochód to zdecydowanie najlepszy model w obecnej ofercie firmy MMC, otwierającej się na nowe koncepcje.
Mitsubishi Eclipse Cross - polski CENNIK
.
Wersja | Inform | Invite Plus | Intense | Intense Plus | Instyle |
1.5T 163 KM 6MT 2WD | 93 990 zł | 102 990 zł | 112 990 zł | - | - |
1.5T 163 KM 8CVT 2WD |
- | 110 990 zł | 120 990 zł | 125 990 zł | - |
1.5T 163 KM 8CVT 4WD |
- | - | - | 133 990 zł | 147 990 zł |
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5T - dane techniczne
.
SILNIK | R4 16V Turbo |
Paliwo | Benzyna |
Pojemność | 1499 cm3 |
Moc maksymalna | 163 KM przy 5500 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 250 Nm przy 1800-4500 obr./min |
Prędkość maksymalna |
200 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 9,3 sekundy |
Skrzynia biegów | automatyczna (bezstopniowa CVT) |
Napęd | 4WD (na cztery koła) |
Zbiornik paliwa | 63 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) | 8 l/ 6 l/ 6,7 l |
poziom emisji CO2 |
154 g/km |
Długość | 4405 mm |
Szerokość | 1805 mm |
Wysokość | 1685 mm |
Rozstaw osi |
2670 mm |
Prześwit |
183 mm |
Masa własna |
1460 kg |
Dopuszczalna masa całkowita |
2150 kg |
Pojemność bagażnika |
341 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód |
kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył |
wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
225/55 R18 |