Może się wydawać, że w nowoczesnych czasach pełnych nowoczesnych rozwiązań, ciężko zabłysnąć czymś totalnie nowym i nieznanym. Rzeczywistość jednak pokazuje, że w świecie nauki i techniki nie brakuje zdumiewających odkryć i patentów, przekładanych potem na zastosowania w różnych sferach życia codziennego. Dynamicznie zmieniającym się obszarem, z którym ludzie mają najczęściej do czynienia, jest segment samochodów premium. Za rozwiązaniami wprowadzanymi do aut wyższej klasy naprawdę ciężko już nadążyć. Szokująca jest ilość elektroniki i cyfrowych udogodnień podnoszących komfort jazdy oraz mających wpływ na bezpieczeństwo. Czwarta generacja Audi A8 swoimi możliwościami wywołuje niemałe zdumienie, a w pierwszym kontakcie wprawia wręcz w poważne zakłopotanie!
Czwarta generacja A8
Po tym, jak flagowa limuzyna firmy z Ingolstadt stała się nieco leciwa (7 lat obecności na rynku zrobiło swoje), przyszedł czas na nowość. Konkurencyjne BMW serii 7 oraz Mercedes-Benz Klasy S, które bez pardonu w ostatnich latach odbierały klientów czterem pierścieniom, zyskały bardzo mocnego rywala. Nowe Audi A8 D5 zostało ubrane we wszystko, co w klasie premium jest najlepsze. I wcale nie chodzi już tylko o tradycyjną otoczkę luksusu i prestiżu. Nowe Audi A8 to cyfrowy samochód, opatrzony koncepcją obsługi dotykowej oraz głosowej, stworzony z myślą o zaawansowanej automatycznej jeździe.
Zobacz: TEST Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI 190 KM
Przy pierwszym kilkugodzinnym spotkaniu z tym samochodem, trudno było się zapoznać choćby z połową dostępnych funkcji, a zbyt krótka przejażdżka nie pozwoliła doświadczyć bliżej możliwości jezdnych. Mimo wszystko czas przeznaczony na pierwszy test tego pojazdu choć nie był długi, to wystarczył, aby jeszcze długo po nim zbierać szczęki z podłogi. I nie był to efekt wywołany tylko przez zmasowany atak ekranów, pionierską koncepcję obsługi dotykowej, możliwości rozmawiania z samochodem czy efektownie chowanych w deskę osłon nawiewów. Efekt ten sprawił odbiór całokształtu i świadomość, że auto cały czas jest o krok przed nami.
Lżejsze i większe
Audi od 1994 roku (debiut pierwszego A8) wytrwale rozwija rozwiązania dotyczące lekkiej struktury nośnej. Dziś w budowie szkieletu wykonywanego zgodnie z koncepcją Audi Space Frame, stosuje się takie materiały jak: aluminium, stal, magnez oraz tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem węglowym. 58 procent konstrukcji składa się z elementów aluminiowych, przedział pasażerski zbudowano z hartowanych komponentów stalowych, a tylną ściankę wykonano z odpornego na odkształcenia włókna węglowego nasączanego żywicą epoksydową. Wzmocnienia wieżyczek amortyzatorów zrobione z magnezu dopełniają koncepcję lekkiej konstrukcji. Dzięki temu wszystkiemu czwarta generacja jest sztywniejsza od poprzedniczki aż o 28 procent, co bezpośrednio przekłada się na precyzję manewrów pojazdem, komfort jazdy oraz szyk akustyczny we wnętrzu.
Polecamy: TEST Audi S8 plus 4.0 V8 TFSI: niemiecka duma
Najmniej spektakularną częścią składową nowego A8 jest nadwozie. Elegancka sylwetka zachowała dobrze znane linie, a to co wyróżnia pojazd na tle poprzednika, to nowa forma pionowej osłony chłodnicy Singleframe oraz lampy. W topowo wyposażonych egzemplarzach z przodu nie da się przegapić wyrazistych reflektorów diodowych HD Matrix ze światłami laserowymi Audi Laser. W tył wkomponowano świetlny pas połączony z kloszami, w których może zagościć technologia OLED, wytwarzająca jedyne w swoim rodzaju animacje. Widok efektu powitania oraz pożegnania wysyłanego do kierowcy przez samochód jest wręcz magiczny.
Poza tym wszystkim Audi A8 D5 to jeszcze bardziej okazała limuzyna. W klasycznej wersji długość nadwozia mierzy 5017 mm (+32 mm), a w odmianie przedłużonej A8 L z rozstawem osi wydłużonym do 3128 mm (o 130 mm względem wersji klasycznej) długość auta wynosi 5302 mm (również +32 mm).
Przestrzeń i porządek
Zaprojektowane od nowa wnętrze przypomina przestronny i luksusowy apartament. Oferta wyposażenia i materiałów wykończeniowych charakteryzuje się najwyższą jakością każdego detalu. Wszystko wygląda niczym ręczna produkcja – od perforacji obić siedzeń, aż po elektrycznie otwierane ozdobne osłony nawiewów na szczycie deski. Najbardziej potrafi rozpieszczać obszerny przedział pasażerski nastawiony na komfort.
Pisaliśmy: Audi Exclusive - przewaga dzięki indywidualizacji
W Audi A8 L pojawia się tzw. fotel relaksacyjny, z wieloma możliwościami regulacji i podnóżkiem wysuwanym z oparcia siedzenia przedniego pasażera. Osoba podróżująca na kanapie może w tej pozycji nawet ogrzać i wymasować sobie stopy, mając przy tym możliwość wyboru kilku stopni działania tej funkcji. Pakiet fotela relaksacyjnego obejmuje ponadto funkcję masażu pleców, komfortowe zagłówki z elektrycznie regulowaną wysokością, podnóżki, a także długą konsolę środkową. W ciemnościach o przyjemny klimat dba oświetlenie konturowe i oświetlenie nastrojowe Ambiente. Inna nowość to diodowe lampki do czytania Matrix, którymi można precyzyjnie sterować.
Kolejne opcjonalne udogodnienia to: składane stoliki z dwoma stopniami pochylenia, czterostrefowa komfortowa klimatyzacja automatyczna, system Rear Seat Entertainment w którego skład wchodzą dwa tablety Audi oraz panel sterowania wszystkimi systemami Rear Seat Remote (panel ten to małych wymiarów tablet, umiejscowiony w konsoli centralnej). Dzięki temu nowemu urządzeniu, siedzący z tyłu pasażerowie mogą dotykowo obsługiwać wiele funkcji systemów komfortu i infotainment oraz dyskretnie prowadzić rozmowy telefoniczne.
Ekrany zamiast przycisków
To co najbardziej rzuca się w oczy w przednim przedziale, to konsola niemal całkowicie pozbawiona włączników. Odnajdziemy pokrętło odpowiadające za regulację głośności audio oraz parę przycisków i regulatorów na kierownicy. Za centrum dowodzenia pojazdem odpowiada dotykowy wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala, który przed uruchomieniem jest właściwie niewidoczny i zlewa się z czarnym, błyszczącym otoczeniem. Po włączeniu systemu, na ekranie pojawia się interfejs użytkownika. Struktura menu jest intuicyjna i płaska, jak w nowoczesnym smartfonie. Użytkownik może dowolnie porządkować ważne ikony. Odnalezienie podstawowych funkcji jest łatwe, ale już sięgnięcie do bardziej szczegółowych ustawień wymaga zagłębienia się w meandry multimediów.
Czytaj: TEST Audi A5 Sportback: efektowne i dopracowane
Drugi wyświetlacz dotykowy, umieszczony pod znacznym kątem, blisko dźwigenki skrzyni biegów, na której można wygodnie oprzeć nadgarstek, służy do sterowania klimatyzacją i funkcjami komfortowymi. Da się na nim także pisać odręcznie tekst. Sposób dbania o szczegóły Audi podniosło do tego stopnia, że przy każdym dotknięciu jednego z wyświetlaczy, w kabinie jest słyszalny dźwięk wyboru opcji, a pod palcem wyczuwa się charakterystyczne kliknięcie, będące potwierdzeniem wyboru. Nie udałoby się to, gdyby nie technologia minimalnego skoku ekranu generowanego poprzez impuls elektromagnetyczny. Pod względem doznań użytkownika, to w motoryzacji zupełnie nowy rozdział.
Magiczne funkcje
Hasło reklamowe "Przewagę dzięki technice" nabiera nowego znaczenia, gdy rozpoczniemy zagłębiać się w multimedia i funkcje obsługi pojazdu. Zamiana systemu MMI touch na MMI touch response to nie wszystko. Nowe Audi A8 stało się inteligentnym rozmówcą! Dzięki możliwości wprowadzania ustawień przy pomocy naturalnego ludzkiego głosu (tak, Audi rozpoznaje język polski), kierowca może aktywować w pojeździe wiele funkcji. Informacje o celach nawigacji oraz pliki multimedialne są dostępne w pojeździe na stałe, albo napływają z chmury w standardzie przesyłu danych LTE. Komendami głosowymi da się też zmieniać temperaturę we wnętrzu auta czy sterować funkcjami podgrzewania lub wentylowania siedzeń.
Kierowca może dowolnie formułować swoje polecenia – obsługa głosowa rozumie nawet złożone zdania wypowiadane językiem potocznym. Jeśli auto nie rozumie poleceń, inteligentny menedżer dialogowy stawia pytania, pozwala na korekty, oferuje możliwości wyboru i akceptuje sytuację "wejścia mu w słowo". Wielofunkcyjna kierownica i opcjonalny wyświetlacz danych na przedniej szybie na wprost wzroku kierowcy – head up display, uzupełniają koncepcję obsługi.
Sprawdź: TEST Audi S5 Coupe: wzorowe Gran Turismo
Do szerokiej oferty Audi connect, poza informacjami o znakach drogowych i zagrożeniach, należą także innowacyjne usługi typu car-to-X, wykorzystujące inteligencję roju floty Audi. Kolejne nowatorskie rozwiązanie, to wysoce zoptymalizowana nawigacja. Potrafi się ona uczyć na podstawie przejechanych wcześniej tras. Dzięki temu, kierowca otrzymuje inteligentne podpowiedzi co do szukanych celów. Mapa nawigacji wyświetla szczegółowe modele 3D największych europejskich aglomeracji.
Moduł transmisji danych Audi connect, wraz z punktem dostępu do internetu Wi-Fi hotspot, daje możliwość korzystania w samochodzie z szybkiego standardu telefonii komórkowej i przesyłu danych LTE Advanced. Sprzęt muzyczny Bang & Olufsen Sound System daje możliwość nowego doświadczania przestrzennego dźwięku. Po raz pierwszy umożliwia odbiór trójwymiarowego, przestrzennego dźwięku również na tylnych siedzeniach. Muzyka rozbrzmiewa prawie tak, jak w sali koncertowej.
O kok przed kierowcą
Nowe Audi A8 ma być docelowo cały czas o krok przed kierowcą. Moc obliczeniowa komputera jest porównywalna z tą w wojskowym myśliwcu Falcon. Centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy (zFAS) nieustannie dokonuje fuzji danych dostarczanych przez kamery, czujniki radarowe i ultradźwiękowe oraz skaner laserowy. A8 D5 to bowiem pierwszy na świecie produkowany seryjnie samochód, stworzony z myślą o zautomatyzowanej jeździe poziomu 3. Co prawda podczas pierwszych jazd testowych nie było możliwości wykorzystania wielu funkcji znajdujących się w aucie, ale warto o nich poinformować.
Na autostradach i na drogach szybkiego ruchu o wyraźnie oddzielonych pasach ruchu, funkcja automatycznej jazdy w korkach (Audi AI traffic jam pilot) jest w stanie przejąć prowadzenie pojazdu, o ile jego prędkość nie przekracza 60 km/h. System w 100% przejmuje zadania ruszania, przyspieszania, manewrowania i hamowania na obranym pasie ruchu. Po aktywowaniu pilota jazdy w korkach kierowca może zdjąć nogę z pedału gazu, a ręce z kierownicy. Inaczej niż w przypadku poziomu 2, nie musi już nieustannie nadzorować pojazdu i zależnie od obowiązujących w danym kraju przepisów, może oddać się czynnościom proponowanym przez pokładowy system infotainment. Musi jedynie zachować uwagę, tak by na polecenie systemu móc ponownie przejąć kontrolę nad pojazdem.
Polecamy: TEST Audi RS6 performance 4.0 V8 TFSI quattro
Wdrożenie funkcji automatycznej jazdy w korkach, oprócz jasno określonych ustawowych warunków ramowych, wymaga też indywidualnego w każdym kraju dopasowania i przetestowania systemu. W poszczególnych krajach obowiązują bowiem różne procedury homologacyjne i różne ich terminy. Dlatego Audi będzie wprowadzać funkcję automatycznej jazdy w korkach w nowym A8 do produkcji seryjnej stopniowo, zależnie od sytuacji prawnej obowiązującej w danym kraju.
Do nowych systemów Audi AI należą również funkcja automatycznego parkowania (Audi AI remote parking pilot) oraz funkcja automatycznego wjazdu do garażu (Audi AI remote garage pilot steer). W znacznym stopniu ułatwiają one parkowanie, samoczynnie wprowadzając A8 na równoległe lub prostopadłe miejsce parkingowe lub samodzielnie wjeżdżając do garażu. Kierowca nadzoruje manewr, nie musi jednak przebywać w samochodzie. Aktywuje oba systemy w smartfonie z nową aplikacją myAudi App. Alternatywnie, funkcję parkowania Audi AI można aktywować również przyciskiem AI na konsoli środkowej – o ile kierowca przebywa jeszcze w samochodzie.
Wydajne napędy
Na europejski rynek Audi A8 D5 wjechało z dwoma ulepszonymi silnikami V6 turbo: 3.0 TDI i 3.0 TFSI. Silnik wysokoprężny ma moc 286 KM i 600 Nm (przyspieszenie 5,9 s do "setki"), a benzynowy 340 KM i 500 Nm (przyspieszenie 5,6 s do "setki"). Dwie jednostki ośmiocylindrowe – 4.0 TDI o mocy 435 KM i 4.0 TFSI o mocy 460 KM, pojawią się nieco później. Ekskluzywnym, topowym silnikiem będzie jednostka W12 6.0 litra.
Wszystkie silniki współpracują z szybko i delikatnie przełączającą biegi ośmiostopniową, automatyczną skrzynią tiptronic. Wyposażono ją w dostosowujący się do ilości obrotów tłumik drgań, pozwalający na komfortową pracę silnika nawet przy bardzo niskich obrotach, oraz w nową, elektryczną pompę olejową pozwalającą na zmianę biegów również w fazach żeglowania. Stały napęd na cztery koła quattro z samoblokującym, międzyosiowym mechanizmem różnicowym, to element wyposażenia standardowego.
Czytaj: Audi A8 pojedzie do 160 km/h z wyłączonym silnikiem
Wszystkie pięć silników współpracuje z dwoma głównymi podzespołami: z chłodzonym wodą alternatorem - rozrusznikiem 48V (RSG), uzupełnionym o konwencjonalny rozrusznik oraz w akumulator litowo-jonowy o pojemności ładowania 10 Ah, a także z techniką mild hybrid (miękka hybryda). MHEV umożliwia "żeglowanie" z wyłączonym silnikiem oraz komfortowe, praktycznie bezgłośne ponowne włączenie silnika. A8 zawiera poszerzoną funkcję start-stop, aktywną przy prędkościach powyżej 22 km/h oraz ma wysoką moc rekuperacji, do 12 kW. Rozwiązania te stosowane łącznie, jeszcze bardziej obniżają zużycie paliwa i tak już wydajnych silników – nawet o 0,7 litra na 100 km w realnych warunkach jazdy.
W terminie późniejszym planowane jest wprowadzanie na rynek modelu Audi A8 L e-tron quattro z mocnym napędem hybrydowym typu plug-in. Jego silnik 3.0 TFSI i mocny silnik elektryczny, wspólnie generują moc systemową 330 kW (449 KM) i systemowy moment obrotowy 700 Nm. Akumulator litowo-jonowy magazynuje energię elektryczną wystarczającą na około 50 km elektrycznej jazdy. Opcjonalnie będzie można ładować go bezprzewodowo, z wykorzystaniem funkcji Audi Wireless Charging.
Skomplikowane podwozie
Dzięki całemu pakietowi innowacyjnych rozwiązań, na nowo zaprojektowano podwozie. Jedną z ciekawych cech jest dynamiczny, działający na wszystkie cztery koła układ kierowniczy, łączący możliwość bezpośredniego, sportowego prowadzenia z niezachwianą stabilnością. Przełożenie układu kierowniczego na osi przedniej zmienia się w zależności od prędkości, natomiast koła tylne – również zależnie od prędkości – skręcają o kilka stopni w tym samym lub przeciwnym kierunku. Dzięki sportowemu mechanizmowi różnicowemu, prowadzenie samochodu staje się jeszcze bardziej dynamiczne i precyzyjne. Sportowy mechanizm różnicowy aktywnie rozdziela momenty napędowe między kołami tylnej osi, uzupełniając w ten sposób zadania stałego napędu na cztery koła quattro, który w nowym Audi A8 jest elementem wyposażenia seryjnego.
Testowaliśmy: Audi R8 V10 Plus 5.2 FSI quattro
Kolejne innowacyjne rozwiązanie techniczne, to w pełni aktywne zawieszenie Audi AI. W zależności od życzenia kierowcy i w zależności od sytuacji drogowej, system ten jest w stanie przy pomocy elektrycznych siłowników podnieść lub opuścić każde z kół z osobna. Taka elastyczność daje szeroki zakres charakterystyk prowadzenia: od delikatnej i komfortowej podróży klasyczną luksusową limuzyną, aż po dynamiczne prowadzenie samochodu sportowego. W połączeniu z systemem ochrony bezpieczeństwa pre sense 360°, pojazd ma możliwość błyskawicznego uniesienia jednego z boków (nawet o 80 mm) w przypadku nieuchronnej kolizji bocznej, zmniejszając w ten sposób ewentualne skutki wypadku dla pasażerów.
Ten bardzo innowacyjny system zawieszenia, potrzebną mu do pracy energię czerpie z pokładowej sieci 48 V. Ten rodzaj sieci elektrycznej został tu użyty przez Audi po raz pierwszy jako główna sieć pokładowa. Innowacyjna koncepcja podwozia, współpracując dodatkowo ze specjalnie ulepszonym na potrzeby Audi A8 zawieszeniem pneumatycznym Audi air suspension, zapewnia kierowcy całkowicie nowe doznania podczas prowadzenia auta.
Podsumowanie i cena
Przez ekspresowy rozwój luksusowych limuzyn i ciągły wyścig producentów, dziś możemy obserwować na ulicach tak majestatyczne i zaawansowane samochody jak prezentowane A8. A im większy pojazd z arsenałem wyposażeniowych opcji, tym więcej pojawia się danych do zgłębienia i nauka użytkowania robi się dłuższa. W przypadku przedstawionej A8-ki, nawet mimo krótkiego obcowania z tym pojazdem, trudno było zwięźle napisać o faktach ukrytych pod trójbryłową skorupą. Pisząc ten materiał zwyczajnie głupio było pominięć większość istotnych aspektów, dlatego też mimo pierwszego spotkania z tym autem, tekst ostatecznie okazał się tak obszerny.
Audi A8 za sprawą niesamowitych technikaliów, obecnie zasługuje na miano lidera w swojej klasie. To auto punktuje konkurentów na wielu płaszczyznach, zapewnia dużo wrażeń z samej jazdy i prosi się o wyjazd w dłuższą podróż. Jest tylko jeden poważny haczyk - przyjemność jazdy tym modelem kosztuje bardzo dużo.
Więcej: Audi A8 - schematy techniczne, ciekawostki, silniki
Czwarta generacja limuzyny spod znaku czterech pierścieni jest już dostępna w polskiej sprzedaży i powoli pojawia się na naszych drogach. Naszpikowane technologicznymi innowacjami nowe Audi A8 skierowano do klientów z grubymi portfelami - ceny rozpoczynają się od 409 000 zł za podstawowy wariant 50 TDI. Benzynowe 55 TFSI startuje od 441 000 zł. O co chodzi z tymi dziwnymi numerkami? Odpowiedź pod tabelką z cennikiem.
Jak wiele innych marek, Audi także ma w zanadrzu korzystne oferty finansowania. Dzięki temu klient unika konieczności brania kredytu, bądź kupowania auta za gotówkę. Przy zakupie na firmę Audi A8 z wysokoprężnym silnikiem 50 TDI przy 10-procentowym wkładzie własnym, miesięczna rata wyniesie 4090 zł netto. Dla osoby prywatnej ta sama konfiguracja zakończy się comiesięcznym wydatkiem w wysokości 5031 zł netto.
wersja/silnik | oznaczenie | cena |
A8 3.0 V6 TFSI (340 KM) | 55 TFSI | 441 000 zł |
A8 3.0 V6 TDI (286 KM) | 50 TDI | 409 000 zł |
A8 L 3.0 V6 TFSI (340 KM) | 55 TFSI | 461 000 zł |
A8 L 3.0 V6 TDI (286 KM) | 50 TDI | 429 000 zł |
Nowe oznaczenia
Na koniec jeszcze ostatnia informacja. Audi A8 to pierwszy model produkcji seryjnej, który otrzymał nowe oznaczenia. Symbole na klapie bagażnika to kombinacja dwóch cyfr oznaczających poziom wydajności silnika danego modelu w kilowatach. Jednak żeby nie było zbyt prosto, nie jest to bezpośrednio moc. Przykładowo liczba 50 oznacza przedział mocowy od 210 do 230 kW (czyli 280-310 KM), z kolei 55 – zakres od 245 do 275 kW (330-370 KM). Trudno znaleźć jakiekolwiek racjonalne wytłumaczenia dla takiego zabiegu. Marka twierdzi, że dzięki temu modele spotkane na ulicach będą łatwiejsze do zidentyfikowania. Wychodzi więc na to, że w celu rozszyfrowania danej jednostki napędowej, trzeba będzie wyuczyć się symboli na pamięć... Szczegóły w temacie nowej nomenklatury opisaliśmy tutaj - kliknij.
Audi A8 D5 - dane techniczne
A8 55 TFSI | A8 50 TDI | |
SILNIK | V6 24V | V6 24V |
Paliwo | benzyna | olej napędowy |
Pojemność | 2995 cm3 | 2969 cm3 |
Moc maksymalna | 250 kW (340 KM) przy 5000-6400 obr./min. |
210 kW (286 KM) przy 3750-4000 obr./min. |
Maks moment obrotowy | 500 Nm przy 1370-4500 obr./min. |
600 Nm przy 1250-3250 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 250 km/h | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 5,6 s | 5,9 s |
Skrzynia biegów | Tiptronic automatyczna 8 | Tiptronic automatyczna 8 |
Napęd | quattro (na cztery koła) | quattro (na cztery koła) |
Zbiornik paliwa | 82 l | 82 l |
Katalogowe zużycie paliwa w trybie mieszanym |
7,8 - 7,5 l/100 km | 5,8 - 5,6 l/100 km |
poziom emisji CO2 | 178 - 171 g/km | 152 - 145 g/km |
Długość | 5172 mm | 5172 mm |
Szerokość | 1945 mm | 1945 mm |
Wysokość | 1473 mm | 1473 mm |
Rozstaw osi | 2998 mm | 2998 mm |
Masa własna | 1920 kg | 2975 kg |
Masa dopuszczalna całkowita | 2680 kg | 2690 kg |
Pojemność bagażnika | 505 l | 505 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe wentylowane |
tarczowe wentylowane/ tarczowe wentylowane |
Zawieszenie przód | adaptacyjne pneumatyczne |
adaptacyjne pneumatyczne |
Zawieszenie tył | adaptacyjne pneumatyczne |
adaptacyjne pneumatyczne |
Opony (standard) | 235/55 R18 | 235/55 R18 |