Opel Astra to prawdziwy bestseller w segmencie aut kompaktowych. Jest wybierany nie tylko przez klientów flotowych, ale także przez przysłowiowych Kowalskich. Została nawet okrzyknięta „Samochodem Roku 2016” w Europie. Do gamy silnikowej wkroczył nowy diesel o objętości skokowej 1.6 litra.
Nowość dla Opla
Silnik 1.6 BiTurbo generuje w topowej odmianie 150 KM. W słabszych wariantach oferuje 110 lub 136 KM, jednak podczas pierwszych jazd próbnych udoskonaloną Astrą, do testu przypadła mi najmocniejsza wersja wysokoprężna. Sama konstrukcja silnika sprawia, że jest on bardzo lekki. Producent argumentuje ten fakt tym, że montowanie ciężkiej jednostki napędowej w lekkim aucie mija się z celem i źle wpływa na odczucia z prowadzenia.
Czterocylindrowa jednostka współpracuje z sześciobiegową skrzynią manualną. Zaskakująca jest kultura pracy wysokoprężnego silnika. Ani w kabinie ani na zewnątrz nie słychać nieznośnego, charakterystycznego dla diesli „klekotu”. Silnik pracuje bardzo cicho i spokojnie, a nawet podczas wkręcania na wysokie obroty robi to płynnie i bez nachalnego akompaniamentu.
Lepszy dla środowiska
Nowy silnik wyposażono w układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). W procesie tym płyn AdBlue jest wtryskiwany do spalin. W wyniku rozkładu tego roztworu powstaje amoniak. Tlenki azotu (NOx) dostające się do katalizatora ze spalinami są następnie redukowane do azotu i pary wodnej.
Co dwie turbiny, to nie jedna
Nowy silnik BiTurbo posiada układ podwójnego doładowania w układzie sekwencyjnym. Przez to, że turbina wysokiego ciśnienia jest mała, bardzo szybko wkręca się na obroty, co poczujemy już po pierwszych kilometrach. Silnik jest zrywny i dynamiczny, a maksymalny moment obrotowy wynosi aż 350 Nm i jest dostępny bardzo wcześnie – w przedziale 1500-2250 obr./min. Dzięki takim parametrom Opel Astra hatchback przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9 sekund. Na pierwszy rzut oka może nie jest to zbyt imponujący wynik, ale Astra dopiero przy prędkości kilkudziesięciu kilometrów na godzinę nabiera wiatru w żagle. Wyprzedzenie ciężarówki na trasie szybkiego ruchu nie jest zbyt trudne – wystarczy redukcja do czwartego biegu, a Astra zadziwiająco żwawo wyrywa się do przodu. Subiektywne odczucia potwierdzają dane techniczne – zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h zajmuje Astrze 7,1 sekundy.
Mały apetyt
Opel chwali się, że wszystkie silniki dostępne w aktualnej ofercie są zgodne z obowiązującą normą Euro 6d-TEMP. Zużycia paliwa podawane w katalogu producenta są też zgodne z WLTP. Według katalogu Astra w cyklu mieszanym powinna zużywać około 5 litrów oleju napędowego na dystansie 100 kilometrów. W praktyce wynik ten jest bliższy wartości 5,5 litra, a jeśli utkniemy w korku, komputer pokładowy wskaże 6 l. To jednak akceptowalna różnica, w stosunku do deklarowanej przez producenta.
Kompaktowa, ale nie mała
Mimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych Astra oferuje całkiem sporo miejsca na nogi, zwłaszcza pasażerom podróżującym na tylnej kanapie. Jedynie w pierwszym rzędzie siedzeń większym pasażerom może być nieco ciasno. Pojemność bagażnika w hatchbacku wynosi 370 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy – 1210 litrów. W wariancie kombi przestrzeń ta może wynosić nawet 1630 litrów, a dostęp do przestrzeni ładunkowej jest łatwiejszy dzięki opcjonalnej elektrycznie otwieranej tylnej klapie, reagującej na ruch stopy pod zderzakiem.
Bogate wyposażenie
Na pokładzie Opla Astry możemy mieć niemal wszystkie obecnie wiodące na rynku systemy bezpieczeństwa takie jak alarm przedkolizyjny z automatycznym hamowaniem awaryjnym, czy system ostrzegania przed niesygnalizowaną zmianą pasa ruchu z asystentem pasa ruchu. Wyposażenie Astry może też obejmować diodowe reflektory matrycowe. System złożony z 16 segmentów diodowych automatycznie dostosowuje długość i rozkład wiązki świetlnej do sytuacji na drodze, nie oślepiając przy tym kierowców nadjeżdżających z przeciwka.
Na liście opcji są także systemy multimedialne obsługiwane za pomocą ekranu dotykowego, przycisków na kierownicy i systemu rozpoznawania mowy. Ponadto systemy te są kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto.
Niemała cena
Ceny Opla Astry 1.6 BiTurbo Diesel o mocy 150 KM rozpoczynają się od 95 900 z za pięciodrzwiowego hatchbacka w wersji wyposażenia Dynamic. Topowa odmiana Elite kosztuje 98 900 zł.
Nowy silnik wydaje się szyty na miarę Opla Astry. Jest cichy, żwawy i ekonomiczny. Trudno powiedzieć co jest bardziej zaskakujące – dynamika bądź co bądź nie za dużego litrażu, czy niespotykana kultura pracy wysokoprężnego motoru. Jedno jest pewne – wprowadzenie tej spełniającej rygorystyczne normy emisji spalin jednostki do oferty Astry, było ważnym i dobrym posunięciem.
Opel Astra 1.6 BiTurbo Diesel - dane techniczne
SILNIK | R4, olej napędowy |
Pojemność | 1598 cm3 |
Moc maksymalna | 150 KM przy 4000 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 350 Nm przy 1500-2250 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 225 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 9 s |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa |
Napęd | przedni (FWD) |
Emisja spalin | 133 g/km |
Zbiornik paliwa | 48 l |
Katalogowe zużycie paliwa (cykl mieszany) |
4,8 - 5,0 l/100 km |
Długość | 4370 mm |
Szerokość | 1871 mm |
Wysokość | 1485 mm |
Rozstaw osi | 2662 mm |
Masa własna | 1260 kg |
Masa dopuszczalna całkowita | 1780 kg |
Pojemność bagażnika | 370 l / 1210 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane / tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył | belka skrętna |
Opony przód i tył (w modelu testowym) |
225/45/R17 |