Włoska Alfa Romeo to jedna z tych motoryzacyjnych marek, której historia aż kipi od wzlotów i upadków. Gdyby opisać je wszystkie, powstałaby ciekawa i bardzo obszerna lektura. Alfa Romeo to także marka, której nikomu przestawiać nie trzeba. Styl podszyty sportem to główne cechy automobili wywodzących się z Półwyspu Apenińskiego. Elegancki i jednocześnie usportowiona Alfa Romeo 159 zadebiutowała w 2005 roku. Pojazd ten zastąpił piękną 156-tkę, która w 1998 roku zdobyła tytuł Car Of The Year i przyniosła Alfie Romeo nową jakość. W 159-tce łatwo zakochali się w fani włoskiej motoryzacji oraz zaprzyjaźniła się z nim polska Policja. Ostatni egzemplarz modelu 159 zjechał z taśmy produkcyjnej w 2011 roku i przez kilka lat nie miał następcy. Przełom nastąpił w 2016 roku. Na genewskich targach motoryzacyjnych Włosi zaprezentowali model Giulia. Dzięki pięknemu i zmysłowemu sedanowi Alfa Romeo znów miała mocnego gracza w segmencie D.
Im starsza tym lepsza
Gdy oba auta stoją obok siebie od razu na usta ciśnie się jedno zdanie – włosi naprawdę znają się na projektowaniu samochodów. Stylistyka Alfy Romeo jest nie tylko miła dla oka, ale także ponadczasowa. Aż trudno uwierzyć, że model 159 ma na karku już 15 lat! Ta Alfa nadal prezentuje się świetnie. Odnoszę wrażenie, że gdyby nadal była oferowana w niezmienionej formie stylistycznej, wciąż przyciągałaby do salonów.
W stylistyce 159, podobnie jak w każdej Alfie, oprócz atrakcyjnej linii nadwozia uwagę zwracają detale. Na zaciskach hamulcowych uwieczniono napis Alfa Romeo, a przednie światła są ciekawie wpasowanymi w pas przedni odrębnymi elementami. Podobieństwa do Giulii? Dostrzec je można pod postacią charakterystycznego grilla. Pewna analogia widoczna jest także w rozstawie dwóch końcówek układu wydechowego. Cała reszta jest ładna, atrakcyjna, ale stojąca już nieco w cieniu nowego włoskiego sedana.
Bella Italia
Alfa Romeo Giulia zachwycała swoją urodą już w chwili debiutu. Włosi po raz kolejny pokazali, że mają najlepsze kredki na świecie tworząc naprawdę bardzo ładne auto. Giulia to typowy sedan. Ale jakby inny od konkurencji. Ładniejszy, bardziej zjawiskowy, odwracający za sobą wzrok. Jesienią 2019 r. auto przeszło lifting. Na szczęście zmiany nie dosięgnęły nadwozia, które nadal błyszczy swoim wdziękiem.
Podobnie jak w 159, w Giulii także zadbano o detale. Na zaciskach hamulcowych również widnieje napis Alfa Romeo. Na dodatek, tak jak w przypadku prezentowanego egzemplarza zaciski mogą być polakierowane na, kontrastowy z resztą nadwozia kolor. Opisywana wersja Veloce TI oferuje jeszcze więcej smakowitych dodatków. Pomiędzy dwiema końcówkami układu wydechowego znalazło się miejsce na dyfuzor. Na klapie bagażnika umieszczono spojler wykonany z włókna węglowego. Z tego samego materiału wykonano obudowy lusterek oraz nakładki na progi boczne. Całość wygląda bardzo rasowo i bardzo atrakcyjnie. Dokładnie tak, jak na Alfę przystało.
Zasadniczą różnicą pomiędzy prezentowanymi modelami są wersje nadwoziowe. Giulia oferowana jest tylko i wyłącznie jako sedan. 159 występowała jako sedan oraz dynamicznie nakreślone kombi.
Ponadczasowe wnętrze
Wsiadam do Alfy 159 i zupełnie nie czuje się, jakbym siedział w aucie, które swój produkcyjny żywot skończyło w 2011 roku. Przed oczami mam idealnie okrągłą kierownicę obszytą skórą. Tuż za nią widnieją czytelne zegary, których wskazówki spoczywają na godzinie szóstej. Konsola środkowa skierowana jest delikatnie w stronę kierowcy. Sama konsola centralna skrywa trzy okrągłe nawiewy oraz absolutny designerski hit – trzy dodatkowe wskaźniki umieszczone w głębokich tubach. Dodajmy do tego jasną skórzaną tapicerkę, która znajduję się także na boczkach drzwi, a w efekcie otrzymamy bardzo atrakcyjne i ponadczasowe wnętrze.
Przesiadam się do Giulii i... też czuje się niej dobrze. Deska rozdzielcza ma płynne i finezyjne linie, zegary w dalszym ciągu są w pełni analogowe, podobnie jak analogowy i bardzo praktyczny jest panel klimatyzacji. W oczy rzuca się kierownica z umieszczonym na niej starterem silnika. Na tunelu środkowym umieszczono jedno wielokierunkowe pokrętło do obsługi multimediów oraz drugie nieco mniejsze służące do obsługi systemu DNA. Miłym smaczkiem jest także włoska flaga widoczna obok drążka skrzyni biegów.
W wersji po liftingu największą wagę przyłożono do systemu multimedialnego. Co prawda poprzednia jego odsłona była bardzo intuicyjna w obsłudze, ale nie grzeszyła ilością opcji oraz zbyt nowoczesną grafiką. Teraz, interfejs został znacznie rozbudowany, a menu wygląda zdecydowanie nowocześniej. Pojawiła się także możliwość obsługi ekranu poprzez dotyk, która niestety działa z dość dużym opóźnieniem. Tak czy inaczej wszystkie zmiany należy ocenić pozytywnie.
Różne podejście do układu napędowego
Biorąc na tapetę układy napędowe dwóch prezentowanych aut śmiało możemy mówić o dwóch światach, dwóch biegunach. Dlaczego? Alfa Romeo 159 standardowo miała przedni napęd. W opcji oraz w mocniejszych wariantach dostępny był napęd Q4 napędzający obie osie. W Giulii standardowo napędzane są koła tylnej osi, a opcją jest również występujący w tym aucie napęd Q4. Kolejną różnicą są skrzynie biegów. W przypadku modelu 159 dostępne były 5- lub 6-biegowy manual oraz 6-biegowy automat. W Giulii mechanicznych przekładni w ogóle nie uświadczycie. Wszystkie wersje oferowane są w standardzie z 8-biegową przekładnią renomowanej firmy ZF.
Silniki? Tutaj także jest przepaść. Model 159 miał tylko jeden motor benzynowy z turbosprężarką. Była to jednostka 1.75 TBi generująca 200 KM. Na szczycie oferty ulokowano wolnossące V6. Była to 3.2-litrowa jednostka o mocy 260 KM. Dodam, że ten silnik nie napędzał jakiejś sportowej odmiany 159. W przeciwieństwie do poprzednika czyli modelu 156 oraz do następcy czyli Giulii, Alfa Romeo 159 nie była dostępna w rasowej wersji GTA lub QV.
Większość 159 jeżdżących po drogach ma jednak znacznie słabsze silniki. Oprócz wspomnianego wyżej silnika V6 oraz turbodoładowanej jednostki 1.75 TBi, dostępne były wolnossące benzynowe motory z niezbyt udanej serii JTS. Takie silniki miały pojemność 1.9 lub 2.2 litra i oferowały 160 lub 185 KM. Dostępny był także motor 1.8 o mocy zaledwie 140 KM. Jednak zdecydowanie lepszym wyborem, chociaż nie do końca pasującym do charakteru Alfy były diesle. W ofercie znajdowały się aż trzy udane ropniaki z serii JTDm. Motor 1.9 JTDm oferował 120 lub 150 KM. Nieco większa i nowsza jednostka 2.0 JTDm występowała w wariancie 136- lub 170-konnym. Topowym silnikiem wysokoprężnym było 2.4 JTDm o mocy 200 lub 210 KM.
W Alfie Romeo Giulii próżno szukać motorów bez turbo. Podstawowym silnikiem jest 2-litrowa, 200-konna benzyna, która dobrze pasuje do charakteru tylnonapędowego sedana, urzekającego precyzją prowadzenia. Każdy kilometr pokonany za kierownicą Giulii jest czystą przyjemnością, a komfortowe i urzekające stylem wnętrze sprawia, że z tego auta nie chce się wysiadać. W bazowej odmianie napędu Giulia „setkę” osiąga w 6,6 sekundy i pojedzie z szybkością 235 km/h. Jeszcze lepiej wypada pozycjonowany wyżej w hierarchii 280-konny silnik, także o pojemności dwóch litrów. Ten 4-cylindrowy motor współpracujący ze wspomnianą wcześniej szybką 8-biegową skrzynią pozwala od 0 do 100 km/h przyspieszyć już w czasie 5,6 s.
Diesle? W Giulii dostępny jest jeden – 2.2 JTDM o mocy 190 lub 210 KM. Wspomnę jeszcze tylko o topowej odmianie Quadrifoglio osiągającej ze startu pierwsze 100 km/h w 3,9 s i łamiącej barierę prędkości 300 km/h. Pod jej maską drzemie 2.9-litrowe V6 rzucające na koła tylnej osi sowite 510 KM i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Cena i podsumowanie
Alfa Romeo 159 na rynku wtórnym kosztuje niewiele. Ceny zaczynają się od około 10 000 zł za mocno sfatygowane egzemplarze. Dobrze wyposażone wersje z pakietem TI z końca produkcji potrafią kosztować znacznie powyżej 20 000 zł. Nowa podstawowa odmiana Alfy Romeo Giulia z 200-konnym silnikiem benzynowym została wyceniona przez polski podział marki na 141 900 zł. Jednak prezentowana na zdjęciach odmiana Veloce TI kosztuje już 243 400 zł. To kwota wyższa od porównywalnych wersji aut popularnych marek dla ludu, ale niższa od liderów segmentu premium.
Alfa Romeo to bez wątpienia nietuzinkowa marka. Marka, która oferuje swoim klientom coś więcej niż tylko samochody, którymi można przemieszczać się z punktu A do punktu B w sposób pozbawiony emocji. Złośliwi twierdzą, że w przypadku Alfy emocje są nieuniknione i dotyczą głównie awarii oraz mało przyjemnych niespodzianek. Jednak modele z silnikami wysokoprężnymi pod maską okazują się bardzo trwałe i praktycznie bezawaryjne. Kawały o Alfach znają wszyscy fani motoryzacji. Model 159 stał się niejako ofiarą tych żartów i mocno uwypuklanej przez wielu, niezbyt pochlebnej opinii. W praktyce jest to jednak bardzo dobre auto. Dobre i mocno niedoceniane.
Giulia to wciąż świeży model i jest typową Alfą Romeo - w bardzo pozytywnym tego słowa znaczeniu. Świetnie wygląda, ma dobrze wykonane i nie do końca banalne wnętrze oraz świetnie się prowadzi gwarantując tym emocje. Czy ten model pozwoli wznieść się Alfie na wyżyny? Niestety jedna jaskółka wiosny nie czyni i Giulia wraz z wyżej zawieszoną Stelvio mają trudne zadanie w walce z niemiecką konkurencją. Pewne jest natomiast jedno – Alfa Romeo to jedna z barwniejszych marek w historii motoryzacji, a osoby jeżdżące Giuliami mogą czuć się wyjątkowo ze względu na małą ilość tych aut jeżdżących po drogach.
Dane techniczne
Alfa Romeo 159 | Alfa Romeo Giulia | |
---|---|---|
SILNIK | R4, 16V | R4, 16V |
Paliwo | olej napędowy | benzyna |
Pojemność | 1910 cm3 | 1995 cm3 |
Moc maksymalna | 150 KM przy 4000 obr./min. | 280 KM przy 5250 obr./min. |
Maks moment obrotowy | 320 Nm przy 2000 obr./min. | 400 Nm przy 2250 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 210 km/h | 240 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 s | 5,2 s |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | automatyczna, 8-biegowa |
Napęd | FWD (przedni) | 4x4 (Q4) |
Pojemność zbiornika paliwa | 70 l | 58 l |
Katalogowe średniezużycie paliwa | 6 l/100 km | 6,9 l/100 km |
poziom emisji CO2 | 159 g/km | 156 g/km |
Długość | 4660 mm | 4643 mm |
Szerokość | 1828 mm | 1860 mm |
Wysokość | 1417 mm | 1436 mm |
Rozstaw osi | 2700 mm | 2820 mm |
Masa własna | 2140 kg | 1530 kg |
Pojemność bagażnika | 405 l | 480 l |
Hamulce przód/ tył |
tarczowe wentylowane/ tarczowe |
tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny MacPhersona | kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) | 215/55 R16 |
przód 225/40 R19 tył 255/35 R19 |