Olbrzymia popularność SUV-ów oraz crossoverów nie podlega nawet najmniejszej dyskusji. Te wyrośnięte samochody na stałe wbiły się w motoryzacyjny krajobraz, zmiatając z niego klasyczne modele, które jeszcze do niedawna grały pierwszoplanowe role. Audi A3 oraz A4 były niegdyś bestsellerami. Co prawda te modele nadal dobrze się sprzedają, ale to model Q5 jest od lat na świecie najpopularniejszym autem czterech pierścieni. Mniejsze Q3 oraz większe Q7 i Q8 także cieszą sporą popularnością. Najmniejsze w rodzinie SUV-ów Q2 już takim hitem jednak nie jest.
Przede wszystkim Audi Q2 wygląda modnie
Patrząc na prezentowane auto można odnieść wrażenie, że zaprojektowany przez Niemców crossover ma wszystkie cechy, które powinny skazywać go na sukces. Audi Q2 wygląda modnie. Ma podniesione nadwozie, duży i mocno wyeksponowany grill oraz dwukolorowe nadwozie. Samochód zdecydowanie nie ginie w tłumie. Chociaż wiele zależy od konkretnej konfiguracji.
Po czym poznać, że mamy do czynienia z modelem po liftingu? Uprzedzam, to nie jest łatwe zadanie. Nawet jeśli jesteś zagorzałym fanem Audi możesz mieć problem z szybkim wyłapaniem różnic. Co się zmieniło? Wkłady przednich reflektorów mają nową sygnaturę świateł do jazdy dziennej (opcjonalnie Matrix LED), a tylne lampy dostały nowy charakterystyczny wzór świetlny. Przemodelowano też przedni zderzak, który zyskał większe wloty powietrza i grill typu Singleframe. Ciekawostką może być fakt, że samochód urósł o 2 mm. Nie wynika to jednak z faktu zmian w konstrukcji, ale właśnie z zastosowania inaczej wytłoczonych zderzaków. We wnętrzu natomiast niezwykle efektowne jest oświetlenie nastrojowe.
WIDEO - bajeranckie oświetlenie w Audi Q2 po liftingu
Po staremu czyli... dobrze
Zmian we wnętrzu jest jeszcze mniej. Aby je odnaleźć musiałem wesprzeć się informacją prasową od producenta, w której zaznaczono, że nowy model otrzymał inaczej stylizowane nawiewy, inną gałkę skrzyni biegów oraz nowe nastrojowe oświetlenie. Reszta została nietknięta i mocno przypomina Audi A3... poprzedniej generacji. Takie stwierdzenie nie brzmi dobrze? Nic bardziej mylnego!
System multimedialny obsługuje się za pośrednictwem bardzo wygodnego, wielokierunkowego pokrętła MMI umieszczonego między przednimi fotelami. Wokół umieszczone są dodatkowe przyciski funkcyjne. Rozwiązanie to jest poręczne, intuicyjne i było lubiane przez użytkowników samochodów Audi. Było, ponieważ żadne Audi nowej generacji już go nie ma... W nowych samochodach Audi MMI obsługiwane jest z poziomu dotykowego wyświetlacza. Panel klimatyzacji pozostał w fizycznej i do bólu klasycznej oraz przyjemnej w obsłudze formie. Co prawda ekran multimediów niezbyt zgrabnie wystaje z deski rozdzielczej i nie reaguje na dotyk, ale nadal jest wystarczająco czytelny.
Dobre wrażenie robi jakość zastosowanych materiałów. Mam wrażenie, że jest ona nieco lepsza niż w najnowszym Audi A3. Co prawda boczki zarówno przednich jak i tylnych drzwi niezależnie od wersji są pokryte twardym plastikiem (niestety lifting w tym obszarze nie przyniósł zmian), ale deska rozdzielcza daje poczucie solidności. Wspomnę jeszcze o fizycznych przyciskach, które działają z przyjemnym kliknięciem - jak to w autach Audi. Właśnie takie detale sprawiają, że zapach premium jest mocno wyczuwalny.
Zalety crossovera
Audi Q2 nie jest ponadprzeciętnie przestronnym samochodem. Jego wnętrze oferuje dokładnie tyle miejsca, ile mogą sugerować wymiary zewnętrzne. Ważniejszym aspektem w porównaniu do modelu A3 jest nieco podniesione nadwozie oraz wyżej umieszczone fotele. Takie ”triki” sprawiają, że do Q2 wygodnie się wsiada i wygodnie wysiada, a pozycja za kierownicą jest wyższa.
Ilość miejsca na tylnej kanapie jest zadowalająca. Zarówno jeśli pod uwagę weźmiemy przestrzeń na nogi jak i na głowę. Zaznaczę, że dzielone w proporcjach 40:60 oparcie tylnej kanapy jest ustawione dość pionowo. Bagażnik ma pojemność 405 litrów. To dobry wynik. O kilkadziesiąt litrów lepszy od wspomnianego już kompaktowego Audi A3. Plus za podwójną podłogę.
Skromny wybór jednostek napędowych
Aktualnie dostępna na polskim rynku oferta silnikowa modelu Q2 ogranicza się tylko i wyłącznie do dwóch jednostek napędowych. Obie są zasilane benzyną bezołowiową i obie posiadają turbosprężarkę. Podstawowym silnikiem jest 1.0 TFSI o mocy 110 KM. Rolę mocniejszego i zarazem topowego motoru pełni 1.5 TFSI o mocy 150 KM. W obu przypadkach są to dobrze znane jednostki, napędzające różne samochody koncernu VAG.
Niezależnie od silnika standardem jest 6-biegowa skrzynia mechaniczna. Opcjonalnie auto wyposażyć można w 7-biegowy automat S tronic. W polskiej ofercie Audi odmłodzone Q2 występuje wyłącznie z napędem kierowanym na przednią oś. Przed liftingiem wybór silników był znacznie większy, włącznie z dostępnym napędem quattro. Niestety po dieslach występujących w kilku odmianach mocy nie ma już śladu, tak jak po topowej 190-konnej benzynie.
Dynamiczny i zwarty crossover
Pod maską prezentowanego egzemplarza pracował 150-konny silnik połączony z przekładnią S-Tronic. Jak taki zestaw sprawuje się w Q2? Auto jest bardzo dynamiczne. Pierwsze 100 km/h pojawia się na cyfrowym prędkościomierzu po upływie 8,6 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 218 km/h. Do sprawnego poruszania się w mieście jak i poza nim nie trzeba niczego więcej.
Dynamiczną naturę małego Audi potwierdza sprężyste zawieszenie. Samochód nie jest typowym rozkołysanym crossoverem do usypiania dzieci. Jest zwarty i dość sztywny. Nie wszystkim przypadnie to do gustu. Jednak ci, którzy cenią przyjemność z jazdy na pewno nie będą narzekali na takie zestrojenie ”zawiasu”. Na pochwałę zasługuje także precyzyjny i progresywny układ kierowniczy. Chociaż sama kierownica mogłaby być mniejsza i bardziej poręczna.
Dostępny jest także system Audi drive select z kilkoma wbudowanymi trybami jazdy. Różnice pomiędzy najoszczędniejszym ustawieniem Efficiency a najbardziej sportowym Dynamic są mocno odczuwalne. A propos oszczędzania. Jednostka napędzająca Q2 nie jest tym samym silnikiem, który można spotkać chociażby w najnowszym Volkswgaenie Golfie z oznaczeniem mHEV. Co to oznacza? Q2 nie potrafi całkowicie wyłączyć silnika spalinowego podczas swobodnego toczenia się z wyższymi prędkościami. Potrafi natomiast odłączyć dwa cylindry w chwili pracy z mniejszym obciążeniem oraz aktywować system start&stop tuż przed całkowitym zatrzymaniem się pojazdu. Czy takie sztuczki przynoszą wymierne korzyści w średnim apetycie na paliwo?
Turbodoładowany silnik jest bardzo wrażliwy na styl jazdy. Podczas delikatnego obchodzenia się z pedałem gazu średnie spalanie może wynieść około 6,8 l/100 km w cyklu mieszanym. Wystarczy jednak odrobinę mocniej popuścić wodzę fantazji, aby apetyt Q2 wzrósł nawet do 9,5 l/100 km.
Cena i podsumowanie
Ceny Audi Q2 zaczynają się od 114 600 zł za podstawową odmianę ze 110-konnym silnikiem. Nowsze, ale będące klasycznym hatchbackiem A3 z takim samym silnikiem kosztuje co najmniej 101 200 zł. Różnica zauważalna. Rozglądając się po autach konkurencji na horyzoncie jest kilku rywali, ale delikatnie większych rozmiarowo. BMW X2 to wydatek od 139 100 zł. Mercedes-Benz GLA startuje od 144 500 zł, a Volvo XC40 wyceniono na minimum 136 300 zł. W klasie premium pod kątem rozmiarów i ceny do Audi Q2 ma najbliżej MINI Countryman, startujące z poziomu 109 900 zł, a więc kwoty troszkę niższej w porównaniu z modelem z Ingolstadt.
Testowaliśmy też: To najczęściej kupowane nowe Audi w Polsce. Co zyskało, co straciło Audi Q5 po liftingu? TEST, OPINIA, WIDEO
Jakim autem jest Audi Q2? Dobrze wykonanym (choć te twarde boczki drzwiowe ciężko przełknąć), przyjemnie jeżdżącym, bogato wyposażonym i prostym w obsłudze za sprawą m.in. zachowanego do dziś panela sterującego systemem MMI. Jak przystało na segment premium, małe Audi nie jest także tanie. Osoby szukające tego typu samochodu mają olbrzymi wybór wśród tak zwanych aut dla ludu, w których panuje tłok. Klienci szukający małego crossovera premium wybór mają mocno ograniczony. I w tym momencie do gry wkracza Audi Q2 - jedna z niewielu opcji w swojej klasie, która dodatkowo fajnie wygląda i przyjemnie jeździ.
Audi Q2 35 TFSI - dane techniczne
SILNIK | R4, 16V |
Paliwo | benzyna |
Pojemność | 1498 cm3 |
Moc maksymalna | 150 KM przy 5000 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 250 Nm przy 1500-3500 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 218 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 8,6 s |
Skrzynia biegów | automatyczna 7-biegowa (S Tronic) |
Napęd | przedni (FWD) |
Zbiornik paliwa | 50 l |
Katalogowe zużycie paliwa (średnie) | 6-6,5 l |
poziom emisji CO2 | 136-148 g/km |
Długość | 4208 mm |
Szerokość | 1794 mm |
Wysokość | 1508 mm |
Rozstaw osi | 2601 mm |
Masa własna | 2280 kg |
Masa maksymalna dopuszczalna | 1380 kg |
Pojemność bagażnika | 405 l |
Hamulce przód/ tył |
tarczowe wentylowane/ tarczowe wentylowane |
Zawieszenie przód | kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Opony przód i tył(w testowym modelu) | 235/40/R19 |