Dzień w szkolnej ławce. Citroen C3 Shine 1.2 PureTech 110 S&S EAT6 - TEST, OPINIA

2020-12-29 5:44

Gdy nowe, miejskie auta biją się o tytuł najbardziej drapieżnego agresora i udają nadmuchane kompakty, Citroen C3 przemyka gdzieś z boku, z głową w chmurach. Ten charakterystyczny samochód klasy B przeszedł lifting, który dodał kilka istotnych zalet. Jak sprawdza się francuska propozycja po modernizacji?

Spójrzmy na rynek aut miejskich i wyobraźmy sobie, że rywalizujące ze sobą samochody są uczniami podstawówki. Dzieciaki siedzą w swoich ławkach, a rzut oka na salę lekcyjną pozwala od razu rozpoznać kto tu jest kim. I tak w jednej ławce siedzi rodzeństwo - Opel Corsa i Peugeot 208. To bracia z wielodzietnej, ale bogatej rodziny, skupieni na dobrych ocenach. Ławkę obok coś do zeszytu notuje Renault Clio. Wyrośnięte i dojrzałe jak na swój wiek, ewidentnie wzoruje się na bracie, który jest już klasę wyżej. Za nim siedzi Fiesta. Niejeden do niej wzdycha, bo to co robi na WF-ie… Głowa mała! Fiesta kumpluje się z Ibizą, bo tak im każe teoretyczna zgodność charakterów, ale wszyscy wiedzą, że Niemka z hiszpańskim obywatelstwem wbrew pozorom jest raczej towarzystwem do nauki niż do zabawy. Hyundai i20 na razie spóźnia się na lekcję, choć trzeba przyznać, że zapowiada się nieźle, a Toyota Yaris już w młodym wieku… nie kupuje picia w sklepiku szkolnym bo twierdzi, że na coś oszczędza. Na końcu sali siedzi sobie Citroen C3. Postać, o której nie jest głośno, choć po bliższym poznaniu okazuje się być całkiem ciekawa.

Citroen C3 Shine 1.2 PureTech 110 S&S EAT6

i

Autor: Maciej Lubczyński Citroen C3 Shine 1.2 PureTech 110 S&S EAT6

Wyluzowany dzieciak

Citroen C3 siedzi sobie w ostatniej ławce i czasami zdaje się żyć w świecie równoległym. Powoli, bez zmartwień i z dala od wyścigu po najlepsze oceny. W luźnej, trochę dziwnej bluzie, która dla innych dzieciaków wydaje się być infantylna, ale za parę lat nadal będzie modna. C3, zamiast błysku w oku, ma rozmarzone spojrzenie i podejście do życia, które nigdy, przenigdy nie doprowadzi go do łysienia czy zawału. Gdyby C3 powstało na innym kontynencie, albo kilkanaście lat temu, słuchałoby reagge. Francuski paszport i rocznik 2020 sprawia, że jego ulubione playlisty aż kipią od alternatywnego popu i downtempo.

Citroen C3 Shine 1.2 PureTech 110 S&S EAT6

i

Autor: Maciej Lubczyński Citroen C3 Shine 1.2 PureTech 110 S&S EAT6

Francuski wóz niezbyt pilnie się uczy i na sprawdzianach nie zawsze błyszczy. Jeśli jest przedmiot, którego szczerze nie znosi to jest to WF. Choć jego rezultaty w sprincie są zupełnie przeciętne i nie sposób mieć mu to za złe, wysiłek fizyczny jest mu po prostu nie w smak - przechyla się na zakrętach, kontrola trakcji od razu każe mu zwolnić, a na Fiestę może patrzyć tylko z zazdrością. W codziennym poruszaniu się cechuje go jednak najwyższych lotów płynność i jakimś cudem nigdy nie nadepnie nawet na kreskę na chodniku. Jak na chmurce.

Citroen C3 Shine 1.2 PureTech 110 S&S EAT6

i

Autor: Maciej Lubczyński Citroen C3 Shine 1.2 PureTech 110 S&S EAT6

Komfort od małego

Na liście życiowych priorytetów C3 bardzo wysokie miejsce zajmuje komfort i wygoda, a to bardzo rzadko spotykana wśród jego rówieśników cecha. Po liftingu jego fotele są tak miękkie i wygodne, że wydaje się to aż nieprawdopodobne. Dodatkowo, mamy do dyspozycji rozkładany podłokietnik, a pozycja, którą można zająć za jego kierownicą jest dosłownie wzorowa. Jest tylko jeden zgrzyt - gdy na lewym przednim fotelu usiądzie wysoki kierowca, z tyłu nie zostaje miejsca już prawie dla nikogo. Ani na nogi, ani na głowę, ani na barki. To typowy mieszczuch, przeznaczony przede wszystkim dla dwóch osób.

Citroen C3 Shine 1.2 PureTech 110 S&S EAT6

i

Autor: Maciej Lubczyński Citroen C3 Shine 1.2 PureTech 110 S&S EAT6

Pod maską C3 powoli bije serce, które zna już wielu kierowców w Europie. To benzynowy, sprawdzony silnik 1.2 PureTech, który generuje 110 KM i jest zestawiony z 6-stopniowym automatem. Możesz mu zwrócić uwagę, że szarpie przy przełączaniu z jedynki na dwójkę, ale on powie Ci, że to czkawka i jak Ci to przeszkadza to możesz wysiadać. Na czkawkę nie pomaga nawet picie, które C3 w szkolnym bufecie kupuje w przeciętnych ilościach, mniej więcej 7 l/100 km.

Citroen C3 Shine 1.2 PureTech 110 S&S EAT6

i

Autor: Maciej Lubczyński Citroen C3 Shine 1.2 PureTech 110 S&S EAT6

W klasie nie wolno bawić się smartfonem

C3 nie jest gadżeciarzem i choć discmana już dawno odłożył na półkę, nie przepada za gadżetami i bajerami. Gdy inni chwalą się mnogością opcji w systemach multimedialnych, on wykorzystuje rozwiązania odziedziczone po rodzinie. Wada jest taka, że wygląda to już trochę przestarzale. Są jednak również zalety - wszystko działa błyskawicznie i się nie zacina. Zegary? Klasyczne, ze wskazówkami. A jego mały kompleks, o którym nie mówi głośno? Segmentowy wyświetlacz komputera pokładowego, który przypomina rok 2006.

Citroen C3 Shine 1.2 PureTech 110 S&S EAT6

i

Autor: Maciej Lubczyński Citroen C3 Shine 1.2 PureTech 110 S&S EAT6

Wyluzowany gość z tego C3. Nie kumplujemy się za bardzo, ale zazwyczaj można na niego liczyć

- tak mówią o nim inne dzieciaki. Nauczyciele wskazują na jego kiepskie oceny z WF i problemy z koncentracją, ale przyznają, że przy okazji ostatniego liftingu zrobił postępy.

C3 nadrobił trochę w kwestii nowoczesnych rozwiązań, np. LED-owych reflektorów. Ma też 12 systemów wspomagających prowadzenie

- mówią nauczyciele.

Tak między nami, w rodzinie chyba mu się powodzi, bo rodzice kupili mu tonę nowych ubrań! Kolory i zestawienia bywają szokujące…

- dodają z nutą plotkarskiej ekscytacji.

Na tle innych dzieciaków w klasie, C3 zdaje się należeć do innego świata. Kosztuje jednak dość podobnie (od 50 900 zł, a w wersji widocznej na zdjęciach od 74 600 zł), dlatego koniec końców, to czy skończy w rękach wielu kierowców, zależy od preferencji. Choć w niektórych aspektach nie dorównuje konkurentom, to oferuje komfort i relaks jakiego nie zaznacie w Polo, Ibizie czy Clio. W czasach sportowo rysowanych SUV-ów, taki wóz to prawdziwy ewenement.

Citroen C3 po liftingu - cennik

Silnik Moc Live Feel Feel Pack C-Series Shine
1.2 PureTech 83 KM & 118 Nm 50 900 zł 54 600 zł 60 100 zł 64 800 zł 63 800 zł
1.2 PureTech 110 KM & 205 Nm - 59 800 żł 65 300 zł 70 000 zł 69 000 zł
1.2 PureTech EAT6 110 KM & 205 Nm - - - - 74 600 zł
1.5 Blue HDI 100 KM & 250 Nm - 68 450 zł 73 950 zł 78 650 zł 77 650 zł

Citroen C3 Shine 1.2 PureTech - dane techniczne

SILNIK R3, 12V
Paliwo benzyna
Pojemność 1199 cm3
Moc 110 KM przy 5500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 205 Nm przy 1500 obr./min.
Prędkość maksymalna 191 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 10 s
Skrzynia biegów automatyczna / 6 biegów
Napęd przedni (FWD)
Zbiornik paliwa 45 l

Katalogowe zużycie paliwa (WLTP)

Cykl niski (l/100 km)

8,6 - 8,7

Cykl średni (l/100 km)

6,3 - 7,0
Cykl wysoki (l/100 km) 5,3 - 6,1
Cykl bardzo wysoki (l/100 km) 6,3 - 7,7
Cykl mieszany (l/100 km) 6,3 - 7,2
Poziom emisji CO2 (g/km) 142 - 163
Długość 3996 mm
Szerokość 1749 mm
Wysokość 1474 mm
Rozstaw osi 1474 mm
Masa własna 1090 kg
Pojemność bagażnika/po złożeniu siedzeń 300 l/ 922 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane / tarczowe
Zawieszenie przód

McPherson

Zawieszenie tył Belka odkształtna
Opony przód i tył (w testowym modelu) 205/50 R17
Nasi Partnerzy polecają