Spójrzmy na rynek aut miejskich i wyobraźmy sobie, że rywalizujące ze sobą samochody są uczniami podstawówki. Dzieciaki siedzą w swoich ławkach, a rzut oka na salę lekcyjną pozwala od razu rozpoznać kto tu jest kim. I tak w jednej ławce siedzi rodzeństwo - Opel Corsa i Peugeot 208. To bracia z wielodzietnej, ale bogatej rodziny, skupieni na dobrych ocenach. Ławkę obok coś do zeszytu notuje Renault Clio. Wyrośnięte i dojrzałe jak na swój wiek, ewidentnie wzoruje się na bracie, który jest już klasę wyżej. Za nim siedzi Fiesta. Niejeden do niej wzdycha, bo to co robi na WF-ie… Głowa mała! Fiesta kumpluje się z Ibizą, bo tak im każe teoretyczna zgodność charakterów, ale wszyscy wiedzą, że Niemka z hiszpańskim obywatelstwem wbrew pozorom jest raczej towarzystwem do nauki niż do zabawy. Hyundai i20 na razie spóźnia się na lekcję, choć trzeba przyznać, że zapowiada się nieźle, a Toyota Yaris już w młodym wieku… nie kupuje picia w sklepiku szkolnym bo twierdzi, że na coś oszczędza. Na końcu sali siedzi sobie Citroen C3. Postać, o której nie jest głośno, choć po bliższym poznaniu okazuje się być całkiem ciekawa.

i
Wyluzowany dzieciak
Citroen C3 siedzi sobie w ostatniej ławce i czasami zdaje się żyć w świecie równoległym. Powoli, bez zmartwień i z dala od wyścigu po najlepsze oceny. W luźnej, trochę dziwnej bluzie, która dla innych dzieciaków wydaje się być infantylna, ale za parę lat nadal będzie modna. C3, zamiast błysku w oku, ma rozmarzone spojrzenie i podejście do życia, które nigdy, przenigdy nie doprowadzi go do łysienia czy zawału. Gdyby C3 powstało na innym kontynencie, albo kilkanaście lat temu, słuchałoby reagge. Francuski paszport i rocznik 2020 sprawia, że jego ulubione playlisty aż kipią od alternatywnego popu i downtempo.

i
Francuski wóz niezbyt pilnie się uczy i na sprawdzianach nie zawsze błyszczy. Jeśli jest przedmiot, którego szczerze nie znosi to jest to WF. Choć jego rezultaty w sprincie są zupełnie przeciętne i nie sposób mieć mu to za złe, wysiłek fizyczny jest mu po prostu nie w smak - przechyla się na zakrętach, kontrola trakcji od razu każe mu zwolnić, a na Fiestę może patrzyć tylko z zazdrością. W codziennym poruszaniu się cechuje go jednak najwyższych lotów płynność i jakimś cudem nigdy nie nadepnie nawet na kreskę na chodniku. Jak na chmurce.

i
Komfort od małego
Na liście życiowych priorytetów C3 bardzo wysokie miejsce zajmuje komfort i wygoda, a to bardzo rzadko spotykana wśród jego rówieśników cecha. Po liftingu jego fotele są tak miękkie i wygodne, że wydaje się to aż nieprawdopodobne. Dodatkowo, mamy do dyspozycji rozkładany podłokietnik, a pozycja, którą można zająć za jego kierownicą jest dosłownie wzorowa. Jest tylko jeden zgrzyt - gdy na lewym przednim fotelu usiądzie wysoki kierowca, z tyłu nie zostaje miejsca już prawie dla nikogo. Ani na nogi, ani na głowę, ani na barki. To typowy mieszczuch, przeznaczony przede wszystkim dla dwóch osób.

i
Pod maską C3 powoli bije serce, które zna już wielu kierowców w Europie. To benzynowy, sprawdzony silnik 1.2 PureTech, który generuje 110 KM i jest zestawiony z 6-stopniowym automatem. Możesz mu zwrócić uwagę, że szarpie przy przełączaniu z jedynki na dwójkę, ale on powie Ci, że to czkawka i jak Ci to przeszkadza to możesz wysiadać. Na czkawkę nie pomaga nawet picie, które C3 w szkolnym bufecie kupuje w przeciętnych ilościach, mniej więcej 7 l/100 km.

i
W klasie nie wolno bawić się smartfonem
C3 nie jest gadżeciarzem i choć discmana już dawno odłożył na półkę, nie przepada za gadżetami i bajerami. Gdy inni chwalą się mnogością opcji w systemach multimedialnych, on wykorzystuje rozwiązania odziedziczone po rodzinie. Wada jest taka, że wygląda to już trochę przestarzale. Są jednak również zalety - wszystko działa błyskawicznie i się nie zacina. Zegary? Klasyczne, ze wskazówkami. A jego mały kompleks, o którym nie mówi głośno? Segmentowy wyświetlacz komputera pokładowego, który przypomina rok 2006.

i
Wyluzowany gość z tego C3. Nie kumplujemy się za bardzo, ale zazwyczaj można na niego liczyć
- tak mówią o nim inne dzieciaki. Nauczyciele wskazują na jego kiepskie oceny z WF i problemy z koncentracją, ale przyznają, że przy okazji ostatniego liftingu zrobił postępy.
C3 nadrobił trochę w kwestii nowoczesnych rozwiązań, np. LED-owych reflektorów. Ma też 12 systemów wspomagających prowadzenie
- mówią nauczyciele.
Tak między nami, w rodzinie chyba mu się powodzi, bo rodzice kupili mu tonę nowych ubrań! Kolory i zestawienia bywają szokujące…
- dodają z nutą plotkarskiej ekscytacji.
Na tle innych dzieciaków w klasie, C3 zdaje się należeć do innego świata. Kosztuje jednak dość podobnie (od 50 900 zł, a w wersji widocznej na zdjęciach od 74 600 zł), dlatego koniec końców, to czy skończy w rękach wielu kierowców, zależy od preferencji. Choć w niektórych aspektach nie dorównuje konkurentom, to oferuje komfort i relaks jakiego nie zaznacie w Polo, Ibizie czy Clio. W czasach sportowo rysowanych SUV-ów, taki wóz to prawdziwy ewenement.
Citroen C3 po liftingu - cennik
Silnik | Moc | Live | Feel | Feel Pack | C-Series | Shine |
---|---|---|---|---|---|---|
1.2 PureTech | 83 KM & 118 Nm | 50 900 zł | 54 600 zł | 60 100 zł | 64 800 zł | 63 800 zł |
1.2 PureTech | 110 KM & 205 Nm | - | 59 800 żł | 65 300 zł | 70 000 zł | 69 000 zł |
1.2 PureTech EAT6 | 110 KM & 205 Nm | - | - | - | - | 74 600 zł |
1.5 Blue HDI | 100 KM & 250 Nm | - | 68 450 zł | 73 950 zł | 78 650 zł | 77 650 zł |
Citroen C3 Shine 1.2 PureTech - dane techniczne
SILNIK | R3, 12V |
Paliwo | benzyna |
Pojemność | 1199 cm3 |
Moc | 110 KM przy 5500 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 205 Nm przy 1500 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 191 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 10 s |
Skrzynia biegów | automatyczna / 6 biegów |
Napęd | przedni (FWD) |
Zbiornik paliwa | 45 l |
Katalogowe zużycie paliwa (WLTP) Cykl niski (l/100 km) |
8,6 - 8,7 |
Cykl średni (l/100 km) |
6,3 - 7,0 |
Cykl wysoki (l/100 km) | 5,3 - 6,1 |
Cykl bardzo wysoki (l/100 km) | 6,3 - 7,7 |
Cykl mieszany (l/100 km) | 6,3 - 7,2 |
Poziom emisji CO2 (g/km) | 142 - 163 |
Długość | 3996 mm |
Szerokość | 1749 mm |
Wysokość | 1474 mm |
Rozstaw osi | 1474 mm |
Masa własna | 1090 kg |
Pojemność bagażnika/po złożeniu siedzeń | 300 l/ 922 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane / tarczowe |
Zawieszenie przód |
McPherson |
Zawieszenie tył | Belka odkształtna |
Opony przód i tył (w testowym modelu) | 205/50 R17 |