Nissan Micra N-Sport to zupełnie nowa propozycja z Kraju Kwitnącej Wiśni. Wersja N-Sport to nic innego, jak obecna od 2017 roku piąta generacja Micry z nieco lepszym zapleczem napędowym i technologicznym. Odświeżony maluch segmentu B pod żadnym pozorem nie jest hot-hatchem, a Nissan nie ma z tym najmniejszego problemu, bo nie o to w tym wszystkim chodzi.
Obecnie najmocniejszy wariant, jakim jest Micra N-Sport, to bez dwóch zdań tylko nieco usportowiona wersja. Auto swoim debiutem celuje w takie samochody jak: Fiesta ST-Line, Ibiza FR czy Fabia Monte Carlo. Z zewnątrz nie każdy zwróci uwagę na drobne zmiany stylistyczne, wśród których pojawiają się: błyszczące listwy boczne oraz listwy na przednim i tylnym zderzaku, przyciemniane tylne szyby czy 17-calowe felgi ze stopów metali lekkich.
Micra N-Sport zawsze ma jeszcze chromowaną końcówkę układu wydechowego, ale tak naprawdę nie musi afiszować się sportowymi detalami, żeby naprawdę zaskoczyć. Szeroka gama personalizacji nadwozia, która obejmuje aż dziewięć różnych lakierów, osłon lusterek czy felg to całkiem sporo na tle konkurencji. A wszystko po to, aby każdy mógł stworzyć własną, niepowtarzalną Micrę.
Atrakcyjne wnętrze
Jakby tego było mało, przy konfigurowaniu wnętrza również sporo się namyślimy, ponieważ i tutaj liczba dostępnych opcji przyprawia o ból głowy. W wersji N-Sport można liczyć zdecydowanie na najprzyjemniejsze otoczenie dostępne w konfiguratorze. Deska rozdzielcza i fotele wykończone Alcantarą oraz skórą to w połączeniu z miękką kierownicą przyjemne w odbiorze, estetyczne połączenie cieszące oko. Z kolei z zewnątrz mamy do czynienia z osłonami lusterek i listwami dobrze imitującymi włókno węglowe. Jakby nie było, nie prezentuje się to kiczowato, a raczej jest przyjemnym uzupełnieniem całej układanki.
Warta odnotowania jest też informacja, że do oferty modelu Micra dodano rozbudowany system multimedialny NissanConnect o znacznie poszerzonej funkcjonalności, pozwalający m.in. korzystać z aplikacji Apple CarPlay / Android Auto. Płynność działania tego urządzenia pozostawia jednak nieco do życzenia.
Nowy silnik DIG-T
N-Sport to wciąż miejskie auto, tylko o zupełnie innym charakterze. Pod maską znajduje się trzycylindrowa jednostka o pojemności 1 litra, która generuje 117 KM i 180 Nm (+20 Nm z overboost) momentu obrotowego, dostępnego przy 1750 obr./min. Silnik DIG-T to zupełna nowość, która powstałą przy współpracy Nissana z Daimlerem i występuje wyłącznie z 6-biegową skrzynią manualną, co w gruncie rzeczy jest wielką zaletą tego auta. Sprawdzając możliwości tego samochodu na wąskich i krętych drogach Portugalii, Micra radziła sobie wyśmienicie, a manualna skrzynia biegów i utwardzone zawieszenie pozwoliły poczuć się jak w namiastce hot-hatcha. N-Sport w porównaniu do innych wersji zawsze ma obniżone zawieszenie o 10 mm. Auto bardzo chętnie nurkowało w zakręty, pozostając przy tym bardzo przewidywalne w prowadzeniu. Na mniejszą pochwałę zasługuję układ kierowniczy, który w gruncie rzeczy jest dość precyzyjny, ale nie jest to praca charakteryzująca auto sportowego.
Pomimo małej pojemności silnik pozostawia same pozytywne wrażenia i chętnie wkręca się na obroty. Drogi prowadzenia drążka zmiany biegów wypadają znakomicie, ale trzeba do niego sięgać często, ponieważ poniżej 3 tys. motor jakby nigdzie się nie śpieszył. Z górki czy na prostej drodze to żaden problem, natomiast kiedy musiałem kogoś wyprzedzić, czy podjechać pod większe wzniesienie, robiło się czasami niezręcznie przez wymagane redukcja o parę biegów. Sprint do "setki" zajmuje temu maluchowi 9,9 s. Nie jest to może imponujący czas, ale frajda, jaką daje N-Sport na odpowiedniej drodze sprawia, że w ogóle się o tym nie myśli.
Słabsze jednostki w ofercie
Podstawowym silnikiem w ofercie jest wolnossący 1.0 o mocy 71 KM, a w środku stawki jest jeszcze jednostka 1.0 IG-T 100 KM. Te silniki ze względu na swój leniwy charakter nie pasują ani trochę do wersji N-Sport. Niemniej jednak Micrę z tym pakietem można nabyć z jednostką 100-konną, która jest łączona z 5-biegową skrzynią manualną lub automatyczną Xtronic.
Za skrzynią o nazwie Xtronic kryje się przekładnia CVT, która po wciśnięciu pedału gazu najpierw głośno daje o sobie znać, a dopiero później samochód zaczyna przyśpieszać. W gruncie rzeczy nie znalazłem żadnego rozsądnego powodu, dla którego miałbym dopłacić do tej skrzyni ponad 5 tys. złotych. Co prawda skrzynia automatyczna ma to do siebie, że możemy w całości poświęcić się drodze, nie martwiąc się o przełożenia, jednak w tym wydaniu zabija ona całą zabawę. Moim zdaniem skrzynia manualna to niezależnie od wydania znacznie lepsza propozycja.
Podsumowanie i cena
Nissan Micra piątej generacji to samochód, który śmiało mogę polecić na krótkie i spokojne trasy. Auto podczas prowadzenia zachowuje się tak, jakbyśmy tego chcieli. Kultura pracy 3-cylindrowego silnika i zawieszenie wersji N-Sport, po pierwszych jazdach zorganizowanych dla mediów pozostawiły u mnie pozytywne wrażenia. N-Sport nadaje się do energicznych przejazdów, a kwestą sporną pozostaje w tym modelu głównie cena. W jej skład wchodzi oczywiście szeroki zakres personalizacji, frajda z jazdy i nowoczesne multimedia, ale na tle konkurencji cena tego pakietu nie wypada zbyt atrakcyjnie.
Przykładowo Ford Fiesta w wersji ST-Line 5D z 1-litrową jednostką EcoBoost o mocy 100 KM i 6-stopniowym manualem startuje już od 65 400 zł, a mocniejszy wariant 140 KM MT6 zaczyna się od 71 800 zł. Idąc dalej patrzymy na Seata Ibizę FR, który startuje już od 65 100 zł z także 1-litrowym silnikiem o mocy 95 KM i 5-stopniową skrzynią manualną. Kilka tysięcy więcej i przy kwocie równych 74 000 zł wyjeżdżamy z salonu 7-stopniowym DSG o mocy 115 KM. Za kwotę 72 900 zł dostaniemy także Hondę Jazz Dynamic z mocniejszą jednostką 1.5 I-VTEC o mocy 130 KM. Ostatecznie najtańszą alternatywą pozostaje Skoda Fabia Monte Carlo z jednostką 1.0 TSI o mocy 110 KM i 7-stopniową skrzynią DSG, zaczynająca się od 68 300 zł. W skrócie, jeśli szuka się żwawego hatchbacka klasy B z podkręconym wyglądem, na rynku jest w czym wybierać.
2019 Nissan Micra - polski cennik
silnik/wersja | Visia+ | Acenta | N-Connecta | Tekna | N-Sport |
1.0 (71 KM) M5 | 52 290 zł | 54 460 zł | - | - | - |
1.0 IG-T (100 KM) M5 | 55 040 zł | 57 210 zł | 61 750 zł | 66 700 zł | 66 990 zł |
1.0 IG-T (100 KM) Xtronic | 60 240 zł | 62 410 zł | 66 950 zł | 71 900 zł | 72 190 zł |
1.0 DIG-T (117 KM) M6 | - | 61 110 zł | 65 650 zł | 70 600 zł | 70 890 zł |
Nissan Micra N-Sport 1.0 DIG-T - dane techniczne
SILNIK | R3, 12V |
Paliwo | benzyna |
Pojemność | 999 cm3 |
Moc | 117 KM przy 5250 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 180 Nm (200 Nm z overboost) przy 1750-3750 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 195 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 9,9 sekundy |
Skrzynia biegów | manualna / 6 biegów |
Napęd | przedni (FWD) |
Zbiornik paliwa | 41 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) |
7,5 l/ 5,6 l/ 5 l |
Poziom emisji CO2 | 133 g/km |
Długość | 3999 mm |
Szerokość | 1743 mm |
Wysokość | 1439 mm |
Rozstaw osi | 2525 mm |
Masa własna | 1124 kg |
Pojemność bagażnika/ po złożeniu siedzeń |
300 l/ 1004 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe / bębnowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | belka skrętna |
Opony przód i tył (w testowym modelu) | 205/45 R17 |