Fiat 500 skończy w tym roku 14 lat. Oczywiście po drodze nie obyło się bez drobnych liftingów, ale 500 jako taka jest już pojazdem dość wiekowym. Włochom to nie przeszkadza i w 2020 roku wprowadzili do oferty wersję hybrydową, nazwaną tak bardziej dla zmyłki niż z uwagi na wrażenia z jazdy i oszczędność paliwa. Bez obaw - litrowy silniczek pod maską, wspomagany 48-woltową instalacją nie ma wygórowanego apetytu na paliwo i 500 świetnie robi to, do czego została stworzona. Przemieszcza się po ulicach miasta z gracją i niedrogo. Z roku na rok coraz bardziej przypomina też swojego poprzednika z lat 50-tych!
Sprawdź również: TEST, OPINIA - Abarth 595 Competizione 1.4 T-Jet: pigułka szczęścia
Co można powiedzieć o samochodzie, który doczekał się tylu publikacji i testów? Można by pomyśleć, że o Fiacie 500 przez kilkanaście lat napisano i powiedziano wszystko. Być może. Ale tak się składa, że nową, hybrydową 500 przetestowaliśmy gruntownie, by powiedzieć o niej rzeczy, których mogłeś jeszcze nie wiedzieć.
1. Brzmienie mocnego V6, a nie słabego R3
Fiat 500 zyskał 3-cylindrowy silnik z rodziny FireFly. Nie ma już dwucylindrowych motorów TwinAir, a 1.2-litrowa jednostka jest dostępna tylko ze skrzynią zautomatyzowaną. 1-litrowy, wolnossący silniczek został zelektryfikowany ale nie pomogło mu to w kwestii dynamiki. Do setki, auto rozpędza się w niecałe 14 sekund, a brak mocy jest odczuwalny na szybszych miejskich trasach. Nic to - mała jednostka i tak daje masę frajdy tym, jak cudownie brzmi. Już w środku dźwięk 3-cylindrowca nie irytuje, tylko dodaje uroku. Pod obciążeniem motor robi się zadziorny w brzmieniu, a z wydechu dobiegają niesamowite odgłosy. Typowo włoski, lekko zachrypnięty odgłos to coś, czego nie spodziewalibyście się po 70-konnym wozidełku w damskim kolorze. Tak swoją drogą, ten kolor mi też bardzo się podoba.
2. Start/stop działa już przy prędkości 30 km/h
Sposób działania systemu start/stop, który aktywuje się już przy prędkości 30 km/h, to akurat zasługa hybrydowej instalacji, która realnie może wpłynąć na zużycie paliwa. Wynosi ono około 5,5 l/100 km w mieście, a jeśli dołożymy szczególnych starań, możemy zobaczyć wynik z czwórką z przodu. Realnie, w zimę spalanie może przekraczać 6 l/100 km, ale nie urośnie za szybko nawet w korku. Wszystko dzięki temu, że system start stop działa już od 30 km/h w dół - auto może się tak toczyć nawet kilkadziesiąt metrów, co przy odrobinie wprawy pozwoli obniżyć zużycie paliwa nawet w gęstym, miejskim ruchu.
3. Przewiezie mikrofalówkę w bagażniku
Nie wiem czy jest to potrzebna informacja, ale Fiat 500 nawet z domyślnie rozłożonymi siedzeniami potrafi przewieźć mikrofalówkę w bagażniku. Duża przestrzeń bagażowa, czy zwykły fart? Raczej to drugie. 500 jest po prostu ciasna, ale to wie chyba każdy.
4. Jest bardzo dzielny na śniegu i w lekkim terenie
Tak się złożyło, że testowałem hybrydowego Fiata 500 w czasie mrozów i zamieci śnieżnych. Wspaniale, bo gdybym miał wybrać miejski, przednionapędowy wóz, którym chciałbym pokonywać zaspy, nie wahałbym się długo. Dzięki oponom o rozsądnej szerokości, masie skupionej niemal wyłącznie na przedniej osi i braku elektronicznych kagańców, Fiat 500 Hybrid po prostu wyjeżdża z zasp i nie marudzi. To jego bardzo pozytywna i włoska cecha. Jeśli strzela fochy, to nie wtedy kiedy ma do załatwienia jakąś ważną sprawę. A jeśli sprawą tą jest przejechanie przez kopny śnieg „na pełnej”, to tym lepiej. Mały Fiacik radzi sobie w trudnych warunkach bardzo dobrze.
5. Nie jest tak zwrotny, jak Ci się wydaje
Czego oczekujemy od miejskiego samochodu? Niewielkich wymiarów, widoczności i zwrotności - odpowiedzieliby zapewne ankietowani w Familiadzie. Ja też odpowiedziałbym podobnie, ale niestety Fiat 500 do najbardziej zwrotnych wozów nie należy. Nie potrzebuje może pasa startowego, by zawrócić, ale jego wymiary sugerują, że powinien lepiej łamać się w ciasnych miejscach. W takich momentach przypomina o sobie wiek konstrukcji. Nowe auta są z reguły bardziej chętne do parkingowych manewrów.
6. Hybrydowy układ ma humory i lubi strzelić focha
Czy mróz i śnieg to wystarczająca wymówka, by po prostu wyłączyć układ hybrydowy? Fiat 500 Hybrid twiedzi, że tak. Przez dobre kilka kilometrów miejskiej jazdy rekuperacji po prostu nie było, a hybrydowy system nie oddawał żadnej mocy podczas przyspieszania. Nie żeby było to kluczowe, ale po prostu - warte odnotowania. Fiat 500 Hybrid strzelił „focha” pod koniec testu, ale ciężko powiedzieć, co było tego przyczyną. Po wyłączeniu i włączeniu silnika spalinowego kluczykiem hybryda wróciła do życia i rekuperowała w najlepsze, po zdjęciu nogi z gazu.
7. Jest produkowana w Tychach i Polacy robią to dobrze
Być może wiedzieliście, gdzie powstaje Fiat 500 obecnej generacji. Nawet jeśli Was nie zaskoczyłem, musicie wiedzieć, że ten maluszek jest złożony bardzo porządnie i nie uświadczycie w nim zbyt wiele niepożądanych trzasków i pisków. Nie ma co się dziwić - jeśli samochód w praktycznie niezmienionej formie jest produkowany od 14 lat, pracownicy tyskiej fabryki robią to chyba z użyciem pamięci mięśniowej. Szereg elementów, części i podzespołów Fiata 500 pamięta czasy, gdy były używane do składania Samochodu Roku 2008. Tak, tak - ten zaszczytny tytuł powędrował wówczas do koncernu Fiat (jeszcze nim powstało FCA, które notabene dziś już nie istnieje - jest już Stellantis) a 500 po wielu latach nadal potrafi dać trochę radości z jazdy.
Fiat 500 Hybrid - cena w Polsce
Jest jeszcze jedna, istotna zaleta Fiata 500 Hybrid. Kosztuje tyle, ile powinno kosztować niewielkie auto miejskie. Najtańsza wersja to wydatek 48 200 zł, a w wyposażonej pod korek odmianie nie przekroczymy 59 100 zł. Włoski wóz jest również popularnym wyborem dla tych, którzy chcą jak najtaniej wynająć lub wziąć samochód w leasing. Trudno się dziwić Włochom, że 500 powstaje już od tylu lat.
Fiat 500 Hybrid - dane techniczne
SILNIK | R3, 12V |
Paliwo | benzyna |
Pojemność | 999 cm3 |
Moc maksymalna | 70 KM/ przy 6250 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 92 Nm/ od 3500 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 167 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,8 s |
Skrzynia biegów | manualna/ 6 biegów |
Napęd | przedni (FWD) |
Zbiornik paliwa | 35 l |
Katalogowe zużycie paliwa | 3,9 l/100 km |
poziom emisji CO2 | 88 g/km |
Długość | 3571 mm |
Szerokość | 1627 mm |
Wysokość | 1488 mm |
Rozstaw osi | 2300 mm |
Masa własna | 965 kg |
Ładowność | 300 kg |
Pojemność bagażnika/ po złożeniu siedzeń |
185 l/ 520 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | niezależne typu McPherson |
Zawieszenie tył | belka skrętna |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
195/45 R16 |