Nie tylko świecące kły. Peugeot 3008 i 5008 po liftingu to więcej zmian - TEST, OPINIA, CENNIK

2020-12-22 8:28

Ponad 1 milion 100 tysięcy. Tyle Peugeotów 3008 i 5008 wyjechało na drogi od początku ich produkcji. Te dwa modele cieszą się takim powodzeniem na rynku, że Francuzi postanowili nie ryzykować i ograniczyli facelifting raczej do drobnych udoskonaleń niż wyrazistych zmian. Czym jeszcze, oprócz obecności LED-owych kłów różnią się wersje po liftingu?

Próby liftingu udanego modelu bywają niczym stąpanie po polu minowym. Wystarczy jedna kreska za dużo, albo jedna niefortunna decyzja, by zepsuć wszystko i z ładnego, spójnego auta zrobić okrojone szkaradztwo. Bez obaw, Peugeoty po liftingu nadal są zgrabne i solidne. Choć nowe, LED-owe „kły” nie każdemu przypadną do gustu, Peugeot 3008 i Peugeot 5008 są godną polecenia propozycją na rynku. Co zmieniło się przy okazji liftingu?

Peugeot 3008 po liftingu 2021

i

Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 3008 po liftingu 2021

Nowa twarz lwa

Wizerunek nowych modeli Peugeota trzeba było uspójnić, dlatego bardzo udane przody 3008 i 5008 zostały zastąpione nowymi, które szczerzą charakterystyczne kły. Czy to dobra zmiana? Kwestia gustu. Z pewnością auto wyróżnia się na ulicy nieco bardziej od wersji sprzed liftingu. Stylistyka pasa przedniego zdradza również uwagę, jaką designerzy poświęcili detalom. Drobne szczegóły, które wyglądają ciekawie, a z czasem staną się koszmarem detailerów, ukazaliśmy na zdjęciach w galerii. Oprócz nowego przodu mamy również nowe lakiery, wzory felg a także zmieniony wzór tylnych lamp, równie efektowny co cała reszta wozu. SUV-y Peugeota pozostały charakterne i spójne stylistycznie.

Peugeot 5008 po liftingu 2021

i

Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 5008 po liftingu 2021

iCockpit nadal robi wrażenie

Jeszcze mniej zmian jest we wnętrzu. I dobrze. Peugeot postawił na drobne poprawki w kwestii szczegółów, a ogólny rysunek kokpitu, który jest niemal identyczny w obu modelach, pozostawił w spokoju. Projekt wnętrza nie chce się zestarzeć, nadal robi świetne wrażenie i choć niektórym może tu brakować przestrzeni, idea zabudowania kierowcy i pasażera efektownym kokpitem mi się bardzo podoba.

Peugeot 5008 po liftingu 2021

i

Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 5008 po liftingu 2021

Rzut oka na deskę rozdzielczą zdradza, że mamy tu nowy ekran dotykowy o przekątnej 10 cali. Konkretnej wielkości wyświetlacz pośredniczy w komunikacji między kierowcą, a systemem multimedialnym, który w przeciwieństwie do całego wnętrza, zaczyna już zdradzać swój wiek. Francuzi nie pochylili się nad infomediami i mamy tu ten sam system, co niemal w każdym wozie z grupy PSA. Oby to była jego ostatnia „kadencja”.

TESTOWALIŚMY: Najmocniejszy lew w historii jest SUV-em! Peugeot 3008 GT HYbrid4 300 KM e-EAT8 - TEST, OPINIA

Nowością są jednak cyfrowe zegary, wykonane w nowej technologii. Nie ma tu efektu 3D, znanego z niektórych Peugeotów, ale jest wyświetlacz o głębokiej czerni, który faktycznie świetnie sprawdza się np. podczas jazdy po zmroku. To, co cieszy mnie jednak najbardziej, to szybsze i płynniejsze działanie animacji zegarów. Mała rzecz, a „robi robotę”. W konsoli środkowej pojawiła się również ładowarka indukcyjna. Kolejny plusik na konto nowych Peugeotów.

Peugeot 5008 po liftingu 2021

i

Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 5008 po liftingu 2021

Pod maską znane rozwiązania

Testowane auta były typowymi „średniakami”, które często będą wyjeżdżać z salonów. Oznacza to jednostki ze średniej/niższej półki w palecie i wersje wyposażenia ze środka cennika. Model 3008 testowaliśmy ze 130-konnym 1.2 PureTech i 8-stopniowym automatem, a 5008 był napędzany 130-konnym dieslem 1.5 BlueHDI, również zestawionym z 8-stopniową skrzynią. Które 130 KM wypadło lepiej?

Trudno powiedzieć, bo choć 3008 i 5008 są łudząco podobne w jeździe, ten drugi jest jednak o klasę większy, co widać szczególnie we wnętrzu. Każdy silnik miał kilka zalet i niestety, kilka wad, które sprawiają, że na dłuższą metę zdecydowanie wolałbym dopłacić do mocniejszych jednostek, kosztem wyposażenia.

Peugeot 5008 po liftingu 2021

i

Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 5008 po liftingu 2021

Zacznijmy od benzynowego 3-cylindrowca, który terkotał pod maską 3008. PureTech to silnik bardzo dobrze znany i konstrukcja, która świetnie sprawdza się w miejskich autach. Nie sposób ulec wrażeniu, że 3008 to auto odrobinę zbyt ciężkie dla 130-konnej benzyny. Nie chodzi jednak o osiągi, bo te są całkiem rozsądne (9,7 sekundy do setki), a o zużycie paliwa. Dopóki poruszamy się oszczędnie, albo mamy przed sobą pustą drogę, możemy liczyć na spalanie w granicach 7,5 l/100 km. Kłopoty zaczynają się podczas dynamicznej jazdy, lub wtedy, gdy zapakujemy auto pasażerami i bagażami. Apetyt małego silniczka rośnie wtedy równie szybko co kurs bitcoina i można przekroczyć nawet 10 l/100 km w mieście. Dodatkowo, trudno nie odnieść wrażenia, że 3-cylindrowy PureTech nie dogaduje się z automatem tak dobrze, jak diesel. A skoro już o nim mówimy…

Peugeot 5008 po liftingu 2021

i

Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 5008 po liftingu 2021

Peugeot 5008 i 1.5-litrowy diesel to kombinacja, która nie dostarczy za grosz sportowych wrażeń. Z tym liczą się chyba wszyscy klienci, którym chodzi po głowie taki wóz. Czas przyspieszenia do „setki” wynoszący 11,8 sekundy nie wygląda najlepiej i oznacza, że wyprzedzanie z kompletem pasażerów na pokładzie (to w końcu 7-osobowe auto) lepiej planować z dużym wyprzedzeniem. Żart o mierzeniu czasu przyspieszenia kalendarzem można tu odłożyć na bok, ale „z kalendarzem” możemy planować wizyty na stacjach benzynowych, bo 130-konny diesel aspiruje do miana abstynenta i zadowala się śmiesznymi ilościami oleju napędowego. Bez trudu zejdziecie do poziomu 5,5-6 l/100 km w mieście. Szkoda, że 5008 nie doczekał się wersji hybrydowej. Mniejszy Peugeot 3008 ma w ofercie zelektryfikowane odmiany i mimo wysokiej ceny, to one wydają się być najlepszą opcją dla kompaktowego SUV-a. Ta mocniejsza, 300-konna gwarantuje świetne osiągi i zapewnia napęd na 4 koła.

Peugeot 3008 po liftingu 2021

i

Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 3008 po liftingu 2021

Ile kosztuje Peugeot 3008 i 5008?

SUV-y Peugeota po liftingu wjechały już do salonów sprzedaży. Za odmłodzone 3008 i 5008, Peugeot każe sobie płacić kolejno minimum 114 300 zł i 124 000 zł. Bazowa cena wygląda sensownie, ale by w pełni skorzystać z dobrodziejstw liftingu i cieszyć się lepszymi osiągami, musimy wydać znacznie więcej. 5008 ze 180-konnym dieslem i w wersji GT Pack zatrzymuje się tuż przed murem z napisem 200 000 zł, kosztując 195 200 zł. Mniejszy 3008 przebija ten mur z hukiem, zatrzymując się na poziomie 222 400 zł, ale robi to tylko jako 300-konna hybryda. W analogicznej do większego brata wersji, ze 180-konnym dieslem nie występuje, ale można zawsze zdecydować się na 180-konne, benzynowe 1.6 za 173 800 zł.

Polecamy: Czy auto elektryczne poza miastem ma sens? TEST, OPINIA - Peugeot e-2008 GT 136 KM

Ceny nie są niskie, ale dostajemy za nie świetnie wyposażone i doskonale wyglądające samochody. Czy warto? Konkurencja nie śpi, czego przykładem jest niedawno zmodernizowany Volkswagen Tiguan. Jest on nieco tańszy niż 3008. A konkurencja dla 5008? Tak naprawdę, można uznać, że stanowi ją Skoda Kodiaq, ponownie, odrobinę tańsza od francuskiego modelu i dostępna z napędem na obie osie. Na rynku jest jeszcze Renault Espace po ubiegłorocznym liftingu. Ten jest z kolei wyceniony bardzo podobnie do 5008.

Peugeot 3008 - polski cennik

Wersja Active Active Pack Allure Allure Pack Roadtrip GT GT Pack

PureTech

130 MT6

114 300 zł 117 700 zł 128 000 zł 130 900 zł 133 100 zł 139 900 zł -

PureTech

130 EAT8

122 800 zł 126 200 zł 136 500 zł 139 400 zł 141 600 zł 148 400 zł 161 400 zł

PureTech

180 EAT8

- - - - - 160 800 zł 173 800 zł

BlueHDi

130 MT6

126 300 zł 129 700 zł 140 000 zł 142 900 zł 145 100 zł 151 900 zł -

BlueHDi

130 EAT8

134 800 zł 138 200 zł 148 500 zł 151 400 zł 153 600 zł 160 400 zł 173 400 zł

Hybrid

225 e-EAT8

- - 174 500 zl 177 400 zł 179 600 zł 186 400 zł 199 400 zł

Hybrid4

300 e-EAT8

- - 197 500 zł 200 400 zł 202 600 zł 209 400 zł 222 400 zł

Peugeot 5008 - polski cennik

Wersja Active Active Pack Allure Allure Pack Roadtrip GT GT Pack

BlueHDi

130 MT6

136 000 zł 139 400 zł 149 900 zł 151 100 zł 155 300 zł 162 100 zł -

BlueHDi

130 EAT8

144 500 zł 147 900 zł 158 400 zł 161 600 zł 163 800 zł 170 600 zł 183 600 zł

BlueHDi

180 EAT8

- - 170 00 zł 173 200 zł 175 400 zł 182 200 zł 195 200 zł

PureTech

130 MT6

124 000 zł 127 400 zł 137 900 zł 141 100 zł 143 300 zł 150 100 zł -

PureTech

130 AT6

132 500 zł 135 900 zł 146 400 zł 149 600 zl 151 800 zł 158 600 zł 171 600 zł

PureTech

180 EAT8

- - - - - 171 00 zł 184 000 zł

Dane techniczne

Peugeot 3008

PureTech 130 S&S EAT8

Peugeot 5008

BlueHDi 130 S&S EAT8

SILNIK R3, 12V R4, 16V
Paliwo benzyna diesel
Pojemność 1199 cm3 1499 cm3
Moc maksymalna

130 KM przy 5500 obr./min.

130 KM przy 3750 obr./min.

Maks moment obrotowy

230 Nm

przy 1750 obr./min.

300 Nm

przy 1750 obr./min.

Prędkość maksymalna 188 km/h 190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s 11,8 s
Skrzynia biegów automatyczna 8-biegowa automatyczna, 8-biegowa
Napęd przedni przedni
Pojemność zbiornika paliwa 53 l 56 l
Katalogowe średnie zużycie paliwa 6,9 l/100 km 5,7 l/100 km
poziom emisji CO2 151 g/km 144 g/km
Długość 4447 mm 4641 mm
Szerokość 1841 mm 1844 mm
Wysokość 1620 mm 1640 mm
Rozstaw osi 2675 mm 2841 mm
Masa własna 1429 kg 1536 kg
Pojemność bagażnika 520 l 780 l
Hamulce przód/ tył

tarczowe, wentylowane/

tarczowe

tarczowe, wentylowane

tarczowe

Zawieszenie przód Kolumny MacPhersona Kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe
Opony przód i tył (w testowym modelu) 205/50 R18 205/50 R18
Nasi Partnerzy polecają