Próby liftingu udanego modelu bywają niczym stąpanie po polu minowym. Wystarczy jedna kreska za dużo, albo jedna niefortunna decyzja, by zepsuć wszystko i z ładnego, spójnego auta zrobić okrojone szkaradztwo. Bez obaw, Peugeoty po liftingu nadal są zgrabne i solidne. Choć nowe, LED-owe „kły” nie każdemu przypadną do gustu, Peugeot 3008 i Peugeot 5008 są godną polecenia propozycją na rynku. Co zmieniło się przy okazji liftingu?
Nowa twarz lwa
Wizerunek nowych modeli Peugeota trzeba było uspójnić, dlatego bardzo udane przody 3008 i 5008 zostały zastąpione nowymi, które szczerzą charakterystyczne kły. Czy to dobra zmiana? Kwestia gustu. Z pewnością auto wyróżnia się na ulicy nieco bardziej od wersji sprzed liftingu. Stylistyka pasa przedniego zdradza również uwagę, jaką designerzy poświęcili detalom. Drobne szczegóły, które wyglądają ciekawie, a z czasem staną się koszmarem detailerów, ukazaliśmy na zdjęciach w galerii. Oprócz nowego przodu mamy również nowe lakiery, wzory felg a także zmieniony wzór tylnych lamp, równie efektowny co cała reszta wozu. SUV-y Peugeota pozostały charakterne i spójne stylistycznie.
iCockpit nadal robi wrażenie
Jeszcze mniej zmian jest we wnętrzu. I dobrze. Peugeot postawił na drobne poprawki w kwestii szczegółów, a ogólny rysunek kokpitu, który jest niemal identyczny w obu modelach, pozostawił w spokoju. Projekt wnętrza nie chce się zestarzeć, nadal robi świetne wrażenie i choć niektórym może tu brakować przestrzeni, idea zabudowania kierowcy i pasażera efektownym kokpitem mi się bardzo podoba.
Rzut oka na deskę rozdzielczą zdradza, że mamy tu nowy ekran dotykowy o przekątnej 10 cali. Konkretnej wielkości wyświetlacz pośredniczy w komunikacji między kierowcą, a systemem multimedialnym, który w przeciwieństwie do całego wnętrza, zaczyna już zdradzać swój wiek. Francuzi nie pochylili się nad infomediami i mamy tu ten sam system, co niemal w każdym wozie z grupy PSA. Oby to była jego ostatnia „kadencja”.
TESTOWALIŚMY: Najmocniejszy lew w historii jest SUV-em! Peugeot 3008 GT HYbrid4 300 KM e-EAT8 - TEST, OPINIA
Nowością są jednak cyfrowe zegary, wykonane w nowej technologii. Nie ma tu efektu 3D, znanego z niektórych Peugeotów, ale jest wyświetlacz o głębokiej czerni, który faktycznie świetnie sprawdza się np. podczas jazdy po zmroku. To, co cieszy mnie jednak najbardziej, to szybsze i płynniejsze działanie animacji zegarów. Mała rzecz, a „robi robotę”. W konsoli środkowej pojawiła się również ładowarka indukcyjna. Kolejny plusik na konto nowych Peugeotów.
Pod maską znane rozwiązania
Testowane auta były typowymi „średniakami”, które często będą wyjeżdżać z salonów. Oznacza to jednostki ze średniej/niższej półki w palecie i wersje wyposażenia ze środka cennika. Model 3008 testowaliśmy ze 130-konnym 1.2 PureTech i 8-stopniowym automatem, a 5008 był napędzany 130-konnym dieslem 1.5 BlueHDI, również zestawionym z 8-stopniową skrzynią. Które 130 KM wypadło lepiej?
Trudno powiedzieć, bo choć 3008 i 5008 są łudząco podobne w jeździe, ten drugi jest jednak o klasę większy, co widać szczególnie we wnętrzu. Każdy silnik miał kilka zalet i niestety, kilka wad, które sprawiają, że na dłuższą metę zdecydowanie wolałbym dopłacić do mocniejszych jednostek, kosztem wyposażenia.
Zacznijmy od benzynowego 3-cylindrowca, który terkotał pod maską 3008. PureTech to silnik bardzo dobrze znany i konstrukcja, która świetnie sprawdza się w miejskich autach. Nie sposób ulec wrażeniu, że 3008 to auto odrobinę zbyt ciężkie dla 130-konnej benzyny. Nie chodzi jednak o osiągi, bo te są całkiem rozsądne (9,7 sekundy do setki), a o zużycie paliwa. Dopóki poruszamy się oszczędnie, albo mamy przed sobą pustą drogę, możemy liczyć na spalanie w granicach 7,5 l/100 km. Kłopoty zaczynają się podczas dynamicznej jazdy, lub wtedy, gdy zapakujemy auto pasażerami i bagażami. Apetyt małego silniczka rośnie wtedy równie szybko co kurs bitcoina i można przekroczyć nawet 10 l/100 km w mieście. Dodatkowo, trudno nie odnieść wrażenia, że 3-cylindrowy PureTech nie dogaduje się z automatem tak dobrze, jak diesel. A skoro już o nim mówimy…
Peugeot 5008 i 1.5-litrowy diesel to kombinacja, która nie dostarczy za grosz sportowych wrażeń. Z tym liczą się chyba wszyscy klienci, którym chodzi po głowie taki wóz. Czas przyspieszenia do „setki” wynoszący 11,8 sekundy nie wygląda najlepiej i oznacza, że wyprzedzanie z kompletem pasażerów na pokładzie (to w końcu 7-osobowe auto) lepiej planować z dużym wyprzedzeniem. Żart o mierzeniu czasu przyspieszenia kalendarzem można tu odłożyć na bok, ale „z kalendarzem” możemy planować wizyty na stacjach benzynowych, bo 130-konny diesel aspiruje do miana abstynenta i zadowala się śmiesznymi ilościami oleju napędowego. Bez trudu zejdziecie do poziomu 5,5-6 l/100 km w mieście. Szkoda, że 5008 nie doczekał się wersji hybrydowej. Mniejszy Peugeot 3008 ma w ofercie zelektryfikowane odmiany i mimo wysokiej ceny, to one wydają się być najlepszą opcją dla kompaktowego SUV-a. Ta mocniejsza, 300-konna gwarantuje świetne osiągi i zapewnia napęd na 4 koła.
Ile kosztuje Peugeot 3008 i 5008?
SUV-y Peugeota po liftingu wjechały już do salonów sprzedaży. Za odmłodzone 3008 i 5008, Peugeot każe sobie płacić kolejno minimum 114 300 zł i 124 000 zł. Bazowa cena wygląda sensownie, ale by w pełni skorzystać z dobrodziejstw liftingu i cieszyć się lepszymi osiągami, musimy wydać znacznie więcej. 5008 ze 180-konnym dieslem i w wersji GT Pack zatrzymuje się tuż przed murem z napisem 200 000 zł, kosztując 195 200 zł. Mniejszy 3008 przebija ten mur z hukiem, zatrzymując się na poziomie 222 400 zł, ale robi to tylko jako 300-konna hybryda. W analogicznej do większego brata wersji, ze 180-konnym dieslem nie występuje, ale można zawsze zdecydować się na 180-konne, benzynowe 1.6 za 173 800 zł.
Polecamy: Czy auto elektryczne poza miastem ma sens? TEST, OPINIA - Peugeot e-2008 GT 136 KM
Ceny nie są niskie, ale dostajemy za nie świetnie wyposażone i doskonale wyglądające samochody. Czy warto? Konkurencja nie śpi, czego przykładem jest niedawno zmodernizowany Volkswagen Tiguan. Jest on nieco tańszy niż 3008. A konkurencja dla 5008? Tak naprawdę, można uznać, że stanowi ją Skoda Kodiaq, ponownie, odrobinę tańsza od francuskiego modelu i dostępna z napędem na obie osie. Na rynku jest jeszcze Renault Espace po ubiegłorocznym liftingu. Ten jest z kolei wyceniony bardzo podobnie do 5008.
Peugeot 3008 - polski cennik
Wersja | Active | Active Pack | Allure | Allure Pack | Roadtrip | GT | GT Pack |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PureTech 130 MT6 |
114 300 zł | 117 700 zł | 128 000 zł | 130 900 zł | 133 100 zł | 139 900 zł | - |
PureTech 130 EAT8 |
122 800 zł | 126 200 zł | 136 500 zł | 139 400 zł | 141 600 zł | 148 400 zł | 161 400 zł |
PureTech 180 EAT8 |
- | - | - | - | - | 160 800 zł | 173 800 zł |
BlueHDi 130 MT6 |
126 300 zł | 129 700 zł | 140 000 zł | 142 900 zł | 145 100 zł | 151 900 zł | - |
BlueHDi 130 EAT8 |
134 800 zł | 138 200 zł | 148 500 zł | 151 400 zł | 153 600 zł | 160 400 zł | 173 400 zł |
Hybrid 225 e-EAT8 |
- | - | 174 500 zl | 177 400 zł | 179 600 zł | 186 400 zł | 199 400 zł |
Hybrid4 300 e-EAT8 |
- | - | 197 500 zł | 200 400 zł | 202 600 zł | 209 400 zł | 222 400 zł |
Peugeot 5008 - polski cennik
Wersja | Active | Active Pack | Allure | Allure Pack | Roadtrip | GT | GT Pack |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BlueHDi 130 MT6 |
136 000 zł | 139 400 zł | 149 900 zł | 151 100 zł | 155 300 zł | 162 100 zł | - |
BlueHDi 130 EAT8 |
144 500 zł | 147 900 zł | 158 400 zł | 161 600 zł | 163 800 zł | 170 600 zł | 183 600 zł |
BlueHDi 180 EAT8 |
- | - | 170 00 zł | 173 200 zł | 175 400 zł | 182 200 zł | 195 200 zł |
PureTech 130 MT6 |
124 000 zł | 127 400 zł | 137 900 zł | 141 100 zł | 143 300 zł | 150 100 zł | - |
PureTech 130 AT6 |
132 500 zł | 135 900 zł | 146 400 zł | 149 600 zl | 151 800 zł | 158 600 zł | 171 600 zł |
PureTech 180 EAT8 |
- | - | - | - | - | 171 00 zł | 184 000 zł |
Dane techniczne
Peugeot 3008 PureTech 130 S&S EAT8 |
Peugeot 5008 BlueHDi 130 S&S EAT8 |
|
---|---|---|
SILNIK | R3, 12V | R4, 16V |
Paliwo | benzyna | diesel |
Pojemność | 1199 cm3 | 1499 cm3 |
Moc maksymalna |
130 KM przy 5500 obr./min. |
130 KM przy 3750 obr./min. |
Maks moment obrotowy |
230 Nm przy 1750 obr./min. |
300 Nm przy 1750 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 188 km/h | 190 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s | 11,8 s |
Skrzynia biegów | automatyczna 8-biegowa | automatyczna, 8-biegowa |
Napęd | przedni | przedni |
Pojemność zbiornika paliwa | 53 l | 56 l |
Katalogowe średnie zużycie paliwa | 6,9 l/100 km | 5,7 l/100 km |
poziom emisji CO2 | 151 g/km | 144 g/km |
Długość | 4447 mm | 4641 mm |
Szerokość | 1841 mm | 1844 mm |
Wysokość | 1620 mm | 1640 mm |
Rozstaw osi | 2675 mm | 2841 mm |
Masa własna | 1429 kg | 1536 kg |
Pojemność bagażnika | 520 l | 780 l |
Hamulce przód/ tył |
tarczowe, wentylowane/ tarczowe |
tarczowe, wentylowane tarczowe |
Zawieszenie przód | Kolumny MacPhersona | Kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) | 205/50 R18 | 205/50 R18 |