Aktualnie oferowane auta terenowe (nie mylić z SUV-ami) można policzyć na palcach jednej ręki. Na placu boju pozostały tylko Suzuki Jimny, SsangYong Rexton, Jeep Wrangler/Gladiator, Mercedes Klasy G oraz opisywana Toyota Land Cruiser. To jedyne nowe osobówki oferowane w naszym kraju, których konstrukcja niezmiennie od wielu pokoleń opiera się na ramie. Pomijamy tutaj pick-upy, które są już użytkowymi półciężarówkami.
Długa historia z wojskiem w tle
Historia Toyoty Land Cruiser zaczyna się w połowie ubiegłego stulecia, kiedy to Japończycy podjęli próbę stworzenia auta dla wojska. Mało kto wie, że pierwsza generacja opisywanego modelu tuż przed otrzymaniem nazwy Land Cruiser nazywała się... Toyota Jeep. Wszystko za sprawą dużego podobieństwa do Willysa. Jednak po kilku latach, dumni Amerykanie zaczęli dochodzić swoich praw. Nazwa Jeep została zastąpiona nazwą Land Cruiser, która z kolei nawiązywała do... Land Rovera.
Zobacz również: Cywilne rajdówki! Toyota GR Yaris GR-FOUR & Toyota Celica ST205 GT-FOUR - ZDJĘCIA
Lata mijały, a Toyota udoskonalała swojego terenowego zawodnika. Land Cruiser w dalszym ciągu był dość siermiężnym autem użytkowym, którego główną cechą były bardzo dobre zdolności terenowe.
Pierwsze próby większego ucywilizowania Land Cruisera podjęto w 1998 roku wraz z debiutem generacji J100. Samochód w dalszym ciągu był rasową terenówką, ale na jego pokładzie mogło gościć wyposażenie mocno poprawiające wygodę oraz komfort podróży.
Przeczytaj też: Toyota GR Yaris w ogóle nie brzmi, a przyciąga uwagę, jak Ferrari! WIDEO
Każda kolejna odsłona terenowej Toyoty była nowocześniejsza (co zrozumiałe), ale także nie zapominała o swoich korzeniach (co coraz bardziej rzadkie). Aktualnie oferowany model po zmianach na rok 2021 dogada się z nowoczesnymi smartfonami, posiada podgrzewaną kierownicę oraz wentylowane fotele, a także pozwoli na skorzystanie z wbudowanej nawigacji. Jednak przede wszystkim nie zawiedzie swojego kierowcy tam, gdzie wszystkie nowoczesne SUV-y wywieszą białą flagę.
Nie tylko 4x4
Nie wspominam o stałym napędzie 4x4. To rzecz oczywista w tego typu aucie. Nawet większość dużych SUV-ów posiada to udogodnienie. Jednak terenowa dzielność Land Cruisera tkwi w wielu innych mechanicznych aspektach układu napędowego. Każdy Land Cruiser posiada w standardzie skrzynię rozdzielczą z reduktorem. W lepiej wyposażonych wersjach z pomocą w ciężkim terenie przychodzą centralny mechanizm różnicowy LSD Torsen z blokadą, tylny mechanizm różnicowy LSD Torsen, układ zmiennej sztywności stabilizatorów (KDSS) oraz aktywne zawieszenie AVS z systemem regulacji wysokości tylnej osi (AHC).
Test na torze: Toyota GR Yaris ROZWALA system! To hot-hatch jakiego jeszcze nie było - TEST, OPINIA
W tym aucie aadżetami, ale bardzo przydatnymi, są system kamer 360 stopni z kamerami pokazującymi widok przednich kół i nadkoli oraz monitor obrazujący kąt skrętu kół podczas dokonywania manewrów. Wspomnę jeszcze o systemie utrzymującym stałą prędkość w terenie (Crawl Control) z możliwością regulacji tej prędkości oraz o systemie Multi-Terrain Select zmieniającym ustawienia napędu w zależności od nawierzchni, po której aktualnie porusza się auto. Wszystko to sprawia, że Land Cruiser jest nie do zatrzymania!
Daleko od szosy
Tam, gdzie inne SUV-y boją się zapuścić, terenówka Toyoty wjeżdża bez żadnej zadyszki. Land Cruiser po modernizacji prze do przodu po mało stabilnym podłożu siłą 204-konnego diesla 2.8 D-4D. Ograniczeniem okazują się opony. Im bardziej terenowe, tym dalej trzeba będzie iść po traktor w chwili zakopania Land Cruisera (w końcu nawet największy twardziej ma swoje granice).
Samochód pokona wzniesienie o nachyleniu 42 stopni. 42 stopnie wynosi także maksymalny kąt przechyłu bocznego. Kąty natarcia, rampowy i zejścia równe są odpowiednio 31, 22 i 25 stopni. Imponująca jest także głębokość brodzenia równa 700 mm!
Wie, czego chce
Toyota Land Cruiser kosztuje od 211 000 do 311 000 zł w zależności od wersji wyposażenia. W podobnych kwotach ciężko jest znaleźć podobnych rozmiarów auto konkurencji. Tym bardziej, że typowa konkurencja Land Cruisera praktycznie nie istnieje.
Przeważająca część z pozoru podobnych aut jest nowymi, wymuskanymi SUV-ami. Komfortowymi, dobrze wyposażonymi i nowoczesnymi. Jednak Toyota Land Cruiser nie chce być SUV-em! To pełnoprawne auto terenowe, które nie jest irytujące w codziennym użytkowaniu. Podczas codziennego użytkowania czuć w trakcie jazdy, że nie jest to zwarty SUV z samonośnym nadwoziem. Land Cruiser jest trochę jak rozkołysana na falach łajba, ale taki jest właśnie urok pełnoprawnych terenówek.
Motoryzacyjna przyszłość usłana jest elektrycznymi napędami. Czy nowa generacja dzielnego auta z Japonii ujrzy kiedykolwiek światło dzienne? Czy nadal będzie oparta na ramie? Czy nie ulegnie presji i także będzie prawdziwą terenówką? Te pytania pozostają póki co bez odpowiedzi.
Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D - dane techniczne
SILNIK | R4, 16V |
Paliwo | olej napędowy |
Pojemność | 2755 cm3 |
Moc maksymalna | 204 KM przy 3000-3400 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 500 Nm przy 1600-2800 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 175 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 9,9 s |
Skrzynia biegów | automatyczna 6-biegowa |
Napęd | 4x4 (AWD) |
Zbiornik paliwa | 87 l |
Katalogowe średnie zużycie paliwa | 9,1-10,3 l |
poziom emisji CO2 | 237-271 g/km |
Długość | 4840 mm |
Szerokość | 1885 mm |
Wysokość | 1890 mm |
Rozstaw osi | 2790 mm |
Masa własna | 2280 kg |
Maksymalna masa dopuszczalna | 2950 kg |
Maksymalna masa holowanej przyczepy | 3000 kg |
Prześwit | 222 mm |
Głębokość brodzenia | 700 mm |
Kąt natarcia | 31° |
Kąt zejścia | 25° |
Kąt rampowy | 22° |
Średnica zawracania między krawężnikami | 11,6 m |
Pojemność bagażnika | 640 l |
Hamulce przód/ tył |
tarczowe wentylowane/ tarczowe wentylowane |
Zawieszenie przód | wielowahacz, pneumatyka |
Zawieszenie tył | wielowahacz, pneumatyka |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
265/55/R19 |