Jak daleko zajedzie na prądzie? Volvo XC40 Recharge T5 TwinEngine Inscription - TEST, OPINIA

2020-12-31 9:47

Volvo XC40 T5 TwinEngine. Szczególnie ostatni człon nazwy tego modelu brzmi intrygująco. Samochód z dwoma silnikami? Jeszcze kilka lat temu, takie auto wywoływałoby sensacje. Teraz, w erze hybryd i elektryków kilka silników dbających o napęd nie jest niczym zaskakującym. Tak, dobrze myślicie. Volvo XC40 T5 TwinEngine jest hybrydą, pomimo tego, że na nadwoziu próżno szukać chociażby jednego napisu hybrid.

Volvo XC40 to najmniejszy SUV z gamy Volvo. Najmniejszy i najmłodszy. Auto debiutowało w 2017 roku dołączając do nieco starszych i większych braci czyli modeli XC60 i XC90. XC40 bazuje na nowej płycie podłogowej CMA i aktualnie nie jest dostępne w wersji z silnikami diesla. Ofertę tworzą silniki benzynowe wspierane w mniejszym lub większym stopniu przez jednostki elektryczne. Taka zasada ma miejsce w przypadku każdej wersji z wyjątkiem podstawowej odmiany T3.

Volvo XC40 T5 Twin Engine Inscription

i

Autor: Paweł Kaczor Volvo XC40 T5

XC40 T5 TwinEngine z siłą dwóch serc

Prezentowany, wypasiony model z podstawową wersją ma wiele wspólnego. Pod maską odmiany T5 TwinEngine pracuje .,5-litrowy, 3-cylindrowy silnik. Taki sam jak w podstawowej odmianie. Jednak tutaj został on nieco wzmocniony i generuje 180 zamiast 163 KM. W sukurs przychodzi mu 82-konny elektryk. Razem do dyspozycji kierowcy jest 262 KM, co w przypadku kompaktowego SUV-a jest obiecującą wartością.

Przeczytaj: Volvo zmniejsza emisję CO2. Elektryczne Volvo XC40 Recharge już w produkcji. Ile kosztuje?

Zaskoczeniem może być układ przeniesienia napędu. W większości przypadków mocnych hybryd silnik benzynowy napędza koła przedniej osi, a elektryk tylnej. Tutaj jest inaczej. Zarówno jeden jak i drugi silnik napędza tylko i wyłącznie przednie koła. Topowy, hybrydowy wariant XC40 nie ma napędu AWD. Zaskoczeni? 

Volvo XC40 T5 Twin Engine Inscription

i

Autor: Paweł Kaczor Volvo XC40 T5

Osiągi mogłyby być lepsze

Brak napędu 4x4 przy relatywnie dużej mocy niesie za sobą kilka niedogodności. Co prawda 262-konne XC40 osiąga 100 km/h w 7,3 sekundy, ale biorąc pod uwagę moc, osiągi mogłyby być jeszcze lepsze. Tym bardziej, że wersja B5 AWD (miękka hybryda, 264 KM) do „setki” dobija w 6,4 sekundy. To spora różnica.

Duża moc rzucana na koła przedniej osi powoduje także problemy z trakcją. Nawet na suchej nawierzchni samochód potrafi zabuksować kołami i mieć problemy z efektywnym przeniesieniem mocy na podłoże. Im mniej przyczepna nawierzchnia, tym bardziej czuć to zjawisko.

Volvo XC40 T5 Twin Engine Inscription

i

Autor: Paweł Kaczor Volvo XC40 T5

Potrafi jeździć tylko na prądzie

Hybrydowy układ napędowy odmiany T5 Recharge ma także swoje plusy. Pierwszym z nich jest zasięg możliwy do pokonania na energii elektrycznej. Dzięki akumulatorom o pojemności 10,7 kWh samochód powinien pokonać bez użycia silnika spalinowego nawet 56 km. W praktyce, udało mi się osiągnąć wynik równy 45 km. Całkiem nieźle. Gdy po przejechaniu takiego dystansu podepniemy auto do prądu i w około 5 godzin naładujemy akumulatory ze zwykłego gniazdka do pełna, cała zabawa zaczyna się od nowa. 

Producent deklaruje średnie spalanie na poziomie 2 l/100 km. Abstrakcyjny wynik? Nie do końca. Wystarczy tylko często ładować auto z zewnętrznego źródła zasilania. Nie zamierzasz zaprzątać sobie głowy taką czynnością? Po co więc wybrałeś hybrydę typu plug-in?

Co w przypadku, gdy akumulatory zostaną całkowicie rozładowane? W takiej sytuacji opisywany samochód zachowa się jak typowa hybryda. W głównej mierze będzie poruszał się na silniku spalinowym, ale gdy tylko będzie taka możliwość przełączy się na napęd elektryczny. Średnie spalanie w takiej sytuacji wyniesie około 8 l/100 km.

Volvo XC40 T5 Twin Engine Inscription

i

Autor: Paweł Kaczor Volvo XC40 T5

Różne charaktery

Jak na typowe, nowe auto przystałoolvo V XC40 Recharge oferuje kilka trybów pracy układu napędowego. Standardowym ustawieniem jest tryb Hybrid, w którym auto samo decyduje jak zachować ma się napęd w danej chwili. Ciekawe efekty daje także tryb Pure, wymuszający ekologiczną jazdę z priorytetowym wykorzystaniem silnika elektrycznego Nazwy trybu Power chyba nikomu tłumaczyć nie trzeba, a wybranie nastaw Off-Road jest nieco na wyrost. Nawet najbardziej inteligentnie skonfigurowany system stabilizacji toru jazdy nie zastąpi prawdziwego napędu 4x4.

Już w standardzie opisywana wersja posiada dwusprzęgłowy automat o 7 przełożeniach. Co ciekawe manualny tryb zmiany biegów jest niedostępny. Niedostępne są łopatki przy kierownicy, a efektownie wyglądający drążek skrzyni biegów nie oferuje możliwości ręcznej zmiany przełożeń. Do dyspozycji są tylko tryby Drive oraz B. Ten drugi służy do odzyskiwania energii podczas hamowania. Siłę hamowania silnikiem oraz co za tym idzie skuteczność odzyskiwania energii można regulować w zakresie 1-5. Przy wybraniu najmocniejszego stopnia rekuperacji, po odpuszczeniu gazu samochód dość mocno hamuje.

Volvo XC40 T5 Twin Engine Inscription

i

Autor: Paweł Kaczor Volvo XC40 T5

Typowe Volvo?

Patrząc na auto przez pryzmat praktyczności oraz codziennej użytkowości zaskoczenia nie ma. XC40 to typowy, praktyczny, kompaktowy SUV i zarazem typowe Volvo. Umieszczenie akumulatorów gdzieś w okolicy tunelu środkowego sprawiło, że pojemność bagażnika nie uległa zmianie. Odmiana T5 TwinEngine w dalszym ciągu oferuje 460 litrów pojemności, co jest przyzwoitym wynikiem. 

Przyzwoicie prezentuje się także ilość miejsca wewnątrz auta. Przednie fotele są bardzo wygodne. Moim zdaniem są najlepsze w klasie. Ale do tego Volvo zdążyło nas już przyzwyczaić. Z tyłu także jest sporo miejsca, chociaż kanapa mogłaby mieć nieco dłuższe siedzisko.

Volvo XC40 T5 Twin Engine Inscription

i

Autor: Paweł Kaczor Volvo XC40 T5

Minimalistyczny styl to domena XC40

Biorąc na tapetę stylistykę oraz rysunek kokpitu, XC40 jest kopią innych, współczesnych modeli Volvo. Przed oczami kierowcy widnieją cyfrowe zegary, kierownica ma gruby wieniec, a na konsoli środowej króluje duży ekran dotykowy. W oczy rzuca się niemalże całkowity brak fizycznych przycisków oraz dbałość o detale (szwedzka flaga na boczku fotela pasażera). Obsługa multimediów wymaga przyzwyczajenia, ale nie jest skomplikowana. Nawet klimatyzacja przeniesiona w całości na ekran dotykowy nie stwarza problemów. Całość ubrana w minimalistyczne i schludne szaty.

Na słowa pochwały zasługuje również jakość wykonania. Bardzo dobra jakość wykonania. Pomimo tego, że XC40 jest najmniejszym, a co za tym idzie najtańszym SUV-em z całego szwedzkiego towarzystwa, Volvo nie szczędziło na materiałach wykończeniowych kabiny. Wszyscy ci, którzy uważali, że przejęcie Volvo przez chińskie Geely odbije się na jakości zostali odprawieni z kwitkiem. Materiały, które zastosowano we wnętrzu są nie tylko różnorodne, ale prezentują także przyzwoitą jakość. Czuć premium.

Volvo XC40 T5 Twin Engine Inscription

i

Autor: Paweł Kaczor Volvo XC40 T5

Klon XC60? Nie do końca

Niemalże na sam koniec pozostawiłem ocenie stylistykę nadwozia XC40. Co prawda samochód posiada wiele cech charakterystycznych dla większych modeli (przedni grill, tylne pionowe lampy itp.), ale całość, szczególnie za sprawą ciekawie narysowanego słupka C nie przypomina klona XC60. Nadwozie ma pudełkowate kształty i styl rodem ze sklepów IKEA.

Na uwagę zasługują felgi. W opcji mogą one mieć nawet 21 cali! Fakt, wygląda to bardzo efektownie, ale negatywnie wpływa na komfort jazdy. O cal lub nawet o dwa cale mniejsze ”alusy” wydają się być bardziej rozsądne i odpowiednie.

Volvo XC40 T5 Twin Engine Inscription

i

Autor: Paweł Kaczor Volvo XC40 T5

Cena i podsumowanie

Ceny Volvo XC40 Recharge zaczynają się od 209 900 zł. To aż o 70 000 zł więcej od podstawowego XC40 T3. Porównując tę kwotę do Volvo XC40 B5 różnica będzie już znacznie mniejsza. Odmiana B5 została wyceniona na 204 700 zł. Porównanie cen XC40 Recharge z konkurencją jest trudne. Dlaczego? Ponieważ konkurencja nie oferuje zbyt wiele hybryd, które mogą być zasilane za gniazdka. Najbliższe prezentowanemu modelowi jest BMW X1 25e, które wyceniono na 205 800 zł. Taniej niż Volvo, ale różnica nie jest znacząca.

TESTOWALIŚMY: Hybryda nie musi być nudna! To auto łączy ekologię ze świetnymi osiągami. Volvo V60 T8 Twin Engine AWD AT8

Czy Volvo XC40 T5 TwinEngine jest warte zainteresowania? Tak, pod warunkiem częstego korzystania z możliwości ładowania auta z gniazdka. W przeciwnym wypadku lepszym wyborem okaże się każda inna wersja tego modelu. Odmiana B5 AWD zapewnia świetne osiągi dzięki mocnemu silnikowi oraz napędowi AWD. Odmiana T3 czuje się świetnie w mieście i jest najtańsza. Wersja Recharge to propozycja dla wielbicieli tego typu rozwiązań. Oszczędna, dość szybka, ale na pewno nie idealna.

Volvo XC40 T5 Recharge - dane techniczne

SILNIK

R3, Turbo

+ silnik elektryczny

Pojemność 1477 cm3
Moc maksymalna

180 KM

+ 82 KM silnik elektryczny

Maks mom. obrotowy

265 Nm

+ 160 Nm silnik elektryczny

Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 7,3 s
Skrzynia biegów automatyczna, 7-biegowa
Napęd przedni (FWD)
Emisja spalin 57 g/km
Zbiornik paliwa 48 l
Katalogowe zużycie paliwa(średnie) 1,9 l
Długość 4425 mm
Szerokość 1804 mm
Wysokość 1652 mm
Rozstaw osi 2702 mm
Masa własna 1812 kg
Pojemność bagażnika/po złożeniu siedzeń 460 l/ 1336 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/ tarczowe
Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Opony przód i tył(w modelu testowym) 245/45/R20