Skoda Kodiaq była długo wyczekiwanym autem nie tylko przez fanów marki. Samochód zadebiutował jesienią 2016 roku i z marszu wzbudził olbrzymią ciekawość. Pierwsze dziennikarskie testy oraz obiektywne głosy pokazały, że duży czeski SUV ma wiele cech, które mogą uczynić go kolejnym hitem sprzedaży ze znaczkiem Skody.
Nasze porównanie: Skoda Kodiaq vs. Nissan X-Trail
Volkswagen Tiguan ma zdecydowanie dłuższy rynkowy staż. Pierwsza generacja niemieckiego SUV-a zadebiutowała w 2007 roku, w którym nikt nawet nie myślał o Skodzie Kodiaq. W 2015 roku pojawił się Tiguan drugiej generacji. Jesienią 2017 r. na rynku zagościła wydłużona odmiana niemieckiego SUV-a ochrzczona nazwą Allspace. Tym samym Kodiaq zyskał wewnętrznego konkurenta, który podobnie jak duża Skoda może zabrać na pokład nawet siedem osób.
Podobni, a jednak różni
Pomimo tego, że oba prezentowane auta można nazwać bliźniakami, ich nadwozia zauważalnie różnią się od siebie. Cechą wspólną zarówno Tiguana Allspace jak i Kodiaqa jest nienachlana stylistyka nadwozia. Volkswagen już dawno przyzwyczaił wszystkich do zachowawczego podejścia do dresingu, które przeszczepia także na produkty Skody.
Charakterystycznych elementów na nadwoziu Kodiaqa jest niewiele. Kontrowersje budzą przednie dwurzędowe światła, pomiędzy którymi znalazło się miejsce na grill z pionowymi żeberkami. Ozdobą są ciekawe i dość szerokie tylne klosze reflektorów. W teście wzięła udział odmiana Scout, która wyróżnia się dodatkowymi srebrnymi osłonami, dedykowanym wzorem felg oraz emblematem świadczącym o bardziej terenowym charakterze auta.
Na temat nadwozia Tiguana Allspace także trudno jest się rozpisywać. Auto ma szeroki grill z poziomymi srebrnymi żeberkami oraz... brak jakichkolwiek detali pozwalających na zatrzymanie wzroku na dłużej. Taki urok mają niemalże wszystkie auta spod znaku VW z nielicznymi wyjątkami (Arteon).
W batalii na centymetry dłuższym samochodem jest Volkswagen. Jednak różnica w długości nadwozia względem tego samego parametru w Skodzie wynosi raptem 4 mm (Kodiaq mierzy 4697 mm, a Tiguan Allspace 4701 mm). Również różnice w wysokości (Kodiaq 1676 mm, Volkswagen 1674 mm) oraz rozstawie osi (Skoda 2787, VW 2791 mm) są praktycznie niezauważalne. Szerokość? Tutaj przewaga czeskiego samochodu jest wyraźna i wynosi 43 mm (Skoda 1882, VW 1839 mm).
Rodzinne środki transportu
Dla wielu osób nieprzecenionym atutem dużego SUV-a jest możliwość zabrania na pokład 7 osób. Zarówno Kodiaq jak i Tiguan Allspace sprostają temu zadaniu. Warto jednak wiedzieć, że w obu przypadkach trzeci rząd siedzeń jest opcjonalny i wymaga dopłaty (4000 zł w Skodzie, 1940 zł w Volkswagenie). Takie rozwiązanie może nieco dziwić w przypadku Volkswagena ponieważ w ofercie jest "standardowy" Tiguan, który posiada pięć miejsc. Niemcy doszli jednak do wniosku, że nie wszyscy klienci Allspace muszą potrzebować dwóch dodatkowych miejsc. Dla wielu z nich atutem będzie większy bagażnik. A skoro już o bagażniku mowa...
W wersji 5-osobowej kufer Kodiaq "połknie" aż 720 litrów bagażu, co jest świetnym wynikiem. Świetnym, ale nie w starciu z Tiguanem Allspace, który może pochwalić się 760-litrowym bagażnikiem. Na pocieszenie w kufrze Skody znajdziemy więcej praktycznych haczyków niż w Volkswagenie.
Przechodząc do tematu ilości miejsca w każdym z trzech rzędów siedzeń szybko da o sobie znać bliźniaczy rodowód obu aut. Dwa tylne foteliki w Kodiaqu jak i w Tiguanie Allspace są raczej miejscami awaryjnymi. Co prawda nawet dorosłe osoby się na nich zmieszczą, ale z pewnością nie będą zachwycone komfortem podróży. Zupełnie inaczej jest z miejscem na kanapie w drugim rzędzie. Tutaj jest go po prostu pod dostatkiem, a w obu przypadkach sama kanapa dzielona jest w stosunku 1/3 do 2/3 oraz ma przesuwne siedzisko i ma regulowany kąt nachylenia oparcia. Również w obu autach znajdziemy z tyłu oddzielny panel do sterowania trzecią strefą klimatyzacji oraz praktyczne złącze USB, 12V oraz opcjonalne 230V.
Ilość wolnej przestrzeni oraz komfort podróżowania na przednich fotelach? Tutaj także nie ma faworyta, a jedyna różnica polega głównie na posiadaniu dwóch złącz USB w Tiguanie Allspace względem jednego złącza w Skodzie. Z drugiej strony to w Skodzie znajdziemy więcej praktycznych schowków i uchwytów. Oba prezentowane auta są bardzo przestronnymi samochodami. Różnice w ilości miejsca i przestrzeni są praktycznie nie do wychwycenia bez pomocy miarki.
Dobry i... dobry
Być może ku zaskoczeniu niektórych osób wyraźnych różnic nie ma także w jakości wykonania wnętrz. Zarówno Skoda jak i Volkswagen prezentują dobry poziom. W kabinach obu aut jest dużo miękkiego tworzywa, a poziom wykończenia konsoli środkowej, deski rozdzielczej czy chociażby boczków drzwi jest taki sam. Tam gdzie w Tiguanie Allspace pożałowano miękkich materiałów (np. boczki tylnych drzwi), pożałowano ich także w Skodzie. Nie pokuszę się o stwierdzenie, że Kodiaq jest lepiej wykonany od Volkswagena, ale szczerze powiem, że na pewno nie jest wykonany widocznie gorzej od swojego bardziej cenionego brata.
W prezentowanej Skodzie i Volkswagenie niemalże identyczne były systemy multimedialne. Co prawda ich grafika jest zupełnie inna, ale sterowanie oraz sposób obsługi jest taki sam. Taki sam czyli logiczny i bardzo przyjazny w codziennym użytkowaniu. Wyraźnie widać, że Skoda nie została pozbawiona na siłę wielu funkcji, aby być gorszą od bratniego Volkswagena. Systemy wsparcia kierowcy, kamera cofania z widokiem 360 stopni czy chociażby opcje online odnajdziemy w obu autach. W kategorii gadżetów Tiguan Allspace odgraża się głównie wirtualnymi zegarami (te zadebiutują w Kodiaqu na Salonie Samochodwym w Genewie) oraz wyświetlaczem HUD, których w Skodzie póki co nie uświadczymy. Jednak jak już wspomniałem są to głównie gadżety, które w ogólnym rozrachunku nie powinny znacznie wpłynąć na wybór konkretnego auta.
Podział ról
Do testu porównawczego wybraliśmy wersje z napędem 4x4, automatycznymi skrzyniami biegów oraz topowymi silnikami diesla. Pomimo bliźniaczego pochodzenia najmocniejszy silnik w Skodzie nie jest tym samym najmocniejszym silnikiem w Volkswagenie. Tiguan Allspace zaznacza swoją wyższą pozycję w hierarchii oferując jednostkę 2.0 TDI o mocy 240 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 500 Nm. Jest to najmocniejszy ze wszystkich silników dostępnych w niemieckim SUV-ie.
Topowy diesel Skody także ma dwa litry pojemności i nosi oznaczenie TDI. Jednak w przeciwieństwie do najmocniejszej wersji Tiguana posiada on jedną turbosprężarkę oraz dużo niższą moc równą 190 KM. Niższy jest także moment obrotowy wynoszący 380 Nm. Reszta układu napędowego jest taka sama. Skrzynie DSG mają 7 przełożeń, a napęd 4x4 oparty jest o znany system Haldex.
Szybki i niepozorny
Wyposażony w mocny wysokoprężny silnik Tiguan Allspace jest bardzo niepozornym autem. Pierwsze 100 km/h pojawia się na liczniku już po 6,7 sekundy. To świetny wynik, którego niewiele osób się spodziewa po rodzinnym 7-miejscowym SUV-ie. Bardzo dobre osiągi dostępne są praktycznie w każdej sytuacji. 4Motion sprawnie przekazuje napęd na obie osie i zapobiega uślizgowi kół pozwalając na efektywne spożytkowanie wysokiej mocy oraz momentu.
Pomimo dużej chęci do nabierania coraz to większych prędkości, w prezentowanym Volkswagenie trudno doszukać się jakichś sportowych cech. Samochód prowadzi się neutralnie legitymując się sprężyście zestrojonym zawieszeniem.
Tradycyjnie już dla wielu współczesnych aut VW dostępnych jest kilka trybów jazdy. Co ciekawe w Tiguanie najpierw możemy zdefiniować rodzaj nawierzchni po jakiej się poruszamy (Śnieg, Droga asfaltowa, Off-road), a następnie dobrać do niej ustawienie parametrów układu napędowego (Eco, Normal, Comfort, Indyvidual). Takie udogodnienie daje duże pole do popisu i sprawia, że Tiguan poradzi sobie niemalże w każdych warunkach.
Komfortowy i wystarczający
Skoda Kodiaq także została wyposażona w zdefiniowane tryby jazdy. W przeciwieństwie do Volkswagena nie posiada ona jednak niejako dwupoziomowego systemu wyboru. Wszystkie opcje dostępne są po naciśnięciu jednego przycisku, a różnica względem ilości i różnorodności trybów jazdy ogranicza się praktycznie tylko do trybu Off-Road Indyvidual, którego Kodiaq nie posiada (automatyczny tryb Off-Road oczywiście jest).
W porównaniu z opisywanym Tiguanem Allspace, Skoda Kodiaq ma mniej dynamiczny charakter. Jest to zrozumiałe ze względu na różnice w mocy silników. Pomimo tego "czeskiego niedźwiedzia" trudno nazwać ospałym samochodem. Pierwsza "setka" pojawia się na prędkościomierzu po 8,6 sekundy, co jest wynikiem w zupełności wystarczającym zarówno do poruszania się w mieście jak i sprawnej jazdy w trasie. Dodatkowo słabsza jednostka Skody ma nieco milszy dla ucha charakter pracy. Szczególnie na wyższych obrotach hałasuje mniej od podwójnie doładowanego silnika Volkswagena.
Cena i podsumowanie
Ceny Volkswagena Tiguana Allspace rozpoczynają się od kwoty 117 090 zł za wersję 5-osobową ze 150-konnym silnikiem 1.4 TSI, manualną skrzynią biegów oraz napędem na przód. Wyjściowo Skoda Kodiaq jest dużo tańszą propozycją startującą z poziomu 93 750 zł. Jednak w podstawowej wersji czeskiego auta znajdziemy 125-konny benzynowy silnik (niedostępny w Tiguanie Allspace) oraz podstawowe wyposażenie Active. Ceny Kodiaqa ze 150-konną jednostką 1.4 TSI zaczynaj się od 110 250 zł. Co ciekawe ta benzynowa jednostka napędowa łączona jest w Skodzie tylko i wyłącznie ze skrzynią DSG. 150-konny motor w Volkswagenie występuje zarówno z manualem jak i z automatem.
Porównując podobnie wyposażone wersje z napędem 4x4, automatycznymi skrzyniami oraz 190-konnym silnikiem TDI, również Skoda będzie tańszą opcją. Tak skonfigurowany Kodiaq wymaga zostawienia w salonie czeskiej marki co najmniej 144 200 zł. Koszt Tiguana Allspace z takim samym układem napędowym wyniesie natomiast 165 890 zł.
Trwający kilkanaście dni test porównawczy dobitnie pokazał, jak bardzo podobnymi autami są Skoda Kodiaq oraz Volkswagen Tiguan Allspace. Oba samochody są bardzo przestronne, mają dużo przemyślanych rozwiązań, są dobrze wykonane i posiadają szeroką ofertę silnikową. Różnice są niewielkie i ograniczają się przeważnie do mniej lub bardziej potrzebnych gadżetów lub mocniejszej jednostki napędowej stojącej na szycie oferty. Kodiaq posiada jednak jeden niezaprzeczalny atut – dużo korzystniejszą cenę. Podsumowanie może być więc tylko jedno - skoro różnicy praktycznie nie widać, to po co przepłacać?
Kodiaq jest także autem wyczuwalnie bardziej komfortowym. Co prawda jego nadwozie nie podpiera się lusterkami w dynamicznie pokonywanych zakrętach, ale nastawy zawieszenie są mniej sprężyste i bardziej rozkołysane niż w Tiguanie Allspace. Ciężko uznać to jednoznacznie za wadę lub za zaletę. Wszystko zależy od tego, czego oczekujemy od auta.
Mniejsza moc silnika Skody przekłada się na mniejszy apetyt na paliwo. Chociaż różnice nie są przesadnie duże. 240-konny Volkswagen w cyklu mieszanym spalił około 9 l/100 km. Na pokonanie takiego samego dystansu 190-konne TDI Skody potrzebowało o około 0,5 litra mniej. Podwójnie doładowany silnik Tiguana Allspace ma jednak zdecydowanie większe widełki jeśli chodzi o spożycie oleju napędowego. Ostre traktowanie pedału gazu może poskutkować wynikiem nawet na poziomie 13 l na "setkę". Aby przekroczyć 10 l/100 km w Kodiaq trzeba się już naprawdę "postarać".
Dane techniczne
|
Skoda Kodiaq | Volkswagen Tiguan Allspace |
SILNIK | R4 16V | R4 16V |
Paliwo | Olej napędowy | Olej napędowy |
Pojemność | 1968 cm3 | 1968 cm3 |
Moc maksymalna | 190 KM przy 3900 obr./min. | 240 KM przy 4000 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 400 Nm przy 1750-3250 obr./min. |
500 Nm przy 1750 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 210 km/h | 228 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 8,9 s | 6,7 s |
Skrzynia biegów | automatyczna 7 biegów DSG | automatyczna 7 biegów DSG |
Napęd | 4x4 (AWD Haldex) | 4x4 (AWD Haldex) |
Zbiornik paliwa | 60 l | 60 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) |
6,6 l/ 5,3 l/ 5,7 l | 7,7 l/ 5,8 l/ 6,5 l |
poziom emisji CO2 | 150 g/km | 170 g/km |
Długość | 4697 mm | 4701 mm |
Szerokość | 1882 mm | 1839 mm |
Wysokość | 1676 mm | 1674 mm |
Rozstaw osi | 2791 mm | 2787 mm |
Masa własna | 1677 kg | 1805 kg |
Pojemność bagażnika (po złożeniu siedzeń) |
720 l/ 2065 l | 760 l/ 1775 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
235/50 R19 | 235/50 R19 |