"Niemiecki styl i hiszpański temperament" - to hasło musi paść przy każdej okazji relacjonowania testu Seata, podobnie jak hasło "Bez gwiazdy nie ma jazdy" pojawiające się w większości relacji z jazd Mercedesami. Ale co to tak naprawdę znaczy? Chodzi oczywiście o to, że Seat należy do motoryzacyjnego giganta, jakim jest Volkswagen AG, a model Ibiza to konstrukcja bliźniacza m.in. z Volkswagenem Polo. Ta zależność od niemieckiego koncernu wychodzi Seatowi na dobre, ponieważ doświadczenia z przeszłości dowodzą, że bez wsparcia Hiszpanie nie byli w stanie konkurować z Niemcami. Obecna sytuacja przekłada się na korzyść dla klientów. Mogą oni wybierać auta zgodnie ze swoimi preferencjami i odczuciami. Dla tych, którzy nie przepadają za stylem projektowania Niemców, ale doceniają ich sprawdzoną technologie, jest właśnie Seat. Seat, który w swoim portfolio ma m.in. Ibizę.
Pierwsze wrażenie
Seat Ibiza zwłaszcza z pakietem FR wygląda świetnie. Drugi facelifting z połowy 2015 r. przyniósł kilka delikatnych zmian, które tylko poprawiły wygląd auta. Bardziej agresywny kształt zderzaków i zmienione lampy to niewiele, jednak uzyskano zamierzony efekt. Ibiza mimo 8 lat na karku wciąż zachowuje lekką linię. Najsłabsza strona testowanego Seata to tył. O ile wypełnienie kloszy lamp jest ciekawe, to już reszta tylnej części nadwozia nie za bardzo pasuje do dynamicznego charakteru przodu. Prawdopodobnie designerzy zapomnieli dodać przetłoczeń na klapie bagażnika. To dobry argument przemawiający za tym, że warto dopłacić do wersji FR takiej jak w teście, ponieważ tylny zderzak z tego pakietu znacznie poprawia stylistykę tej części nadwozia.
Zobacz też: TEST Seat Leon FR 2.0 TDI DSG: oszczędny sportowiec
Po stronie plusów należy zapisać kolor auta. Ibizie w czerwieni jest bardzo dobrze, ale jeśli komuś czerwień nie przypadła do gustu, dostępnych jest wiele barw o żywych i energetycznych odcieniach, które pasują do żywiołowego charakteru auta. Facelifting przyniósł też odświeżenie palety więc jest w czym wybierać. W ofercie dodatków do Ibizy znajdziemy tez różne wzory felg aluminiowych, w różnych rozmiarach. Dlatego wystarczy poświęcić chwilę przy konfigurowaniu auta, żeby nadać mu jeszcze więcej nowoczesnego i młodzieżowego stylu.
Zmieści pięć osób
Pięciodrzwiowe nadwozie ma długość 4066 mm i szerokość 1693 mm, a osie są rozstawione w odległości 2469 mm od siebie. To wystarczy aby wewnątrz auta zmieściło się do pięciu osób, ale pod warunkiem, że nie przyjdzie im tam spędzić wielu godzin. Tylko kierowca i pasażer przedniego fotela mogą liczyć na komfortową podróż. Z tyłu kanapa jest mała, a osoby o wzroście powyżej 180 cm mogą narzekać na ograniczoną ilość miejsca nad głową i w okolicy stóp. Komplet pasażerów przetrwa jedynie krótką trasę.
Odwiedź: TEST Seat Alhambra 2.0 TDI DSG: przyjaciel dużej rodziny
Deska rozdzielcza została zaprojektowana przejrzyście i ergonomicznie. Wszystkie przełączniki i pokrętła umieszczono w miejscach, gdzie można się ich spodziewać. Deska rozdzielcza jest "podcięta" od dołu i skierowana w stronę kierowcy, co nie jest jedynym elementem sugerującym usportowiony styl auta. Dobrze wyglądają czerwone akcenty, takie jak pasy bezpieczeństwa, szwy którymi obszyto łączenia tapicerki, czy polakierowane plastikowe ramki wlotów powietrza. Kolejnym miłym zaskoczeniem była świetnie wyprofilowana i obszyta skórą kierownica - jeszcze kilka lat temu kierownice w autach miejskich były wykonane z taniego plastiku. Na przeciw stonowanych zegarów podświetlonych na biało, siedzi się w wygodnym i dość dużym fotelu. Szeroki zakres jego regulacji pozwoli obrać właściwą i wygodną pozycję. Jednak osoby o długich nogach, które odsuną fotel kierowcy maksymalnie do tyłu, niemal uniemożliwią zajęcie miejsca za sobą na tylnej kanapie.
Nowe multimedia
Kolejnymi ulepszeniami po faceliftingu są np. lepsze urządzenie Media System Plus z nawigacją satelitarną, system Easy Connect, ale także funkcja MirrorLink dającą możliwość wielu interakcji auta z użytkownikiem, za pośrednictwem smartfona. Dzięki MirrorLink każdy kierowca będzie mógł bezpiecznie i wygodnie korzystać ze specjalnie przygotowanych aplikacji, które można zainstalować w swoim telefonie.
Jakość wykonania wnętrza nie budzi zastrzeżeń. Jeśli chodzi o materiały użyte do wykonania deski rozdzielczej i ich spasowanie, to trzeba przyznać że Seat prezentuje zadowalającą jakość. Miejsca mniej podatne na dotyk, takie jak tunel środkowy, czy boczki drzwi odznaczają się twardszym plastikiem. Dobrze wypada zainstalowany między siedziskami podłokietnik, który daje się regulować w kilku pozycjach.
Sprawdź: TEST - Citroen C-Elysee 1.6 VTi vs. Seat Toledo 1.6 TDI
Bagażnik pięciodrzwiowego hatchbacka jest dość foremny i w 5-osobowej konfiguracji pomieści 292 litry. To o 12 litró więcej niż w Volkswagenie Polo i o 6 więcej niż w Toyocie Yaris. Po złożeniu tylnej kanapy Ibiza przewiezie 938 litrów bagażu. Auto występuje jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback i pięciodrzwiowe kombi. Rozstaw osi wszystkich wersji nadwoziowych jest identyczny, jednak nadwozie pięciodrzwiowego hatchbacka jest dłuższe od 3-drzwiówki kilkanaście mm, a kombi wydłużono aż o 160 mm, a to przekłada się na zwiększenie pojemności bagażnika ze standarodwych 292 litrów do 430 litrów pojemności. Dość duże i pakowne kombi będzie znacznie lepszym wyborem, jeśli planujemy zmieścić w Ibizie małą rodzinę.
Jest turbo, a gdzie moc?
Pod maską krwiście czerwonej Ibizy widocznej na zdjęciach pracował czterocylindrowy silnik z rodziny TSI, który generował moc 90 KM i 160 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik współpracował z pięciobiegową skrzynią manualną i całkiem nieźle radził sobie z ważącym niewiele ponad tonę autem. Ta konfiguracja układu napędowego zadowoli osoby, które jeżdżą głównie same, spokojnie i w mieście. Problemy z niedoborem mocy ujawniają się kiedy przyjdzie wyprzedzać ciężarówki, a na pokładzie będzie kilka osób i cięższy bagaż.
Przeczytaj: TEST Seat Leon Cupra 280 2.0 TSI: pobudzacz zmysłów
Zaletami jednostki napędowej są cicha praca i mały apetyt na paliwo. Spokojnie traktowany pedał przyspieszenia zaowocuje niskim średnim zużyciem paliwa. W mieście należy założyć średnią około 6 litrów na każde 100 kilometrów. To oznacza, ze 45-litrowy zbiornik wystarczy na pokonanie około 750 kilometrów. Spokojna podróż poza miastem wpłynie na obniżenie średniego zużycia paliwa do wartości około 5 litrów.
Jeździ jak wygląda
Jazda Seatem Ibizą to sama przyjemność. Cichy silnik, precyzyjnie pracujący lewarek skrzyni zmiany biegów i bezpośredni układ kierowniczy to podstawy, z którymi niestety nie wszyscy producenci sobie radzą. Zawieszenie zestrojono uzyskując kompromis, pomiędzy sprężystością i precyzją, a komfortem. Przyjmując kryteria oceny dla auta miejskiego, Ibiza nie boi się zakrętów i poprzez układ kierowniczy informuje kierowcę, co się dzieje z autem. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 10,7 sekundy, co nie pomoże wygrać wyścigu spod świateł, ale wystarczy do sprawnego poruszania się po mieście.
Wejdź: TEST Seat Ibiza Cupra 1.4 TSI DSG: hot-hatch do jazdy na co dzień
Na liście wyposażenia Ibizy FR znajdziemy niemal wszystko dostępne dla tego modelu. Jest tu automatyczna klimatyzacja, biksenonowe reflektory, tylne światła LED, światła LED do jazdy dziennej, podwójną końcówkę układu wydechowego, lepsze fotele, czerwone pasy bezpieczeństwa i wiele emblematów FR. Całe wyposażenie winduje cenę wersji FR o 15 tysięcy złotych w porównaniu do podstawowego modelu z takim samym układem napędowym, jednak w przypadku większych samochodów tak rozbudowane wyposażenie kosztowałoby o wiele więcej.
Podsumowanie
Dla kogo jest Seat Ibiza? Ludzie, którzy wybierają Seata poszukują auta, które wygląda na szybsze niż jest w rzeczywistości, ale nadal nie chcą rezygnować z praktyczności. Na polskich drogach Seatów jest znacznie mniej niż np. Fabii czy Polo, a to dla indywidualistów może być sporą zaletą. Wymiary przypisują auto do segmentu B, czyli niewielkich aut kompaktowych, więc przed Seatem Ibizą i jego bezpośrednimi konkurentami stawa się wiele zadań. Takie auta służą jako główny środek transportu osobom, które zakładanie rodziny mają jeszcze przed sobą, albo ludzie poszukujący drugiego auta do codziennego użytku. Po poręczny segment B z niedużym silnikiem, sięga też warstwa społeczna mająca na życiowym koncie już dziesiątki wiosen.
Nie przegap: TEST porównawczy - Seat Leon vs. Peugeot 308
Ibiza świetnie sprawdza się w czasie jazdy w ruchu miejskim i w podczas krótkich podróży. Jak na model z obiecującym osiągi emblematami FR, moc 90 KM to zdecydowanie za mało. Osobom zainteresowanym "FR-ką" polecamy raczej rozważenie zakupu mocniejszej, 110-konnej wersji silnika 1.2 TSI, który można połączyć z sześciobiegowym manualem. Dodatkowe 20 KM i szósty bieg kosztuje niecałe 3 tysiące złotych, więc w stosunku do ceny auta to tylko kilka procent. Koszt zakupu modelu podobnego do testowanego to około 62 500 zł. Dostajemy za to praktyczny i oszczędny środek transportu, 4-letnią gwarancję, a także trochę sportowego stylu.
.
Seat Ibiza SC (3 drzwi) - cena w Polsce
.
silnik/wersja | ENTRY | REFERENCE | STYLE | FR | CUPRA |
1.0 MPI 75 KM | 37 700 zł |
47 300 zł |
51 300 zł |
- | - |
1.4 TDI CR 75 KM | - |
61 600 zł |
- | - | - |
1.4 TDI CR 90 KM | - | 63 700 zł |
67 700 zł |
- | - |
1.2 TSI 90 KM | - | - | 53 400 zł |
61 500 zł |
- |
1.2 TSI 110 KM | - | - | - | 64 300 zł |
- |
1.4 EcoTSI Start/Stop 150 KM | - | - | - |
72 600 zł |
- |
1.8 TSI Start/Stop 192 KM | - | - | - |
- |
78 100 zł |
.
Seat Ibiza (5 drzwi) - cena w Polsce
.
silnik/wersja | REFERENCE | STYLE | FR |
1.0 MPI 75 KM | 48 800 zł |
52 700 zł |
- |
1.4 TDI CR 75 KM | 63 100 zł |
- | - |
1.4 TDI CR 90 KM | 65 600 zł |
69 100 zł |
- |
1.4 TDI CR Start/Stop 105 KM | - | - |
80 400 zł |
1.2 TSI 90 KM | 50 900 zł |
54 800 zł |
62 900 zł |
1.2 TSI 110 KM | - | - | 65 400 zł |
1.0 EcoTSI Start/Stop 95 KM | - | - | 65 300 zł |
1.0 EcoTSI Start/Stop 110 KM | - | 59 300 zł |
67 400 zł |
1.0 EcoTSI Start/Stop DSG 110 KM | - | 64 500 zł |
72 600 zł |
1.4 EcoTSI Start/Stop 150 KM | - | - |
74 100 zł |
.
Seat Ibiza 5d 1.2 TSI - dane techniczne
.
SILNIK | R4 16V |
Paliwo | Benzyna |
Pojemność | 1197 cm3 |
Moc maksymalna | 90 KM/ przy 4400 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 160 Nm/1400-3500 obr./min. |
Prędkość maksymalna |
184 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 10,7 sekund |
Skrzynia biegów | manualna/ 5 biegów |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 45 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) | 6,4 l/ 4,0 l/ 4,9 l |
poziom emisji CO2 |
116 g/km |
Długość | 4066 mm |
Szerokość | 1693 mm |
Wysokość | 1424 mm |
Rozstaw osi |
2469 mm |
Masa własna |
1014 kg |
Ładowność | 566 kg |
Pojemność bagażnika |
292 l/ 938 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód |
kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył |
belka skrętna |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
185/60 R15 |