Choć poprawiona Fabia zarówno w wersji hatchback, jak i kombi, wygląda niemal tak samo, jak znana od czterech lat generacja sprzed modernizacji, to zmian jej nie brakuje. Trzeba tylko przyjrzeć się uważnie szczegółom, albo postawić obok odmiany sprzed i po liftingu, aby dostrzec korekty. Te na zewnątrz wpłynęły na odświeżenie stylistyki, a to co pod skórą i w kabinie podniosło komfort użytkowania i bezpieczeństwo samochodu.
Popularny hatchback został ubrany w zmienione przednie i tylne lampy. Po raz pierwszy w historii modelu pojawiła się pełna Bi-LED-owa technologia świetlna. Poza takimi zaawansowanymi reflektorami w pasie przednim, które doświetlą zakręty, już w serii są diodowe punkty do jazdy dziennej. Tylne lampy mają od nowa zaprojektowane podświetlenie, które także opcjonalnie może być LED-owe. Dodana funkcja Easy Light Assist automatycznie teraz włączy światła i w inteligentny sposób przełączy z drogowych na mijania.
Ponadto zmiany objęły restylizację zderzaków i atrapy grilla oraz poszerzone zostało portfolio dostępnych obręczy kół ze stopów metali lekkich, wśród których największe mierzą aż 18 cali. Najbardziej zadziorną fabrycznie konfiguracją wciąż jest wariant Monte Carlo, wyróżniający się właśnie dużymi kołami i czarnymi elementami nadwozia, świetnie kontrastującymi z czerwonym lakierem.
Lepszy ekran
A co takiego innego znaleźć uda się w kabinie? Wprawne oko dostrzeże nową grafikę cyfr na zegarach oraz zmianę ozdobnych dekorów na desce rozdzielczej. Na obiciach siedzeń pojawiły się lepsze materiały i rzeczywiście je czuć. Dwukolorowe wykończenie tapicerki wpływa też na przyjemniejszą estetykę. W materii wszechobecnych plastików nic się nie zmieniło i są one tak samo twarde, jak wcześniej. Siedzącym z tyłu oddano do dyspozycji dwa porty USB i uchwyty na tablety mocowane do zagłówków, ale jak łatwo się domyślić są to elementy wyposażenia opcjonalnego. W bagażniku Fabii Combi pojawiła się też lampka będąca jednocześnie wyjmowaną latarką, czyli gadżet znany już z pozycjonowanych wyżej modeli.
Ostatnim elementem na liście poprawionego wnętrza jest wyświetlacz urządzenia infotainment SWING, króty został wpasowany w panel centralny. Jego przekątną powiększono do 6,5 cala (wcześniej 5 cali), co wpłynęło na polepszoną czytelność. Dotykowy ekran skupia w sobie różne multimedia i ma rozbudowane funkcje, wśród których pojawia się m.in. możliwość odczytywania map drogowych z karty pamięci SD. Urządzenie to uda się uzupełnić jeszcze o lepszy system nagłośnieniowy Skoda Surround.
Pożądane udogodnienia
System SmartLink+ umożliwi połączenie telefonu z pojazdem i jego obsługę obsługę z poziomu samochodowego ekranu. Technologia MirrorLink połączy się z iPhonem za pomocą kabla USB i pozwali na korzystanie z licznych funkcji Apple CarPlay takich jak: mapy, telefon, odbieranie i wysyłanie wiadomości SMS, słuchanie muzyki, a także podcastów, audiobooków oraz wybranych aplikacji.
Funkcjonalność Skoda Connect to system łączności zapewniający usługi informacyjne i nawigacyjne w trybie on-line, możliwość zdalnego sterowania wybranymi funkcjami pojazdu poprzez smartfona oraz zdalną interakcję z wybranym Centrum Serwisowym marki. Auto potrafi powiadamiać o utrudnieniach w ruchu drogowym, zna aktualną prognozę pogody, a nawet wyświetli najświeższe wiadomości ze świata. Kolejna funkcja awaryjnego połączenia w razie problemów lub wypadku jest częścią ogólnoeuropejskiego systemu eCall, powiadamiającego służby ratunkowe o wypadkach drogowych. Auto po wykryciu aktywacji poduszek powietrznych automatycznie zaalarmuje o niebezpiecznym zdarzeniu.
Warto jeszcze wspomnieć o innym systemie SmartGate, wykorzystującym WiFi lub kabel USB do przesyłania danych pojazdu do podłączonego telefonu. Po pobraniu aplikacji Skoda OneApp ekran smartfona pozwoli przeglądać dane telemetryczne pojazdu i mieć obraz tego, co aktualnie dzieje się z użytkowanym autem. Jest jeszcze coś takiego jak Skoda Command. To oprogramowanie na urządzenia mobilne, pozwalające na sterowanie system radionawigacyjnym w samochodzie przykładowo z poziomu tylnej kanapy.
Ważna modernizacja dotyczy wprowadzenia nieobecnych wcześniej systemów bezpieczeństwa. Skoda przenosi do segmentu swoich miejskich aut rozwiązania znane z samochodów klasy wyższej. Na liście dostępnych opcji znaleźć można m.in. Blind Spot Detection (funkcję monitorowania martwego pola w lusterkach) i Rear Traffic Alest (funkcję wspomagania wyjazdu z miejsca parkingowego). Ile to wszystko kosztuje? Szczegóły w cenniku pdf podpiętym pod koniec artykułu.
Typowa Skoda
Poza wymienionymi wyżej poprawkami, Fabia to wciąż ten sam dobrze wypadający na tle konkurencji samochód. Mimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych w środku można liczyć na nadspodziewanie dużą ilość miejsca. Po stronie mocnych stron stoi przestrzeń i kilka pomysłowych rozwiązań. W kabinie, jak na auto segmentu B jest dużo miejsca, podobnie jak w przedziale bagażowym obliczonym w hatchbacku na 330 litrów, a w kombi na 530 l. Niezależnie od rodzaju nadwozia kufer jest do tego stopnia szeroki, ustawny i pojemny, że Fabia zawsze pod tym względem wygrywa w bezpośrednim starciu z rywalami segmentu B.
Fabia to również przykład, że auto tej klasy nie musi być ogołocone z elementów podnoszących wygodę użytkowania. Na przyjazną w odbiorze całość składa się masa współgrających ze sobą składowych wyposażenia, dostępnych opcjonalnie lub montowanych w bogatszych wersjach. Seryjny centralny zamek może być nawet rozbudowany o system Kessy ułatwiający dostęp do pojazdu i jego uruchamianie z przycisku. Regulowana dwuzakresowo kolumna kierownicy ułatwia dobieranie pozycji. Przyciski zlokalizowane na wieńcu podnoszą komfort operowania najpotrzebniejszymi funkcjami, eliminując przymus odrywania rąk od kierownicy w momencie chęci zmiany stacji radiowej lub ustawień komputera pokładowego. Uplasowany między tarczami zegarów wyświetlacz komputera w rozbudowanej wersji Maxi Dot daje szybki podgląd najważniejszych informacji o aucie.
Automatyka wszystkich szyb i klimatyzacja manualna są podstawą wyposażenia, a w opcji można mieć automatyczny system wentylacji Climatronic. W kwestii komfortu to wciąż nie wszystko bo Fabia potrafi zaoferować podgrzewanie siedzisk, regulowany podłokietnik czy system schowków, uchwytów i skrytek pozwalających utrzymać porządek w kabinie oraz przedziale bagażowym.
Już bez diesli
Skoda podążając śladem konkurencji wycofała się z oferowania w niewielkiej Fabii po liftingu silników wysokoprężnych. Czas wprowadzenia tego auta do sprzedaży zbiegł się z wchodzącą we wrześniu nową normą emisji spalin i badania zużycia paliwa Euro 6d-Temp i WLTP. Najwyraźniej oszczędniej było powiedzieć dieslom "do widzenia", niż inwestować w dostosowywanie takich jednostek do rygorystycznych norm.
W 3-cylindrowej gamie silnikowej znajdziemy teraz wolnossące 1.0 MPI o mocy 75 KM oraz dwa warianty turbodoładowanego 1.0 TSI, które zostały uzbrojone w filtry cząsteczek stałych GPF. Pierwszy generujący 95 KM jest łączony z 5-biegową skrzynią ręczną (tak jak MPI), a drugi wyższy wariant 110 KM daje do wyboru 6-biegowego manuala lub 7-biegowy automat DSG. Napęd trafia na przednie koła, a rozwiązaniem mającym sprzyjać oszczędnej jeździe jest system start/stop wyłączający silnik na przestojach. Co ciekawe silnik MPI można uzbroić w fabryczną instalację gazową, a z czasem jednostka ta pojawi się w słabszej odmianie 60-konnej.
Podczas pierwszych jazd testowych zorganizowanych w czeskiej Pradze i jej okolicach, miałem okazję pojeździć wariantami uzbrojonymi w 110-konny silnik. Motor ten bardzo dobrze pasuje do Fabii, jest dość elastyczny i fajnie dogaduje się ze skrzynią ręczną. Reakcja na gaz jest szybka, a mocy wystarcza do dynamicznej jazdy. Gdy jednak 3-cylindrowe serce zostanie sparowane ze skrzynią automatyczną, przy chęci przyspieszenia ma się wrażenie, że DSG7 ogranicza możliwości motoru. Oprogramowanie tej przekładni zostało napisane pod kątem oszczędnego obchodzenia się z paliwem, przez co szybkość jej działania jest opóźniona, a silnik jest utrzymywany raczej w niskim zakresie obrotów. Na szczęście zawsze można przejść w tryb manualny skrzyni i decydować o zmianie biegu szybciej od komputera. Ze względu na zbyt krótki czas jazd testowych trudno mi natomiast napisać coś sensownego o zużyciu paliwa.
Zadowalający komfort resorowania zapewnia zawieszenie. Auto pewnie zachowuje się też w zakrętach, wykazując jedynie niewielką tendencję do przechyłów. Jak to w pojazdach Grupy Volkswagena bywa układ kierowniczy jest dość precyzyjny i responsywny. Ważącą nieco ponad tonę Skodę Fabię zwyczajnie łatwo kontrolować.
Podsumowanie i cena
Zarówno klienci indywidualni jak i flotowi stawiają przed Skodą Fabią szereg oczekiwań, które od lat model ten dzielnie spełnia. Od 1999 roku na całym świecie sprzedano ponad cztery miliony egzemplarzy tego samochodu, w tym ponad pół miliona trzeciej generacji oferowanej od czterech lat. Model ten w 2017 roku był najczęściej wybieranym nowym samochodem na polskim rynku w ujęciu ogólnym (klienci indywidualni oraz flotowi), nieznacznie wyprzedzając w rankingach sprzedaży inny czeski bestseller - Skodę Octavię.
Co takiego ma w sobie Fabia? To tradycyjnie już czołówka segmentu pod względem przestronności i funkcjonalności. Poza tym to udany i praktyczny samochód za niewygórowaną cenę, a wariant kombi właściwie jest pozbawiony konkurencji. Poprawiony model za sprawą kilku niuansów dostosowujących auto do rosnących wymogów stał się nieco lepszy i przyjaźniej wyposażony w podstawie. Patrząc wyrywkowo na cennik oferta przedstawia się następująco -na start w promocji wersję Active 1.0 MPI 75 KM kupimy za 43 000 zł. Dopłata do nadwozia kombi wynosi 2500 zł. Decydując się na najmocniejszą 110-konną odmianę TSI, za auto w wersji wyposażenia Ambition zapłacimy 53 300 zł (za wersję z manualną skrzynią biegów) lub 58 200 zł (za wariant z DSG7). Topowa odmiana Monte Carlo kosztuje od 53 100 zł.
Skoda Fabia - pełny cennik
POBIERZ - nowa Skoda Fabia - pełna specyfikacja i cennik
Silnik / wersja | Active | Ambition | Style | Style Color | Monte Carlo |
1.0 MPI 75 KM 5MT | 43 000 zł | 46 000 zł | 52 300 zł | 53 900 zł | 53 100 zł |
1.0 TSI 95 KM 5MT | 48 100 zł | 51 100 zł | 57 400 zł | 59 000 zł | 58 200 zł |
1.0 TSI 110 KM 6MT | - | 53 300 zł | 59 600 zł | 61 200 zł | 60 400 zł |
1.0 TSI 110 KM DSG7 | - | 58 200 zł | 64 500 zł | 66 100 zł | 65 300 zł |
Skoda Fabia Combi - pełny cennik
Silnik / wersja | Active | Ambition | Style | Monte Carlo |
1.0 MPI 75 KM 5MT | 45 500 zł | 48 500 zł | 54 800 zł | 55 600 zł |
1.0 TSI 95 KM 5MT | 50 600 zł | 53 600 zł | 59 900 zł | 60 700 zł |
1.0 TSI 110 KM 6MT | - | 55 800 zł | 62 100 zł | 62 900 zł |
1.0 TSI 110 KM DSG7 | - | 60 700 zł | 67 000 zł | 67 800 zł |