Yamaha NMAX to model, który otwiera gamę skuterów japońskiego producenta. Czerpie on z większych braci nie tylko w kwestii nazwy. Narysowany podobną kreską co większy XMAX, sprawia wrażenie nieco poważniejszej maszyny niż typowy mieszczuch. Co ciekawe, to nie są jedynie pozory - na NMAX-ie można rozsiąść się wygodnie, jak na mało którym skuterze. Dla wysokich jeźdźców jest tu naprawdę dużo miejsca na nogi. Można je wyciągnąć do przodu i wyprostować nawet odrobinę bardziej niż w XMAX-ie. Siedzisko jest całkiem wygodne i zmęczenie pojawia się dopiero przy dłuższych podróżach.
Przeczytaj także: TEST Suzuki Burgman - legenda w wersji 125 ccm
Nowoczesny silnik
Ważący 127 kg jednoślad jest zwinny i można nim szybko ruszyć spod świateł. 12,2-konny silnik w zupełności wystarcza i jest elastyczny dzięki zmiennym fazom rozrządu. Moment, w którym system się załącza jest słyszalny jako cyknięcie. Praca jednostki jest mocno wytłumiona - skuter jest cichy.
Satysfakcjonujące jest również zużycie paliwa - według wskazań komputera da się osiągnąć deklarowane 2,3 litra na setkę, ale wymaga to oszczędnej jazdy. Jeśli pokonujemy dużo szybkich odcinków, lub trafiamy na same czerwone światła, zużycie wzrośnie do około 3 litrów na 100 km. Skuterem powinniśmy przejechać około 200 km do zapalenia się rezerwy.
Praktyczne braki?
Praktyczność jest, jak na niewielki skuter wystarczająca, choć przednie schowki nie mają możliwości zamknięcia. Są to po prostu dość głębokie półki, ale pozbawione pokrywy, o zamku nie wspominając. Ma to wady i zalety, ale przynajmniej jedna zamykana część bardzo by się przydała. Nie ma tu również gniazdka 12V, które znajdziemy w konkurencyjnej Hondzie PCX. Schowek pod siedzeniem jest wystarczająco pojemny, by zmieścić jeden kask i niewielką torbę albo plecak. Nie jest to ogromny bagażnik, ale przestrzeń wystarczająca, by nie musieć nosić ze sobą całego dobytku. Testowany egzemplarz wyposażono w opcjonalny kufer Yamahy.
Zestaw wskaźników NMAX-a jest bardzo prosty i w pełni cyfrowy. Wyświetla się na nim prędkość, poziom paliwa i ekonomizer. Mamy do dyspozycji również dwa liczniki dziennego przebiegu i wskaźnik zużycia paliwa - bieżącego i średniego. Obsługa takich zegarów nie może być skomplikowana. Z pozostałych, wartych uwagi, elementów wyposażenia mamy tu LED-owe światła mijania oraz drogowe.
Sportowa dusza
Prowadzenie, tak jak wspomniałem już wcześniej, jest łatwe, a skuter zwrotny dzięki kierownicy o dużym zakresie skrętu. NMAX jest wrażliwy na podmuchy wiatru, ale z takimi gabarytami i masą własną byłoby dziwne, gdyby nie był. Prędkość maksymalna to około 110 km/h. Granicą komfortowej prędkości jest około 100 km/h, zależnie od warunków pogodowych, a konkretnie od wiatru.
Propozycja warta rozważenia
Dobrze wykonany, wygodny i dający przyjemność z jazdy. Miejski skuter idealny? Do ideału trochę mu brakuje - gniazda 12V i lepiej rozwiązanych schowków. Poza tym jest dobrze wyceniony (12 900 zł) i ma sznyt, jakiego oczekiwalibyśmy od Yamahy. Konkurencyjna Honda PCX kosztuje 13 300 zł, ale ma nieco większy zbiornik paliwa i układ start-stop. Yamaha jest jednak odrobinę wygodniejsza, co może być kluczowe dla wysokich użytkowników.
Polecamy: Tak rasowo może brzmieć motocykl 125 - WIDEO
Czy warto? Naszym zdaniem NMAX świetnie sprawdzi się w miejskiej eksploatacji i od pierwszych kilometrów można go polubić za dobre prowadzenie. Nie brakuje mu innych zalet, które czynią z niego świetną propozycję na rozpoczęcie przygody z jednośladami.
Yamaha NMAX 125 - dane techniczne
SILNIK | jednocylindrowy |
Paliwo | benzyna |
Pojemność | 125 cm3 |
Moc maksymalna | 12,2 KM/ przy 7500 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 11,7 Nm/ 7250 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 110 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | b.d. |
Skrzynia biegów | automatyczna |
Napęd | pasek klinowy / tylny |
Zbiornik paliwa | 9 l |
Katalogowe zużycie paliwa | 3 l/100 km |
Długość | 1955 mm |
Szerokość | 740 mm (bez lusterek) |
Wysokość/ wysokość siedziska | 1115 mm (bez lusterek)/ 765 mm |
Rozstaw kół | 1350 mm |
Masa własna | 127 kg |
Hamulec przód/ tył | tarczowy nawiercany/ tarczowy nawiercany |
Zawieszenie przód | teleskopowe, sprężyny śrubowe, tłumienie olejowe |
Zawieszenie tył | wahacz wleczony |
Opona przód/ opona tył | 110/70 13 i 130/70 13 |