Nie masz hybrydy w ofercie - nie istniejesz. Wśród kilkunastu największych producentów nie ma już marki, która nie oferowałaby zelektryfikowanych pojazdów, nawet jeśli ta elektryfikacja opiera się tylko na stworzeniu auta z 48-woltową instalacją pod maską. Miękka hybryda miękkiej hybrydzie nierówna - są auta, w których działanie systemu mild hybrid jest niemal niezauważalne.
Sprawdź też: Nieskomplikowany crossover. Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Boosterjet SVHS 2WD 6MT Elegance - TEST, OPINIA, WIDEO

i
Są też takie, w których mały motor elektryczny, rekuperacja i bateria stanowią sensowny zestaw, który przynosi oszczędności i poprawia dynamikę. Suzuki, na szczęście, należy do tej drugiej grupy. 1.4-litrowy, uturbiony silnik benzynowy świetnie współgra z 13,6-konnym motorem elektrycznym. Dodatkowe 50 Nm sprawia, że dynamika na niskich obrotach jest minimalnie lepsza. Cieszy również fakt, że „Hybrid” w nazwie Vitary rzeczywiście oznacza niższe zużycie paliwa.

i
Silnik Boosterjet miło zaskakuje
Sercem układu napędowego jest oczywiście silnik spalinowy. Jednostka Boosterjet generuje 129 KM, charakteryzuje się niezłą kulturą pracy i ma przyjemne, japońskie brzmienie. Jest trochę podobny do fiatowskiego T-Jet, ale nieco cichszy, bardziej kulturalny i oszczędniejszy. To komplement - włoska konstrukcja przez lata zdobyła spore uznanie.

i
W testowanym egzemplarzu, moc hybrydowego układu trafiała wyłącznie na przednie koła, ale jeśli ktoś nie wyobraża sobie Vitary bez napędu na 4 koła, to taka konfiguracja jest również dostępna za dopłatą. Automatu nie ma z kolei nawet w opcji. Jeżeli komuś nie chce się zmieniać biegów, musi zrezygnować z układu hybrydowego i wybrać „zwykłą” Vitarę. Brak automatu nie powinien być jednak powodem do zmartwień. Zelektryfikowany crossover ma niezwykle przyjemną w obsłudze skrzynię biegów. To chyba największe zaskoczenie w tym samochodzie, które dowodzi, że Japończycy w tej kwestii nie uznają półśrodków. Biegi zmienia się albo przyjemnie, albo wcale, zarówno w roadsterach, jak i crossoverach czy miejskich „pudełkach”.

i
Miękka hybryda w akcji
Drugim, sporym zaskoczeniem było zużycie paliwa. Przyznaję, nie wierzyłem, że układ hybrydowy w Vitarze istotnie wpłynie na wartości pokazywane przez komputer pokładowy. Okazało się, że w mieście da się bez kłopotu zejść do nieco ponad 5 l/100 km, a przy wyjątkowo sprzyjających wiatrach, zobaczymy wynik z czwórką z przodu. To jest jednak jazda na wynik. Podczas codziennych podróży w obrębie miasta, nie powinniśmy przekroczyć 6 l/100 km. Jeśli będziemy jeździć totalnie bezmyślnie i zerojedynkowo, możemy spodziewać się rezultatu w okolicach 10 l/100 km. Wszystko to przy naprawdę rozsądnej dynamice i miłej charakterystyce silnika. Cztery cylindry liniowo rozwijają moc i nie ma tu mowy o „wybuchu” momentu obrotowego powyżej 2000 obrotów na minutę. Środkowy zakres obrotów jest bardzo mocy, a silnik słabnie dopiero w połowie drogi między piątką a szóstką na obrotomierzu.

i
System multimedialny? A komu to potrzebne?
Ten udany układ napędowy to zdecydowanie najjaśniejsza strona crossovera Suzuki. A co wypada najsłabiej? Bez wątpienia - wnętrze. Kokpit Vitary ma już swoje lata. Jego rysunek zdradza wiek, a niektóre rozwiązanie zdradzają, że Japończycy szukali oszczędności. Mowa chociażby o systemie multimedialnym, który został opracowany przez firmę Bosch i jest udostępniany na licencji Open Source. Proste do bólu i dość toporne multimedia to dokładnie ten sam system, który Renault zastosowało w poprzednim Clio czy Alpine A110. To razi, ale tylko do momentu, w którym podpinamy smartfona i korzystamy z Apple CarPlay lub Android Auto. Może takie rozwiązanie ma więcej sensu niż się wydaje? Po co inwestować w rozwój systemu multimedialnego, skoro większości użytkowników wystarczy możliwość połączenia telefonu?

i
Jakość systemu audio jest akceptowalna, choć nie ma tu możliwości zamówienia czegoś z wyższej półki. Nie ma mowy o sygnowanym zestawie głośników, więc poszukujący mocniejszego brzmienia są zdani na fabryczne nagłośnienie. Z pewnością całość grałaby o niebo lepiej, gdyby nie typowo japońskie podejście do wygłuszenia. Cienka blacha, niewielka ilość materiałów izolacyjnych skutkują sporym poziomem hałasu podczas szybkiej jazdy. Do 120 km/h nie ma jednak tragedii i podróżowanie z taką prędkością nie będzie utrapieniem. Jeśli ktoś szuka auta „na trasy”, warto mieć na uwadze, że europejscy konkurenci, z reguły robią to nieco lepiej.
Testowaliśmy: Nowy Ford Puma to stadny zwierzak i jest znacznie lepszy od poprzednika - TEST, PIERWSZA JAZDA
Wnętrze Suzuki wykończono tworzywami, które nie mają zbyt przyjemnej faktury. Boczki drzwi są twarde, a plastik tani. Wypełnienia ze sztucznego zamszu niewiele zmieniają. Na konsoli środkowej mamy z kolei piano black, które szybko się palcuje i jest podatne na zarysowania.

i
W środku Vitary są też miłe akcenty. Zegarek analogowy wygląda oryginalnie i jest estetycznie podświetlony po zmroku. Zegary, choć nie są cyfrowe, prezentują się atrakcyjnie, ale przede wszystkim są szalenie czytelne, niezależnie od pory dnia i nocy. Mały ekranik komputera pokładowego jest kolorowy i przekazuje komplet niezbędnych informacji. O rekuperacji na bieżąco informuje nas również kontrolka.

i
Suzuki Vitara - miejsce we wnętrzu
Jak przystało na niewielkiego crossovera, Vitara oferuje akceptowalne warunki podróży dla pasażerów różnego wzrostu. Mi udało się zmieścić samemu za sobą, ale o przesadnym komforcie nie ma mowy. Jeśli mówimy o osobach, które mają mniej niż 190 cm wzrostu, nie będzie najmniejszego problemu z miejscem na nogi. Podobnie wypada także przestrzeń nad głową - tej nie brakuje mimo, że siedzi się wysoko - wszystko dzięki konserwatywnej, pudełkowatej stylizacji nadwozia. Bagażnik ma 375 litrów pojemności i choć nie jest to mistrzowska wartość, o ciasnocie raczej nie ma mowy. Regularne kształty przestrzeni bagażowej pozwalają spokojnie zapakować się na kilkudniowy wyjazd.

i
Warto również wspomnieć o prowadzeniu crossovera. Vitara jeździ w kompletnie pozbawiony emocji sposób. Jest zestrojona komfortowo i lepiej idzie jej wybieranie nierówności niż połykanie ciasnych zakrętów. Układ ESP jest skalibrowany tak, by nie interweniować za wcześnie - całe szczęście. Raczej miękkie zawieszenie i „syntetyczny” układ kierowniczy nastawiają do spokojnej jazdy.
Kompletne wyposażenie
Testowany egzemplarz był bardzo dobrze wyposażony wyposażony - nic dziwnego. Wersja Elegance oferuje kompletną listę standardowych elementów wyposażenia i trudno tu zamówić opcjonalne udogodnienia. W konfiguratorze widnieją raczej akcesoria i typowo japońskie elementy takie jak stacja multimedialna Kenwood czy sportowe nakładki na pedały. W standardzie najwyższej odmiany są reflektory LED-owe, 17-calowe felgi aluminiowe, podgrzewane fotele przednie, nawigacja, kamera cofania, system bezkluczykowy, tapicerka skórzano-zamszowa (syntentyczna), adaptacyjny tempomat, układ automatycznego hamowania awaryjnego, system monitorowania martwego pola, układ rozpoznawania znaków drogowych czy system monitorowania ruchu poprzecznego.

i
Cena? Testowany egzemplarz kosztuje 97 190 zł. Za niemal 100 000 złotych dostajemy więc kompletnie wyposażonego crossovera, w którym bez trudu można wskazać kilka bolączek, za to nie sposób go nie polubić za zachowanie na drodze, świetny i oszczędny układ napędowy i…wygląd. W dwukolorowym malowaniu, Vitara robi na żywo bardzo dobre wrażenie, a niedawny lifting tylko pomógł jej zachować świeżość. Auto na żywo wygląda lepiej niż na zdjęciach i, co w tej klasie istotne, sprawia wrażenie większego niż jest w rzeczywistości.
Sprawdź: To elektryczne Renault łapie się na państwowe dopłaty. Renault Zoe R135 Intens - TEST, OPINIA
Vitara pozostaje ciekawym wyborem, chociaż testowana wersja nie ma moim zdaniem tyle sensu co odmiana wyposażona w napęd na 4 koła. Aż szkoda nie skorzystać z takiej opcji. W klasie małych crossoverów, możliwość zamówienia odmiany 4x4 to dziś rzadkość. Dopłata wynosi około 9000 zł, a to, w racie finansowania będzie różnica „do przełknięcia”. Alternatywa dla Vitary? Nowsze, odrobinę większe i podobnie wycenione Renault Captur (zobacz nasz test - KLIKNIJ). Lider segmentu B-SUV ma wiele wspólnych cech z minivanem, jest dobrze wyposażone i dostępne z oszczędnym silnikiem benzynowym, który podobnie jak Suzuki ma 4, a nie 3 cylindry.
ZOBACZ WIDOK 360°
Suzuki Vitara Hybrid Elegance 1.4 Boosterjet - dane techniczne
SILNIK | R4 16V |
Paliwo | benzyna |
Pojemność | 1373 cm3 |
Moc maksymalna | 129 KM przy 5500 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 235 Nm przy 1500-4000 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 9,5 s |
Skrzynia biegów | manualna/ 6 biegów |
Napęd | przedni (FWD) |
Zbiornik paliwa | 47 l |
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym (WLTP) |
6,2- 6,4 l |
poziom emisji CO2 | 140-145 g/km |
Długość | 4175 mm |
Szerokość | 1775 mm |
Wysokość | 1610 mm |
Rozstaw osi | 2500 mm |
Masa własna | 1245 kg |
Masa maksymalna dopuszczalna | 1770 kg |
Pojemność bagażnika/ |
375 l/ 1120 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe went./ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | belka skrętna |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
215/55 R17 |