TEST Toyota Corolla XI po liftingu 2016: najlepsza Corolla od półwiecza

2016-08-06 11:00

W 2016 roku model Corolla kończy 50 lat, a Toyota Motor Polska świętuje 25 lat od rozpoczęcia oficjalnej działalności na polskim rynku. To jedne z najważniejszych wydarzeń w motoryzacyjnym kalendarzu w naszym kraju. Z tej okazji mieliśmy możliwość zobaczyć z bliska pierwszą Corollę, a chwilę później, przejechać się najnowszym wcieleniem sedana. O ile w stosunku do poprzedniej wersji zmieniło się niewiele, to w porównaniu z autem sprzed 50 lat, zmieniło się wszystko.

.
Corolla w liczbach

W 2016 roku przypada 50. rocznica wprowadzenia na rynek Toyoty Corolli, najpopularniejszego samochodu w historii. W 150 krajach sprzedano dotąd ponad 44 miliony egzemplarzy, co stanowi 20% łącznej globalnej sprzedaży pojazdów Toyoty. Od lipca 2016 w salonach sprzedaży w Polsce można zamawiać poliftingową wersję jedenastej generacji Toyoty Corolli.

.
Lifting bestsellera

Najnowsza wersja kompaktowego sedana Toyoty najbardziej zmieniła się we wnętrzu. Auto ma nowy 7-calowy ekran dotykowy umieszczony pod taflą szkła. Oprócz tego, nowy jest też wielofunkcyjny wyświetlacz komputera pokładowego o przekątnej 4,2 cala. Kolejną zmianą wprowadzoną do modeli na 2017 rok jest np. uproszczona oferta systemów multimedialnych Toyota Touch 2 (obejmującą system nawigacji Toyota Touch 2 with Go z pełnym pakietem map i nową wersją oprogramowania), ulepszono też system wspomagający pokonywanie podjazdów (HAC) oraz zmodernizowano asystenta automatycznego parkowania SIPA.

Wejdź: TEST Toyota RAV4 2.5 Hybrid E-CVT 4x4: superuniwersalna?

Już od drugiej wersji wyposażenia instalowany jest standardowo system Toyota Safety Sense, który zapobiega kolizjom lub łagodzi ich skutki w najróżniejszych sytuacjach na drodze. System ten przetwarza informacje dostarczane przez niewielki, zamontowany nad przednią szybą moduł z czujnikiem laserowym i kamerą. W skład Toyota Safety Sense wchodzi układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA) oraz automatyczne światła drogowe (AHB).

Wnętrze lepsze o klasę

Wnętrze nowej Corolli zostało istotnie zmodernizowane w porównaniu do poprzedniej wersji. Projekt deski został już wykorzystany w najnowszym wcieleniu Aurisa, dzięki czemu Corolla zyskała szerszą gamę technologii i wyższą jakość wykonania kabiny.

Przeczytaj: TEST Toyota Corolla 1.6 Valvematic: nudna i pożądana

Na tablicy rozdzielczej pojawił się nowy ekran TFT o przekątnej 4,2 cala. Głównym elementem konsoli centralnej jest teraz płaski panel w kolorze czerni fortepianowej, przypominający swoim wyglądem nowoczesny tablet. Na panelu znajduje się 7-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego.

Do wyboru są trzy warianty tapicerki – oferowana w najwyższych wersjach tapicerka z materiału i naturalnej skóry z nowym wzorem przeszycia oraz dwa rodzaje tapicerki materiałowej. Każda w dwóch kontrastowych kolorach - jasnym oraz ciemnym.

Kosmetyczne zmiany nadwozia

Nowa Corolla otrzymała nowy przód, który teraz jest zgodny z koncepcjami stylistycznymi Under Priority i Keen Look. Na górnym grillu umieszczono poziomy chromowany pasek ozdobny, który łączy się z obudową przednich świateł. W tylnej części samochodu zastosowano nowe lampy zespolone LED o trójwymiarowym przekroju. Auto otrzymało nowe wzory felg aluminiowych o średnicy 16 i 17 cali.

Sprawdź: TEST Toyota Avensis 2.0 D4-D Prestige: porządny sedan

Auto w salonach będzie dostępne w dziewięciu kolorach nadwozia. Są wśród nich trzy nowe warianty: brązowe Platinum Bronze i Earth Bronze oraz czerwony Tokyo Red.

.
Napędy o łagodnym charakterze

Gama silników odświeżonej Corolli składa się z silnika wysokoprężnego Turbo D-4D 1.4 oraz dwóch silników benzynowych: Dual VVT-i o pojemności 1.33 l oraz Valvematic o pojemności 1.6 l.

Aby poprawić komfort jazdy i własności jezdne, w nowej wersji Corolli zmodyfikowano konstrukcję zawieszenia i układu kierowniczego, a także zastosowano liczne rozwiązania zmniejszające hałas, drgania w kabinie pasażerskiej.

Podsumowanie

Corolla 50 lat temu wymagała od kierowcy znacznie większego zaangażowania w prowadzenie auta. Wszystkie mechanizmy były o wiele prostsze w budowie, dzięki czemu były niezawodne, a jeśli doszło do jakichś komplikacji (najczęściej z winy użytkownika), to wszystko dało się naprawić kawałkiem drutu.

Aktualna Corolla wiele rzeczy robi za kierowcę, a zamiast przekazywać mu informacje wibracjami, zapachami czy hałasami, tłumi wszystkie doznania, bo właśnie tego oczekuje dzisiejszy klient. W nowej Corolli jest cicho, a wszelkie mechanizmy działają tak gładko, jakby wewnątrz były wyścielone miękkim puchem. Zawieszenie daje poczucie pełnej kontroli, ale skłania raczej do spokojnej jazdy. Nie ma w nim za grosz sportowego zacięcia. Najprawdopobniej wszystkie sportowe cechy amputowane z kolejnych generacji Corolli począwszy od modelu AE86 do 11 generacji, trafiły do GT86.

Zobacz: TEST nowa Toyota Hilux 2.4 D-4D 4x4: zgodnie z trendami

W czasie jazd testowych mieliśmy okazję pokonać dłuższą trasę autem z sześciobiegowym manualem i silnikiem 1.4 D-4D o mocy 90 KM. Corolla z tym silnikiem to mistrz oszczędności. Jeśli łagodnie traktujemy pedał przyspieszenia i utrzymujemy spokojne tempo jazdy, silnik odwdzięczy się umiarkowanym apetytem na paliwo. Nie trzeba się szczególnie starać, aby komputer pokazał średnie zużycie paliwa niższe niż 4,5 litra. Jeśli zastosujemy wszystkie zasady ecodrivingu, bez problemy zejdziemy jeszcze o ponad litr niżej.

Jeśli potraktujemy napęd nieco bardziej ostro, to pierwszą setkę osiągniemy po 12,5 sekundy, a maksymalnie rozpędzimy się do 180 km/h. 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego pozwala na płynne wyprzedzanie, jednak ciągłe wykorzystywanie górnego zakresu obrotów spowoduje podniesienie zużycia paliwa do 5,8 litra.

Nowa Corolla zadebiutowała w lipcu tego roku. Cennik otwiera kwota 67 400 zł za auto w wersji Active wyposażone w silnik 1.3 o mocy 99 KM połączony z sześciobiegowym manualem. Najważniejszymi konkurentami Corolli są np. Hyundai Elantra (droższa w podstawowej wersji o 500 zł) i Volkswagen Jetta (droższy o około 3 tysiące zł). Testowane auto z silnikiem 1.4 D-4D o mocy 90 KM z sześciobiegowym manualem i wersji wyposażeniowej Prestige kosztowało ponad 95 tys. zł.

.
Toyota Corolla XI - polski cennik
.

silnik/wersja Active Premium Comfort Prestige
1.33 Dual VVT-i 99 KM 6 M/T 
67 400 zł 70 900 zł 75 400 zł -
1.6 Valvematic 132 KM 6 M/T 70 900 zł 74 400 zł 78 900 zł 88 400 zł
1.4 D-4D 90 KM 6 M/T 78 000 zł 81 500 zł 86 000 zł 95 500 zł

.
Toyota Corolla XI 1.4 D-4D - dane techniczne
.

SILNIK R4, 16V Turbo
Paliwo olej napędowy
Pojemność 1597 cm3
Moc maksymalna 90 KM/ przy 3800 obr./min.
Maks mom. obrotowy 205 Nm/ przy 1400 - 2800 obr./min.
Prędkość maksymalna
180 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 12,5 s
Skrzynia biegów ręczna/ 6 biegów
Napęd Przedni
Zbiornik paliwa 55 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
4,5 l/ 3,4 l/ 3,4 l
poziom emisji CO2
100 g/km
Długość 4620 mm
Szerokość 1775 mm
Wysokość 1465 mm
Rozstaw osi
2700 mm
Masa własna
1200 kg
Ładowność 595 kg
Pojemność bagażnika
452 l
Hamulce przód/ tył tarczowe / tarczowe
Zawieszenie przód
kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył
belka skrętna
Opony przód i tył (w testowym modelu)
215/45 R17

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku


Nasi Partnerzy polecają