Hybrydy w motoryzacji niesłusznie kojarzone są z powolnymi środkami transportu, nadającymi się głównie do oszczędnej miejskiej jazdy. Rzeczywistość przedstawia się zupełnie inaczej, bo w wielu przypadkach tego typu auta potrafią zapewniać nie tylko ponadprzeciętne osiągi, ale i zadziwiająco dobre właściwości jezdne. Za przykład można wziąć Toyotę RAV4 Hybrid, która ani nie jest powolna (co sprawdziłem), ani nie ma problemu ze zjechaniem z asfaltu. Przekonałem się o tym podczas wycieczki do powiatu drawskiego, słynącego z rozległych terenów pełniących funkcje poligonu wojskowego.
Przez las i dukty
Wszechstronność japońskiego SUV-a średniej wielkości objawia się pod postacią nietypowo rozwiązanego napędu na cztery koła, który w Toyocie pojawia się pod nazwą E-Four. Oś przednią napędza 197-konny zespół złożony z pracującego w trybie Atkinsona benzynowego silnika o pojemności 2.5 litra i motoru elektrycznego. Tylna oś doposażona jest w dodatkowy silnik elektryczny o mocy 68 koni mechanicznych, czerpiący siłę z energii magazynowanej w baterii niklowo-wodorkowej. Przy okazji redakcyjnegogo testu długodystansowego RAV-ki pisaliśmy więcej o tym rozwiązaniu, a dokładnie w odcinku na temat rozważań, czy napęd 4x4 w hybrydzie ma sens, do którego odsyłam po szczegóły.
Spory prześwit podwozia oraz inteligentnie rozdzielany między kołami moment obrotowy sprawia, że Toyota RAV4 Hybrid E-Four okaże się dobrym rozwiązaniem podczas weekendowego wypadu na ryby lub na grzyby. Walory napędu szybko da się poznać nie tylko na niezbyt wymagających bezdrożach prowadzących do jakiegoś jeziora. Doświadczyłem za kierownicą, że leśne ścieżki i polne piaszczyste przełaje tak samo nie stanowią problemu, podobnie jak szutrowe dojazdy gdzieś na krańcu zapomnianej wioski, o której istnieniu nie mają pojęcia nawet drogowcy.
Z głową na karku
Czy wobec powyższego, przedstawionej Toyocie wystarczy dzielności bojowej, kiedy przyjdzie przejechać na przełaj przez poligon pełen czołgowych lejów? W wymagającym terenie umiejętności auta szybko się skończą, dlatego przed wjazdem na wertepy i w głębsze błoto warto sięgnąć po rozsądek. RAV4 Hybrid E-Four to nie samochód terenowy projektowany z myślą o mało sterylnych warunkach, tylko rodzinny SUV. Choć wodowstrętu nie ma i kałuża to nie przeszkoda, to już przejazd przez rozlewisko o niepewnym podłożu może zakończyć się przymusowym postojem na środku i wycieczką po traktor. Od takich przepraw Toyota ma znacznie większego Land Cruisera, dla którego poligon jest niczym plac zabaw dla rezolutnego dziecka. Trudno się jednak temu dziwić, kiedy kosztujący minimum 189 000 zł Land Cruiser, na tle wycenionej od 127 900 zł hybrydowej RAV4, jest dzięki ramowej konstrukcji i stałemu napędowi na obie osie, uznawany za jedną z najlepszych terenówek świata.
Podsumowując, dodatkowy silnik elektryczny napędzający tylne koła w Toyocie RAV4 Hybrid ma sens. Inteligentnie się dołącza w razie potrzeby, a moment obrotowy sprytnie rozkładany między kołami sprawia, że da się bez niespodzianek jeździć po niestabilnym podłożu. Choć poligon będzie zdecydowanie zbyt dużym wyzwaniem, to już przejazd po lesie albo wypad na zieloną trawkę minie bezstresowo.
Toyota RAV4 Hybrid E-Four - dane techniczne
SILNIK | R4 16V |
Paliwo | benzyna |
Pojemność | 2494 cm3 |
Moc maksymalna silnika spalinowego/ silnika elektrycznego (przód i tył)/ moc systemowa |
155 KM przy 5700 obr./min. 143 KM i 68 KM 197 KM |
Maks mom. obrotowy spalinowego/ silnika elektrycznego (przód i tył) |
210 Nm przy 4200 obr./min. 270 Nm i 270 Nm |
Prędkość maksymalna | 185 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 8,3 s |
Skrzynia biegów | E-CVT |
Napęd | 4x4 |
Zbiornik paliwa | 56 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) |
5,4 l/ 5,1 l/ 5,2 l |
poziom emisji CO2 | 122 g/km |
Długość | 4605 mm |
Szerokość | 1845 mm |
Wysokość | 1675 mm |
Rozstaw osi | 2660 mm |
Masa własna | 1690 kg |
Masa maksymalna dopuszczalna | 2270 kg |
Pojemność bagażnika siedzebia rozłożone/ złożone |
501 l/ 1633 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
235/55 R18 |