TEST Volkswagen Jetta 1.4 TSI vs. Volkswagen Jetta 2.0 TDI: benzyna vs. olej napędowy

2016-02-01 3:30

Podchodząc do zakupu nowego samochodu zawsze pojawia się kluczowe pytanie - benzyna czy diesel? Wybór konkretnego silnika jest ważny, ale często bywa nieprzemyślany i z biegiem czasu okazuje się nie najlepszą decyzją. Na co zwracać uwagę, gdy ma się upatrzony model auta, ale nie ma się pewności co do rodzaju wlewanego do baku paliwa? Sprawdziliśmy to na podstawie różnic dotyczących 150-konnego TSI, a 150-konnego TDI, w bratobójczym pojedynku dwóch Volkswagenów Jetta.

Porównanie dwóch identycznych samochodów może wydawać się dość dziwnym pomysłem. Kiedy jednak zestawimy obok siebie auta z zupełnie innymi silnikami, ale o takiej samej mocy, możemy otrzymać odpowiedzi na parę interesujących pytań. Poniższy test jest więc na swój sposób wyjątkowy, bowiem opowiada o ewidentnych różnicach pozornie takich samych aut i może pomóc w rozstrzygnięciu dylemat, czy kupować auto zasilane benzyną, czy olejem napędowym.

Sprawdź: TEST Hyundai i30 1.6 GDI DCT vs. Volkswagen Golf 2.0 TDI DSG

Volkswagen Jetta - auto produkowane od 1979 roku, oparte od samego początku o konstrukcję Golfa, do dziś ewoluowało aż do szóstej generacji. Dwie z nich co prawda w Europie nosiły nazwy Vento i Bora, ale i tak wiadomo było wszem i wobec, że to poczciwa Jetta. Obecny model produkowany od 2010 r., w połowie 2014 r. zyskał zaaplikowany delikatny facelifting, o którym już raz wspominaliśmy przy okazji pierwszej jazdy testowej.

Stylistyka i wnętrze

O stylistyce Jetty będzie krótko. Szerszy opis zmian, które zaszły podczas kuracji odmładzającej był już wcześniej przez nas zgłębiany. W ekspresowym ujęciu obecna Jetta nawiązuje stylistycznie do VI generacji VW Golfa, z którym jest dość mocno spokrewniona. W przednim i tylnym pasie dominują pokaźne lampy, w których znajdziemy m.in. diody LED do jazdy dziennej. W linii bocznej zachowano dobre proporcje, a bagażniki obu testowanych egzemplarzy zakończono delikatnym spojlerem. Zarówno "ropniaka" jak i odmianę benzynową postawiono na 17-calowych felgach aluminiowych, ale już o odmiennych wzorach.

Zobacz też: TEST Volkswagen Golf Variant R 2.0 TSI: waria(n)t rodzinny

Wnętrze auta, to już właściwie najnowsze wcielenie Golfa VII, ale jeszcze ze starą czcionką zegarów na deski rozdzielczej. Jakość wykonania i użytych materiałów nie budzi zastrzeżeń, bo plastiki są miękkie w dotyku, a ich spasowanie jest bardzo dobre. Oba testowane egzemplarze wyposażono bardzo bogato – m.in. w automatyczną klimatyzację, nawigację satelitarną, a w przypadku diesla również w skórzaną tapicerkę. Miejsca jest sporo jak na kompaktowego sedana – zarówno pasażerowie z przodu jak i z tyłu dobrze poczują się w trakcie przemieszczania między docelowymi punktami. Ci drudzy jeśli będą wysokimi osobami, mogą ewentualnie narzekać na nisko opadającą linię dachu.

W przypadku prezentowanych sedanów nie sposób zapomnieć o bagażniku. 510 litrów pojemności jest foremne, a sam wynik litrażu pokaźny jak na sedana. Obszar w kufrze jest jednak ograniczany m.in. przez zawiasy klapy wnikające do wnętrza. Pełnowymiarowe koło zapasowe też może dawać się we znaki, bo zabiera aż 20 litrów, ale zawsze zamiast niego można zdecydować się na zestaw naprawczy. Patrząc przez całościowy pryzmat na Volkswagena Jettę należy podkreślić, że to typowe niemieckie auto z przestronnym wnętrzem, dobrym wykończeniem i spokojną stylistyką.

Prowadzenie

Oba sedany prowadzą się praktycznie tak samo – pewnie i precyzyjnie. Delikatne różnice zaczynają się pojawiać przy bardzo dynamicznej jeździe w zakrętach. Nieco lepiej jest w modelu z jednostką 1.4 TSI, czego zasługą jest lżejszy silnik, który nie obciąża tak przedniej osi jak 2-litrowe TDI. Owszem trzeba się mocno postarać, żeby to wyczuć, ale fakt jest niezaprzeczalny. Dzięki elektrycznemu wspomaganiu kręcenie kierownicą wypada lekko i przyjemnie. Siła wspomagania jest dozowana dość mocno, przez co minusem tego rozwiązania jest brak w pewnym stopniu pełnej kontroli nad przednimi kołami. Warto również wspomnieć, że nad bezpieczeństwem pasażerów w obu autach czuwa sztab elektronicznych systemów z ABS, ASR i ESP na czele oraz 6 poduszek powietrznych. Jetta po prostu jest komfortowa i bezpieczna.

Przeczytaj: TEST Volkswagen Polo GTI 1.8 TSI: grzeczny sportowiec

.
Napędy

Do naszego porównania otrzymaliśmy dwa Volkswageny Jetta, wśród których biały został wyposażony w benzynową jednostkę 1.4 TSI o mocy 150 KM i 250 Nm momentu obrotowego. Pod maską czarnego egzemplarza pracował 2-litrowy motor wysokoprężny z rodziny TDI, również o mocy 150 KM, ale już 340 Nm momentu obrotowego. W obu autach za przeniesienie napędu odpowiadały dwusprzęgłowe przekładnie DSG – w "benzyniaku" skrzynia o 7 przełożeniach, a w dieslu o 6. Tutaj zatem pojawiają się pierwsze różnice. Różnice pojawią się także przy próbach dynamicznych. W tabelce poniżej przedstawiamy kilka danych dotyczących przyspieszenia od 0 do 100 km/h, prędkości maksymalnej, a nawet normy emisji spalin.
.

Próby dynamiczne 1.4 TSI 150 KM DSG 7 2.0 TDI 150 KM DSG 6
0-100 km/h 8,6 s 8,9 s
Prędkość maksymalna 220 km/h 218 km/h
Emisja CO2 115 g/km 120 g/km

Z powyższych danych wynika, że benzyniak jest szybszy i bardziej ekologiczny. Warto podkreślić, że oba auta to modele w ekologicznych wersjach Bluemotion, które wyposażono m.in. w układ start&stop. A jak ma się zużycia paliwa? W kolejnej tabelce przedstawiamy dane producenta (w nawiasach dane z testu).
.

Zużycie paliwa 1.4 TSI 150 KM 7b. DSG 2.0 TDI 150 KM 6b. DSG
Cykl miejski 6,1 l/100 km (8,1 l/100 km) 5,3 l/100 km (6,8 l/100 km)
Cykl pozamiejski 4,3 l/100 km (6,9 l/100 km) 3,9 l/100 km (5,4 l/100 km)
Cykl mieszany 5,0 l/100 km (7,5 l/100 km) 4,4 l/100 km (6,1 l/100 km)

Z redakcyjnego testu wynika, że do powyższych wartości należy doliczyć średnio 1,5-2 litry na 100 km – zwłaszcza w przypadku benzyniaka, który bardzo mocno przekraczał dane o zużyciu paliwa. Okazuje się zatem, że różnice w zużyciu paliwa są całkiem pokaźne. Jak to przekłada się na koszty podróży?

Koszty paliwa

Do zbiornika paliwa Volkswagena Jetty można zatankować 55 litrów. Biorąc pod uwagę średnie ceny paliw (dane z końca stycznia) na poziomie 4,00 zł za litr bezołowiowej PB95 i 3,80 zł za olej napędowy, pełne zatankowanie obu samochodów to odpowiednio: 220,00 zł (1.4 TSI) i 209,50 zł (2.0 TDI). Licząc po danych średniego spalania z testu koszt przejechania jednego kilometra to odpowiednio 0,30 zł (1.4 TSI) i 0,23 zł (2.0 TDI). Przyjmując, że statystyczny Kowalski przejeżdża rocznie 15 000 km, to koszty rosną do 4500 zł (1.4 TSI) i 3 450 zł (2.0 TDI). Jak zatem te kwoty mają się do kosztów zakupu i kiedy powinna zwrócić się różnica w zakupie między Volkswagenem Jettą 1.4 TSI 150 KM, a Volkswagenem Jetta 2.0 TDI 150 KM?
.

Koszty zakupu

Ponieważ samochody, które trafiły na nasz redakcyjny parking były bardzo bogato wyposażone, do wyliczeń przyjęliśmy dane dotyczące najwyższych wersji wyposażeniowych Highline obu aut, bez wyposażenia dodatkowego. Według cenników dostępnych na stronach producenta Volkswagen Jetta 1.4 TSI BMT z 7-biegową skrzynią DSG, w wersji wyposażeniowej Highline kosztuje 93 490 zł. Volkswagen Jetta 2.0 TDI BMT z 6-biegową skrzynią DSG, w wersji Highline, to wydatek już 109 190 zł. Różnica pomiędzy obydwoma autami to 15 700 zł.

Nie przegap: TEST Volkswagen e-Golf – w pełni elektryczne Das Auto

Z danych podanych wyżej wynika, że przejeżdżając 15 000 km przy użytkowaniu diesla, zaoszczędzamy (na samym paliwie) 1050 zł. Zatem, aby różnica w zakupie między benzyniakiem, a dieslem "zwróciła się", trzeba jeździć ponad 10 lat. Poniżej w tabeli przedstawiamy różnice w kosztach paliwa, czasie i przebiegu, obrazujące kiedy Diesel okazuje się lepszy od benzyniaka.
.

Roczny przebieg Koszty paliwa (benzyna/diesel) Zwrot (w latach)
15 000 km 4 500 zł / 3 450 zł 11 lat
20 000 km 6 000 zł / 4 600 zł 8,5 lat
30 000 km 9 000 zł / 6 900 zł 5 lat
40 000 km 12 000 zł / 9 200 zł 4,5 roku
50 000 km 15 000 zł / 11 500 zł 3 lata

Podkreślamy, że dane z powyższej tabelki dotyczą jedynie kosztów samego paliwa (przy obliczeniu średniego spalania z testu). Różnice mogą być mniejsze lub większe z kilku powodów – m.in. ze względu na ceny paliwa, czy inne koszty eksploatacyjne (rata leasingowa, rata kredytu, ubezpieczenie, serwis czy części eksploatacyjne), jak również spadek wartości.

.
Volkswagen Jetta - polski cennik
.

Silnik skrzynia biegów Trendline Comfortline Highline
1.2 TSI BMT 105 KM 6-biegowa manualna 71 390 zł 74 090 zł -
1.4 TSI BMT 125 KM 6 biegowa manualna 74 690 zł 77 390 zł 82 090 zł
1.4 TSI BMT 125 KM 7-biegowa DSG 83 090  zł 85 790 zł 90 490 zł
1.4 TSI BMT 150 KM 6-biegowa manualna - 80 490 zł 85 190 zł
1.4 TSI BMT 150 KM 7-biegowa DSG - - 93 490 zł
2.0 TDI BMT 110 KM 5-biegowa manualna 82 790 zł 85 490 zł 90 190 zł
2.0 TDI BMT 110 KM 7-biegowa DSG - 94 490 zł 99 190 zł
2.0 TDI BMT 150 KM 6-biegowa manualna - 95 190 zł 99 890 zł
2.0 TDI BMT 150 KM 6-biegowa DSG - 103 490 zł 108 190 zł

Wartość rezydualna i spadek wartości

Kupując samochody trzeba liczyć się z utratą ich wartości. Najbardziej uderza ona w nowe pojazdy. Wartość rezydualna to wartość danego przedmiotu w momencie jego odsprzedaży. Dzięki firmie Info-Ekspert, która zajmuje się wyliczaniem wartości rezydualnych, możemy dowiedzieć się ile będą warte Volkswagen Jetta 1.4 TSI i 2.0 TDI po konkretnym okresie. Do wyliczenia danych został przyjęty roczny przebieg na poziomie 15 000 km oraz wartości 93 490 zł (1.4 TSI) i 109 190 zł (2.0 TDI)

Wartość rezydualna (SPRZEDAŻ) po danym okresie [PLN]
.

Okres 1.4 TSI 150 KM 2.0 TDI 150 KM
Po 12 miesiącach (1 rok) 65 343 zł 76 710 zł
Po 24 miesiącach (2 lata) 56 530 zł 67 082 zł
Po 36 miesiącach (3 lata) 49 403 zł 59 127 zł
Po 48 miesiącach (4 lata) 43 101 zł 52 002 zł
Po 60 miesiącach (5 lat) 38 050 zł 46 072 zł

Wartość rezydualna (SPRZEDAŻ) po danym okresie w stosunku do wartości początkowej [%]
.

Okres 1.4 TSI 150 KM 2.0 TDI 150 KM
Po 12 miesiącach (1 rok) 72,8 % 73,4 %
Po 24 miesiącach (2 lata) 63,0 % 64,2 %
Po 36 miesiącach (3 lata) 55,0 % 56,6 %
Po 48 miesiącach (4 lata) 48,0 % 49,8 %
Po 60 miesiącach (5 lat) 42,4 % 44,1 %

(Wartości rezydualne wg Info-Ekspert)

Podsumowanie

Warto zaznaczyć, że nowoczesne samochody są coraz oszczędniejsze – ale niestety i coraz droższe. Przekłada się to na duże koszty zakupu, potem koszty eksploatacji, a na koniec stratę przy późniejszej odsprzedaży. Różnice w cenach pomiędzy dieslami a benzynami o takiej samej, tudzież niewiele różniącej się mocy, są przeważnie znaczne,co ma swoje przełożenia w lepszych wynikach sprzedaży "benzyniaków", z którymi dieslom ciężko konkurować. Pokazują to statystyki - z danych Instytutu Badań Rynku Samochodowego SAMAR wynika, że procentowo aż 67 proc. kierowców wybiera nową benzynę, a tylko 33 proc. "ropniaka".

Czytaj: TEST Volkswagen Scirocco R-Line: trochę sportu i tradycji

Powyższe dane pokazują zatem, że zakup samochodu z silnikiem diesla opłaca się wyłącznie przy bardzo częstym jeżdżeniu w długie trasy. Przeciętnemu Kowalskiemu nie opłaci się zakup auta z motorem wysokoprężnym ponieważ jak już wyżej wspominaliśmy, na przykładzie dwóch Volkswagenów Jetta, jest pokaźna różnica w cenie między TSI, a TDI. Nad tą drugą opcją powinny się pochylić raczej instytucje i przedsiębiorcy, we flotach których samochody pokonują liczne i długie trasy.

.
Volkswagen Jetta - dane techniczne
.

1.4 TSI BlueMotion 2.0 TDI BlueMotion
SILNIK R4 16V
R4 16V
Paliwo Benzyna
Diesel
Pojemność 1395 cm3 1968 cm3
Moc maksymalna 150 KM
przy 5000-6000 obr./min.
150 KM
przy 3500-4000 obr./min.
Maks moment obrotowy 250 Nm
przy 1500-3500 obr./min.
340 Nm 
przy 1750-3000 obr./min.
Prędkość maksymalna
220 km/h
218 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 8,6 sekundy
8,9 sekundy
Skrzynia biegów automatyczna DSG 7
automatyczna DSG 6
Napęd przedni
przedni
Zbiornik paliwa 55 l
55 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
6,1/ 4,3/ 5,0
5,3/ 3,9/ 4,4
poziom emisji CO2
115 g/km
117 g/km
Długość 4659 mm 4659 mm
Szerokość 1778 mm 1778 mm
Wysokość 1482 mm 1482 mm
Rozstaw osi
2651 mm 2651 mm
Masa własna
1364 kg
1448 kg
Ładowność 581 kg 587 kg
Pojemność bagażnika
510 l
510 l
Hamulce przód/ tył tarczowe went./ tarczowe
tarczowe went./ tarczowe
Zawieszenie przód
kolumny McPhersona kolumny McPhersona
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
wielowahaczowe
Opony przód i tył
(w testowym modelu)
225/45 R17 225/40 R18

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku