Pierwsza generacja Volkswagena Tiguana debiutowała w 2007 roku. Samochód idealnie łączył charakterystyczne dla wielu SUV-ów cechy podwyższonego nadwozia z typową dla VW praktycznością i przyjemnością użytkowania na co dzień. W 2016 roku pojawił się Tiguan mk. II. Auto czerpało garściami z przepisu swojego poprzednika rozstawiając po kątach konkurencje. W tak zwanym międzyczasie, swojego zupełnie nowego SUV-a zaprezentowała także czeska Skoda. Kodiaq niebezpiecznie zaczął się panoszyć w ogródku opanowanym przez Tiguana bijąc swojego bliskiego krewnego m.in. możliwością przewiezienia siedmiu osób. Jednak od teraz, wyżej wymieniony argument przemawiający na korzyść czeskiego auta stracił na aktualności.
Duży może więcej
Tiguan w wersji Allspace jest dłuższy od swojego standardowego odpowiednika o 21,5 cm. O niespełna 11 centymetrów (10,9 mm) zwiększył się także rozstaw osi. Pomimo takich zmian, od strony wizualnej Tiguan Allspace nie zmienił się diametralnie. Jedynie wprawne oko dostrzeże bardziej wydłużone nadwozie, które dzięki mocniej podciętej bocznej szybie za słupkiem C nie przypomina mało proporcjonalnego jamnika. Przód oraz tył auta nie uległy zmianie względem wersji "krótkiej".
Zobacz: TEST Volkswagen Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion
Zmiana gabarytów zewnętrznych podyktowana była koniecznością upchnięcia w kabinie trzeciego rzędu siedzeń. Przy okazji wprowadzono możliwość przesuwania kanapy drugiego rzędu w zakresie 18 centymetrów. Niewątpliwym plusem jest również zwiększenie pojemności bagażnika. Kufer standardowego Tiguana jest w stanie połknąć 615 litrów. Allspace może pochwalić się bagażnikiem o pojemności aż 760 litrów. Jedyny haczyk polega na tym, że takim wynikiem szczyci się 5-osobwa odmiana "długiego" Tiguana. W momencie zamówienia opcjonalnego trzeciego rzędu siedzeń, standardowa pojemność kufra maleje do także imponujących 700 litrów. Zastanawiacie się ile bagażu pomieści Allspace, gdy na pokładzie znajduje się komplet pasażerów? 230 litrów.
Uwagę przykuwają również możliwości aranżacji wnętrza. Kanapa drugiego rzędu jest dzielona w proporcjach 40/20/40 umożliwiając przewożenie dłuższych przedmiotów.
Dobrze wyposażony
Główne i tak naprawdę jedyne zmiany wewnątrz prezentowanego auta względem standardowego odpowiednika znajdziemy w tylnej części kabiny. Miejsce pracy kierowcy oraz pasażera siedzącego obok pozostało niemalże w niezmienionej formie. Śmiało można powiedzieć, że to stary dobry Tiguan jakiego znamy i jaki przypadł do gustu wielu klientom.
Przeczytaj: Ekonomiczny VW up! 1.0 TSI - TEST spalania
W tym momencie warto wspomnieć, że na pokładzie opisywanego samochodu może znaleźć się szereg wyposażenia nie tylko umilającego podróż, ale także dbającego o bezpieczeństwo. W wersji Allspace standardem jest dotykowy wyświetlacz nowej generacji. Dokładnie taki sam jak w Golfie po ostatnim liftingu. Czytelność owego wyświetlacza stoi na bardzo wysokim poziomie, a reakcja na dotyk oraz rozplanowanie menu mogą stanowić wzór dla innych. Ciekawą opcja jest także funkcja Car Net. Za pomocą specjalnej aplikacji na telefon możemy z każdego miejsca na ziemi sprawdzić gdzie aktualnie znajduje się nasz samochód. Możemy również zaprogramować nagrzanie wnętrza za pomocą opcjonalnego ogrzewania postojowego, aby po powrocie z mroźnego stoku wejść wprost do ciepłej kabiny.
Porównując odmianę Allspace do standardowego Tiguana godnym uwagi jest nieco bogatsze wyposażenie seryjne 7-miejscowej wersji. W standardzie znajdziemy m.in. relingi dachowe, wspominany wcześniej dotykowy ekran systemu multimedialnego oraz 17-calowe aluminiowe felgi.
Optymalny i mocny
Praktycznie żadnych zmian względem standardowej odmiany nie odnajdziemy pod maską. Jedynie najsłabszy 125-konny silnik 1.4 TSI nie jest oferowany w wersji Allspace. Wiąże się to z tym, że już podstawowa jednostka napędowa wydaje się być optymalną propozycją. 150-konny diesel jest ekonomiczny i ma wystarczająco dużo pary do sprawnego napędzania auta. Również podstawowa 150-konna benzyna nie czyni z Tiguana Allspace zawalidrogi. Dodatkowo dla osób oczekujących mocniejszych wrażeń w ofercie są jeszcze 190- i 240-konny diesel 2.0 TDI oraz 180- i 220-konny benzyniak 2.0 TSI. Topowe jednostki zapewniają opisywanemu autu świetne osiągi. Wysokoprężna 240-konna wersja na osiągniecie pierwszych 100 km/h potrzebuje raptem 6,7 sekundy.
Sprawdź: TEST VW Golf R FL 2.0 TSI 310 KM DSG7 4Motion
W niemieckim 7-osobowym SUV-ie nie mogło oczywiście zabraknąć napędu na 4 koła. Co prawda nie jest on dostępny w połączeniu z podstawowym 150-konnym silnikiem benzynowym, a w 150-konnej odmianie TDI jest opcją, ale w każdej innej wersji 4MOTION to standard. Wraz z nim dostajemy możliwość wyboru jednego z kilku trybów jazdy od ustawienia na drogi asfaltowe aż po nawierzchnię pokrytą śniegiem.
Pierwsze jazdy nowym Tiguanem Allspace miały miejsce w malowniczej Kotlinie Kłodzkiej. Zmienne warunki atmosferyczne oraz złota polska jesień momentalnie przeistaczająca się w białą polską zimę okazały się idealnym sprawdzianem dla napędu 4x4. W każdych z wcześniej wymienionych warunków drogowych Tiguan zachowywał się bardzo pewnie i przewidywalnie. 4MOTION oparty na sprzęgle Haldex sprawnie operował rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy osiami, dając poczucie 100% kontroli nad sytuacją. W oczy, a raczej w uszy rzucało się także dobre wyciszenie wnętrza. Pracujący pod maską testowanego egzemplarza 240-konny diesel nie dawał się we znaki sprawnie napędzając auto.
Cena i podsumowanie
Ceny Volkswagena Tiguana Allspace zaczynają się od 117 090 zł za wersje Trendline ze 150-konnym silnikiem 1.4 TSI, napędem na przód oraz manualną skrzynię biegów. "Krótki" Tiguan Trendline z takim samym układem napędowym kosztuje 101 800 zł. Nieco ponad 15 000 zł różnicy w cenie spowodowane jest jednak nie tylko dłuższym nadwoziem i bardziej obszernym wnętrzem, ale także bogatszym wyposażeniem seryjnym.
Porównaliśmy: TEST Volkswagen Arteon vs. Opel Insignia
Według niemieckich specjalistów od marketingu odmiana Allspace celuje w klientów w średnim wieku, którzy lubią różne formy aktywności fizycznej oraz mogą pochwalić się ponadprzeciętnymi zarobkami. Według szacunków polskich przedstawicieli marki 1 na 5 sprzedanych egzemplarzy Tiguana będzie odmianą Allspace. Czy wciąż pachnąca nowością Skoda Kodiaq powinna obawiać się nowego 7-osobowego rodzinnego konkurenta? O tym przekonamy się już niebawem w szykowanym przez nas bezpośrednim starciu obu tych aut.
.
Volkswagen Tiguan Allspace - polski cennik
.
silnik/wersja | Trendline | Comfortline | Highline |
1.4 TSI, ACT 150 KM, MT 6 | 117 090 zł | 126 790 zł | - |
1.4 TSI, ACT 150 KM, DSG 6 |
126 690 zł | 136 390 zł | 149 890 zł |
2.0 TSI, 4MOTION 180 KM, DSG 7 | - | 151 190 zł | 164 690 zł |
2.0 TSI, 4MOTION 220 KM, DSG 7 | - | - | 176 990 zł |
2.0 TDI, SCR 150 KM, MT 6 | 130 590 zł | 140 290 zł | - |
2.0 TDI, SCR 150 KM, DSG 7 | 140 190 zł | 149 890 zł | 163 390 zł |
2.0 TDI, SCR, 4MOTION 150 KM, MT 6 | - | 148 390 zł | 161 890 zł |
2.0 TDI, SCR, 4MOTION 150 KM, DSG 7 | - | 157 990 zł | 171 490 zł |
2.0 TDI, SCR, 4MOTION 190 KM, DSG 7 | - | 165 890 zł | 179 390 zł |
2.0 TDI, SCR, 4MOTION 240 KM, DSG 7 | - | - | 191 890 zł |
.
Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI - dane techniczne
.
SILNIK | R4 16V |
Paliwo | olej napędowy |
Pojemność | 1968 cm3 |
Moc maksymalna | 240 KM/ przy 4000 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 500 Nm/ przy 1750 obr./min. |
Prędkość maksymalna |
228 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 6,7 sekundy |
Skrzynia biegów | automatyczna/ DSG 7 biegów |
Napęd | 4x4 (4Motion) |
Zbiornik paliwa | 60 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) |
7,7 l/ 5,8 l/ 6,5 l |
poziom emisji CO2 |
170 g/km |
Długość | 4701 mm |
Szerokość | 1839 mm |
Wysokość | 1674 mm |
Rozstaw osi |
2787 mm |
Masa własna |
1805 kg |
Ładowność | 625 kg |
Pojemność bagażnika/ po złożeniu siedzeń |
760/ 1775 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód |
kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył |
wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
235/50 R19 |