O podwyższonych kombi marzy wiele osób, ale ten segment nigdy nie zdobył rynku szturmem. Powody mogą być różne, ale najbardziej prawododobna wydaje się wysoka cena takich aut. Za podobne, a często mniejsze pieniądze można mieć SUV-a. Zresztą, uterenowione kombi od lat były domeną marek premium. Zaczęło się od Volvo XC70 i Subaru Outbacka, a wkrótce potem było Audi A6 allroad. Przez lata liczba modeli w tej klasie ulegała zmianom, a propozycje niektórych producentów pojawiały się i znikały z rynku, tak jak np. Peugeot 508 RXH.
Volvo od lat oferuje odmiany Cross Country, które zwykle są podwyższonymi autami typu kombi. W poprzedniku CC było dostępne nawet w sedanie - S60 Cross Country. Miałem okazję spędzić trochę kilometrów z nową generacją i podzielę się swoimi spostrzeżeniami.
Przeczytaj także: Wreszcie została uterenowiona. Skoda Superb Scout 2.0 TDI SCR 190 KM DSG7 4x4 - TEST, OPINIA
Duch poprzednika jest widoczny w stylistycznych dodatkach, jakie otrzymała najdroższa w cenniku odmiana Cross Country. Plastikowych osłon tu nie brakuje, ale auto pozostało eleganckie w szwedzki, minimalistyczny sposób. Volvo odpuszcza wyścig po większy, bardziej chromowany grill i jeszcze bardziej agresywne światła. Kombi może się pochwalić całkiem dużym prześwitem - wynosi on aż 21 cm, czyli więcej niż w niejednym SUV-ie.
W środku jest elegancko i schludnie, a dzięki przeniesieniu obsługi większości funkcji na ekran - równie minimalistycznie co na zewnątrz. Nie każdemu przypadnie jednak do gustu dotykowe sterowanie klimatyzacją i szeregiem innych elementów wyposażenia. Co prawda system infomediów w Volvo świetnie znosi próbę czasu i pozostaje jednym z najlepszych na rynku, ale nie zmienia to faktu, że nie jest to tak wygodne (i bezpieczne) jak tradycyjne rozwiązania.
Pisaliśmy: Miękkie hybrydy w dieslach Volvo już w Polsce
Dość jednak tego konserwatyzmu - korzystajmy z dobroci technologii. Za pomocą dużego ekranu sterujemy również systemem audio. A ten, wierzcie mi, jest warty pieniędzy, jakie trzeba za niego zapłacić. Prawdę mówiąc, 14-głośnikowy Bowers & Wilkins to jedna z największych zalet auta, które i bez niego nie byłoby złe. Poświęciłem systemowi audio osobny tekst - więcej na en temat tutaj - KLIKNIJ.
Poza tym we wnętrzu czeka na nas para wygodnych foteli, sterowanych w różnych płaszczyznach (nie wyłączając możliwości „zaciśnięcia" boczków), które trzymają w zakrętach, jak na Volvo przystało. Dobrej jakości skóra wypełnia wnętrze przyjemnym zapachem, a sznytu dodaje mała, materiałowa metka z flagą Szwecji. Konfiguracja testowanego egzemplarza wpisywała się zarówno w moje upodobania, jak i gust reszty redakcji. Typowe dla Volvo kolory tapicerki sprawdzają się w V60 Cross Country znakomicie.
S60 i V60 to auta, które nie słynęły nigdy z przestronnego wnętrza. V60 nie jest w tym temacie rewolucyjne, ale cieszy fakt, że auto wreszcie ma tylną kanapę mieszczącą wysokich pasażerów i bagażnik, dzięki któremu nie będziemy musieli grać w analogowego Tetrisa za każdym razem, gdy zechcemy pojechać z rodziną na wakacje. Przestrzeni jest dokładnie tyle, ile trzeba.
Testowaliśmy: Luksusowe Volvo XC90 Excellence z hybrydą
We wnętrzu czuć jakość premium, a pod maską? Nie do końca. Co prawda widok czterocylindrowego diesla w autach premium tego segmentu absolutnie nie dziwi, ale brak możliwości wyboru większego silnika jest minusem. Taka polityka Volvo - wiemy o niej nie od dziś. Ale gdyby tak dźwięk pięciocylindrowca dobiegał do naszych uszu zamiast nieprzyjemnego i odrobinę zbyt głośnego klekotu diesla... Możemy sobie pomarzyć.
Do dyspozycji w odmianie Cross Country mamy 150 i 190-konne diesle. 2-litrowa jednostka generuje w standardzie 190 KM i możemy dołożyć do niej pakiet Polestar, podnoszący nieznacznie moc, ale przede wszystkim przyspieszający reakcję na gaz. Testowane przeze mnie Volvo było wyposażone w taki pakiet i nie sposób było mu odmówić dynamiki. Ciężko powiedzieć, czy osiągi "serii" zostały poprawione, w każdym razie auto było elastyczne i traciło chęć do przyspieszania dopiero powyżej maksymalnej przepisowej prędkości, jaką możemy rozwinąć na naszych drogach.
Przeczytaj też: Opancerzone Volvo XC90 - gdy uwielbiasz szwedzki design, ale boisz się o swoje życie
Niestety, dobre osiągi wciąż pozostają w tyle za wynikami wyśrubowanymi przez klasowych liderów. Wadą jest również spore zużycie paliwa. W mieście może ono sięgnąć 10 litrów na setkę. Dopiero ostrożne obchodzenie się z pedałem gazu obniża spalanie do około 8 l/100 km w miejskim ruchu. Najlepszy wynik, jaki udało się zanotować podczas testu to 5,8 l/100 km podczas spokojnej 30-kilometrowej przejażdżki. Widać dużą czułość na styl i warunki jazdy.
Wysokoprężna jednostka jest zestawiona z 8-stopniowym automatem, któremu ciężko cokolwiek zarzucić, może poza odrobinę zbyt ospałymi redukcjami. To co ważne, to totalny brak szarpania lub nerwowości.
Volvo jednoznacznie kojarzy się z bezpieczeństwem. Co oferuje V60 Cross Country w standardzie?
Testowana odmiana stoi na szczycie cennika, więc możemy się spodziewać bogatego wyposażenia. Elementy związane z bezpieczeństwem, takie jak wspomaganie hamowania, czy układ wykrywający pieszych i rowerzystów są standardowe nawet dla bazowej wersji. Cross Country oferuje jednak wszystko to, co odmiana Momentum, a ponadto: fotele komfortowe, system Hill Descent Control, Nawigację i Apple CarPlay oraz elektrycznie otwieraną pokrywę bagażnika. Na liście opcji mimo wszystko nie zabraknie elementów, które możemy mieć za dopłatą, chociażby system monitorowania martwego pola w lusterkach (występuje on w pakiecie z innymi systemami, takimi jak Rear Collision Warning, czy system monitorowania ruchu poprzecznego, przydatny podczas wyjeżdżania z miejsca postojowego).
Za V60 Cross Country trzeba zapłacić minimum 205 850 zł. Odmiana benzynowa jest droższa o 2 tys. złotych, a przy okazji mocniejsza o całe 60 KM (2.0 250 KM). Testowana wersja Cross Country Pro to wydatek minimum 218 300 zł. Sporo? To zupełnie, jak u konkurencji. Ten segment aut jest po prostu drogi.
Jeździliśmy klasykami Volvo: Mają swoje lata i wciąż urzekają
Konkurencyjne Audi A4 allroad dostępne wyłącznie z 2-litrową, 245-konną "benzyną", jest dostępne od 205 000 zł, ale nie ma w standardzie... tempomatu ani czujników parkowania. Po doposażeniu niemieckiego konkurenta do poziomu Volvo, Audi przekracza cenowy poziom Volvo. Oferuje za to nieco lepsze osiągi.
A może tańsza alternatywa? Niedawno zaprezentowany Superb w wersji Scout, który w starciu na prestiż nie ma szans ze szwedzką propozycją. Tańsze auto z portfolio grupy Volkswagena możemy mieć zarówno z dieslem, jak i z benzyną (odpowiednio 190 i 272 KM) i to już za 163 550 zł. Kosztem gorszego wykończenia i mniejszego prestiżu mamy mocne, dobrze wyposażone auto z napędem na 4 koła. Choć osoby wybierające Volvo rzadko mają takie dylematy, Skody nie należy przedwcześnie odrzucać - jeździliśmy nią i na żywo robi doskonałe wrażenie.
Polecamy: To najbardziej sportowe Volvo? TEST Volvo S60 T5 R-Design
Volvo to auto kompletne, z kilkoma wadami, ale jednocześnie ciężko go nie polubić. V60 w odmianie Cross Country to relaksujący wóz, który zajedzie nieco dalej niż zwykłe kombi. Jesteśmy na tak, ale chętnie sprawdzilibyśmy również benzynową wersję. Diesel i tak nie jest zbyt ekonomiczny, a słyszalny klekot nie dodaje mu uroku.
Volvo V60 Cross Country D4 8AT - dane techniczne
SILNIK | R4 16V |
---|---|
Paliwo | olej napędowy |
Pojemność | 1969 cm3 |
Moc maksymalna | 140 kW/ 190 KM przy 4250 obr./min. |
Maks moment obrotowy | 400 Nm przy 1750-2500 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 8,2 s |
Skrzynia biegów | automatyczna 8 |
Napęd | 4x4 (AWD) |
Zbiornik paliwa | 60 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto, trasa, średnie) |
6,1 l/ 4,6 l/ 5,1 l/100 km |
poziom emisji CO2 w cyklu mieszanym |
155 g/km |
Długość | 4784 mm |
Szerokość | 1850 mm |
Wysokość | 1504 mm |
Rozstaw osi | 2872 mm |
Masa własna | 1865 kg |
Ładowność | 450 kg |
Pojemność bagażnika/ po złożeniu oparć kanapy |
517 l/ 1441 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe wentylowane |
Zawieszenie przód | kolumnny MacPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Rozmiar kół (w modelu testowym) | 245/45 R19 |