Mazda Motor Poland zakończyła rok 2019 najlepszym wynikiem handlowym w historii wprowadzając na rynek 15 670 samochodów. To o 24,6% więcej niż w poprzednim roku. Rekordowe wzrosty sprzedaży odnotowały wszystkie najpopularniejsze modele marki. Warty wyeksponowania wzrost wynoszący aż 46% w stosunku do 2018 r. zaliczyła flagowa Mazda 6. W minionym roku model ten powstający w wariancie nadwozia sedan oraz kombi, sprzedał się nad Wisłą łącznie w ilości 3828 egzemplarzy. Lepszy wynik zanotowała tylko Mazda CX-3 (sprawdziliśmy ją w dwóch wersjach silnika - ZOBACZ) z liczbą 4903 aut.
Teraz w roku 2020 chętni na Mazdę 6 muszą liczyć się ze zmianami. Jedną z kwestii jest wyeliminowanie z palety najsłabszych silników. Nie dostaniemy już 145-konnej benzyny, ani 150-konnego diesla. Ważniejszą informacją z punktu widzenia zainteresowanego zakupem jest wzrost cen. Prezentowany i opisany w tej publikacji egzemplarz testowy w wersji SkyDREAM z jednostką 2.5 SKYACTIV-G 194 KM 6AT podrożał dokładnie o 14 000 zł. Szczegółowy cennik przedstawiam w tabeli.
Mazda 6 - polski cennik 2020
Auta w nadwoziach Sedan oraz Sport Kombi kosztują tyle samo
Sedan / Sport Kombi | SkyMOTION | SkyENERGY | SkyPassion | SkyDREAM |
---|---|---|---|---|
2.0 SKYACTIV-G 145 KM 6MT | 103 900 zł | 114 900 zł | - | - |
2.0 SKYACTIV-G 165 KM 6MT | 109 900 zł 123 900 zł |
120 900 zł 132 900 zł |
133 900 zł 145 900 zł |
- |
2.0 SKYACTIV-G 165 KM 6AT |
117 900 zł |
128 900 zł 140 900 zł |
141 900 zł 153 900 zł |
- |
2.5 SKYACTIV-G 194 KM 6AT | - | - | 155 900 zł 169 900 zł |
165 900 zł 179 900 zł |
2.2 SKYACTIV-D 150 KM 6MT | - | 145 900 zł | - | - |
2.2 SKYACTIV-D 150 KM 6AT | - | 153 900 zł |
- | - |
2.2 SKYACTIV-D 184 KM 6MT | - | - | 170 900 zł 182 900 zł |
- |
2.2 SKYACTIV-D 184 KM 6AT | - | - | 178 900 zł 190 900 zł |
- |
2.2 SKYACTIV-D 184 KM 6AT 4x4 (tylko wersja Sport Kombi iACTIV) |
- | - | 188 900 zł 200 900 zł |
198 900 zł 210 900 zł |
Jak Mazda, to czerwona
Mazda 6 w połowie 2018 roku przeszła modernizację. Japończykom udało się jeszcze lepiej dopracować to auto, które świetnie wyglądało nawet przed liftingiem. Zmiany objęły zarówno wersję Sedan, jak i Sport Kombi, a ich zakres sięgnął niemal wszystkich elementów składowych. Szlachetności dodaje nowa „pleciona” atrapa wlotu powietrza, naszpikowana lśniącymi punktami (wcześniej grill wypełniały poprzeczne listwy). Ozdobne chromowane listwy ciekawie podkreślają zarówno reflektory przednie, jak i klosze lamp tylnych. W nadkola wpasowywane są 17- lub 19-calowe obręcze.
Polecamy: Praktyczna i wciąż bez turbosprężarki. Mazda CX-30 SKYACTIV-G 122 KM AT6 Hikari - TEST, OPINIA
Mało kto wie, że flagowy lakier Soul Red został zastąpiony nowym odcieniem Soul Red Crystal o bardziej lśniącym połysku. I to właśnie w tej flagowej czerwieni Mazda 6 najczęściej jest zamawiana w Polsce. Trudno się temu dziwić bo lakier ten jest obłędny. Co więcej, Soul Red Crystal dominuje w całej gamie modelowej i w 2019 roku biorąc ogólny wynik sprzedaży wszystkich Mazd, kolor ten wybrało aż 37% klientów. Kolejnym pod względem popularności był elegancki szary Machine Gray, a po nim Snowflake White Pearl.
Elegancja i jakość
Rozpychająca się w klasie średniej Mazda 6 ma przyjazne w odbiorze wnętrze i po prostu ładny rysunek deski. Tablica rozdzielcza po liftingu nabrała elegancji, a efekt rozciągnięcia potęgują dodatkowo kanały wentylacyjne zachodzące aż na boczki drzwi. Większość okładzin paneli jest bardzo miękka. Szczególnie w wersji wyposażenia SkyDREAM, gdzie świetnie z czarnymi okładzinami komponuje się tapicerka z barwionej na brązowo skóry Nappa oraz wykorzystany tu i ówdzie brązowy syntetyczny zamsz. Pas ozdobny równo przepuszczony na tej samej wysokości przez deskę i boczki, zawiera listwy pokryte satynowanym chromem. Wszystko to składa się na jakość i wyrafinowanie godne flagowego modelu.
Porównanie: Mazda 6 Sport Kombi 2 vs. Opel Insignia Sports Tourer
Japończycy pochylając się nad wykonaniem udoskonalili nawet natężenie i barwę światła oświetlenia wnętrza. W drzwiach przednich i tylnych umieszczone są nowe lampki oświetlające podłoże wokół miejsca wysiadania oraz czerwone lampki ostrzegawcze skierowane ku tyłowi. A skoro o drzwiach wspominam, nie da się przegapić sposobu opuszczania szyb o delikatności pracy znanej z aut klasy wyższej.
W tym wnętrzu chce się przebywać
Czas spędzany za kierownicą Mazdy 6 upływa w komforcie bez względu na porę roku. Obszerne i dobrze podpierające ciało fotele (podgrzewane, a nawet wentylowane) sprzyjają przyjmowaniu wygodnej pozycji. W komplecie pojawia się jeszcze ogrzewana kierownica. Kształt kanapy i kąt nachylenia siedziska przyczynia się do wygodnej pozycji w drugim rzędzie. Podłokietnik dzielący zewnętrzne miejsca oprócz uchwytów na pojemniki z napojami zawiera dwa porty USB do ładowania urządzeń mobilnych. Z przodu również można liczyć na wejście USB.
Polecamy: Tak zmieniła się Mazda 3 Sedan. Nowa Mazda 3 Sedan Skyactiv-G 2.0 122 KM AT6 Hikari - TEST, OPINIA
Środkowy ekran systemu multimedialnego o przekątnej 8 cali nie imponuje swoją wielkością, ani zaawansowaniem. Obsługuje się go poprzez dotyk tylko na postoju, a w trakcie jazdy przy pomocy kontrolera umiejscowionego w konsoli. System MZD Connect pozwala na łączenie się z mobilnymi urządzeniami poprzez usługi Apple Car Play i Android Auto. Nie działa jednak tak przyjemnie, jak nowszy system stosowany już w zupełnie nowej generacji Mazdy 3.
Intuicyjne rozmieszczenie przycisków i regulatorów trzeba docenić. W czasach, kiedy wielu producentów całą obsługę pakuje do dotykowych paneli, Mazda 6 wciąż oferuje klasyczne rozwiązania. Jedynie panel wskaźników w odmianach wyposażenia SkyPASSION i SkyDREAM został na środku przedzielony wyświetlaczem ciekłokrystalicznym o przekątnej siedmiu cali. Wygląda to świetnie po uruchomieniu, ale dane jakie prezentuje komputer są niestety ograniczone do podstawowych informacji o stanie pojazdu i funkcji urządzeń multimedialnych. Jest jednak i na to sposób - takie dane jak wskazówki dotyczące wybranej trasy w nawigacji, status systemów bezpieczeństwa czy informacje o ograniczeniach prędkości, pokazuje uplasowany powyżej zegarów kolorowy (i co najważniejsze seryjny) wyświetlacz head-up.
Prowadzisz z przyjemnością
Do Mazdy 6 zawsze ma się ochotę wsiadać i pokonywać kilometry. Poziom wibracji i hałasu jest niski (o ile nie podkręca się maksymalnie obrotów silnika), a w zestrojeniu podwozia zachowano przyjemny balans pomiędzy komfortem i sportem. Zawieszenie gładko pracuje, a elastyczność tłumienia nierówności ma przyjemną rozpiętość. Siła elektrycznego wspomagania jest umiarkowana i nie odbiera kierowcy przyjemności z prowadzenia auta. Mimo napędu jedynie na przednią oś, nawet na łukach lub śliskiej nawierzchni trudno zmusić sedana do utraty przyczepności. Stosowany przez Mazdę system wektorowania momentu obrotowego sprawia, że nawet w szybkich zakrętach 6-tka nie daje niebezpiecznego poczucia nadsterowności.
Nie przegap: Mazdą MX-5 RF po jednej z najpiękniejszych tras świata
Zaznaczyłem na wstępie, że od 2020 roku Mazda 6 jest w Polsce dostępna w okrojonym składzie układów napędowych. Zlikwidowano podstawowy 145-konny wariant benzynowy oraz 150-konnego diesla. Teraz sedan i kombi występują z dwoma różnymi silnikami benzynowymi z rodziny SKYACTIV-G o mocy 165 KM i 194 KM oraz z silnikiem wysokoprężnym SKYACTIV-D o pojemności 2.2 litra i mocy 184 KM z opcjonalnym napędem na wszystkie koła iActiv AWD tylko w nadwoziu kombi.
W motorach tych trudno nie odczuć przywiązania Mazdy do tradycji. Jednostki benzynowe są wolnossące, co bardzo odpowiada klientom tej marki, a dostępny motor wysokoprężny choć widnieje w ofercie, to w zasadzie prawie nikt go nie wybiera. Słabsza benzyna oraz diesel są łączone domyślnie z 6-biegową skrzynią manualną, a opcjonalnie z 6-biegowym automatem. Mocniejszy motor benzynowy o pojemności 2.5 litra jest zawsze parowany z automatyczną skrzynią o sześciu przełożeniach.
Takich silników już nie ma
A propos mocniejszego 4-cylindrowego silnika 2.5 SKYACTIV-G. Takie serce gościło w aucie przedstawionym na zdjęciach. Motor ten generuje moc 194 KM i jest wyposażony w systemem dezaktywacji cylindrów. Rozwiązanie to umożliwia gładkie przełączanie pomiędzy trybami pracy na czterech i na dwóch cylindrach. Efektem jego zastosowania jest obniżenie zużycia paliwa podczas eksploatacji. Kolejne oszczędności generuje system i-stop, który wyłącza silnik podczas postoju, a także układ odzyskiwania energii podczas hamowania i-ELOOP. Energia magazynowana w kondensatorze wykorzystywana jest do zasilania elektrycznych urządzeń pokładowych. Ile paliwa zużywa ten motor? Podczas miejskiej jazdy w trakcie testu jednostka ta zużyła 9,6 l/100 km. W trasie swobodnie udało się zejść poniżej 8 litrów. A co mówi katalog? Zgodnie z normą WLTP średnie zużycie powinno wahać się od 7,4 l do 7,6 l/100 km.
Mazda 6 nie sili się za wszelką cenę na bicie rekordów. Silnik ten jest wolnossący i nie ma aż tyle wigoru, co turbodoładowane jednostki stosowane w konkurencyjnych autach segmentu D. Wytwarza dość skromną wartość 258 Nm maksymalnego momentu obrotowego, która nie zwija asfaltu pod kołami przedniej osi. Jak to bywa w przypadku tego typu konstrukcji osiągi wymagają wysokich obrotów. Maksymalny moment wkracza do akcji przy 4000 obrotów, a moc dopiero przy 6000 obr./min. Jeśli chce się przyspieszyć i szybciej pojechać, po postu nie można odpuszczać pedału gazu przyciśniętego do podłogi. Przy takim scenariuszu pierwszą „setkę” uda się osiągnąć w okolicach czasu 8 sekund. Szału nie ma. Ewidentnie osiągi dławi skrzynia biegów nienadążająca za zamiarami kierowcy. Maksymalna szybkość? Producent informuje o 223 km/h.
Dobrze wyposażona
Mazdę 6 z pewnością wyróżnia bogaty pakiet wyposażenia standardowego. Już na wejściu do salonu klient dostaje: system nawigacji Mazda, kolorowy wyświetlacz Head-up na przedniej szybie, przednie reflektory diodowe, adaptacyjny tempomat, zestaw głośnomówiący Bluetooth, czujniki zmierzchu i deszczu czy system monitorowania martwego pola z systemem monitorującym ruch poprzeczny przy cofaniu (BSM & RCTA).
Przeczytaj też: TEST Mazda 2 1.5 SKY-G 90 KM AT6 SkyPASSION
Poszerzony zakres zaawansowanych systemów bezpieczeństwa czynnego Mazda nazwała i-ACTIVSENSE. Pomagają one w wykrywaniu potencjalnych zagrożeń i zmniejszają ryzyko uszkodzenia pojazdu lub odniesienia obrażeń przez pasażerów. System MRCC (Mazda Radar Cruise Control) to aktywny tempomat sterowany radarem, zdolny wyhamować samochód nawet do całkowitego zatrzymania, a następnie ponownie rozpędzić go, kiedy pojazd poprzedzający oddali się. Ponadto inteligentny tempomat potrafi dostosowywać prędkość do znaków drogowych. System kamer nazwany 360° View Monitor, pozwala na pełny podgląd otoczenia. Szkoda tylko, że jakość wyświetlanego obrazu na ekranie jest marna. W nowej generacji Mazdy 3 oraz CX-30 wyeliminowano ten problem.
W obrębie zakresu bezpieczeństwa można spodziewać się jeszcze: systemu kontroli świateł drogowych (HBC), adaptacyjnych przednich świateł (AFS), wspomagania ruszania na wzniesieniu (HLA), sygnalizacji awaryjnego hamowania (ESS), systemu monitoringu strefy za samochodem (RVM), systemu ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDWS). System autonomicznego hamowania (SCBS) w sytuacji awaryjnej pozwala wykryć pieszych w zakresie prędkości od 10 do 80 km/h oraz samochody przy prędkościach od 4 do 80 km/h.
Podsumowanie
Japoński producent niezmiennie od kilku lat pozwala na swobodny wybór wersji nadwoziowej i sprzedaje w tej samej cenie na wszystkich poziomach wyposażenia zarówno Sedana, jaki i bardziej rodzinną odmianę Sport Kombi. Jak już wspomniałem na samym początku, ceny Mazdy 6 wzrosły. Jest to spowodowane zaostrzeniem przepisów dotyczących emisji CO2 o czym pisałem tutaj - KLIKNIJ. Wersja startowa 2.0 Sky-G 165 KM to wydatek 123 900 zł. Grający w tej samej lidze Peugeot 508 1.6 PureTech 180 KM wypada drożej - od 134 300 zł. Więcej trzeba zapłacić też za Alfę Romeo Giulia 2.0 200 KM - od 129 900 zł. Najtańszy Volkswagen Passat z silnikiem 1.5 EVO 150 KM kosztuje od 101 190 zł, a Skoda Superb z tą samą jednostką została wyceniona od 100 200 zł. Renault Talisman 1.3 TCe 160 rozpoczyna cennikowy żywot od 108 900 zł, a najtaniej w spośród rywali wypada Kia Optima 2.0 163 KM startująca od 91 990 zł.
Porównaliśmy: Tak bardzo podobne, a jednak różne: Abarth 124 Spider 1.4 Multiair 170 KM & Mazda MX-5 2.0 Sky-G 184 KM - TEST, OPINIA
Biorąc pod uwagę całe motoryzacyjne towarzystwo przepychające się w klasie średniej, Mazda 6 na tle swoich konkurentów z całą pewnością się wyróżnia. Podwyższoną jakość wykonania czuć po wnętrzu, a poziom bezpieczeństwa jest wysoki, co potwierdza komplet gwiazdek w testach Euro NCAP przeprowadzonych w październiku 2018 r. Dopracowane zawieszenie pozwala na wygodną i jednocześnie jazdę pełną wigoru, choć za sposobem takiej formy przemierzania kilometrów nie nadążają zbytnio parametry techniczne silników. Wolnossące motory Mazdy to świetne konstrukcje, ale dynamiczna strona nie jest ich domeną, szczególnie po sparowaniu ze skrzynią automatyczną. Nie ma jednak tego złego, co by na dobre nie wyszło. Dziś Mazda 6 z wolnossącymi silnikami jest totalną indywidualistką. I do tego pełną niebywałej elegancji.
Mazda 6 2.5 SKYACTIV-G - dane techniczne
SILNIK | R4, 16V |
Paliwo | benzyna |
Pojemność | 2488 cm3 |
Moc maksymalna | 194 KM przy 6000 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 258 Nm przy 4000 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 223 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 8,1 sekundy |
Skrzynia biegów | automatyczna / 6 biegów |
Napęd | przedni (FWD) |
Zbiornik paliwa | 62 l |
Katalogowe średnie zużycie paliwa (WLTP) | 7,4 l/ 7,6 l |
Poziom emisji CO2 (WLTP) | 172 g/km |
Długość | 4870 mm |
Szerokość | 1840 mm |
Wysokość | 1450 mm |
Rozstaw osi | 2830 mm |
Masa własna | 1432 kg |
Ładowność | 633 kg |
Pojemność bagażnika/ po złożeniu siedzeń |
480 l / 1664 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane / tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) | 225/45 R19 |